Előre, 1986. június (40. évfolyam, 11975-11999. szám)

1986-06-01 / 11975. szám

ELŐRE — 1986. június 1. nevükben biztosítsuk a nukleáris fegyverek felszámolását, a gyer­mekek, a világ életének megvéd­elmezését!“ „Azt szeretném, hogy a haza e sólymát lássák Európa és az egész világ összes vezetői, s értsék meg, hogy a gyermekeknek életre, nyugalomra van szükségük, nem pedig nukleáris fegyverekre! Az é­s NICOLAE CEAUSESCU PÁRTUNK, TÁRSADALMUNK SZERETŐ GONDOSKODÁSÁNAK KÖZÉPPONTJÁBAN (Folytatás az 1. oldalról) nyaknak juttatott segélyről szó­ló törvényerejű rendeletet kell megemlítenünk, amelynek értel­mében évenként jelentősen, mintegy 6,5 milliárd lejjel gya­rapszik a többgyermekes csalá­doknak juttatott pótlék összege. És ez olyan időszakban, ami­kor számos iparilag fejlett or­szágban a fegyverkezési költsé­gek növelése érdekében a szo­ciális költségvetés megnyirbálá­sához folyamodtak, a gyengén fejlett országokban pedig gyer­mekek ezrei pusztulnak el alul­tápláltság miatt. Hazánkban a­­zonban legnagyobb kincs a gyermek, s a pártunk és államunk, személyesen Nicolae Ceaușescu elvtárs gondoskodása következ­tében érvényesített demográfiai politika átfogó és összetett rendszert alkot, szerves része gazdasági-társadalmi fejleszté­sünknek, lehetővé teszi a termé­szetes szaporulatnak az ország érdekeinek megfelelő gyarapo­dását, lehetővé teszi a fiatal nemzedék kiegyensúlyozott nö­vekedését, szocialista nemzetünk vitalitásának megőrzését a jö­vőben is. „Megkülönböztetett fi­gyelmet kell fordítanunk szo­cialista nemzetünk fejlesztésére és fiatalságának megőrzésére. Éppen ezért ez alkalommal is szólni szeretnék arról, hogy erő­teljesebben kell növelni a szü­letési arányszámot, ennek el kell érnie a körülbelül 20 ezre­léket. Minden családra az a fe­lelősség és kötelesség hárul ha­zánk jövője iránt, hogy legalább 3—4 gyermeket neveljen. A gyermekszülés és a gyermekne­velés egyik legfőbb kötelessége minden családnak, a nőknek, ez objektív szükségessége a termé­szeti törvények betartásának. Az a felelősség és kötelesség hárul ránk, miként azt őseink a szá­zadok folyamán tették, hogy megőrizzük és fejlesszük a ro­mán nép lényét. Egyetlen meg­valósításunknak sem lenne ér­telme, ha nem biztosítanánk a nemzet életerejét és fiatalsá­gát. A gyermekek jelentik a nemzet jövőjét! A gyermekek je­lentik népünk tavaszát! A gyer­mekek jelentik a kommuniz­must!" — mondotta Nicolae Ceausescu elvtárs, a Román Kommunista Párt megalakulá­sának 65. évfordulója alkalmá­ból rendezett ünnepi gyűlésen. Gyermekeink emberré formá­lásában, az életre, munkára va­ló nevelésben a család, az is­kola mellett komoly szerepet vállal a párt közvetlen irányítá­sával működő pionírszervezet s a párt főtitkára, Nicolae Ceausescu elvtárs kezdeménye­zésére tíz éve megalakult, az óvodások, kisiskolások népes tá­borát tömörítő forradalmi szer­vezet a Haza Sólymai. Ezekben a szervezetekben 120 ezer mű­szaki, gyakorlati kör működik hozzáértő szakmai irányítással, erőteljesen támogatja már zsen­ge kortól a kicsinyek képessé­geinek sokoldalú kibontakozá­sát, gyakorlati jártasságuk, mű­szaki intelligenciájuk