Romániai Magyar Szó, 1994. június (6. évfolyam, 1349-1374. szám)

1994-06-01 / 1349. szám

♦ / 1994. június 1. • BELFÖLDI HÍREK • KÖZLEMÉNYEK • RIPORTOK • ROMÁNIAI MAGYAR SZÓ 3 ____________________ ________ . \ K ' ' '­­ .......... ■ 1­­ CYN­&I&CSASSICK Küldjétek 3 rajzot! Mai számunkban a baróti MARCU­ PAUL (9 éves), TORDAI ZSUZSA (9 éves) és a bukaresti PANTEA KISS KRISZTIÁN (4 éves) munkáit közöljük, következő al­kalommal a lugosi Damian Tuby (6), Buj­dosó Andrea (6) és Damian Norbert (4) egy-egy rajzát „állítjuk ki“ rovatunkban. Küldjétek továbbra is címünkre a leg­jobb gyerekrajzokból: Romániai Magyar Szó, 79776 Bucuresti 33, Piata Presei Li­­bere nr. 1, sector 1, Gyereksarok. Néhány üzenet: Király Zolikának és testvérének, Lú­gosra. — A rovathoz rajzot küldők név­során a 203.—204. helyen álltak, pillanat­nyilag pedig a 119., 120. és 12. rajzolók „jutottak szóhoz“. Türelmeteket kérjük. . Borozan Irénkének, Bukarestbe. — Mi­vel nem volt pontos cím birtokunkban, a megjelent rajzért járó „honorárium“, a húsvéti ajándékkönyv a szerkesztőségben vár rád. Látogass meg nagyszüleiddel! \ \ PANTER KISS monruT pcsmoip­ KABÓS ÉVA Üldözött Péterkéék most olyan szomorúak, azt sem tudják, miként mondják el ezt a me­sét. Péterkéék szeretik a madarakat. De ez a mese egy nagy palotában lakmározó, rossz királyfiúról szól, aki a madarakat nem szerette, nem etette, csak hajkurász­­ta őket. A nagy-nagy gesztenyefa ága is kiszáradt, mert az a fa is segített, hogy­­elüldözzék azokat a szegény ,kicsi gerléket, amelyek otthontalanul röpködtek az ágak körül, mert ahogy elkezdtek fészket ra­kosgatni, alig készültek el félig vele, már leszedték kis lakásukat a gonosz emberi kezek. Az ágak is addig-addig márogatták ma­gukat, hogy ahova az ember ujjai már nem értek el, ott a sűrű levelek közé hordozott puha füveket ők maguk borították le a süppedő talajba. Azt mondta egyszer ezért az egyik szorgalmas madárka: — Hiába hordozzuk csőrünkben fész­künknek a füvet, úgysem készülünk el ve­le soha. Gyere keressünk egy barátságo­sabb fácskát, amely nemcsak erős ágait adja nekünk, de sűrű lombozatával meg­véd minket a gonosz királyfi karmaitól. — Gyere —­ egyezett bele a másik — mert mindjárt, jönnek a kicsinyeinket bur­koló tojásaink, legalább ők ne érezzék a világ rosszaságait és üldözéseit. — De mielőtt elrepülünk innen, én het­venhét átkot szórok azokra, akik leszed­ték és elrontották a mi kicsiny kis ottho­nunkat. Mi nem lakunk nagy kastélyok­ban, csak olyan pici helyen, hogy alig fér el benne a mi kis testünk is, minden se­gítség nélkül, milyen sok vesződsége­t é­­pítgetünk, mégis van, aki a mi ázó-fázó, gerlepár fagyoskodó és éhező életünket is megká­rosítja. Úgy történt tovább, hogy addig-addig keresgéltek, amíg egy olyan nagy fát nem találtak, amelyik jó szívvel helyet adott nekik, hogy bizalommal és bátran, meg­újult erővel kezdjenek a már olyan sok­szor romokká hajított fészkecskéjük raká­sához. Ez a fa nemcsak helyet adott ne­kik, de úgy elbújtatta őket, hogy hiába keresgélt napokig az a rossz királyfiú, hiá­ba vitte magával gyilkos flobertpuskáját, mert meg sem látta, hogy merre járnak azok az üldözött madárkák. Péterke meséiből történt aztán egyszer, hogy azt mondja a királyasszony: — Szedjetek nekem néhány gesztenye­falevelet, mert annak a füzetjével akarom ma megmosni a hajamat, bizonyára szebb leszek akkor. El is siettek