Romániai Magyar Szó, 1992. február (4. évfolyam, 643-666. szám)

1992-02-01 / 643-644. szám

Ro­mán­iai Mag­yar Sz­ó 2 • A NAGYVILÁG HÍREI • 1992. február 1-2, LONDON—PÁRIZS—PEKING Udvarias nem Jelcinnek Borisz Jelcin orosz elnök csütörtökön Londonban megszakította New Yorkba vezető útját, hogy megbeszéléseket foly­tasson John Major brit kormányfővel. A kétórás találkozó során az orosz elnök felkérte Nagy-Britanniát, hogy a többi nukleáris hatalommal, Franciaországgal és Kínával együtt kövesse az USA és O­­roszország példáját, és csökkentse nuk­leáris fegyverzetét. Jelcin elsősorban azt szeretné elérni, hogy Nagy-Britannia mondjon le nukleáris flottájának korsze­rűsítéséről, ne vásárolja meg az ameri­kaiakkal leszerződött újabb négy Trident­­típusú tengeralattjárót. Major kifejezte megelégedését az ame­rikai és orosz leszerelési terv fölött, u­­gyanakkor leszögezte, hogy országa nem mondhat le az illető tengeralattjárók megvásárlásáról, ugyanis hadászati atom­ereje még ezzel is a nukleáris elrettentés minimális szintjét üti meg. Jelcin javaslatát egyébként Franciaor­szág és Kína is „udvariasan visszautasí­totta“, lényegében mindkettő azonos ál­láspontot vall, miszerint egyikük sem vett részt a fegyverkezési hajszában, nuk­leáris erejük pedig szigorúan védelmi jel­legű, illetve az elrettentés célját szolgálja. Visszatérve a Major—Jelcin találkozó­ra: a felek tízpontos nyilatkozatot írtak alá a két ország gazdasági és katonai e­­gyüttműködéséről. Nagy-Britannia többek között vállalta, hogy szovjet tudósokat szerződtet, ami megelőzné olyan harma­dik világbeli országok általi foglalkozta­tásukat, amelyek saját nukleáris progra­mot kívánnak kifejleszteni. Ugyanakkor a brit kormányfő ígéretet tett arra, hogy közbenjár a nemzetközi pénzügyi intéze­teknél az Oroszország és a többi volt szovjet köztársaság megsegítését szolgáló hitelek folyósítása érdekében. Habbas felrobbantja a franciá­t Valóságos kormányválságot idézett elő Georges Habbasnak, a Népi Front Pa­lesztina Felszabadításáért elnevezésű szer­vezet vezetőjének egy párizsi kórházba való beutalása. A kipattant botrány nyo­mán egy államelnöki tanácsos és három magas rangú kormánytisztviselő, közöt­tük a francia KM második és harmadik embere lemondott, s nincs kizárva, hogy­ maga Roland Dumas francia külügymi­niszter is kénytelen lesz erre a lépésre. Mindenesetre az ügy nagy port vert fel külföldön is. S ez még csak a kezdet, Da­vid Levy izraeli külügyminiszter nyilatko­zatban ítélte el Habbas párizsi kórházba utalását, hangoztatva: ez a lépés pofon­ként csattan azok arcán, akik a terroriz­mus ellen harcolnak. Washington is hatá­rozottan elítélte a Habbas által vezetett szervezet „rendkívüli erőszakosságát“. A francia jobboldal a terrorizmus felkarolá­sát veti szemére a szocialista kormányzat­nak, míg a kommunista párt lapja a jobb­oldal felé való elhajlást látja az ügyben. Georges Habbas a „palesztin terroriz­mus“ egyik kulcsfigurája. Vezetése alatt a Népi Front Palesztina Felszabadításáért elnevezésű szervezet 1968-ban „feltalál­ta“ a repülőgéprablást, s mintegy tíz é­­ven keresztül a szervezet kommandói pol­gári gépek tucatjait térítették el, robban­tották fel, napirenden voltak a túszszedé­sek, illetve a túszok — elsősorban zsidók és amerikaiak — elleni megtorlások. A világközvélemény Habbast és az általa ve­zetett szervezetet egyértelműen terrorista­ként könyveli el. S mivel a Népi Front tagszervezete a PFSZ-nek — noha Hab­bas eltávolodott Arafattól, s Arafat is ha­tározottan elhatároja magát a szervezet terrorakcióitól —, ez utóbbinak máig sem sikerült lemosnia magáról a „terrorista“ jelzőt. (K ?.) OLASZORSZÁG Giulio Andreotti olasz miniszterelnök a képviselőházban előterjesztett jelenté­sében megvonta kormánya tevékenységé­nek mérlegét. Hangsúlyozta: a kormány, akárcsak­ a törvényhozás, eleget tett kül­detésének. Javasolta, hogy a júniusban ese­dékes választásokat tartsák meg április­ban.