Romániai Magyar Szó, 1999. július (11. évfolyam, 3108-3139. szám)
1999-07-17 / 3124-3125. szám
(MTI-Press) • A denevér éjszakai vadászatra indul. Molylepkét készül fogni. Látszólag minden nehézség nélkül repked a sötétben. Egyedülálló tájékozódási képességének köszönheti, hogy nem ütközik semmiféle akadályba, s végül céltudatosan kaparintja meg kiszemelt zsákmányát. Egyfajta visszhangrendszer segítségével tájékozódik, szinte „letapogatja” környezetét. Repülés közben hangokba ütközik, melyek az ultrahang tartományába tartoznak (20 kilohertz felett), s e hangok a közelében lévő tárgyakról visszaverődnek. A denevér többszáz éves érzékelési tudományát az ember csak a XX. században tudta hasznosítani. Hogy a jövőben a Titanic elsüllyedéséhez hasonló tragédiát elkerülhessenek, Alexander Behm fizikus a hangon alapuló helymeghatározó eljárással foglalkozott, és kifejlesztette a visszhangos mélységmérőt. A hajózásban használatos navigációs eszköz, az echolot, szintén az ultrahang elvén alapul. Megdöbbentő, hogy milyen sok a természetből, állatoktól, növényektől ellesett trükk határozza meg mindennapi életünket. Például a ruhákon, cipőkön alkalmazott tépőzárat a bogáncstól vettük. A rakéták a visszalökődés elvén működnek. A túlhevített gázokat nagy erővel egy porlasztócsövön keresztül nyomják át, és ugyanolyan ellenerő hataz űrhajóra és löki ki (sugárhajtás). Ezt a medúzától lestük el, ahogyan a vizet kilöki, s azáltal jut előre a vízben. A helikopterek forgó propellere a juharfa magjainak mozgását utánozza, melyek lassan keringve, forogva hullanak le a fáról, formájuknál fogva fékezett esésben érnek földet. Ha megfigyeljük a delfin hoszszú keskeny orrát, láthatjuk, hogy rendkívül jól szeli a vizet. A hajók orra előtt kiképzett boltosodás a delfin orrának mintájára készül. Ez az áramvonalas forma biztosítja a csökkenő vízellenállást, s nagymértékben csökkenti az energiaszükségletet, az üzemanyag kb. 20 százalékát lehet megtakarítani. A cápa bőrének hosszirányú barázdái hasonlóan csökkentett súrlódási ellenállást biztosítanak. Évente 150 ezer liter hajtóanyagot lehetne megspórolni, ha a repülőgépek külsejét bordázott (recés) fóliával ragasztanák be. A méhek lépsejtje rendkívül anyagtakarékos, amellett igen stabil, ez szolgált példaként a könnyűszerkezetes épületelemek készítésénél. A madarak pikkelyes tollazatának mintájára - mely az eső ellen is kiválóan véd - alakították ki a zsindelytetőt. Az injekcióstű a „szúnyogcsípés mintájára" készült. A rovarok leheletvékony szipókájukat beleszúrják az áldozat bőrébe, közben alvadásgátló szérumot fecskendeznek be, és vért szívnak fel. Immár harminc éve létezik egy speciális tudományág, a bionik (a biológia és a technika szavakból képzett műszó), amely rendszeresen tanulmányozza a természet ötletgazdagságát, és kutatja az állatok és növények titkait. Inspirálóan hatnak az emberre a természet által kifejlesztett mechanizmusok, melyek lehetőleg kevés energiát használnak fel, vagy kevés anyagból erős szerkezeteket hoznak létre. Hétvégi mozaik , 1999. július 17-18. Esküvő cápák között (MTI-Panoráma) • Merész vállalkozásra adta fejét két angol amatőr búvár: nem csak a házasság kötelékébe ugrottak fejest, de egy cápákkal teli óriás akváriumba is, amely az esküvő színhelyéül szolgált. A fiatalok, akik búvárszenvedélyüknek köszönhetik megismerkedésüket, a víz alatti esküvőn különleges hallókészüléket viseltek búvárgisakkjukban, hogy hallhassák egymást és az eskető papot, amikor ki kellett mondani a boldogító igent. A menyasszony természetesen ragaszkodott ahhoz, hogy búvárruhája fölé hagyományos hosszú, fehér ruhát öltsön. Az esküvői vendégek ugyan nem vállalkoztak a fürdőzésre, de ők is a víz alól, az akvárium egyik alagútjából követték figyelemmel a szertartást, amelyet a birminghami tengeri élet akváriumába hirdették meg a fiatalok. Az esküvői ebédet azért mindenki - kivéve persze a cápákat - szárazon, egy közeli vendégfogadóban fogyaszthatta el. Az ifjú párnak nem kell