izmosodá­sát, útravalót adnak az életben való eligazodásra, a pályavá­lasztásra. „Tanuljatok, tanuljatok és is­mét csak tanuljatok ! Sajátítsá­tok el a legújabb ismereteket az összes területeken! Tegyetek meg mindent, kedves fiatal ba­rátaim, kedves gyermekek, hogy kihasználjátok a szocialista tár­sadalmunkban számotokra bizto­sított élet-, munka- és tanulási körülményeket, elsajátítsátok a legalaposabb és legújabb isme­reteket az összes területeken! Készüljetek fel a munkára és az életre, hogy mindig ott legyetek, ahol a nép, a haza ezt elvárja tőletek!" — hangzik pártunk fő­titkárának, gyermeknemzedékek barátjának és nagyrabecsült eszményképének ösztönző szava valahányszor az ifjúsághoz szól, valahányszor országjáró körútjai során szeretettel veszi körül az ifjúság, virágcsokorral köszönti, mint annak legutóbb is tanúi lehettünk, amikor Nicolae Ceaușescu elvtárs Elena Ceaușescu elvtársnővel e­­gyütt az ország északnyugati megyéibe látogatott. A gyer­mekeink iránti­­ gondoskodás, a gyermekeink párt és főtitkára iránti szeretetének újabb ékes megnyilvánulása volt ez. Legki­sebbek s már cseperedők őszin­te szívvel, teljes hittel követik pártunk főtitkárának útmutatá­sait, tanácsait, valóban min­dent megtesznek, hogy méltóvá váljanak pártunk és országunk vezetőjének az ifjúság iránt táp­lált bizalmára. Őt követik gyer­mekszívük minden melegével és elszántságával, mellette állnak abban a küzdelemben is, ame­lyet hosszú idő óta folytat kitar­tóan és következetesen, nemzet­közi elismerésnek örvendve, a béke megóvása, a leszerelés megvalósítása, a nukleáris fegy­verek felszámolása, a nemzetek közötti egyetértés és barátság megteremtése végett. A szocia­lista Románia gyermekei, a jövő reménységei, a XXI. század leendő építői, a kommunista tár­sadalom megalkotói, a világ összes gyermekeihez csatlakozva magasra emelik a béke zászla­ját. Az ő lépteiket vigyázva száll síkra következetesen pártunk és államunk a békéért. Bennük a jövőt, a békét látjuk, köszönt­jük. A­z óriás ablakokon vidám tavaszi napfény zuhog a tágas termekbe. Pöt­tömnyi székeken mosolygós ar­cú gyerekek serege üli körül az apró asztalokat, és színes koc­kákból épül a vár, mellette fe­gyelmezetten tolat egy játtékvo­­nat, arrább zsiráfnyakú daru karcsú karja hajlik egy épülő fal felé. Katika babát öltöztet, öcsi, aki saját bevallása sze­rint, mikor megnő, orvos lesz, nagy szakértelemmel lázmérőt tesz Cristina nevű páciense hó­na alá, többen csillagok közé rugaszkodó fantáziával űrha­jósdit játszanak, egy kislány irigylésre méltó türelemmel cir­kuszi mutatványra játékmackót idomít, barátnője kezében Ma­ki, a majom, Budát, az állat­kerti csimpánzt, utánozza... ... Délelőtt tizenegy óra. A marosvásárhelyi 10-es szá­mú napközi otthonban, az óvó­nénik vigyázó felügyelete alatt vidáman, önfeledten játszanak a gyerekek. Stan Cornelia igaz­gatónő társaságában csönd­ben, nesztelenül figyelem őket, s a kíváncsi Szemlélődés pilla­natai régen megtanult igazsá­gokat juttatnak eszembe: „A gyereki játék mint szórakozta­tó és formatív tevékenység", „a játék mint a valóság megis­merésének egyik