­ Andreotti négypárti balközép kor­mánya addig maradna tisztségében, míg a választások után megalakul az új kor­mány. Olaszország háború utáni ötvenedik kor­mányának lemondása november óta vár­ A mór megtette kötelességét... ható volt a koalíciós partnerek között az intézményes reformok ügyében felmerült nézeteltérések miatt. Azért halogatták mos­tanáig, hogy Olaszország tényleges kor­mánnyal vehessen részt a maastrichti EK. csúcson, s a parlament elfogadhassa az 1992-es költségvetést. A France Presse tudni véli, hogy Cossiga elnök vasárnap, a képviselőházban és a szenátusban tartandó vita után, bejelenti a parlament feloszlatását. A választás meg­tartásának napjaként politikai körökben legtöbbnyire április 5-ét jelölik meg. Külügyminiszteri EBEÉ-konferencia Több menetes szakértői tanácskozás és két dokumentumtervezet kidolgozása u­­tán ülésezik a csehszlovák fővárosban az Európai Biztonsági és Együttműködési Értekezlet (EBEÉ) külügyminiszteri kon­ferenciája — jelenti Prágából a Trompres különtudósítója más hírügynökségi ér­tesülésekkel egybehangzóan.. A külügy­miniszteri összejövetel munkálatainak be­vezető részében felvettek a fórum tagál­lamai közé tíz volt szovjet köztársaságot: Örményországot, A­zerbajdzsánt, Bela­­ruszt, Kazahsztánt, Kirgíziát, Moldovát, Tádzsikisztánt, Türkmenisztánt, Ukraj­nát és Üzbegisztán. Amint ezzel kapcso­latosan a Reuter megjegyzi, Oroszország a Szovjetunió helyét foglalta el az EBEÉ keretében, Grúzia pedig valószínűleg bo­nyolult belpolitikai helyzetéből adódóan egyelőre nem kérte felvételét. A Jugoszlá­viával való esetleges nézeteltérések elke­rülése céljából a konferencia részvevői csak megfigyelői státust adtak Szlovéniá­nak és Horvátországnak. Következéskép­pen az EBEÉ-nek jelenleg 48 tagállama van. Érdekes körülmény, hogy a prágai Kultúrpalotában ülésező konferencián á­­zsiai országok képviselői is jelen vannak. Ezzel kapcsolatosan Adrian Níastase kül­ügyminiszter szolgált némi felvilágosítás­sal az újságíróknak. Amennyiben az EBEÉ konferenciának van atlanti kiterjesztése, el lehet fogadni ázsiai kiterjesztést is. 1975-ben, a helsinki csúcs idején katonai meggondolásokból elfogadták az USA és Kanada részvételét, ma pedig politikai meggondolásokból elfogadható a konfe­rencia hatókörének kiterjesztése Ázsia felé, annál is inkább, mert az EBEÉ köz­pontja Európában van — mutatott rá e­­gyebek között a román külügyminiszter. Václav Havel csehszlovák államelnök megnyitó beszéde után a résztvevők az e­­lőzőleg kidolgozott két tervezet — a prá­gai dokumentum és az összejövetel konk­lúziói — általános keretei között napiren­di pontokként az alábbi fő témaköröket vitatták meg: európai átalakulások, az EBEÉ intézményeinek és struktúráinak megerősítése, valamint orientációk az idén a finn fővárosban sorra kerülő EBEÉ- csúcsértekezletre, a Helsinki 2-re. Bush—Mijazava találkozó George Bush, az Egyesült Államok el­nöke New Yorkban találkozott Kiicsi Mi­jazava japán kormányfővel, akivel fő­ként a két ország kereskedelmi kapcsola­tairól tanácskozott. A japán miniszterel­nök biztosította az amerikai államfőt, hogy országa eleget tesz a Bush elnök januári tokiói látogatása során tett ígéretének és növelni fogja amerikai gépkocsik, illetve pótalkatrészek importját. A megbeszélések további témaköre az volt, hogy romlik Japán hitele az Egyesült Államokban. George Bush biztosította Kiicsi Mijaza­­vát, az USA baráti, jó viszonyt kíván Ja­pánnal, még akkor is, ha a kereskedelmi kapcsolatok ügyében határozott álláspont­ra helyezkedik. Másrészt az amerikai el­nök megígérte, a Borisz Jelcinnel ma sor­ra kerülő megbeszélésein ismét felveti a Kuril-szigetek problémáját. Mint ismere­tes, Japánnak a szigetvilággal kapcsolato­san még a második világháború idejéből területi igényei vannak. Hónapok kérdése a kéksisakosok Jugoszláviába való ki­vezénylése Az ENSZ békefenntartó műveleteivel megbízott Marrack Goulding, a világszer­vezet főtitkár-helyettese