sokáig nélkülöznie a boldogító vizet, nászútjuk egy Maldív-szigetek körüli búvárparadicsomba vezet. Carlo Bergonzi 75 órás (MTI-Panoráma) • Énekesi pályafutásának csúcsán Olaszország legkiválóbb Verdi-tenorjaként ünnepelték. Fél évszázadon keresztül gyönyörködtette, nemzetközi hallgatóságát a legcsodálatosabb áriákkal. Énekelt a New York-i Metropolitanban, a londoni Covent Gardenban és a veronai Arénában. Július 13-án töltötte be 75. életévét Carlo Bergonzi, akit a The New York Times „az évszázad szenzációjának" nevezett. A világhírű tenor csak 70 éves korában búcsúzott el a nagy operaházaktól és koncerttermektől. Annak idején úgy nyilatkozott, hogy minden esetre szeretne még Berlinben fellépni, hiszen oly sok szép emlék köti őt a városhoz, mindenekelőtt az együttműködés Herbert von Karajannal. A Parma közeli kis faluban, Polisenében paraszti családban született ifjú karrierje csak második nekifutásra indult el. Miután a parmai konzervatóriumban énekelni és zongorázni tanult, Bergonzi 1948-ban debütált Rossini A sevillai borbély című operájának bariton szerepében. Három évvel később újra tanulni kezdett, és hangfekvést változtatott - tenor lett. „Világos volt számomra, hogy baritonistaként soha nem jutok a csúcsra. Megkockáztattam tehát a hangfekvés-változtatást, ami cseppet sem volt könnyű" - emlékezett vissza. Tenoristaként Bariban indult diadalútjára, és az olasz rádió révén rövid időn belül igen népes hallgatóság ismerkedett meg vele. 1953-ban énekelt először a milánói Scalában, majd sorra spanyol, portugál, angol és német operaházakban. Együtt lépett fel Maria Callasszal és Verdi Aidájának Radameseként meghódította a New York-i Metropolitan közönségét. „A belcanto nagymestere" 1958-tól 1964-ig állandó vendége volt a Veronai Ünnepi Játékoknak. Számos lemezfelvétel készült vele. Repertoárja több mint hatvan szerepből áll. Honfitársáról, a sztártenor Luciano Pavarottiról így vélekedik: „Pavarotti nagy művész, egyike azoknak, akik az eszükkel is énekelnek". Bergonzi énektanárként az utánpótlás számos tagjának útját egyengette a sikerhez. Emellett énekesként sohasem szűnt meg követni nagy mesterének, Giuseppe Verdinek útmutatását. „Verdi-operákat csak úgy lehet énekelni, ahogyan a maestro elképzelte azokat, csak úgy és nem másként" - hangoztatta. (MTI-Press) • Tóth Pál rajzfilmrendező egy szegedi panellakás parányi szobájában rendezte be „műtermét”, ahol az elmúlt néhány évben sorra készültek három dimenziós animációs filmjei. Az új technikával végzett úttörő munkája elismeréseként a tavasszal Balázs Béla díjjal tüntették ki, s i azóta már az Egy újabb nap című filmjével elnyerte a győri MEDIAWAVE Nemzetközi Vizuális Művészeti Fesztivál legjobb animációs film díját is. S a legutóbbi, június eleji kecskeméti animációs filmfesztiválon a rövidfilmek kategóriában lett a legjobb. Különös hangulatú, egyéni látásmódú, már-már filozofikus rajzfilmjei a nemzetközi fesztiválokon is sorra sikert aratnak. Jugoszláviában élt egy rokon, aki rajzfilmeket készített, az ő hatására lett rajzfilmrendező. A budapesti Pannónia Filmstúdió kecskeméti animációs akadémiáján ismerkedett meg a pályával. Ott a Pannónia munkatársai a kifestéstől az animációig az egész szakmát megtanították, sőt Pethő Zsolttól még zeneszerzést is tanultak a hallgatók. Három végzős fiatalt választottak ki a Mézga-sorozat főcímének megrajzolásához. Amikor befejezték, Tóth Pál Pesten dolgozott tovább az első egész estés magyar Téves kapcsolás: „betonfürdő az autóúton (MTI-Panoráma) • Egy betonkeverő autó vezetője „betonfürdőben" részesített több gépkocsit Stájerország B-74-es szárny autóútján. Téves kapcsolás következtében 11 autót sikerült betonnal leöntenie. A Gleinstätten felé haladó munkagép vezetője a keverőkar helyett tévedésből az „Üríteni!" jelzésű kart hozta működésbe, aminek következtében nagy mennyiségű folyékony beton ömlött az úttestre. Ráadásul a sofőr eleinte semmit nem vett észre, és tovább hajtott, mintha mi sem történt volna. Nem így