ere a parancsra az em­berek, de hiába mentek a nagy gesztenye­fához, mert ott nem találtak egyetlenegy levelet sem, csak kiszáradt, elzsugorodott, összecsavarodott, tönkrement, holttá­ vált valamit, ami a szép lombok helyén asza­­lódott — jaj-jaj — jajgattak az emberek —, nem lesz jó vége ennek, ha már egy ilyen nagy fa is kipusztul, pedig egyetlen sérü­lés sem érte. DIÁKLAPOKBÓL FIRKÁSZ — a székelyudvarhelyi Or­bán Balázs Általános Iskola diáklapja • 1994. febr., 2. szám Nyer metró Csodálatos őszi délután. Meleg napsü­tés, szellő alig mozdult. Egykedvűen kó­szálok a városközpontban, sóvárogva né­zegetem a gazdag kirakatokat. Alapos bá­­mészkodás után úgy döntöttem, hogy el­megyek a piacra is. Éppen átkelni készül­tem az úton, amikor a közvécé bejára­tánál rikoltozó, színes társaságot vettem észre... Beszélgetésükből ítélve oroszok lehettek. Egyszercsak az egyik asszony leszalad a közvécé lépcsőjén, majd kisvártatva lá­tom, hogy nagyokat fújva, orrát legyez­­getve menekül onnan, s már messziről kiáltja társainak: — Nyet metró! Phüüü! Nyet metró! Kacagva mentem tovább, mint ahogyan Siók is, akik éppen jelen voltak és hall­hatták, láthatták a történteket. Ezennel figyelmeztetek minden váro­sunkban megforduló oroszt, hogy a kérdé­ses „megkönnyebbülészeti“ létesítmény csupán egyféleképpen szolgálja a közszál­lítást: azt vezeti el, amitől megkönnyeb­bülünk! Gyepi FIRKÁSZ — a székelyudvarhelyi Or­bán Balázs Általános Iskola diáklapja • 1994. március, 3. szám Protekció Csöngettem! Az ajtón a névtábla jól lát­ható, de még egyszer megnézem: igen, ez az aligazgató lakása. Kinyitja az ajtót: — Igen? — Bocsánat. Ez nem az ön aktatáskája !­ Véletlenül? Az iskola ajtaja előtt talál­­­­tam, és megnéztem, hogy kié. Tessék meg­­­­nézni, hiányzik-e belőle valami! — Nem, nem hiányzik semmi, de gyere bennebb, fogadj el legalább 1000 lejt. — N­em, köszönöm, nem kérek pénzt, de... azért nyújthatna egy kis segítsé­get ... Tetszik tudni, épp bukásra állok fizikából, mely tantárgyat ön is tanítja iskolánkban. Egy 6-os megmentene ebben az évharmadban. —­ Ááá.... ez semmiség, majd holnap beírok egyet. Szervusz! Repestem a boldogságtól! ... Már két napja követem az iskolánk asszisztensnőjét, mivel régóta el szeretnék menni nagyszüleimhez, de ehhez orvosi igazolásra lenne szükségem. Ilyen vágytól fűtve férkőzöm a közelébe egy zsúfolt buszon, és húzom ki zsebéből a kikandi­káló pénztárcát... Klassz! Még egyszer megnézem a névtáblát, megbizonyosodom, hogy ez az asszisztens­nő, lakása Becsöngetek. — Igen ? — Bocsánat, de el tetszett veszteni a pénztárcáját, én találtam meg, és... Tanú OLLÓZTUK... VÁNDORTARISZNYA — a marosvásár­helyi 7. számú Általános Iskola VIII. osz­tályainak diáklapja • 1994. március, 9. szám Horror a bioszkönyvben Tanulnom kellene. A jövő bioszórára általános felelést jó­solnak az osztálytársaim. Pár perc gon­dolkozás után fellapozom a bioszkönyvet, hogy valami okosat tanuljak belőle. A könyv ki is nyílik, pont a 37. oldalra. Megakad a szemem egy kísérleten (ha valakit érdekel, a reflextörvények igazo­lására alkalmas ez a kísérlet). Idézem: „Fejezzetek le egy békát és az állkapocs ivébe akasztott horoggal függesszétek áll­ványra. Hagyjátok megnyugodni a bé­kát.