szemléletében ma távolibbnak tűnik a békefenntartó erők Jugoszláviába vezénylésének lehetősége, mint korábban gondolták volna. Goulding, jugoszláviai látogatása végeztével vissza­térőben New Yorkba rövid megállót tartott Bécsben, ahol találkozott Alois Mock oszt­rák külügyminiszterrel. Bécsi nyilatkoza­tában Goulding kijelentette: gyakorlatilag kizárja annak lehetőségét, hogy az elkö­vetkező hetekben felsorakoztassák Jugo­szláviában a kéksisakosokat. Az ENSZ béketervében előirányzott felfejlesztésük inkább hónapok, mint hetek kérdése — hangoztatta. Szerinte a nagy akadályt a horvátországi szerb kisebbség szembesze­gülése jelenti, de Goulding úgy látja, hogy kitartó erőfeszítésekkel áthidalhatók a nehézségek. Ehhez, persze, időre van szük­ség. Marrack Goulding még megjegyezte, hogy a tűzszünet, bár időnként megsértik, stabilnak mondható Horvátországban. Lemond az ír kormányfő Charles Haughey, Írország miniszterel­nöke bejelentette, hogy a jövő héten le­mond tisztségéről — közli a France Presse. Ezt követően a hét végéig választásokat rendeznek az írországi kormánypártban, a Fianna Failben a pártvezér és egyben a kormányfő utódjának kijelölésére. A hír­­ügynökség szerint Haughey pártjának koa­líciós partnere, a Demokratikus Haladó Párt követelésére és abból kifolyólag kény­telen lemondani, hogy politikai botrányok­ba keveredett. Amint egyik előbbi lapszá­munkban közöltük, az ír kormányfőt egye­bek között azzal vádolták meg, hogy 1982- ben jóváhagyta két újságíró telefonbeszél­getéseinek lehallgatását, újabban pedig egyes üzletemberek kétes üzelmeit takar­gatta. AZ OROSZ LESZERELÉSI TERV Mint előbbi lapszámunkban közöltük, Borisz Jelcin nagyszabású leszerelési programot jelentett be. Az alábbiakban a France Presse értesülései alapján foglal­juk össze az orosz javaslatokat: Nemzetközi ügynökséget hozunk létre a nukleáris fegyverzet csökkentése ügyében azzal a megbízatással, hogy ellenőrizze az egész nukleáris ciklust, kezdve az urá­niumérc kitermelésével és végezve a fegy­verek tárolásával. Oroszország parlament­je ratifikálja a START-egyezményt, a­­mely, miután Belarusz, Kazahsztán és Uk­rajna is ratifikálja, a lehető legrövidebb időn belül hatályba lép. A hadászati fegyvertár csökkentése: 600 hadászati, felszín-felszín (föld vagy ten­ger) indítású ballisztikai rakéta, együtt­véve 1250 nukleáris töltet már nincs ál­landó riadókészültségben, 130 hadászati rakétaindító pályát leszereltünk, illetve a közeljövőben leszerelünk; hat atomten­geralattjáró indítórendszereit leszerel­jük; beszüntetjük több támadó hadászati fegyverzettípus kutatási és fejlesztési prog­ramját; a legrövidebb időn belül felszá­moljuk az Ukrajnában felfejlesztett nuk­leáris fegyvereket; leállítjuk a TU—160 és TU—95 MS típusjelű nehézbombázók gyártását. A jövőben leállítjuk a légiszállítású, hosszú hatótávolságú cirkáló rakéták ös­­­szes típusának gyártását; javasoljuk új típusú rakéták gyártásának leállítását köl­csönösségi alapon; leállítjuk a tengerről indítandó hosszú hatótávolságú cirkáló ra­kéták gyártását és javasoljuk az összes ilyen típus felszámolását kölcsönösségi a­­lapon; csökkentjük a ballisztikai rakéták­kal felszerelt atomtengeralattjárók szá­mát és nem tartjuk őket állandó riadó­készültségben kölcsönösségi alapon; az előirányzott hét évről három évre rövidít­jük az állandó riadókészültségben levő tá­madó hadászati fegyverzet csökkentésé­nek időtartamát egészen a kölcsönös, meg­egyezéssel előzetesen megállapított szin­tig; meggyorsítjuk ezt a csökkentést az Egyesült Államokkal való kölcsönös meg­állapodás alapján. Tárgyalásokat kezdünk a nyugati or­szágokkal az új javaslatok alapján a ha­dászati fegyverzet fokozatos csökkentésé­ről egészen 2000—2500 robbanótöltetig mindkét részről. A harcászati nukleáris fegyverzet csökkentése. Leállítjuk a föld-föld típusú harcászati rakéták nukleáris tölteteinek, a tüzérségi nukleáris lövedékeknek, vala­mint a nukleáris aknáknak