Romániai Magyar Szó, 2002. június (14. évfolyam, 4140-4169. szám)

2002-06-01 / 4140-4141. szám

hírek , hírek , hírek Ú hírek 2002. június 1-2. Hogy gyönyörködjünk Isten alkotásában Ajánlott olvasmányok a Gyermeknapra • Miután a 27 éves Napoleon Bonaparte tábornok, az itáliai francia hadsereg főparancs­noka dicsőségtől övezve visszatér Párizsba, 1798. január 3-án Talleyrand a Gallifer-palotában estélyt ad tiszteletére. „A tömeg sorfalat áll, akár a fejedelmeknek. Mintha a régi Versailles-ban volnánk. Bonaparte körül oly nagy a tolongás, hogy Staélné, a híres írónő megkéri Arnault, legyen segítségére, és ismertesse össze a nagy férfiúval. Ez meg is történik... Az írónő babérágat nyújt át a diadalmas hadvezérnek. - Inkább maradjon a múzsáké - hárítja el Bona­parte hidegen. Semmi kétség, ez a kékharisnya terhére van. De amaz nem tágít. - Tábornok, ki az az asszony, akit a legjobban szeret? - A feleségem!. - Ez természetes, de kit becsül a leg­többre? - Aki a legjobban rendben tartja a háza táját. - Ezt is megértem, de kit tart a legkü­­lönbnek? - Azt, aki a legtöbb gyermeket szüli, asszonyom!" (André Castelot: Napóleon, Eu­rópa Könyvkiadó, 1972) • „Az ember azért él ebben a világban, hogy gyönyörködjék az Isten alkotásában, hogy gyönyörködjék a gyermek révén a földi élet folytatásában, s gyönyörködjék saját érzéséből merített műemlékek alkotásában”. (Csontváry Kosztka Tivadar: A hadiárvák, rokkantak alapja javára tervezett kiállítás vázlatának részletei) • „A gyermek, a gyermek, ő lett az emberiség új szerelme, bizalma, mindene. A gyermek, aki utánunk élni fog, s akit még a meddőség is szomorúan becéz­ és kedvel. Ami a kereszteshá­ború idején a szent sír által való üdvözülés nagy hite volt, ma az lett a gyermekből. A gyermek a jövő, a gyermek a mi halálunk után a mi helyünkre áll. A gyermek folytatja azt, ami bennünket elkoptatott, az életet, melyet lehet gyűlölni, de megtagadni nem. Mert az élet minden, s nincs nagyobb vigasztalása az ember­nek, mint hogy őutána is emberek következnek, s ezek is élni, csalódni és remélni fognak. A gyermek, a gyermek, szeretni kell a gyermeket, akármilyen, mert a mi folytatásunk. S Franciaor­szág után, mint mindenben, mindenütt ez a nóta fogja járni ezután. És sok undok bűne van az emberiségnek, s nem nehéz utálni a mai társadal­mat, de ez a kezdődő gyermekrelígió: szép”. (Ady Endre: A gyermek, a gyermek. Párizsi tudósítás, 1907. december 8.) • „Csak egy a baj, s az is a nőkkel. Az ugyanis, hogy ha valamikor szeretett engem valaki, el egészen a gyermek édes gondolatáig, akkor az kizárólag az én nevemmel szeretett volna gyermeket. Úgy látszik, hogy végzetesen önfeláldozó az igazi nő. És igazi nő kettő van: az, aki szerelmes, és az, aki anya”. (Tamási Áron: A gyermek az anyja fia. Bukaresti Lapok, 1932. október 31.) • „A kiszivárogtatott népszámlálási adatok a magyarság számának csökkentésére utalnak, akárcsak Szlovákiában vagy a Vajdaságban. Egyik vagy másik oka ennek a fogyásnak különbözhet régiónként, de összességében a folyamat mindenütt azonos. Kisebb a születési arányszám, mint a halálozás, és közben tovább folyik a fiatalok kitelepülése, illetve szervárty­­vidékeken az asszimiláció is. A huszonnegyedik órában vagyunk. Rá fogunk-e jönni végre, hogy nem a következő évtizedekben, hanem a következő években dől el ennek a közösségnek a sorsa, hogy megkapaszkodunk-e a szülőföl­dünkön, vagy elfúj minket is a szél?” (Markó Béla: Önállóságra ítélve, RMSZ, 2002. május 