Előre, 1977. január (31. évfolyam, 9060-9083. szám)

1977-01-16 / 9071. szám

ELŐRE. 1977. JANUÁR 16. VASÁRNAP•VASÁRNAP•VASÁRNAP SZOCIALISTA MÉLTÁNYOSSÁG ÉS SZAKMAI ETIKA „Mindenkinek meg kell értenie: erkölcsi és hazafias kötelessége, hogy egész energiáját, hozzáértését és munkaerejét a szocialista tulaj­don fejlesztésének szolgálatába állítsa, ami a legfőbb forrása az ország gazdasági-társadalmi felvirágzásának, az egész nemzet jólétének és boldogságának (. . .) Az egész nevelő munkát a szocialista etika és méltányosság elveire kell építeni, amelyek szerint mindenki attól függően kap a társadalomtól, hogy milyen konkrét hozzá­járulást nyújt a haza haladásához. Fel kell lép­nünk az olyan tendenciák ellen, hogy alárendel­jék a társadalom általános érdekeit a szűk, egyéni érdekeknek, minél kevesebbet adjanak a társadalomnak és minél többet várjanak el tőle.” NICOLAE CEAUSESCU : A­zt hangsúlyoztuk legutóbb a munka etikájával fog­lalkozó írásunkban (Előre, 1976. december 2.), hogy a szo­cialista erkölcs általános köve­telményei egyformán érvénye­sek minden munkatevékenység­re, bármely területen fejtik is ki azt, bármely fokú képesítést­­igé­­nyeljen, bármilyen legyen mi­nősítésének és társadalmi fon­tosságának foka. Ezúttal általános és sajátos egységére kívánom röviden fel­hívni a figyelmet, nevezetesen arra, hogy a munka szocialista etikájának általános követelmé­nyei sajátos módon érvényesül­nek minden munkaterületen, minden szakmában. Minden szakmának megvan a maga eti­kája (tudományos nevén: deon­­tológiája), amely a sajátos gya­korlatából kiszűrt és az arra ér­vényes követelményeket foglalja magába. Régóta léteznek szakmai eti­kák; egyesek részletesebben ki­munkáltak, mások kevésbé; e­­gyesek elméletileg is kidolgozot­tak, rendszerbe is foglaltak, mások kevésbé rendszerezettek és csupán a köztudat szintjén mozognak, mégis hatnak, ismer­tek és elismertek. Az ókor óta ismeretes a sajátos orvosi eti­ka, amelyet Hippokratész fog­lalt először rendszerbe; ma kü­lön tantárgy az orvosi fakultá­sokon. Sajátos etikája van a tanári foglalkozásnak, amelyet nálunk­­a tantestület statútuma rögzít. Sokat írtak a jogászok, különösképpen az igazságszol­gáltatást végző bírák etikájá­ról; nem kevesen foglalkoztak a hivatalnokok, az adminisztrá­ciót végzők etikájának követel­ményeivel; a hivatásos katonák, tisztek szintén mindig rendel­keztek viszonylag kidolgozott etikai kódexszel. E felsorolás olvastán nyilván feltűnik: viszonylag ismertebbek, kidolgozottabbak, elméletileg rendszerezettebbek az értelmisé­gi foglalkozások deontológiái. Az antagonista társadalmak év­ezredeiben az anyagi javakat közvetlenül előállító, fizikai munka volt a legnagyobb mér­tékben alávetve a nyílt vagy­ burkolt, jogi-politikai vagy gazdasági kényszernek; a kényszerűségből, a puszta lét­fenntartásért, alacsony minősí­tési szinten végzett munka nem is igen igényelte a rendszeres etikai tudatosítást. Kialakult, mégis, a kézművesek, iparosok sajátos erkölcsi követelményei­nek tudata, amit a céhek, szak­mák rendszerbe is foglaltak, végső soron minden társadalmi­lag számottevő foglalkozás ki­alakította, a tudatosság alacso­nyabb vagy magasabb fokán, a maga szakmai erkölcsét. A szakmai etikák terén is érvényesül az­ általános fejlődési törvény, a kontinuitás és disz­kontinuitás egysége. A szocia­lista etika minőségileg újat hoz, megszakítja az eddigi fej­lődés folytonosságát, ám éppen e fejlődés eredményeivel szem­ben hoz újat, miközben ezekből nő ki és ezekre támaszkodik. A szocialista orvosi deontológia nem az általános orvosi etika mellett, hanem annak pozitívu­mait, általános érvényű követel­ményeit értékesítve és egyszer­smind a szocialista erkölcsiség sajátos