“ Ez már igen! Jó kis muri lenne biosz­­órán, ha békákat kezdenénk lefejezni. De ez még hagyján, mert a nyakazás után szegény békát „megnyugodni“ kell hagy­juk. Igazán sajnálom azt a békát, amelyik ilyen sokknak kellene kitegye magát. Le­het, hogy közben feldobná a talpait, ha nem lenne állványra akasztva. Egy másik oldalon arra ösztönöznek a kedves tankönyvszerzők, hogy irtsuk ki egy kutyának a kisagyát. „Az ilyen állat nem tud tájékozódni, elveszti egyensú­lyát. Igazán szép! Ez már az állatkínzás magasiskolája. Egyéb ötletes dolgok a bioszkönyvből (52. old.): „Hányjátok be a szemeteket és szaglásszatok. Próbáljatok a szagáról fel­ismerni néhány szagos anyagot.“ Ajánlok egy jobbat: próbáljatok a szagáról felis­merni néhány szagtalan anyagot! Ha valaki ehhez hasonló kísérletekre kí­váncsi, ajánlom a nyolcadikos anatómia­könyv 11., 13., 56. stb. oldalait megtekin­tés végett (Nyuszika, aki nem kísérleti nyúl) KÉPZŐDMÉNY — a székelyudvarhelyi Benedek Elek Tanítóképző hébe-hóba meg­jelenő diáklapja • 1993. nov. HL évf., 6. szám FAT BOTTOMED GIRL Mottó: „Mint a pince, húgom, eszméd oly alacsony! Már nem tudsz vágyni sem szebbre, sem magasabbra . Annál, amit kínál a konyha meg a kamra?“ (Moliére) „Mikor idejött kis sovány gosztáti csir­ke volt és általában az a vélemény kerin­gett róla, hogy kitűnő a sziluettje“ — kezdte eszmefuttatását lovagias érdeklő­désemre. (Miért hízik el az pedás csaj?) egy nem éppen arányos testalkatú „lo­vagina“. Okos!! De valahogy sehogyan a­­karózott megférni ezzel a gondolattal az én kis buta fejemben egy kérdés: Mégis hogyan lehetséges, hogy egy idő után az pedás tsajnak „nagyobb tükörre van szük­sége, mint rég“? Hát persze, van egy o­­lyan, miszerint a disznót ha hizlalni akar­ják, a lehető legkisebb helyre zárják be s etetik. Sértődés ne essék, de valóban fo­gyasztasz-e sok energiát azzal, kedves pe­dás tsaj, hogy két lépcsősoron lebillegsz az ebédlőbe, s kiraksz az asztal közepére egy lapot: „Amit ma megehetsz, ne ha­laszd holnapra“ jelmondattal? Természe­tesen enni kell. De nem mindegy, hogy mi­kor, mennyit, miből mennyit, mit mivel (esetleg kivel), stb. .Azt pedig ne mondd, hogy ha a kaját kifizetted, hát el kell pusztítani! S ha el is pusztítod, zsírosab­bak az evőeszközök, mint sokszor a kaja!! Inkább kérd meg anyukát, hogy fél ma­lac helyett inkább egy negyedet küldjön, úgyis ha valaki a Pedába jön, már eleve hajlamos a hízásra. Szükség is van erre, mivel manapság csak a kiváló fékpofák­kal dotált tanítónőknek van tekintélyük, nemde? Minek nektek kaja? Már attól is híztok, ha valaki úgy mutat rátok, hogy „Ni, ezek is pedások!“ S aztán a genetikai probléma hozza magával az unalomtúlten­­gést. Emiatt pedig ugyebár muszáj a fölös energiát evésben levezetni! Csak az a baj, hogy ezáltal az pedás tsaj újabb energiát gyűjt, hogy aztán a felgyűlt energiát is­mét evésben vezesse le. Nos, ha mindezek után meggondoltad magad, kedves pedás tsaj s fogyni szeretnél, íme néhány javas­lat: 1. ) Igyekezz életképessé válni! 2. ) Követeld az intri­mudvarra való köl­töztetését, ha pedig ez nem lehetséges, ve­tesd ki a szilentiumközti szüneteket, meg­akadályozva a zabálási lehetőségeket, a kimenőt pedig rövidíttesd kiszaladóra! 