27-i szám) BARABÁS ISTVÁN Ma is azok a gondok, mint száz éve Történészkonferencia a Székely Kongresszus centenáriumán Korábban hírt adtunk róla, hogy a Gyergyói Népfőiskolai Társaság a csíktusdnádi Székely Kongres­­­szus 100. évfordulója tiszteletére május 24-25-én történészkon­­ferenciát rendezett Gyergyószent­­miklóson, amelyen a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem professzorai, valamint hazai neves történészek tartottak előadást. Dr. Garda Dezső történészt, az ese­mény fő szervezőjét kértük meg, értékelje a konferencia munká­latait.­­ A konferencia május 24-én kezdődött, Hajdó István főesperes bevezetőjével, aki héber példa­beszéddel érzékeltette: a törté­nészek feladata föltárni az igaz­ságot. Az előadások során újszerű megközelítésekkel találkozhattunk, melyek még nem ismert részletek­kel bővítették a múltról alkotott képünket. Dr. Bertényi Iván, az ELTE tanszékvezetője Anjou-kori királyportrékat mutatott be, elidőz­ve Károly Róbert, majd Nagy Lajos király uralkodásánál, jelleménél is. Dr. Draskóczy István professzor a XIV-XV. századi Magyarország, s ezen belül Erdély gazdasági életét ismertette, föloldva az ellent­mondást, hogy Erdély egyszerre nagyon gazdag és nagyon sze­gény, az arany- és ezüstbányák­ban gazdag Erdélynek hiányzott az ipara és kereskedelme a nemes­fémek értékesítéséhez, uralkodói pénzveréssel próbálták akadályoz­ni a nemesfémkivitelt. Dr. Horn Ildikó A Báthoriak Erdélye c. előadásában új képet nyújtott Báthori Andrásról, aki igyekezett kivonni Erdélyt a 15 éves osztrák­török háborúból, csökkentve a veszteségeket. Ezt se kortársai, se a székelység akkor nem ér­tették meg, ami elbukásához vezetett. Dr. Kötő József a ma­gyar színházi intézményrendszert mutatta be a két világháború közti időszakban, rámutatva, hogyan tette ezt tönkre az akkori román hatalom, s miként alakult ki az erre irányuló önvédelem. Dr. Vörös Boldizsár a kommunista propa­ganda ártalmasságát bemutatva, szólt arról, hogy pl. Marosvásár­helyen szobrok tönkretétele és új szobrok felállítása miként tükrözi a hatalom erőszakos beavatkozását az emberi mentalitások alakulásá­ba. A konferencia második napján dr. Egyed Ákos akadémikus Mikó Imréről értekezett, aki a szabad­ságharcon túl az abszolutizmus korában a magyar intézményrend­szert próbálta átmenteni (lásd pl. az Erdélyi Múzeum Egyesületet). Dr. Bona Gábor, a budapesti Hadtörténeti Intézet címzetes igazgatója Kossuth Lajos katonai irányító szerepéről tartott előadást. Szerinte Kossuth kezdetben nem értett a hadvezetéshez, de később beletanult. Nem tulajdonított túl nagy fontosságot Erdély szabad­ságharcos szerepének, ezért ne­vezte ki oda vezetőnek az első látásra megtört Bem tábornokot, aki viszont túlnőtt a feladatán. Dr. Tüdős Kinga a kegyes adomá­nyok és templombéli ülőhelyek hagyományozásából a korabeli gondolkodásmód jellegzetességeit festette föl. Dr. Vincze Gábor a kolozsvári magyar konzulátus kér­déséről beszélt az 1948-1988 közti időszakban: a román kormány látszólagos ígéretei ellenére min­dent elkövetett annak tevékeny­sége megakadályozásáért. A záró előadást magam tartottam a csíktusnádi Székely Kongresszus 100. évfordulója kapcsán, kitérve arra, miért volt szükség az esemény­re és kik voltak a szervezői. A korabeli magyar kormányok ugyanis nem támogatták a Székelyföld fejlesztését, ezért volt szükség a helybeli politikusok összefogására, a kongresszus szervezésére. Érdekes, ma, 2002-ben is ugyan­azon gondokkal küszködik a tér­ség, mint száz évvel előtte, s ha átvennénk az akkor kidolgozott programot, nagyon jó program születne a székelység megma­radására.