tartalmaival felújítva jön létre; ugyanez vonatkozik min­den szakmai etikára a szocializ­mus feltételei között. Amit azonban kiemelni kívá­nunk:­­szocialista társadalmunk számára egyformán fontos va­lamennyi szakma deontológiája, a hagyományosan kidolgozot­tabbak mellett az összes társa­dalmilag jelentős szakmáké, a fizikai munkáké éppúgy, mint a szellemi foglalkozásoké. S nyil­ván nem túlzás azt állítanunk, hogy az anyagi javakat köz­vetlenül termelő fizikai tevé­kenységek etikája különös fi­gyelmet érdemel, egyrészt vi­szonylagos kidolgozatlanságá­nál, másrészt elsőrendű társa­dalmi fontosságánál fogva. Ezek kidolgozása, úgy hiszem, az el­mélet embereinek és az illető szakmák képviselőinek közös fel­adata. Csak a szakmabeliek is­merhetik belülről munkájuk em­beri, etikai követelményeit, csak az ő hozzájárulásukkal lehet rendszerbe foglalni, elméletileg megragadni ezeket a követel­ményeket. Úgy hisszük, egy ilyen közös vállalkozás komoly hozzá­járulást jelentene a munka szo­cialista etikájának, a dolgozók etikai tudatának fejlesztéséhez.­­ A továbbiakban a szakmai etikák néhány közös kérdését kívánjuk megemlíteni, amelyek az általános munkaerkölccsel szoros kapcsolatban állnak. A minőségi munka kérdése a munka szocialista etikájának egyik igen fontos vonatkozása. A szocialista társadalom érdekei és a dolgozó ember szocialista öntudata egyaránt megkövete­lik, hogy munkáját mindenki a lehető legmagasabb minőségi szinten végezze, hogy termékei, munkájának eredményei — bármilyen természetűek is le­gyenek azok — a lehető legjob­bak legyenek. A minőségileg nem megfelelő­­ munka a társa­dalmat anyagilag is, erkölcsi­leg is megkárosítja és a dolgo­zó erkölcsi önmegvalósítását is megkérdőjelezi. Nos, a minőségi munka specifikus követelményei mások az építőiparban, mint az oktatásban, a kohászatban, mint a mezőgazdaságban és csupán a szakmán belül álla­píthatók meg bizonyossággal. Sőt, minden szakmának sajátos kritériumai vannak a látszati és a lényegi minőségi munka meg­különböztetésére, márpedig ez a megkülönböztetés döntő mó­don befolyásolja mind a munka reális társadalmi hatékonyságát, mind erkölcsi értékét. Nem a minőségi munka látszatát kel­teni, hanem tényleg minőségi munkát nyújtani; az alapos szakmai ismereteket, a szakma „fogásait", „trükkjeit" nem a minőségben mutatkozó hiányok elkenésére, nem látszat-eredmé­nyek, hanem valóságos minő­ségi teljesítmény elérésére hasz­nálni, ez minden szakmai etika egyik elsőrendű követelménye. Ehhez kapcsolódik a látszati és a valóságos erőfeszítés, az össz­pontosításnak és az odaadásnak mímelése vagy valódi megvaló­sítása közötti különbségtevés. Mint ismeretes, a munka szo­cialista etikájához tartozik a munka javadalmazásának etiká­ja. A javadalmazás­­ szocialista elve a munkára épül, a munka mennyisége, minősége és társa­dalmi fontossága szerint juttat kinek-kinek. Mint az szintén is­meretes, pártunk a kis- és nagyjövedelmek közötti különb­ség fokozatos csökkentését szor­galmazza a kisebb jövedelmek gyorsabb növekedése által, ügyelve ugyanakkor a méltá­nyosság elvének szigorú tiszte­letben tartására. Nos, éppen a méltányos javadalmaztatás biz­tosításában van nagy szerepe a szakmai etikának, a különböző munkák mennyisége és minősé­ge, társadalmi fontossága kö­zötti különbségek konkrét és pontos megjelölésének. A szakmai etikák másik fon­tos kérdésköre a dolgozót a szakmabeliekhez fűző viszonyok etikája. A kollegialitás, a szak­mai összetartás kérdései mindig nagy súllyal szerepeltek minden deontológiában, a szocialista deontológiákban is nagy sze­repük van. A konkrét helyzetek­ben konkrét módon megoldandó kérdések itt az általános és partikuláris, az össztársadalmi érdek és a csoportérdek