a gyártását; a jövőben felszámoljuk a nukleáris töltetek készletét; a jövőben felszámoljuk a ten­geri indíttatású harcászati nukleáris fegy­verek egyharmadát és a légelhárító raké­ták nukleáris tölteteinek felét; felére csökkentjük a légierők harcászati lőszer­tartalékait és kölcsönösségi alapon vissza­vonjuk az első vonalban állomásoztatott légierők nukleáris fegyvereit. Rakétaelhárítás és űrvédelem. Folytat­juk a tárgyalásokat az Egyesült Államok­kal; kölcsönösségi alapon felszámoljuk az űrvédelmi rendszereket és egyezményt dolgozunk ki a műholdelhárító fegyver­zet teljes eltiltásáról; az Egyesült Álla­mokkal közösen kiépítünk és kiaknázunk egy globális védelmi rendszert a Stratégi­ai Védelmi Kezdeményezés (csillagháború) helyett. A nukleáris fegyverkísérletek és a ha­sadóanyagok gyantása. Javasoljuk az ös­­szes fegyverkísérletek teljes eltiltását; jó­váhagyjuk az 1991-es moratóriumot a nukleáris fegyverkísérletek ügyében és javasoljuk az Egyesült Államokkal foly­tatott kétoldalú tárgyalások felújítását a nukleáris fegyverkísérletek korlátozásá­ról; folytatjuk a katonai célú plutónium­gyártás csökkentésének programját és 2000-ig leállítjuk az erre szolgáló reakto­rokat. A tömegpusztító nukleáris fegyverek és célbajuttatási eszközeik elterjedésének megakadályozása. Betartjuk az atomso­­rompó-szerződést, amelyhez nukleáris ha­talomként csatlakoznia kell Belarusznak, Kazahsztánnak és Ukrajnának; törvényt fogadunk el a tömegpusztító nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályo­zására az olyan anyagok és technológiák exportjának ellenőrzésével, amelyek lehe­tővé tennék nukleáris, vegyi vagy bakte­riológiai fegyver kifejlesztését. Hagyományos fegyverzet. Oroszország parlamentje ratifikálja az európai kon­vencionális leszerelési egyezményt; foly­tatjuk a volt Szovjetunió fegyveres erői­nek csökkentését 700 ezer főig; tárgyalá­sokat kezdeményezünk Kínával a határ­övezetben állomásozó konvencionális haderők csökkentéséről; 13 ezer főre korlátozzuk a hadgyakorlatokon részt ve­vő katonai állományt. Vegyi fegyverek: 1992-ben globális szerződést írunk alá a vegyi fegyver el­tiltásáról; felülvizsgáljuk az 1990-ben az Egyesült Államokkal megkötött és a vegyi fegyver felszámolására vonatkozó egyez­mény alkalmazási ütemtervét. Biológiai fegyverek. Javasoljuk, hogy többoldalú alapon hozzanak létre mecha­nizmust a biológiai fegyverekre vonatkozó 1972-es szerződés alkalmazásának ellenőr­zésére; a szerződés alkalmazását meg kell gyorsítani. Nem kímélik az iszlamistákat Miután a hatóságokkal szembeni enge­detlenségre való felbújtás vádjával bör­tönbe zárták Rabah Kebir FIS-vezetőt, a Nemzeti Televízió adásában az algériai belügyminisztérium képviselője kijelentet­te: az algériai rendőrség meghozná a szük­ségesnek mutatkozó intézkedéseket a za­vargások szervezői ellen. Az iszlám fundamentalistákkal szem­beni hatósági feltárás egyik mozzanata­ként kormányellenőrzés alá helyezték az El Szunna mecsetet, amelyet évek óta a FIS fórumaként használtak a pénteki ima­napon. Az eseményről beszámoló El Wa­­tan című lap, mértékadó forrásokra hivat­kozva, azt is megírja, hogy a mecset élé­re új imámot neveztek ki a hatóságok, bár nevet nem említ.­­ „JÓ NAPOT. AZ ÜZENETRÖGZÍTŐM ELROMLOTT, DE AZÉRT CSAK BESZÉLJEN, KÉREM.” Athén nevének hallatán bizonyára sok legelnek, mint egykor. Bizonyára Amalt­­minden eszébe jut az olvasónak. Valójában heis utódai, akik annak idején a nimfák a világ egyik legrégebbi városa, a homok- hegyi kecskéi voltak és tejükkel táplálták rácia szimbóluma, már a Krisztus előtti Zeuszt. A hálás isten, midőn a kecske ki­hatodik században a görög városállamok merült, az égboltra emelte és csillagképét feje, ahol gazdag kereskedelem virágzott, formált belőle. Szarva a bőség szaruja lett. Múlt és jelen, mítosz és valóság összefe- melyből kifogyhatatlan gazdagság ömlött, nókik a szűk utcákban, a modern épület Bőréből győzhetetlen pajzsot