3. ) Soha ne érd el a jóllakás érzését. Végy mély lélegzetet és határozd el ma­gadat: „Ma jól sikerült a matekem, csak 3 szelet kenyeret eszek“. Pótlást pedig ne kérj! 4. ) Követeld a gyógybiciklin való tanu­lás feltételeinek megteremtését. Ha pedig mindenáron bele akarsz hízni a szobatárs csíkos gatyájába, mert a szombati terved srácfogás (Már vagy öten fognak srácot az illető csíkos gatyában!), akkor sok szeren­csét! Laczkó Róbert KÉPZŐDMÉNY — a székelyudvarhelyi Benedek Elek Tanítóképző hébe-hóba meg­jelenő diáklapja * 1994. március, III. évf­, 7. szám Beszédkultúránk Vadász és áldozat: a szerkesztők, ripor­terek, újságírók e kettős szerepben őrlőd­nek. Hajtókkal, ebekkel, kamerával, tollal, s minden egyéb szükséges tartozékkal fel­szerelve lelövik, kilövik, átlövik, eltrafál­­ják a lelkes alanyt. A lelkes alany viszont kilő a vadászokkal. 1. Kiröhögi adásaikat, újságaikat. 2. Fi­gyelemre sem méltatja erőlködéseiket 3. Értékeli (­kritizálja) erőlködéseiket. 4. Nem válaszol. Az első három menekülé­si mód nem kapcsolódik szorosan a témá­hoz, úgyhogy elhanyagolható. Annyit vi­szont érdemes megjegyezni, hogy aránylag alacsony az igényszintünk, ill., hogy hely­­lyel-közzel éljek, nehéz olyan anyagot ösz­­szehozni, amely általános tetszést tudna aratni. (Peda TV bemutatkozó adás.) Igaz, túlzásba vittük a bemutatkozás protokol­láris jellegét. „Nostra“ culpa! Az utolsó kilövési mód („Juszt sem vála­szolok!“) egy hosszú és szomorú végki­­fejletű történelmi folyamat eredménye. Kialakult egy objektív/szubjektív oklánco­lat, melynek végeredménye: nem tudunk nyilvánosság előtt beszélni. Érdemes felso­rakoztatni az okokat és az okokat kiváltó tényezőket-Nem beszéltetnek az órákon — sok az anyag, kevés az óraszám, nincsenek tan­könyveink (pedagógiából, pszichológiából, módszertanokból stb.). Nem tanítanak szé­pen, kifejezően beszélni — a retorika, mint tantárgy, kikopott már a tanügyi prog­ramból. Órákon nincs idő rá, s mint kü­lön fakultatív kurzus is nehezen lehetne megoldható. Úgy adminisztratív, mint egyéni ténye­zők is problémákat jelentenek. Honnan e­­lőadó, illetve miből fizetnénk, mikor len­ne lehetséges? Ez utolsó talán a legfonto­sabb: van-e bennünk annyi igény, annyi szükséglet, hogy egy ilyen témájú előadás­­sorozatot rendszeresen látogassunk, felál­dozva pár órát az amúgy is kevés szabad­időnkből? Szükségünk volna rá. Mert: 1. Nem me­rünk beszélni („Ha hülyeséget mondok...“). 2. Ha beszélünk, akkor a lámpaláztól szer­tefutnak a gondolataink, dadogunk, a lé­nyegét kifelejtjük, keressük a megfelelő kifejezéseket. (Kitérőként: egy érdekes jelenséget is meg lehet figyelni. Írásban sokkal jobban ki tudjuk fejezni magunkat, tehát szakadás van írásbeli és beszédbeli kifejezési szintünk között.) "Abban, hogy nem merünk beszélni, közrejátszik az is, hogy a hirtelen jött szemléletváltással be­áramlott sok nyugati zenefranchoz (dikta­fon, videokamera, diákújság, sőt, diákté­vé) is hozzá kell szokni. „Tanítók leszünk“ és nem tudunk nyil­vánosság előtt beszélni. Hun­­disz ÉK — a szentkeresztbányai «Gábor Áron Líceum diáklapja * 1994. március, II. évfé­d szám Mid van? Az óra cserget. Fél nyolc van. Nagy ál­mosan, felkelsz, hullafáradt vagy. Tükör­be nézel... nem hiszed, hogy te vagy. Végül megmosdol, esztelenül, lázadó moz­dulatokkal locsolod a jéghideg vizet az ar­codra. Felöltözöl, az órádra nézel, öt perc múlva nyolc óra. Reggeliznél, de már nincs időd arra is. Éppen a tanár előtt lépsz be az osztály­ba. A padba lapulsz, abban a reményben, hogy a tanár nem veszi észre, hogy sem­mit sem tudsz. Fortuna még veled van, a tanár egy másikat hív ki, te tudod, hogy óra végéig azt fogja vallatni. Lelki szemeid előtt megjelenik a tegna­pi