közötti viszony dialektikájából származ­nak. A szakmai összetartás, kol­legialitás, amennyiben segítő­készségben, kölcsönös megbe­csülésben nyilvánul meg, két­ségtelen pozitív etikai töltetű; alapvetően fontos azonban, hogy elvszerűen, azaz az össz­társadalmi érdek és a szocia­lista etika általános követel­ményei elsődlegességének tisz­teletben tartásával érvényesül­jenek, semmi esetre sem ez utóbbiak hátterébe szorítása ál­tal. A szakmabeliekhez fűződő viszonyok után magától kínál­kozik a „külsőkkel", a szakmán kívüliekkel való érintkezés eti­kai kérdésköre, amely különleges fontossággal bír azokon a mun­katerületeken, amelyeken az ilyen érintkezés a szakma gya­korlatához tartozik. Az oktatót növedékeihez, az orvost pácien­seihez, a közhivatalnokot a köz­höz, az elárusítót a vevőkhöz, a művészt közönségéhez fűző vi­szonyok az említett munkakörök lényegéből fakadnak: e viszo­nyok etikája minden szakmá­ban más és más konkrét köve­telményeket támaszt, mindegyik­ben meg kell . .nyilvánulniuk egyben a szocialista etika álta­­lános, elvszerű, szocialista kö­vetelményeinek. Minden ilyen szakma közös etikai lényege a szolgálat, a „közönség", a „köz", végső soron a szocialista társadalom közösségének szol­gálata. E téren az alapvető eti­kai vétség a viszony megfordí­tása, a „külsők" alárendelése a szakmabeliek érdekeinek. Megemlítenénk még, minden deontológia követelményeként, a megfelelő képesítés megszer­zését és fejlesztését.­­Csak az lehet jó szakember, aki szak­mája fejlődésével lépést tart — ez a kijelentés már közhely napjainkban. E lépéstartásnak, önképzésnek is sajátos etikája van a különböző munkaterülete­ken, más-másfajta erőfeszítést igényel, a munkatársakkal szem­beni viszonyok sajátos alakulá­sát involválja stb. Végül említjük — bár fontos­sági sorrendben nem utolsó kér­dés — a pályaválasztás etiká­ját. A munkaterület megválasz­tása természetesen egyéni, de nem csupán egyéni kérdés. A munka, amint azt kifejtettük, az egyén önmegvalósításának leg­fontosabb hatékony és egyben etikus módja. A szakmát, fog­lalkozást úgy kell megválasz­tani, hogy az a legjobban meg­feleljen az egyén képességeinek és hajlamainak, ám ugyanakkor a társadalmi igényeknek is; e kettő egyensúlya biztosítja a helyes és célravezető pályavá­lasztást. A külső, konjun­kturális, előnyszempontú vagy divatszerű okokra épülő pályaválasztás gyakorlatilag téves és etikailag helytelen, alkalmatlan rajt­hely­zetet teremt az etikais és haté­kony önmegvalósítás számára. Az általános és a szakmai etika szempontjainak a maguk egysé­gében már a pályaválasztásnál jelen kell lenniük, hatniuk kell. ★ A teljességre­ törekvés nem le­hetett ez írás célja. Nem kíván­tunk mást, mint a szakmai eti­kákkal való részletesebb és el­mélyültebb foglalkozás szüksé­gességére felhívni a figyelmet. Roth Endre Viktóriaváros modern, urbánus főtere BARTALISRA EMLÉKEZVE PETRE PASCU BART­ALIS, A KÖLTŐ BESZÉLT Derű havazott a teremben. Betöltötte az ifjúság. • A költő beszélt, remegés volt, Dübörgés, ének a szava. Amint hallgattam, eltöltött a Nagy ünnepek áhitata. Áttetsző ritmusok keringtek közöttünk, mint a víz gyűrűi. Kivallgó barázdákban sarjadt Illatozó nyarakká lettünk. Mezők kurjantása, pecséted Megmarad halántékomon! Szitakötők felhője rajzott A csontszín kocsányok felett, És mályvás kelyhében a versnek Harmat gyémántja csillogott. Hát Dózsa? Másutt hol lehetne Tüze, máglyája, mint a könyvben? Láttam, hallottam, mint világlik Lángra gyújtván az öröklétet... Mondom, Dózsa hangját hallottam... Különben csend volt — ahogyan A refrén mondja. A terem Tökéletes mély csöndbe süllyedt. Szép szülőföld, arany Kosály! Más nyelven, ám testvéri szóval Köszöntöm most küldöttedet, Kiválasztottadat köszöntöm. 