készíttetett­­ek, a virágos terek és az olajfákkal beül­tetett hegyoldalak között. A várost járva elveszek Omrónia forgatagában (ez Athén főtere), megmászom az Akropoliszra vezető lépcsők évszázadok óta simára csiszolt kö­veit, elbámészkodom a Pláka (ez az athé­ni piac) bábeli nyelvzavarában. Itt egymás mellett árulják Hitler és Sztálin szobrát, de kapható kisharang, géppisztoly, sztereo hifi-torony és ki tudná még mi minden... A város leghíresebb épülete az Akropo­­lisz. Valaha Dionüszosz temploma volt, s bár azóta sokat változott itt is az élet, is­tenekről ma is mesélnek, hisz valaha At­hén a világ fővárosa volt. Az Akropolisz­­hoz vezető, olajfákkal díszített ösvényen sokat sétálgathatott Arisztotelész, a híres görög bölcselő, aki szerint a legnagyobb etikai erény az igazság, és az állam felada­ta, hogy az embert erkölcsre nevelje ... Most éppen renoválják, újjáépítik az Ak­­ropoliszt, meghagyva évezredes hangulatát, köveit. A hegy oldalában fürge kecskék ouzót ivott, ilyenkor nincs más, mint Ari­­adné segítségét kérni. Azét a krétai király­lányét, akit Thészeusz szabadított ki a la­birintusból azzal, hogy a lány fonalat gör­getett eléje és így a fonal őt Ariadnéhoz vezette. Athén esti hangulata szinte idézi Ariadné hajdani fonalának illatát, itt-ott megpörkölve, mert a tereken szabadon sü­ ATHÉNI SÉTA Gyönyörű a kilátás innen a nyüzsgő vá­rosra. Mert a messzeség megszépíti. A köz­vetlen környezet bizony szemetes, rende­zetlen, piszkos. Az Omrónián éppúgy, mint a Plákán vagy Athén bármelyik utcájában a tejfölös túrót, a görög salátát vagy a ha­lat kézről kézre adják, maszatos tűzhelye­ken sütik és nem a legtisztábbra mosott tányéron tálalják. No, de ki figyel erre az istenek árnyékában! Amikor leszáll az este Athénban, gyér a világítás, az idegen könnyen eltéved, de az a görög sem tud útba igazítani, aki sok magának, amelyen a villám se hatolt­á­k a birkát, ég a sült kukorica, és a füst­öt... ben az illatok, a szagok keverednek. Kü­lönös hangulat ez, találkozik a jó a ros­­­szal, éppúgy, mint valamikor az Olümpo­szon, ahol az istenek civakodtak és bos­­­szújukat mindig az embereken töltötték ki. Athénhez szorosan hozzátartozik Pire­usz, a híres kikötő. Hatalmas hajók indul­nak és érkeznek naponta a világ minden tájáról megrakva áruval, emberrel, gépek­kel. Itt találkozik a sokféle ember: a fehér, a néger, a kínai, a japán, a görögkeleti, a levantei, a katolikus, a zsidó, a mohámé­ . . , dán és az ateista. Bejártam a fél világot, kát, a harsogó öniróniát, a lugasokat, de ilyen piacot m­ég nem láttam. Az eladó kerteket, amelyek Athént díszítik. (Riport) hangosan kínálja a ficánkoló halat és a frissen gőzölgő piláfot. Békésen megfér egymás mellett a méz és az ecet, a már néhány napja büdösödő hal és halálra ítélt, de még élve reszkető bárány... Állítólag a nimfák szépek és hosszú éle­tűek, s amíg élnek, örökké fiatalok. Lehet, hogy én nem találkoztam velük, de annál több öregasszonyt láttam, akik hátukon batyuval rótták a meredek utcákat, cipe­­kedtek, vagy a ház előtt ülve magot válo­gattak. Irigyeltem a férfiakat, mert nem­igen láttam őket dolgozni. Inkább a tera­szokon, a kávéháznak nevezett vendéglőcs­­kékben, kissé szutykos asztaloknál szür­­csölték a számunkra ihatatlan kávét és kortyolgatták a hosszú pohárba töltött hi­deg vizet. Bármennyire igyekszem Athén árnyoldalát is mutatni, inkább mégis a csodálkozás, az áhítat szól belőlem, mert varázsa van. Ha Róma, az örök város, ak­kor Athén a nimfa, aki valóban hosszú életű és örökké fiatal. Aki egyszer meg­­mászta az Akropoliszt és élvezte a piac forgatagát, s bár hányingert kapott Pire­usz szagától, az mégis visszavágyik vagy legalábbis sohasem felejti el Dionüszosz templomának völgyét vagy a nyüzsgő Plá­a TARKABARKA HÉT fogott, hogy átsegítse a tél megpróbáltatá­­­­sain s az egykori Szovjetunió­ összeomlá­sát követő szükséghelyzeten a volt biroda­lom tagköztársaságait, amelyek most pró­bálgatják, hogyan