est: cigarettafüst, villogó fények, őr­jöngő rockkerek, összebújt párocskák ... Már rég vártad, hogy discoba menj, azt emelted, hogy ott találkozol a fehérruhás herceggel. Egy kicsit kábult voltál, nem szoktad még meg ezt a nagy összevissza­ságot. Kicsit kiábrándulsz az egészből. Ké­sőbb a srác is megjelent, látszott rajta, hogy nehezen vette rá magát, hogy felkér­jen táncolni. Te „igent“ mondtál. Táncol­tatok, a srác felhevülten szorított magá­hoz, neked egy kicsit furcsa volt, de nem ellenkeztél... hát mások is úgy csinálták. Valahol egy éles csengetés, visszacsöppensz a jelenbe, vége az órának. Amíg a folyo­són hömpölygő diáktömegen keresztülgá­zolsz, megtelsz kék foltokkal és közben a­­zon gondolkozol, hogy a melletted gyúródó tanár miért néz olyan szúrós szemekkel rád? Lehet, hogy az ő lábára léptél? Már­­már bocsánatot kérsz, de leinted magad, nem érdekes, így is, úgy is műveletlen pa­raszt, csak­ egy diák vagy a szemükben. Már alig várod, hogy... de mit is vársz? Hogy leteljen a tanítás? Holnap úgyis új­ra kezdődik. Nem tudod eldönteni, hogy mit vársz. Lehet, hogy a következő discot? Eldöntöd, hogy többet nem mész oda, de már érzed, hogy hétvégén úgyis ott leszel, mert, nincs más választásid. Kiábrándulsz mindenből; idáig hittél abban, hogy te kü­lönleges vagy, hittél mindenben, ami szép; rádöbbensz, hogy ilyen „szép“ csak a fan­táziádban létezik. Megkérded magadtól: — Hát semmi sincs? — De van: cigarettafüst, fülsiketítő ze­ne, összebújt, szerelmet hazudó párocskák, villogó fények, aztán sötétség. Ennyi van. Danid Ibolya GYÜZÜ — a dévai Traian Elméleti Lí­ceum magyar osztályainak diáklapja • 2. szám, 1994. DUMA-PARTI Ez év júniusában meglátogatta városun­kat a magyarországi Széchenyi Emlékmú­zeum baráti körének pár tagja. Beszámol­tak Társaságuk működéséről, és arról a szándékukról, hogy bevonják a fiatalokat is. Bizonyítékul első lépésként meghívtak három, a magyar tagozaton tanuló líceu­mi diákot a Budapesten tartandó találko­zóra. A három szerencsés: Both Lóránt, Fodor Lajos, valamint Illés József. Pár kérdésre Jocó válaszolt: — Hogyan kerültél a három szerencsés közé? — Egyszerűen. Tudtam, hiszen kihirdet­ték, hogy itt vannak a Széchenyi Emlék­múzeum baráti körétől, és szeretnének a dévai fiatalsággal is találkozni. Ezért el­mentem, és mikor kihirdették, hogy jelent­kezőt várnak a budapesti találkozóra, én is beneveztem. — Mivel foglalkoztatok a tábor ideje a­­latt? — A tábor egy rendkívül gazdag prog­rammal rendelkezett. Voltak Csoportos be­szélgetések előadásokon vehettünk részt Az első napokban tartottunk egy közgyű­lést ahol megalapítottuk a Széchenyi-kör­­nek ifjúsági szárnyát. Ezenkívül voltak napi túrák, „Ismerkedés Budapesttel“ név alatt amikor a főváros nevezetesebb he­lyeire látogattunk el. Egy este érdekes meglepetésben volt részünk: a Lánchídtól az Árpád hídig hajóztunk. Sopronba is ki­rándultunk, innen Kis- ég Nagycenkre. A Széchenyi Emlékmauzóleumnál olvashat­tuk a híres feliratot: „voltunk akik vagy­tok, lesztek akik vagyunk: por és hamu.