1970. április 8. Fordította Majtényi Erik A­z irodalomnak, bármely nép irodalmának gazdag dokumentációs forrása egy-egy író jegyzetfüzete. Vagy a levelezése. Ez annyi­ra nyilvánvaló, hogy fölösle­ges is lenne tovább taglalni. Mégis, ha például a román irodalmat vesszük, köztudott, hogy az Eminescu-korszakot tárgyaló kritika milyen érté­kének tekinti Titu Maiorescu naplójegyzeteit. Néhány évvel ezelőtt pedig Kemény Zsig­­mond Naplóját olvasgattam. Milyen értékes tükre ez Ke­mény Zsigmond korának, mi­lyen felbecsülhetetlen utalá­sai vannak Petőfire — az em­berre, a költőre — vonatko­zóan! A román irodalom múzeu­mának folyóiratában, a Ma­­nuscriptumban megjelenő le­velek folyvást új fényt vet­nek egyes alkotók életére és életművére. A közelmúltban eredeti Petőfi-dokumentumo­­kat közölt a folyóirat. Jómagam is nagyszámú o­­lyan levél boldog tulajdonosá­nak tekinthetem magam, a­­melyeket Bartalis János kül­dött nekem. Több mint negy­ven ilyen levelem van, s ezek törhetetlen életkedvet sugá­roznak, minden megpróbálta­tás legköltőibb ellenszerét. Ha csupán ezek az 1957—76-ból származó relikviák lennének birtokomban, s nem egész polcnyi dedikált kötete, belő­lük is kiviláglana a költő sze­mélyisége. S mennyi bennük az irodalmi adat, esemény! Ehhez járul az életmű s az ember is, akit jól ismertem. Az ember, aki magas érzelmi fokon nyilvánította ki barát­ságát, s akit barátomnak te­kinthettem az első perctől fogva, amely azzal tüntetett ki, hogy találkozzam s be­széljek vele. Még levélváltá­saink előtt ismertem meg Bar­talis Jánost­­ a kolozsvári e­­gyetemi könyvtárban, ahol ál­lásban volt. Lapok és folyó­iratok roppant halmaza közt választékos külsejű férfi fo­gadott a sajtótermékek évfo­lyamainak súlyos kötege közt. Még nem tudtam, kihez van szerencsém, őt pedig teljes­séggel lefoglalták olvasmá­nyai, tudományos munkássá­ga. Észre sem vehette fürké­sző pillantásomat. Egy kollé­­ginája világosított fel, hogy neves író, tanulmányaiba el­mélyült ember, aki azért az irodalmi kávéházat sem ke­rüli el. Mindezt egy cigaretta­szünetben mesélte el a szőke hölgy egy kis szobájában , a nagy könyvtárnak, amelynek jómagam is szerény munka­társa voltam egy ideig, s­ ahol ' Bartalist nem is láttam" soha másként, csak a kollekciói közé elbarikádozottan. Hogyan került sor később a már említett levélváltásokra? Hadd szögezzem le, hogy ab­ban az időben, amikor én hi­vatali szorgosságának bámuló­­ja voltam, s még mintegy 5—6 évig Bartalis semmit sem közölt, én legalább nem talál­koztam a nevével. Megtorpa­nás volt-e ez — vagy az író­asztalfióknak dolgozott? Tény, hogy 1950-től kezdve, mikor Bukarestbe költöztem, egyre sűrűbben találkoztam folyó­iratokban annak a szerzőnek a nevével, akit addig nem ismertem. Újraolvasván leve­leit, kiderült, hogy 1959-ben vonult nyugalomba, tehát még hosszú ideig szentelhette ma­gát ismét teljes egészében az irodalomnak. Akkoriban pró­bálkoztam meg vele, hogy ro­mánba ültessem át egy telje­sen új hangú, mély és mégis roppant egyszerű, kötetlen formában írt gyönyörű versét. Először egy rövid lapot kül­dött, ezt hosszú levelek kö­vették. Íme a lap: Kolozsvár 1957. II. 8. Kedves Pascu Elvtárs! Kányádi útján küldött szí­ves üdvözletét köszönettel vet­tem, valamint azt a hírt is, hogy lefordította egyik verse­met és szándéka további ver­sek fordítása is. Ha valame­lyik lapban közölné a fordí­tást, legyen szíves írja meg nekem. Válogatott verseim kö­tetét a mai napon elküldtem az ön címére. Szívélyes üdvözlettel vagyok tisztelő híve Bartalis János Amilyen mértékben az ú­­jabb levelek jöttek, úgy enge­dett a hivatalos hangvétel, úgy fordult közvetlenre. Mind­kettőnk levelei arról a szán­dékomról szólnak, hogy