is álljanak meg saját lá­bukon, miként vergődjenek ki az össz­­szövetségi kapcsolatok hálójából és te­remtsenek olyan életképes visszonyrend­­szert, hogy önálló allamottként megállják helyüket. Egyelőre legnagyobb gondjuk a mindennapi betevő falat, a gyógyszer. A Washingtonban tartott gyorssegély-konfe­rencia döntése nyomán, amelyen Bush el­nök világméretű koalícióra szólított annak érdekében, hogy — mint mondotta — a a hidegháború után az emberiség meg­nyerje a békét, február 10-én megérkez­nek a volt szovjet köztársaságokba, a je­lenlegi FÁK-tagállamokba, a sivatagi há­ború tartalékából élelmet és gyógyszert szállító első amerikai katonai repülőgépek. A Reménység-hadműveletnek nevezett ak­ció légihídján, melynek indulási hídfője Frankfurt, két hét leforgása alatt 54 óriás­­gépet indítanánk. Bush elnök 600 millió dolláros újabb humanitárius megajánlá­sával nem annyira követendő példát akart állítani a résztvevők elé, mint inkább vá­laszolni kívánt Nyugat-Európának, amely kevesellte az amerikai hozzájárulást az 1990—91-ben nyújtott segélyösszeghez. Ám amikor az amerikai elnök a béke megnye­réséről beszélt, nem csupán a gyorssegély­­akcióra gondolt, hanem a hosszabb távú segélyezésre, a gazdasági fellendüléshez bázist teremtő műszaki segítségnyújtásra is. Ezen az úton kíván alapozó munkát vé­gezni a májusra Lisszabonban tervezett nemzetközi értekezlet, azt követően pedig a Japán által felkínált helyszínen tartandó tanácskozás, melynek vonzerejét növeli az a tény, hogy Japán kezdetben elzárkózott a segélyezéstől, s a második világháború után szovjet birtokká nyilvánított Kuril­­szigetek visszaadásától tette függővé azt. B B­B Talán egyik legméltányosabb dön­tése a washingtoni értekezletnek az úgy­nevezett háromszög-akció elhatárolása volt. Ennek lényege, hogy földrajzi közel­ségük, eddigi együttműködési tapasztala­tuk, a FÁK-köztársaságok előtt tornyosuló — a maguk életében is megtapasztalt — át­­meneti­ rendszervaltási gundok alapos is­merete, továbbá termékeik és szolgáltatá­saik keleti piacának megőrzése mondhat­ni predesztinálja őket az azonnali és táv­lati segélyakcióban való részvételre. A háromszög pedig úgy értelmezendő, hogy a posztkommunista országoknak a FÁK- országokba küldött áruszállítmányát, illet­ve ott eszközölt szolgáltatásait (pl. út- és lakásépítés) a segélyező nyugati országok finanszírozzák. A kezdeményezés Dienst­bier csehszlovák külügyminisztertől ered, s a visegrádi hármak nevében terjesztették elő. Ugyanilyen elgondolással vett részt a munkálatokon Románia, abból a megfon­tolásból kiindulva, hogy egy ilyen megol­dás mindegyik fél érdekeit figyelembe ve­szi. fl ■ B Az eljövendő béke prelúdiuma — talán kissé hangzatosan, de nem minden alapot nélkülözve nyilatkozott így a kedden és szerdán Moszkvában tartott arab—iz­raeli béketanácskozásról David Levy iz­raeli külügyminiszter. Persze, mindenki tudja, hogy a béke még igen távoli cél, de az utóbbi évek, sőt mondhatni az utóbbi egy-két évtized igazán meggyőző olyan értelemben, hogy a tárgyalások­­, ha még­oly nehézkesen indulnak is be és lassan haladnak a megoldás felé — türelmes ki­tartás és kölcsönös engedmények nyomán végül is meghozzák a sikert. A moszkvai tanácskozás pedig, tévedés veszélye nélkül állítható, példája annak, hogyan visz előre az engedmény. Mert gondoljuk csak vé­gig: az előző, washingtoni szakasz előtt nemcsak Izrael, de a tárgyalások útját egyengető Egyesült Államok, személy sze­rint a tárgyalások kovácsa, Baker külügy­miniszter még hallani sem akart arról, hogy önálló palesztin küldöttség vegyen részt (az akkor kétoldalú) megbeszélése­ken, ehelyett ragaszkodott a Madridban elfogadott jordán—palesztin küldöttség formulájához. Nos, a harmadik szakaszra nemcsak hogy önálló palesztin küldöttség érkezett, de összetételében a megszállt te­rületeken kívül, diaszpórában élő és ke­­let-jeruzsálemi palesztinok is voltak, akik­nek részvételét korábban a legkategoriku­­sabban