a nyomában haladó 11 gépkocsi, amelyek részesültek a nem kívánt öntet „élvezetéből". Végül egy csendőrségi járőrkocsi figyelmeztette a sofőrt balfogására. Közben azonban a kiömlött beton már két kilométer hosszú nyomott hagyott... és a csendőrségi autó is részesült a „betonfürdőből". A csendőrség szerint szerdán csak a zuhogó eső akadályozta meg, hogy súlyosabb következménye legyen a dolognak. A „lebetonozott" autókat sikerült lemosni, az útszakasz szabaddá tétele néhány órát vett igénybe. (Joss-t Bacskáll) §§ (MTI - Panoráma) • A rocktörténet legjobb gitárosai között valahol az élmezőnyben van a helye Robbie Robertsonnak, a The Band együttes szólógitárosának és énekesének. Ötvenötödik évét is betöltötte, s legendás együttesének feloszlása óta keményen dolgozik, de hiába remélte, sztár nem lett belőle. Robertson Ontarióban, feltehetően 1944. július első napjaiban látta meg a napvilágot zsidó apa és indián anya fiaként. Születésnapja a különböző források szerint július 5-e vagy 8-a lehet, s elképzelhető az 1943-as esztendő is. Hamar otthagyta az iskolát a zenélés kedvéért, 14 évesen összetalálkozott Ronnie Hawkinsszal, s csatlakozott kísérőegyütteséhez, a Hawkishoz. Ennek az együttesnek a zenészeiből - Levon Helm, Rick Danko, Richard Manuel és Garth Hudson - alakult meg 1960 táján a The Band. John Hammond fehér blueszener 195 körül összehozta a fiúkat Bob Dylannal, akivel azután évekig megmaradt a szorosabb-lazább kapcsolat. Azok azonban tévedtek, akik úgy állították be, mintha egyszerűen Dylan kísérőegyüttese lenne a Band. Kitűnő saját lemezeik sorával - The Band, Music From Big Pink, The Weight és Stage Fright - bizonyították ennek az ellenkezőjét. Az együttes sikerei közben 1976-ban bombaként hatott feloszlásuk híre. A bomlást egy sztárparádévá bővült búcsúkoncert előzte meg, Eric Clapton, Muddy Waters, Van Morrison, játékfilmjén, Jankovics Marcell János vitézén. Két év múlva visszakerül Kecskemétre, ahol másfél évtizeden át rengeteg sikeres rajzfilmben működött közre. Többek között a Gusztávsorozat egyik forgatókönyvírója és társrendezője volt. - Mi volt az első nagy önálló munkája? Joni Mitchell, Bob Dylan és mások részvételével. (A koncert filmváltozatát Martin Scorsese rendezte.) Az együttes megszűnését Robertson nyakába varrták a társak, s különösen Levon Helm énekes és dobos neheztelt meg annyira, hogy azóta sem hajlandó semmiféle közös produkcióban résztvenni vele. A The Last Waltz című koncertfilm után is megmaradt Robbie Robertson és Martin Scorsese kapcsolata: filmzenét írt számára (például a Raging Bullhoz), játszott a Carny című filmjében. Egyébként dokumentumfilm is készült az énekesgitárosról. A Band és Bob Dylan mellett is jónéhány „nagy” zenésszel dolgozott. Készített felvételt John Hammonddal, Ringo Starral, Eric Claptonnal, Neil Diamonddal, Tom Pettyvel, Van Morrisonnal, Roy Orbisonnal, Emmylou Harisszel. Önálló lemezei közül különösen, azok érdekesek, Jamelyck félindián származásához kötődnek,,Robertson tud,UPS4n, ku,tatta az indián zenei gyökereket és ennek nyomán született 1994- ben Music For The Native Americans, majd az 1998-as Contact from The Underworld Redboy című lemeze, folkzenészek illetve folkban járatos rockzenészek bevonásával. A Band egykori tagjai többször nekirugaszkodtak, hogy felélesszék az együttest. Ezek a kísérletek eddig nem jártak sikerrel, főleg azért, mert Levon Helm még mindig nem küzdötte le ellenérzéseit Robertsonnal szemben, váratlanul tönkrement a cég. Azután szabadúszóként dolgoztam, megismerkedtem a számítógépes munkával és a három dimenziós animációs technikával. Egy brüsszeli céggel megcsináltuk a Proverbox című sorozatot, amit itthon a HBO is vetített. - Miért jött haza? felszerelés kell, trükkasztal, festék, ecset, papír, kamera, nyersanyag, laboratórium. A számítógépen viszont végterméket lehet előállítani, a kész alkotást csak át kell másolni videóra. A 3D-technika látványban is más lehetőségeket nyújt, mint a tradicionális két dimenziós. Én