kihoz­zam egy kötetét, miután egyes fordításokat és egész cikluso­kat is közöttem tőle a Viața Románeascában (itt jelent meg „Bartalis, a föld költője“ című cikkem is), a Gazeta Li­terarában, a Tribunában, az Orizontban stb. Levélváltá­sunkban a fordításaimról szól, gyöngéd tanácsokat ad, bio­bibliográfiai adatokat közöl velem, jelzi a folyóiratokat, amelyekben szó esik versei­ről. Egyikről tökéletesen meg­feledkezett, meg is örvendett, amikor felhívtam figyelmét Hatvany Lajosnak a húszas években írt egyik hosszú cik­kére. Miről is szólhatnék még e szűkre szabott hasábokon, hogy meg ne sértsem az össz­kép harmóniáját? Számos hír jön arról, hogy gőzerővel dol­gozik, bőséges utalásokkal ko­­sályi gazdálkodásának eszten­deire, arra a tizenhárom esz­tendős földművesmunkára, a­­melyet annyi írása tükröz. Vagy ez a szomorú közlés: „Kakassy Bandi halála mindnyájunkat levert. Még sokat írhatott és dolgozhatott volna, alkothatott volna Emi­­nescuéhez hasonló műveket. A temetésen Jancsó Elemér és Enea beszélt.“ (1963. nov. 10.) Másutt arról értesít, noha tudtam ezt, hogy Méliusz a Viata Románeascában (1956 decemberében) kimerítő tanul­mányt írt életművéről. Ezt az­zal kapcsolatban, hogy szün­telenül újabb adatokat kér­tem tőle. Egy levlapról 1964. október 3-án : „Kedves Barátom ! Régóta nem írt, mi az oka ? Most is Szemlértől tudom meg, hogy a Bibi. pt. toll 250. számában az ön fordításában megjelent a „Csillagok“ c. vers.. Kötetének megjelentetését nem tudtuk megvalósítani. Ilyen irányú erőfeszítéseimről­­, hogy is tehetné másképp — roppant hízelgően ír: „ ... én a magam részéről nagy örömmel egyezem bele, hogy válogatott gyűjteményt ön fordítson, annál is inkább, mert a kezdeményezés valóban az Öné...“ (1960. december hó 17.) Mindazonáltal örvendtünk neki, amikor végül más for­dítók munkájaként két kötete is megjelent románul. Csak amikor 1963-ban Ko­lozsvárra utaztam, csak ak­kor örvendhettem a szeren­csének, hogy találkozhatom Bartalissal és beszélhetek ve­le. Előbb felhívtam, s amint kaptattam fel a dombon, már messziről láttam, hogy a köl­tő és felesége a nyitott ablak­ban várja jöttömet. Nyilván kíváncsiak voltak, hogyan festhet az addig csak levelek­ből, fordításokból ismert ven­dég. Bőségesen megterített asztallal vártak, amelyről a bor sem hiányzott, „a hosszú nyakú üveg“, ahogy a fehér leánykát becéztük. Véget nem érően beszélgettünk egész délután. Ott volt a két kisis­kolás unokája is, Ildikó és Beácska, akik jól beszéltek románul, aztán nagyapa un­szolására Beácska elszavalta a „De különben csend van“ című versét. Persze viharos tapsot aratott vele. Petre Pascu (Folytatása a 4. oldalon) A KÉTARCÚ VÁROS (2.) ÚJ KORSZAK Tudomásom szerint Vlahica sohasem volt szegény saját ter­mésű művelődési eseményekben. Színjátszói, énekkara, tánccso­portja rendre minden évadban betanulta, bemutatta új műsorát. Beneveztek, megjelentek és sike­resen szerepeltek a megyei ver­senyeken. Színdarabjaikkal, tán­caikkal vendégszerepelni is el­jártak a környék irigylésre mél­tóan módos-tágas, korszerű mű­velődési otthonaiba. Művészi széphez, önműveléshez való ra­gaszkodásuk nagyszerű példáját adta éveken át 1948-ban alakí­tott kórusuk. Helyben sokáig nem volt karvezetéshez értő ze­neszakos. Mégis évről évre szer­vezték, rendezték a kórust, dalo­saik a próbákra, szereplésekre minden alkalommal összegyűltek. Székelyudvarhelyi zeneszakost kértek meg, a képző tanára, La­katos Imre vállalta az áldozatot, ingázott ki ide, vezette őket éve­ken át. Régtől működő tudományos­művelődési egyetemüknek év­ről évre több köre, tanfolyama van, s évente tízzel-százzal szá­mosodó művelődni, tanulni vágyó hallgatója akad. ősztől indult 17 tanfolyamára 714-en iratkoztak