ellenezte Izrael. És ha a plénum munkálatain nem is volt jelen a palesztin delegáció, a megalakult munkacsoportok­ban részt vesznek tagjai, s jelen lesznek az esztendő folyamán tartandó megbeszélé­seken. A B­B január 31-én volt 25 éve annak, hogy Románia diplomáciai kapcsolatra lé­pett a Német Szövetségi Köztársasággal. A hajdani Szovjetunió után Románia volt az úgynevezett szocialista tábor második országa, am­ely a hitleri Németország jog­utódjának tekintett NSZK felé kitárta ka­puit, s megtette a közeledő lépést. A maga idejében korszakos diplomáciai kezdemé­­nyezésnek tekintették, nemcsak Európá­ban, de világviszonylatban is. Egyik oldal­ról elismerés, másikról sanda pillantások, de még elítélő vélemények is kísérték. A „szocialista táborban“ voltak olyan hangok, hogy Románia imperialista-bérenc politi­kát folytat, s ezt persze nemcsak ezzel az akciójával érdemelte ki. Ám, ha a múlt elhibázott politikájának sok vetületétől elhatároljuk magunkat, az akkori Nyugat- Németország elismerése, s a diplomáciai kapcsolatok felvétele után a gazdasági , társadalmi élet különféle területeire ki­terjedő jó, mondhatni baráti viszony ápo­lása és együttműködés kifejlesztése helyes­ségét a történelem igazolta, és nem túlzás azt állítani, hogy szerepe volt az európai­­ enyhülésben, az európai biztonsági és ■ ■ ■ A világ tehetősebb része össze- együttműködési folyamat beindításában és továbbvitelében, tehát — áttételesen — mindabban, amit ez a folyamat kontinen­sünk életében hozott. A B­B ismét terítékre került a Falkland­­szigetek sorsa. Persze nem úgy, mint 1982 tavaszán, amikor Argentína négyezer fő­nyi katonát tett partra, megszállva a szi­getcsoportot, melynek birtoklásáért több mint másfél évszázada verseng egymással az egykor gyarmatosító Anglia és Argen­tína, amely földrajzi közelségénél fogva egy ideig birtokolta a múlt század első fe­lében. Most az argentinok által Malvin­­szigeteknek nevezett szigetcsoport hova­tartozását illető békés rendezés szándé­kával ültek tárgyalóasztalhoz Buenos Airesben Argentína és Nagy-Britannia képviselői. A szigetországot Tristan Garel- Jones külügyminiszter-helyettes képvisel­te, aki hivatalos látogatást tett a tíz évvel ezelőtti ellenségnél, amellyel tavaly ál­lították helyre a Falkland-háború idején megszakadt diplomáciai kapcsolatokat. Mert a partraszállást háború követte: Nagy-Britannia flottájának részét (mint­egy 70 hajóját 8000 katonával) a térségbe irányította. A súlyos veszteségek ellenére az argentinok maradtak, a britek csupán a szigetcsoporthoz tartozó Dél-Georgia szi­getén vetették meg a lábukat. A BT hatá­rozatban szólította fel a két országot a konfliktus békés rendezésére, párhuzamo­san az argentin csapatok visszavonásá­val, a brit dekolonizációval. Megbeszélé­sek voltak ugyan a felek között, de a Falkland-szigeteken a helyzet változat­lan, az argentinoknak továbbra is nuestras Islas Malvinas. Hogy Garel­ Jones megbe­­szélései milyen fejleményeket hoznak — elválik. B­B­B Sok­­ meglepetést, sok kellemetlen percet okozott a németeknek (keletieknek és nyugatiaknak egyaránt) az a tény, hogy a nyilvánosság számára hozzáférné leve­tetten a Stasi-dossziékat. A feladatkörét példásan ellátó egykori kelet-német biz­tonsági szolgálat minden lehető adatot ös­­­szegyűjtött, minden iratot gondosan rend­szerezett saját állampolgárairól s a nyu­gati testvérekről, sőt másokról is. De hogy valakinek a bűnlajstromát saját legkö­zelebbi hozzátartozójának feljelentései terheljék, ez talán még a Stasi számlá­ján is soknak tűnik. Pedig előfordult már: Vera Wallenberger Bundestag-képviselő döbbenten szerzett tudomást arról, hogy férje Stasi-kém volt, s egy alkalommal, amikor együtt jártak Londonban, a férje mindenről tájékoztatta „kenyéradó gazdá­ját“, még a feleségéről is. A Donald fedő­néven szereplő ügynök, Knud Wallenber­ger kommunista családból származik. Apja 1937-ben Amerikába emigrált, ott megnősült, s 1954-ben, hogy