formája." Az igazgatónő hangosan is megfogalmazza a gondolatot: — A játékban a gyerek a va­lóságot játssza meg, máskor épp a játék adja meg a való­ságos helyzetek, helyzetmegol­dó cselekvések, magatartások modelljét. — És mintegy össze­gezésként még hozzáteszi: — A játék termékeny talaja a gyereki kreativitásnak, lénye­ges, de nem egyedüli foglala­tosság, mely a gyerek irányí­tott, de minden erőltetés nél­küli, szabad fejlődését és kibon­takozását teszi lehetővé. Épp ezért az óvoda, a napközi sa­játos helyet foglal el az okta­tó-nevelő intézmények rendsze­rében. A mi kis intézményünk is szerves része e rendszer egé­szének. Közvetlen patrónusunk a marosvásárhelyi Húsipari Vállalat, és természetes, hogy elsősorban az itt dolgozó szü­lők gyerekei járnak hozzánk, de tekintettel, hogy napközink a megyeszékhely egyik legna­gyobb lakótelepén, a Tudor ne­gyedben működik, soha sem zárkóztunk el egyetlen hozzánk forduló szülő kérésétől sem. Je­lenleg is 405 gyerek gondját viseljük, s bár a 14 óvónőnek ez bizonyos fokú túlterhelést is jelent, a munkatöbbletet mégis mindannyian tudatosan vállaljuk, mert tisztában va­gyunk azzal, mit jelent a szü­lőknek, mily nagy gondtól sza­badulnak meg, ha csemetéjüket csemetéiket biztos kezekben tudva, indulhatnak reggelente munkahelyükre. Működési prog­ramunk jellegéből adódóan mindennap hajnali öt órától már fogadjuk a gyerekeket és egészen délután hatig gondos­kodunk róluk. De nem egysze­rűen mint pótmamák, csak vi­gyázunk rájuk, hanem hasz­nos, értelmes foglalkozásokba bevonva őket, türelemmel és szaktudásunk javával céltuda­tosan pallérozzuk is nyiladozó értelmüket. Nem könnyű fela­dat ez, hisz a nevelő-oktató te­vékenységet teljesen tapaszta­latlan és minden szempontból naiv gyerekekkel kell kezde­nünk. Éppen ezért az óvodá­ban nem az a nehéz, amit át kell adni a gyerekeknek, hanem az, ahogyan át kell adni. Az óvónőnek ismernie kell, mire képes az óvodás, milyen a gye­rekcsoport fejlettségi szintje, s ezek függvényében, kamatoz­tatva a modern módszertani is­mereteket, úgy kell a feladat- és a követelményrendszert meg­határoznia, kialakítania, hogy a neveléssel a gyermeki lélek jellegzetességeit is pozitívan ösz­­szehangolhassa. Az óvodának különben alapvető funkciója, hogy biztosítsa az apró emberi lények sokoldalú fizikai, szellemi és értelmi fejlődését s ilyen vo­natkozásban nincs az a cél ér­dekében vállalt többlet-ráfordí­tás, amely a fáradtságot meg ne érné. Törekvéseink megvalósítá­sában komoly segítséget kapunk a patronáló vállalattól, s hogy a hovatartozás nemcsak névle­ges, ezt nap mint nap érezzük, tapasztaljuk. Akár köszönetként is elmondhatom, hogy semmiben hiányt nem szenvedünk, patrónu­sunk messzemenő gondoskodása révén biztosítottak mindazok a feltételek, amelyek lehetővé te­szik, hogy tevékenységünket az elvárásoknak megfelelően, a leg­jobb körülmények között folytat­hassuk. És ezt tudják, látják, ér­tékelik a szülők is. Gyerekeink a legkülönbözőbb társadalmi közegekből származ­nak, többségük azonban mun­káscsaládok sarjai. És itt a töb­bes szám nem véletlen. Mert tapasztalataink szerint egyre