be, s ez a település lélekszámá­hoz arányítva nem is kevés. Ám az eredmények, számok sorolásánál bizonnyal többet mond az a tény, hogy az idei tanévtől helyi születésű zeneta­nár, Herczeg Mihály vette kézbe az énekkar irányítását. De az ugyancsak vlahicai Bodó Leven­te szobrász sem kapkodott nyüzs­­gőbb, „színvonalasabb" városok után, itthon telepedett meg. Itt akar élni, alkotni, itt tanít-nevel, innen küldi szobrait a megyei tárlatra, és rendezi fafaragó gyermekeinek, műkedvelő képző­művész tanítványainak gyűjtemé­nyes tárlatait. . . Ha arra alkal­mas teremre bukkannak valahol... Falu és telep lakói együtt vesz­nek részt a különböző formációk tevékenységében. Ilyen „vegyes" csoportot képez a tucatnál is több műkedvelő színjátszó, vilá­gosít föl Bagoly István, a műve­lődési­ otthon igazgatója. A szín­játszók egy egyfelvonásos és egy háromfelvonásos színmű bemuta­tására készülnek. — És hol próbálnak? — kér­dem Bagoly Istvánt székhelyén, a néptanács földszinti szobácská­jában. — Nem kell messzire mennünk — s fanyar mosoly tűnik föl ar­cán — itt, ebben a szobában... Az­ igaz, ha mind begyűlnek, mozdulni nem marad hely. — S a fenti kultúrotthon?... A falué?. . . — Próbákra nem alkalmas. Az egész kultúrotthon egyetlen ho­­dály. Nem fűzhető ki minden csip-csup próbára. Az egyetlen nagyterem máskülönben sem nyújthat hajlékot minden együt­tesünknek, minden tanfolyamunk­nak, körünknek. . . — Ha színház jön Vlahicára, hol lépnek föl? — okvetetlenke­­dem. — Ott a fentiben fölléphetnek. Színpada elég nagy, nézőterén 300 szék van, de olykor ötszázan is bent szorongnak. . . — elhall­gat, majd meggondolja magát s folytatja. — Tudja, annak az emeletén, a nagyterem fölötti szobákban rendezkedett be a pionírház, s ugyanott van a vá­rosi könyvtár. — A tervbe vett kiállításokat hol rendezik be? — Itt próbálunk szerencsét a néptanácsnál. Ha ideadják, a gyűléstermet kérnénk el. Nem kérdezősködöm tovább. A környék valóban irigylésre méltó, általam is jól ismert mű­velődési otthonaira gondolok, az almásira, a kápolnásira, a máré­­falvira, a zetelakira meg a töb­biekre, melyeket jórészt az illető faluközösség önkéntes hozzájá­rulással, hazafias munkával iz­zadott ki magából — saját magá­nak. Éppen a vlahicaiak igyeke­zetéből ne tellett volna? ! 2 "Ha már minden beszélgetés az üzemhez lyukad ki, ha minden út a vasgyárhoz vezet — biztatott Ráduly Sándor — látogassak el oda is, feltétlen keressem meg Rusz Sándor igazgatót. . . Mert igaz az, hogy a város nagy ügye az üzem, de az is, hogy az üze­mé pedig a város. S ez utóbbi­nak fáradhatatlan mozgatója Rusz elvtárs. Az igazgató Bukarestbe uta­zott, az üzemben helyettese, Schönberger Francisc fogad. Ké­résemre röviden vázolja a vas­gyár történetét. Hogyan jutottak el a vasasok a Kishomoród vizével hajtott kezdetleges ércfeldolgozó masináktól a mai korszerű be­rendezésekig, gépekig. Az utóbbi évtizedekben nem csupán az üzem, de a város életében is nagy esemény volt pártunk fő­titkárának, Nicolae Ceaușescu elvtársnak 1971. augusztusában Vlahicán tett látogatása, új kor­szakot jelző beszéde az üzem munkásaival tartott találkozón. E forró augusztusi napon hang­zottak el a gyár nagyarányú fej­lesztését bejelentő szavak: „Nagy öröm számomra, hogy újból meg­tekinthetem üzemüket, s talál­­kozhatom a munkások és mérnö­kök kollektívájával, az üzemveze­tőséggel, a pártszervezettel, önökkel. S meg kell mondanom, hogy jó benyomást szereztem az utóbbi két évben elért haladás­ról, noha úgy vélem, hogy amit itt valóra váltottak, az még csak a kezdet. Az üzemnek gyorsab­ban kell folytatnia a korszerűsí­tési folyamatot, hogy biztosítsa mind a termelés gyarapítását és a minőség javítását, mind pedig a munkások jobb