“ — Milyen volt számodra ez a tábor? — Csak annyit mondhatok, hogy felejt­hetetlen. A szervezőknek sikerült egy vál­tozatos, tanulságos, és egyben szórakoztató programot összehozni. Ennek a találkozó­nak a keretén belül nagyon sokat megtud­tunk Széchenyi Istvánról, „a legnagyobb magyarról“. Az egy hét alatt rengeteg barátságot ki­alakítottam. — Vannak-e Romániában Széchenyi kö­rök? — Vannak: Szatmáron, Gyergyóban és Sepsiszentgyörgyön. — Egy utolsó gondolatot! — Reméljük, hogy az idén is részt vehe­­tünk ezen a találkozón! Kérdezett: Csilla VISSZHANG — a brassói Áprily Lajos Líceum Nebulónia Diákszervezetének lap­ja • 1994. április, IV. évf., 6. szám Grimaszkodás Nemrég (vagyis április 7—9 között) tar­tották meg Kolozsváron a IV. Diákszínját­szó Találkozót, amelyen iskolánk társula­ta, a GRIMASZ is részt vett. Az ifjú szí­nészeink közül megkértem egy párat, mon­danák el, milyen is volt ez a rendezvény. Gál Andrea: „Ebbe a pár napba renge­teg előadás volt bezsúfolva, jók és gyen­gébbek egyaránt. Mivel zsűri volt, de dí­jazás nem, a megmérettetés elmaradt. Az úgynevezett kiértékelőn ki kellett követel­nünk a konkrét megállapításokat, mert különben éppen csak kritikának nem ne­vezhető dolgokat hallottunk volna. („Hát mit is mondjak, jók voltatok“ stí­lusban.) Az egyetlen díjat, egy kéthetes táborozást, a sepsiszentgyörgyi „Csonó“ nyerte el, ők messzemenően jobbak vol­tak mindenkinél, a Magyar Elektrájuk sze­rintem elérte a profi darabok szintjét“ Dudi Jutka: „Elég fárasztó volt azt a sok előadást végignézni, hisz csak tíz­­perc szünet volt köztük. De megérte. A Gri­masz is viszonylag jól szerepelt, több di­cséretet is kaptunk a zsűritől. Habár fá­radtak voltunk, nagyon, jólesett az esti buli, ahol aztán kedvünkre kitombolhattuk magunkat.“ A csoport irányítója, Bálint Ferenc ta­nár úr kihangsúlyozta, hogy milyen fontos is volt ez az Örkény István egyperceseiből álló előadás azon diákok számára, akik é­­letükben először léptek színpadra. Nekünk pedig nem marad más hátra, mint minél több sikeres színrelépést kí­vánni a Grimasz minden tagjának! Mikó András VISSZHANG a brassói Áprily Lajos Líceum Nebulónia Diákszervezetének lap­ja • 1994. márc., IV. évf., 5. szám Néhány IX.-es gondolat Most, hogy eltelt majdnem két évhar­­­m­ad, hadd mondjam el, hogyan érzem ma­gam, mint kilencedikes az új suliban, az új osztálytársak közt. Mint minden kezdet, eleinte nagyon ne­héz volt. Nem mentem soha jókedvvel su­liba, mert tudtam, hogy semmi mást nem fogok csinálni, mint azt, hogy 6 órát ülök a padban, és csak néha-néha szólok egy­két szót a padtársamhoz. Az osztályban kü­lön csoportok alakultak ki, én sajnos nem tartoztam egyik ilyen „klikkhez“ sem. Mindig szomorú voltam, mert nem akadt egy jó barátnőm, akinek elmondtam bá­natomat, és aki vigasztaljon. Minden este a szobám egyik sarkában elsírtam a múltat, a régi osztálytársakat, barátokat, barátnőket, és kívántam, bár­csak most is úgy lenne, mint régen. Végül, egy évharmad elteltével kívánsá­gom teljesült. Most már tudom, hova tar­tozom, most már nekem is megvan a ba­ráti köröm, akikkel jól érzem magam. Hi­szen az ember nem tud barátik nélkül élni, szükséges az állandó kapcsolat a té­ged körülvevő emberekkel,­ mert különben nincs igazi boldogság. Ami pedig az iskolát illeti, szeretem! Eleinte nagyon furcsának tűnt, hisz meg­szoktam a régi tanárokat, úgy, ahogyan megszoktam régi osztálytársaimat is. De végül megértettem, hogy annak a régi é­­letnek vége. Most más világban élek, ah­hoz kell alkalmazkodnom. És ez sikerült is, álmom valóra vált: „Mert minden álom valósággá válik, azok szemében, akik eléggé erősek ahhoz, hogy hinni tudjanak benne.