ke­vesebb az egyke, az egyetlen gyerek, és örvendetes módon nö­vekvőben azoknak a családok­nak a száma, melyek három-négy gyereket is vállalnak. Nem titok, hogy a több gyerek, a nyilvánvaló öröm mellett több gondot is jelent a család­nak, de az is épp annyira igaz, hogy nevelésükben, felügyele­tükben a napközi jelentős szere­pet vállal magára. A szülők, in­tézményünkbe adva a gyereke­iket, könnyebben tudnak beil­leszkedni a termelőmunkába, mert míg ők az anyagi javak e­­lőállításában szorgoskodnak, a gyerekek biztonságban vannak, teljes ellátásban részesülnek és értelmi, érzelmi fejlődésük is e­­gyaránt biztosított. Itt azonban egy rövid kitérőt is tennék, hogy hangsúlyozzam: az óvoda, a napközi nem helyettesíti a szülői nevelést. Az óvodás fejlődéséért, személyiségének kibontakoztatá­sáért egyformán felelős az óvoda és a család, mert csakis az ösz­­szehangolt szülői-óvodai irányí­tás vezethet a társadalmi elvá­rásoknak megfelelő oktató-neve­lő eredményekhez. Éppen ezért mi következetesen törekszünk a kölcsönös tájékoztatásra, a biza­lom és az együttműködés kiala­kítására. Épp úgy, mint egy né­pes családban. Különben a gye­rekek is gyakran emlegetik úgy az „ovit", mint egy nagy csalá­dot, ahol sok testvérkéjük van, és ahol az óvó néni olyan jó, mint az anyukájuk...­­ .. .Míg az igazgatónővel be­szélgetünk, a liliputik országá­ban ebédidő közeleg. Mielőtt a­­zonban a gyereksereg hozzálát­na a kiadós ebéd elfogyasztá­sához — a mai menü paradi­csomleves, disznóhússal készült krumpligulyás, savanyúságnak káposztával töltött paprika és csemegének, természetesen, cso­koládé­n, Stan Corneliával be­járjuk a napközi mesebeli biro­dalmát. Külön-külön megnézzük az ízlésesen berendezett emeleti és földszinti termek mindegyi­két, megcsodáljuk a körültekintő formatervezésről tanúskodó, mul­tifunkcionálisan kialakított bú­torzatot (hogy szeretik a gyerekek a fölcsapható ágyacskákat­), be­fordulunk a konyhára is, ahol ugyanaz a patyolat rend és tisz­taság fogad, mint a napközi bár­melyik helyiségében. Hangulatos, színes, derűs világa 10-es számú napközi világa. Az igazgatónő újból lényeget összegez: — Társadalmunkban a több gyerek vállalása és általában a demográfiai kérdésekkel kapcso­latos mutatók tudatos alakítása, azoknak a kívánt irányba való befolyásolása közösségi ügy, mindannyiunk közös felelősség­­vállalása. Mert a gyerek kincs, nemcsak a szülőknek, a család­nak, hanem a hazának is, s hogy ez mennyire így van, mi sem bi­zonyítja jobban, mint az, hogy pártpolitikánk is kiemelt fontos­ságot tulajdonít a többgyerme­kes családmodell széles körű el­terjesztésének népünk számbeli fejlesztésének, életereje és fia­talsága fenntartásának. A népe­sedési politika szilárd alapját a család intézményének erősítése, a sokgyermekes anyák fokozott társadalmi megbecsülése, élet- és munkakörülményeik szüntelen javítása biztosítja. A számottevő anyagi juttatások mellett a maga sajátos eszközei­vel, lehetőségeivel az óvoda, a napközi is besegít a többgyere­kes családok gondjainak, prob­lémáinak megoldásába, és teszi ezt úgy, hogy egyben előkészíti a gyereket az iskolai­­ életre, egyéniségét, jellemét meghatá­rozott céllal formálja a gyerek és a társadalom hasznára. Erről győződtem meg a maros­vásárhelyi 10-es számú napközi­ben is, s hogy mi mindenre ké­pes egy csupa szív-lélek közös­ség, befejezésül hadd mondjuk el azt is, hogy a csöppségeknek 35 tagú folkegyüttesük is van. És nem is akármilyen! A Meg­­éneklünk, Románia fesztiválon háromszor is első díjat nyertek, de­ hasonlóan jeleskedtek a kis bábosok is. Ugyancsak három díjat „táncoltak ki" a kis tánco­sok, de se vége, se hossza a jobbnál jobb, szebbnél szebb eredményeknek, melyek mögött mindig ott van az óvó nénik céltudatos, türelemmel, szeretet­tel végzett munkája is. Név sze­rint ezért Kondrád Vioricát, Fü­­löp Ildikót, Dán Aurát, Adam Marianát, Moldován Voichilát, Dóczi Magdolnát, de az egész közösség erőfeszítéseit, hadd il­lesse a megérdemelt, méltó, nyil­vános elismerés. Naponta négyszáz gyerek gondol szeretettel rájuk. Bögözi Attila ÖRÖMNEK, REMÉNYNEK BÜSZKE VÁRA 3 A BÉKE NYELVÉN Egyetlen ősi mozdulattal, mint születéskor a naprózsa arcú anyának, mi felmutatjuk gyermekünket a világnak. Felmutatjuk az életnek és szelíd szerető szavakkal szólunk hozzá, ki csillagok közt jár majd s csillagokkal játszik a fegyvertelen világban. Nézzétek, világ, ez a mi életünk, gyermekünk, jövőnk! Nézzétek, " kezében virág, ég kékje a szeme és kéknefelejccsel és búzával, ezzel a földi kozmikus maggal veti majd be a csillagokat, teremjenek békét! Nézzétek, világ, hazám legifjabb embere a teremtés, a munka és a béke egyetemes nyelvén beszél. GYERMEKEIM - NÉPIK HEÍMM ÉS iiliiiK \m\Mm I FTFTfiilSH Miklós László AZ ÉLET NEVÉBEN Pártunk főtitkára, Nicolae Ceausescu elvtárs Szatmár megyei látogatásakor is meghatottsággal szólt arról, hogy az itt élő munkásokkal, pa­rasztokkal, értelmiségiekkel való találkozása so­rán a gyermekekkel is alkalma nyílt elbeszélget­ni. Milliók láthatták a tévé képernyőjén, hogy atyai gondoskodása, akárcsak Elena Ceausescu elvtársnő meleg anyai szeretete, mily mély rez­düléseket fakasztott az ország e táján élő gyer­mekekben, akik virágcsokraik, dalaik és táncaik révén fejezték ki köszönetüket mindazért, amit pártunk és államunk nagy vezetője tett és tesz érettük, legyen szó családi otthonról, napköziről, iskoláról, szórakozásról éppúgy, mint az otthon melegét, az iskola tudást adó tevékenységét, a kék égbolt tisztaságát , az életet védő béke­harcról. Ezek a gyermekek békéről szavaltak, énekel­tek... A minap többször is megfordultam szatmári gyermekek között, látni, hallani szerettem volna, mi az, ami itt és most gyermekfejjel számukra fontos. OANA PETRIC, hatodikos tanuló mondja: — Jaj, most nagyon boldog vagyok! Először is azért, mert is­mét velünk van a testvérem, Raluca. Tetszik tudni, nagy be­teg volt, el is vitték a szüleim Kolozsvár-Napocára, ott műtöt­ték. Igaz, még nehezére esik, hogy szaladgáljon, de már isko­lába jár, igyekszik bepótolni, a­­miről lemaradt. Most éppen fel­vételi előtt áll, a XI. osztályba SÁNDOR ISTVÁN, óvodás kérdezi: — A bácsi találkozott Nicolae Ceausescu elvtárssal? Mert én igen! Odafurakodtam az első sorba, mert még