munkakörül­ményeit. Biztosítani kell új beru­házások mielőbbi megvalósítását, úgyhogy ebben az ötéves tervben maradéktalanul teljesíthessük a termelés gyarapításának a fela­datát, s mintegy 2500-ra növeljük a munkások számát, noha azt hi­szem, hogy meg kell vizsgálnunk milyen újabb lehetőségek vannak a létszám további növelésére a termékek magasabb fokú feldol­gozását biztosító új üzemosztá­lyok megszervezésével". A látogatástól eltelt időszak roppant gazdag volt megvalósí­tásokban, a vállalat munkakö­zösségének egész tevékenysége minőségi változáson ment át. A könyvecske egyik sokatmondó passzusát idézem: „A nyers­anyagbázis kiterjesztése és az övezetben található vasércek ma­gasfokú hasznosítása érdekében 1972-től megkezdi működését — a Hargita Bányaipari Vállalat keretében felállított dúsító állo­mással párhuzamosan — a lö­­vétel dúsított sziderített zsugorító berendezés. Ugyancsak ebben az évben került sor az új hőközpont megindítására. 1973-ban a sűrí­tett­ levegő központ, valamint a vízellátó berendezés üzemelteté­se kezdődött meg, továbbá meg­valósult a vállalat csatornázása, az elhasznált víz tisztítása és új­rafelhasználása. Az utóbbi mun­kálatok során részben megoldó­dott a város ivóvíz ellátása is. Az első korszerű szerszámgé­pekkel ellátott megmunkáló csar­nokot 1973. folyamán adták át, 1974-ben elkészült a második is, az első kapacitási szintjén, így alakult ki számos korszerű, ma­gas technicitású és nagy teljesí­tőképességű szerszámgéppel fel­szerelt, évi több ezer tonnát ki­tevő termelőképességű fémmeg­munkáló részleg."­­ Milyen bővítés folyik nap­jainkban? — Pillanatnyilag — válaszol Schönberger elvtárs — az üzem történetében példa nélkül állóan nagyszabású beruházás van fo­lyamatban. A többszázmillió lejes építkezés első részét jövőre fe­jezzük be. Az új öntöde részle­genként történő átadásával dol­gozóink létszámát fokonként a pártfőtitkár elvtárs által kért szint­re emeljük. A hirtelen megnöve­kedett szakmunkaerő-szükségle­­tet, szintén fokonként, a helybéli líceumból fogjuk fedezni.­ ­ — Hát valóban nagyokat lé­pegettünk az utóbbi 38 évben — mosolyog Svella Dezső mester. — Azért mondok ilyen konkrét szá­mot, mert ami ezalatt történt itt az üzemben, annak szemtanúja, részese voltam. Képzelje el, gyermekkoromban idelenn a te­lepen mindössze 96 házszám volt. Ha apáink felébrednének, nem ismernének sem a gyárra, sem a telepre. Svella Dezső mester csoportjá­ban 22 nemrég felszabadult vas­esztergályos dolgozik. A keze alatt tanulták ki a mesterséget, s ahogy ő mondja, legtöbbje megállta a helyét, Tolváló szak­munkássá vált. Vitus András ne­vét említi, kinek a szakmai ve­télkedő országos szintű szaka­szán, Temesváron nyert első dí­jával okkal-joggal dicsekedhet akárki előtt. — A Vitus-fiú talán még a 18 életévét sem töltötte be. A vizs­gán ,elméletben, gyakorlatban egyaránt bizonyított. Sok mindent tud, annyit, hogy mi annak idején álmunkban sem érhettük volna utol. . . Más volt akkor a világ, a gondolkodás, mások az emberek Nekünk, emlékszem, úgy kellett összelopkodnunk a tudást, a mes­terséget. Szívesen emlékszem vissza egykori mestereimre, Pivár Ervinre, Buti Károlyra. De akkor az volt a szokás, hogy a tudásuk­ból tőkét kovácsoltak, amit félt­ve őriztek, amiből csak cseppen­­ként juttattak. Nekünk, i­ásoknak úgy kellett ellesnünk tőlük... Ma másként van minden. Én személy szerint annak örülök, ha minél könnyebben, minél hamarabb meg tudok értetni tanítványaim­mal egy-egy fogást. . . Végül az üzem lesz több azzal is. • Mihály Ottó mester szavai is a fiatalok körül fordulnak meg: — Nem is lehet másként, hi­szen nagyapám, apám meg jó­magam után — én,már lassan a nyugdíjhoz közeledem — két fiam dolgozik a gyárban. Mit