“ Kovács Tímea IFJÚSÁG — a zilahi Református Kol­légium Diáklapja • 1994. márc., 2. szám INTERJÚK Megkérdeztünk néhány diákot és ta­nárt: Mi jelenti neked a szabadságot? VÁLASZOK DIÁKOK Azt hiszem akkor vagyok igazán szabad, ha jól kiszórakozhatom magam. A szabadságot? — JÉZUS KRISZTUS. Ha, megnézhetem szombaton a focimecs­cset-Tudja a bokám. Sportolás közben érzem magam szabad­nak. Bűneim bocsánata. Ha kirándulhatok a természetben. Ha olvasok, mert akkor csak a köny­vemnek élek és csak arra figyelek. Az, ha félbehagyod. TANÁROK A szabadságot az jelentené, ha úgy ta­níthatnék, ahogy akarok, vagyis érdeklő­dési köröknek megfelelően. A személyi szabadság jelenti a szabad­ságot, mert ha ez megvan, akkor minden­ki és minden szabad. Számomra az igazi szabadságot Jézus Krisztus jelenti. Sajnos, voltak tanárok, akik csak hí­­meztek-hámoztak, kitérve a válasz elől ezt mondván: Hát a szabadságot számom­ra. .., jaj fiam, csengettek, indulnom kell órára. Így jár az, aki a tanárt szünetben kér­dezi. Köszönjük a feleleteket. SOMO és BASIC TENT­AMEN­T a marosvásárhelyi Bo­lyai Farkas Líceum diákfolyóirata • 1994. márc. 7. szám Hölgy a „Dunából» A hazai televíziózás még gyerekcipőben jár, de biztosan sokan vannak azok, aki­ket ez a terület érdekel. Ennek ellenére a DUNA TV által rendezett közönségtalál­kozót, amely híres városunk még híre­séül a Kultúrpalotájában zajlott le február elején, nem a fiatalok, diákok nagyszámú jelenléte jellemezte. A legtöbb lánynak már bizonyára eszé­be jutott, hogy bemondónő lesz. Ezért be­szélgettünk el a DUNA TV bemondónőjé­vel, Lukács­ Beával. Bea tavaly végzett Kolozsváron, kémia-fizika szakon. Ko­lozsváron él, és van egy kisfia. TENTAMEN: Hogy került­ a DUNA TV-hez? BEA: Megtudtuk véletlenül az RMDSZ- en kérésztől, hogy bemondónőket keres a DUNA TV. Csak úgy kíváncsiságból el­mentem, és ez lett belőle. Nagyon szere­tem. T.: Mennyire volt nehéz belerázódni a bemondóságba? B.: Nagyon nehéz volt Kéthetes tanfo­lyamunk volt, azalatt csináltak belőlünk tulajdonképpen bemondót. Utána meg be­dobtak a mélyvízbe. T.: Milyen egy bemondónő programja? B.: Havonta 10—12 napig dolgozunk. Ha én aznap adásban vagyóit, akkor ti is lát­tok a képernyőn. Teljesen élő az egész. T.: A súgógépet milyen gyakran kell igénybevenni? B.: A súgógépet egy hónappal ezelőtt vezettük be. Csak a Híradóban használ­juk. T.: A bemondóknak nem szabad? B.: Nem is akarjuk. Mi írjuk a saját szövegeinket. Persze, nem a híreket, ha­nem a műsorvezetést. A „Jó estét!“ meg a „Jó napot!* nincs rajta azért a cetlin. Vi­szont, sokszor nem azt mondjuk, ami le van írva, hanem ami úgy jön. T.: És folyamatosan vannak beszédgya­korlatok nálatok? B.: Igen, minden héten. Két tanárunk van. Az egyik beszédtanár, a másik meg a viselkedést tanítja a kamera előtt. T.: Az öltözködésben, a sminkben segít valaki? B.: Van egy ruháslányunk és egy smin­­kesfodrászünk. Ők tanítottak meg egy cso­mó fogásra. T.: A ruhák a ti ruháitok, vagy kap­játok őket? B.: Általában kapjuk őket, most meg varrattak is nekünk ruhákat. De hogyha alkalmasak a mi ruháink, természetesen azokat is viselhetjük adás közben. Ezt az operatőr mondja meg, a világosító, az a­­dásrendező... T.: Van valami különleges fogásod, tak­tikád a kamera előtt? B.: Kezdetben nagyon furcsa volt. Meg­próbáltam valakit beleképzelni a kamerá­ba, de rájöttem, hogy nekem koncentrál­nom kell a szövegemre, így belenéztem a kamerába, és megpróbáltam egy érzelmet