virágot is vit­tem. A legszebb rózsát adta ide anyukám, szépen becsomagolta egy celofánba, s azt mondta: Pistike, ezt a legkedvesebb ven­dégnek add oda, s mondd meg. STARMÜLLER INGRID, harmadikos tanuló ezt tartja fontosnak: — Én már pionír vagyok, s ez azt jelenti, hogy példát kell mu­tassak. Sokan azt hiszik, hogy csak a tanulásban kell példát mutatni, másban nem érdekes. Én viszont úgy hiszem, hogy mindenben, hogy pontosan ér­kezzek az iskolába, hogy ren­desen legyek felöltözve, hogy a nyakkendőm legyen kivasalva, hogy segítsek — de ne súgás­sal — a gyengébbeknek meg effélék. Amikor tagja lettem a készül. Nagyon szeretném, hogy sikerüljön bejutnia, hogy ezzel is több öröme legyen. Én majd szorítok neki, de nemcsak én, hanem sok-sok barát és ismerős is, mert Ralucát nagyon sokan szeretik. Mindenki bíztatja, a ta­nárok is mindig segítik. Minden érdekli, most is töviről hegyire el kellett magyarázzam neki, hogyan is fogadtuk a repülőté­ren Nicolae Ceausescu elvtár­­sat, Elena Ceausescu elvtársnőt. Elmondtam, hogy ott voltunk hogy mindent köszönünk. A szép lakást, az óvodát, a munkahe­lyünket... Én mind mondogat­tam magamban, amit anyukám rám kötött, nehogy kifelejtsek valamit, de nem tudom, hogy mi történt velem, csak néztem, néztem és rettenetesen integet­tem a rózsával. Én úgy láttam, hogy Nicolae Ceausescu elvtárs észre is vett, mert visszaintege­tett és még mintha azt is mond­ Haza Sólymas szervezetnek, ak­kor még kicsi voltam és nem tudtam vigyázni a ruhámra, mint most. Egyszer kikaptam a­­nyutól, de nem is az fájt, ha­nem az, hogy azt mondta: mifé­le sólyom vagy te? Hát most nagyon vigyázok, nehogy azt kelljen anyunak mondania: mi­féle pionír vagy te?! Ehhez tud­ni kell azt, hogy az én nagya­pám, anyunak az édesapja az első pionírokat avatta. Annak pedig mindjárt negyven éve. Hát ezért is vagyok büszke arra, hogy pionír vagyok, hogy nya­kamban hordhatom az orszá­mind az osztályból, sok-sok vi­rággal köszöntöttük szeretett vendégünket. Én­ különösen örül­tem, hogy ott lehettem, mert azt éreztem, hogy drága vezetőnk­nek köszönhetjük, hogy oly nagy gonddal vigyáz a gyermekekre, testvéremet ismét egészségesen visszakaptam. Számunkra most mindennél ez a legfontosabb! Ezért vagyok boldog, ezért kö­szönök mindent szüleim és Ra­luca, valamint kicsi testvérkém, Jonys nevében is­­ta volna, hogy legyek jó gyerek. Én nem tudtam akkor elmonda­ni, amit el kellett volna monda­nom és a rózsa is a kezemben maradt, de ha a bácsi valahogy megírhatná, hogy én mindent köszönök, meg, hogy a rózsát is eltettem emlékbe, nagyon bol­dog lenne az apukám, meg az anyukám is. És azt se tessék elfelejteni, mert fontos: ígérem, hogy jó gyermek leszek. gunk színeivel szegélyezett vö­rös nyakkendőt, a kommunisták pártja zászlajának — ahogy nagyapámtól hallottam — egy darabkáját. Tőle tudom, hogy Nicolae Ceausescu elvtárs nem sokkal volt idősebb nálam, ami­kor már a szabadságért harcolt, amikor már szenvedett a börtön­ben, hogy jobb és egy szebb világot teremtsenek hazánk földjén. Hős volt ő a hősök kö­zött, mondta gyakran nagya­pám! ... Lejegyezte: Bencze Cs. Attila

Next