mondjak, azt, hogy könnyebb nekik?. . . Ez így van jól. .. Csu­pán egy dolgot hiányolok, még­ha Vlahica kicsi hely is, nem nagy a mozgás, azt, hogy a fia­taloknak nem nagyon van ha szórakozniuk. . . Értelmesen szó­rakozni. Mert a cukrászdán, bo­­degákon, vendéglőkön kívül va­lami más is kellene. Szabó Barna GYÖRGY DÉNES ÉVTIZEDEI A köszöntés a jókívánsá­gok, melyek 90. születésnap­ján György Dénes bátyánk felé szállnak, köszöntik azt az egykori tanárt, aki nem­zedékek sorát kísérte a tu­dás hegyvonulatai felé és legöregebb tanítványai, ha élnek, maguk is a hetven kö­rül tipegő nagyapák már, — és köszöntik azt az előadó­­művészt, a példás népnevelőt, aki mögött alkotó életpályája naplójában ilyen tények so­rakoznak : elsőéves tanárje­lölt korában, 1906-ban kezd­te a rendszeres versmondást, ez hetven versmondó eszten­dőt tesz ki és 1700 versmon­dó estet, versmondó órát jelent, iskolákban, kultúrhá­­zak pódiumán és színpadon, az élő irodalom megszerette­tésének szolgálatában. Szem­­lér Ferenc „a versmondás nagymesterének“ nevezte. „A kitartás György Dénes több mint félévszázados vers­­szeretetét szolgálattá nemesí­tette, a romániai magyar vers szolgálatává“ . — írta róla egy évtizeddel ezelőtt Kántor Lajos, és ott van az értéke­lések sorában Tamási Áron, Szentimrei Jenő, Gy. Szabó Béla, Balogh Edgár, Sütő András, Vita Zsigmond, Beke György, Apáthy Géza neve, számos irodalmi orgánum­ban és diáklapban megje­lent méltatás mellett. Ezek­nek az évtizedeknek a nevé­ben szálljon most feléje a vi­rágzó hazai, kultúra és iroda­dalom köszöntése. Lászlóffy Aladár KÖSZÖNET KÉT KÖLTŐÉRT MEG A TÖBBIÉRT Előszóban,,személyesen szán­dékoztam volna elmondani amit most itt közhírré teszek. De az ünnepelt, a romániai magyar versmondás úttörő­veteránja, a 90. évét a múlt vasárnap betöltött György Dé­nes bácsi — nem volt otthon. Igaz, a négytagú küldöttség, melynek önkéntes szószólója lettem volna, a megígértnél egy nappal későbben tudott elindulni a Sétatérbe torkolló Eminescu utca felé. Az idő csalogatóan tavaszias volt, Dénes bácsit is elcsalogatta hazulról, így aztán nélküle koccintottuk el a kedves lá­nya kínálta poharat. Ekkép­pen a szónak is nyomdafes­tékhez kellett dörgölőznie, már csak azért is, hogy ne csupán Dénes bácsi tudjon ottjártunkról, hanem tudja meg mindenki, akit illet, aki ebben a hazában szeret ma­gyarul verset hallgatni, hogy György Dénes bácsi — hála legyen, szép hosszú élete fo­lyamán — legalább nyolc­­százszor mondott, az egymás­­u­tán és egymásba nőtt ember­öltők, már több tízezerre, ta­lán százezerre menő serege előtt verset. Legfőképpen romániai magyar verset. Hogy a két háború közt a szépem­lékezetű Teszitori Nóra és Szentimreiné Ferenczy Zsizsi mellett Dénes bácsi művelte a legmagasabb szinten s a legintenzívebben élőszóban a magyar költészetet. De a há­ború után is még egy ideig. Tavaly a tévében is láthat­tuk és hallhattuk. Ezt szándé­koztam volna és szándékszom ezúttal megköszönni mind­annyiunk nevében. A ma­gam nevében meg külön is köszönetet mondanék az elő­ször tőle hallott két költőért: a múlt esztendő végén hirte­len távozott Bartalis Jánosért és József Attiláért. A nevüket is tőle hallottam először. Va­lamikor, jó harminc évvel ez­előtt, még udvarhelyi diák koromban. A költőkről is szólt, nemcsak a versüket mondta. Tanított is, nemcsak gyönyörködtetett. Az a két vers pedig a „De különben csend van“ és a „Mama“, azóta is úgy él bennem, aho­gyan tőle hallottam. Ha ma­gamban olvasom is, velük hal­lom György Dénes bácsi fe­lejthetetlen hangját, hanghor­dozását. Jelent ez talán any­­nyit, mint egy vékonyka­ re­ményű halhatatlanság. Jó e­­gészséget Dénes bácsi. A 100.­­on azért otthon találjuk ! Kányádi Sándor

Next