fölvenni: azt az érzelmet, amivel én el sze­rettem volna mondani a mondókámat. U­­tána már jöhetett a szövegre való kon­centráció, az érzelem az megmaradt. T­: Most, ennyi idő után, jelent-e stresszt egy műsor bemondása? B.: Természetesen, lámpalázam van minden alkalommal. S azt hiszem, hogy kell legyen. Mert enélkül unalmassá válunk. Ha az ember nem izgul egy kicsit, olyan lenézővé válik. T.: Lehetséges, hogy valaki bemondóból szerkesztővé lép elő? B.: Igen. Akit érdekel, az riporterkedni és szerkeszteni is megpróbálhat. Ezt báto­rítják is nálunk, hogy ne csak bemondók legyünk, hanem valami mással is foglal­kozzunk. T.: Nálad tényleg nem volt semmi előz­ményee a­­szereplésnek“? B.: Nem játszottam semmilyen színi­­társulatban, ha erre gondoltok. Ezt való­ban tanárnak készültem, az is leszek előbb­­utóbb. T.: Soha nem is gondoltad, hogy tévés leszel? B.: Nem. Soha, soha, soha... kíváncsiskodtak. Iringó és Andrew­­ KÓPÉ­K az aradi 12-es iskola diáklapja • 1994. márc., III. évf., 5. szám DIÁKCSÍNYEK A gumiegér Enikő hozott egy gumiszörnyet, az egérhez hasonlót, és beraktuk az asztal­terítő alá, hogy csak a farka látsszon ki.­­Ha bejön a biosz, majd jól megijed, hogy­­ ott van egy egér. Fordítva sült el a dolog. Az őszi lép be a biosz helyett az órarendet beíratni. Az egész osztály elvörösödik, nagyokat sóhajt és imádkozik, hogy az őszi észre ne ve­gye a szörnyet a terítő alatt. Leül, észreveszi a gyűrődést a térítőn, (ő hitte, hogy gyűrődés) el akarja simí­tani, és akkor észreveszi, hogy ott van va­lami. Azt hiszi, hogy egér, ijedten felug­rik, elvörösödik, tolltartójával csapkod. A szörny leesik, és visszapattan, mintha felé akarna ugrani.­­ Várjuk a következményeket... Betea Drusela Zimándújfalusi Általános Iskola VII. osztály De ha nem is érte, az emberek mégis megijedtek, mert akkor feküdt ágyba a ki­­rályfiú is és annak sem volt egyetlen sé­rülés sem a kezelején, mégis bénán csün­gött le, nem tudta többé felemelni. Tudjátok mit? Lehet hogy egyszer egy másik mesében megint felkeressük azt a kedves, megszomorodott szívű kicsi gerlét és megkérjük őt, hogy amikor már jó nagy­ra nevelte a két fiókáját, amikor azok már olyan jól megtanultak repülni, hogy már nem lehet őket orvul kitépászni szűk­­re­ szabott, csöpp fészkecskéjükből, akkor majd keresse fel gerle-mama és gerle­papa azokat, akik valaha bántották őket és kutassák ki, hogy most mi is lehet a szívükben? Hátha a sok bánat, betegség és pusztulás őket is­­talán jobbá tette már. Majd megkérjük a gerlepárt, hogy mond­janak madár­nyelvükön valami olyan szépet és jóságosat, hogy az a hetvenhét átok pusztuljon el azokról, akik egyszer rosszat cselekedtek velük. Nem tudom,­ hogy megtaláljuk-e őket, de akár hiszitek akár nem, úgy van az, hogy ha az ember valamit nagyon akar, akkor az rendszerint sikerül. Majd addig megyünk, mendegélünk, kutatva, keres­ve, fáradtságunkat elfelejtve, égre nézve, lombok közé leskelődve, amíg egy szép na­pon majd elénk repül valamelyik, hogy megkérdezze: — Ugyan bizony kit kerestek éppen o­­lyan régóta kedves Gyermekeim? — De hiszen mi már jó helyen járunk! — fogjuk felelni akkor, abban a másik mesében, ahol majd kérlelni kezdjük a gerlepárt. De addig találjatok ki szép sza­vakat, meleget, okosat, hogy meghallgas­son minket, akihez szólni akarunk, és röptében se röpüljön el füle mellett a mi fohászkodásunk-931. jul. 7.

Next