úgymond megszabaduljon a maccarthizmustól, vis­­­szatért Németországba, de keletre, Kelet- Berlinbe. Fiát, Knudot 20 évesen vonta be kötelékébe a Stasi. Dán anyja révén dá­niai útlevéllel rendelkezett, így aztán könnyen átjárhatott Nyugat-Berlinbe és nemcsak oda. A különben ragyogó mate­matikus Knud Wallenberger 1981-ben nő­sült, felesége Vera akkor még filozófia­hallgató volt. Amikor mindketten beléptek egy pacifista körbe, a Stasi felújította kapcsolatát Knuddal, és következett a rendszeres együttműködés. Most pedig saj­nálkozik azon, amit a felesége ellen tett, s bevallja, hogy valószínűleg akadr­ak olyan honfitársai, akiknek az ő feljelenté­sei miatt derékba tört a karrierjük. Ment­ségére azt hozza fel, hogy mindig meg­győződésből cselekedett, mert változtatni akart a helyzeten. Hogy milyen irányban? Nem mondja. A családi helyzeten minden­esetre változtat­­ Vera. Bár két fiúgyer­mek (9 és 7 évesek) anyja, válik „Donald­­tól“. B­B­B A nemzetközi köztudatban ja­nuár vége felé robbant az a rakéta, mely­nek fellövésével Kazahsztán megsértette a Szovjetunió által a START-szerződésben vállalt nemzetközi kötelezettségeket. A hat robbanófejjel ellátott interkontinentális ballisztikus rakétát kísérleti céllal lőtték fel, a Turatamnak nevezett bázisról, amely állítólag azonos Bajkonurral. Mintegy hat és félezer kilométer megtétele után a ra­kéta Kamcsatkában ért földet. A történte­ket világgá kürtölő brit lap, a The Guar­dian híradása után magyarázkodva, az Izvesztyija azt­írja: hivatalos kazah for­rások szerint az SS-19 rakéta módosított változatát december 20-án valóban kilőt­ték kazah területről, de a kazah hatóságok tudomása nélkül. Különben is Kazahsztán nem rendelkezik a repülés ellenőrzéséhez szükséges műszaki eszközökkel. Ez alatt pedig azt kell érteni, hogy a központi had­vezetés a felelős. Ennek részéről olyan ma­gyarázat hangzott el, hogy már hónapok­kal a Szovjetunió szétesése előtt eltervez­ték a kísérletet, s az LSA-t tájékoztatták a fellövésről. Nazarbajev kazah elnök — nem tudni mi okból — azt nyilatkozta, hogy a rakétakísérlet kutatási célt szolgált, nem volt katonai jellegű. A közvélemény szem­pontjából jó lenne eldönteni: katonai vagy tudományos kísérletről volt-e szó, s még­­inkább azt, hogy mennyire tartják ma­­gukra nézve kötelezőeknek a volt Unió szerződéses obligáit az utódok ■— oroszok és nem oroszok. Mert az interkontinentális rakétákkal való játszadozás — legyünk fi­nomak: kísérletezés — nem megnyugtató sem egy esetleges baleset lehetőségét, sem egyéb következményeit tekintve. Talán a legújabb leszerelési javaslatok, amelyeket Bush elnök és közvetlen válaszként Jelcin jelentett be, a Camp David-i megbeszélé­sek nyomán több biztonságérzetet sugall­nak majd. SZŰCS OLGA • RÖVIDEN • RÖVIDEN • RÖVIDEN • RÖVIDEN • • Kína és Moldova Köztársaság diplo­máciai kacsolatot létesített. A kiadott kö­zös közleményben Moldova vállalta, hogy semmilyen kapcsolatra nem lép Taivan­­nal, melyet Kína szakadár tartománynak tekint. • A Biztonsági Tanács úgy döntött, a­­jánlja az ENSZ-közgyűlésnek: vegye fel a világszervezet tagjai sorában Örményor­szágot, Kirgisztánt, Üzbegisztánt és Tád­zsikisztánt. Kazahsztán felvételét múlt hé­ten ajánlotta a BT. A közgyűlés a na­pokban dönt a felvételről. • India, jóllehet már 1950-ben elismer­te Izraelt, mindmáig nem volt hajlandó diplomáciai kapcsolatot létesíteni vele. Most a két ország megállapodott a teljes jogú diplomáciai kapcsolatok felvételé­ben. • Garancia-egyezményt írtak alá a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség bé­csi székhelyén,­­ melynek értelmében Észak-Korea beleegyezik abba, hogy az ügynökség szakértői ellenőrizzék összes nukleáris berendezéseit. • Kína meggyorsítja gazdasági reform­­politikája gyakorlatba ültetését, ezzel szem­ben kizár mindennemű politikai libe­ralizálást — jelentette ki Davosban, a gazdasági világfórum megnyitóján Li Peng kínai miniszterelnök.

Next