egész másként kezelem a 3D-animációt, mint akik még foglalkoznak vele. Általában abból szoktak kiindulni, hogy a szoftver mire képes, és annak megfelelő animációt készítenek. Engem viszont az izgat, hogyan tudom a szoftverből kikényszeríteni, hogy azt csinálja, amit én akarok. A 3D-animációval idehaza egyelőre a műsorfőcímeken és a reklámokon kívül szinte csak az Amerikából érkező egész estés filmekben lehet találkozni. Az amerikaiak fantasztikus számítógépeket használnak, én viszont szívesebben dolgozom jó értelemben vett amatőrként. A számítógépeim nem nagy teljesítményűek, ezeknél már sok hazai irodában jobbakat, gyorsabbakat lehet találni. Az elmúlt években három filmet készítettem ezzel a technikával, amelyek számos nemzetközi fesztivál versenyprogramjában szerepeltek. Az Egy újabb nap tavaly a pesarói fesztivál világ animáció-történetét bemutató programjában is nagy sikert aratott. - Hogyan lehet megijeszteni egy oroszlánt? címmel, 1980-ban csináltam meg az első saját rajzfilmemet. Olyan sikere volt, hogy a Magyar Televízió megrendelt belőle egy 13 részes sorozatot, amit Leo és Fred címmel el is készítettem. A közönség nagyon szerette, és a szakmának is tetszett - meséli a rendező. - Tíz epizódja kapott nívódíjat, és hat díjat nyertem vele hazai és nemzetközi fesztiválokon. 1987-ben meghívtak egy brüsszeli stúdióba, ahol Ötvenkét éves fiatalember címmel egy egész estés animációs filmet akartak csinálni egy kalandos életű belga munkanélküliről. Nem volt benne gyakorlatuk, ezért a forgatókönyvet is én írtam. Fantasztikusan izgalmas rajzfilm lett volna, ha be tudjuk fejezni, ám közben Rájöttem, hogy Belgiumban sohasem fogok tudni saját filmeket készíteni. Ott is létezik ugyan állami támogatási rendszer, ám a pályázatokat csak a belgák számára írják ki. Szegeden telepedtünk le, mert két lányunk számára ott találtunk megfelelő két tannyelvű osztályt. Kár, hogy a hazai televíziók nem vetítik 3D-technikával készült legújabb animációs filmjeit, az Egy újabb napot vagy a Szezonvéget, pedig hozzám hasonlóan biztosan nagyon sok néző lelné örömét bennük. Miben különbözik ez a technika a hagyományos rajzfilmtől? - A 3D-animáció nagy előnye, hogy tulajdonképpen egy számítógépen kívül semmi másra nincs hozzá szükség, míg a hagyományos technikával készülő rajzfilmekhez hatalmas Brit orvosok: napozni jó is lehet (MTI-Panoráma) • A napfürdőzés és a bőrrák közötti összefüggés jól dokumentált, de brit orvosok szükségesnek tartottak emlékeztetni arra, hogy a Nap hatása azért nem csak ártalmas lehet. Andrew Ness és kollégái, a bristoli egyetem orvosai nem azt javasolták az embereknek, hogy rohanjanak a napra és süttessék magukat rézbőrűre, de úgy vélik, hogy a közvéleménynek többet kellene tudnia a Nap jótékony hatásairól. „Bizonyítékkal rendelkezünk arra, hogy a napsugár potenciálisan jótékony hatása túltehet a bőrrák előfordulásában megmutatkozó, jól ismert káros hatásán" - szögezték le a kutatók a The British Medical Journal szaklap hasábjain megjelent tanulmányukban. Nem egy kutatás megállapította például, hogy a napozás eredményeként a szervezetben keletkező D vitamin védelmet nyújthat különböző szívmegbetegedésekkel szemben. A Nap kedvezően befolyásolja a szellemi képességet is. A kutatók megállapították továbbá: „A szív és érrendszeri megbetegedések okozta elhalálozások számának növekedése, továbbá azok erősödő kockázata összefügg azzal, hogy a téli hónapokban az embereket kevesebb napsugár éri". A D vitamin képződése a szervezetben gyermekeknél közismerten csökkenti az 'tirigríktr (Ylléfíhlst' kockázatát, felnőtteknél pedig' d dSönftőrék fhmintMin - sugárzás - akár természetes, akár mesterséges - különféle bőrbetegségek, mint például a psoriasis kezelésére szolgál. A bristoli orvosok emlékeztetésével szemben az egészségügyi oktatás brit tanácsa rámutatott, hogy a bőrrák a karcinómás megbetegedések legelterjedtebb formája az országban: évente több mint ötezer fordul elő, s kétezernél többen halnak meg benne.