­ ­ Lejegyezte: GÁL ÉVA EMESE Színházi napló „KÖZÉPEN A SZÍNÉSZ” 2. Kettesben Itt említenénk a Temesvári Állami Német Színház produkcióját: Sean O’Casey A kezddt vége című egyfelvonásosának előadását. Tulajdonképpen három szereplő van - háziasszony, házigazda és a szomszéd -, de a színen rendszerint csak ketten láthatók. A probléma az, hogy ki hasznosabb a háznál? Ki dolgozik többet, fontosabbat? A gazda-e vagy az asszony? Utóbbi megsértődik és azt mondja: cseréljünk! És kimegy kaszálni a rétre a kaszálógéppel. A gazda pedig otthon marad háztartani, a szomszéd fiatalember segédletével. Ténykedésük felér egy természeti csapással. A két temesvári német színész: Bernd von Bömches és Marc Ossau fergeteges bohózattá - bohóctréfák zuhatagává - változtatják a darabot. A háziasszonyt alakító Isolde Colbettől sem áll távol ez a stílus: nyilvánosházi úrilányként maszkírozva és öltözve jelenik meg, és ebben a szerelésben megy a rétre. Számára, feltehetőleg, a kaszálógép kezelése egy nagy lehetőség, egy show, szabadulás a házi őrizetből. Lám, itt is felbukkannak a bohócok, de nem azért, hogy nézeteiket kínálják... A siker legfőbb bizonyítéka, hogy a produkció láttán fölöslegessé váltak a fülhallgatók. S ha ez volt a kezdet vége, a fesztiválon megláthattuk a vég kezdetét is A gyapotmezők magányában - ugyancsak a temesváriak, a magyar színház előadásán. Dukász Péter és Bandi András Zsolt vért izzad, falra mászik, fetreng, kerülgeti egymást azért, hogy elhitesse: világunkban az árus (mint útonálló) és a vevő (mint utas, utazó) egymással szembenálló drámai figurák. Úgy általában, becsszóra. Mert a hosszantartó vonaglásból nem derül ki, hogy mit árulnak, és hová utaznak. Csupán az, hogy viszonyuk terhes, mint a század erkölcse, gondja; húzd meg - ereszd megjüket pedig úgy kell tekintenünk, mint a világ folyását: lassú, de biztos haláltánc!­­ Amibe stílusosan besegít egy klasszikus zenére járó kísértet: Ferenczy Annamária hófehérben, valamely régi operából kölcsönzött jelmezben, repdesve, mint megkésett hattyú. További mélységek kutatását a sznobokra hagyjuk... Ennél már jobb, amit Tennessee Williams darabja címében kíván: Beszélj, mint az eső, hadd hallgassalak! Két idős ember egymás mellett elmenő monológja. Elsősorban a szemétre vetett idős férfi igényli a beszélő társ jelenlétét, de hasztalan, a társadalom peremére került idős hölgyben, a hajdani ismerősben, partnerben nem talál meghallgatásra. Az idős hölgynek elege van a mások­ J b­eszédéből, nem kíván már társaságot. Ezt az alaphelyzetet bontja ki, teszi hitelessé két idős szatmári színész: Soós Angéla és Vándor András Bessenyei István rendező finom, szinte észrevétlen közreműködésével. Színpadi jelenlétük szívszorító látvány­­ és ünnep: a művészet győzelme a könyörtelen idő fölött. Még sok ilyen győzelmet! - stúdióban, padláson, nagyszínpadon, ahol csak lehet. És, íme, milyen változatos volt ez a fesztivál! Két háztömbbel fxlébb, a színházzá alakított pincében egy idomított kettőst láthattunk a Nagyváradi Civil Akadémia Alapítvány színházi vállalkozásnak keretében. Ez az alapítvány évek óta együtt szerepeltet román és magyar írókat, hogy ráébresszen: együtt többre megyünk, mint külön, gyűlölködve. És most azzal kísérletezik, hogy ugyanannak a szerzőnek, Teodor Mazilunak ugyanazt a két egyfelvonásosát mutassa be párhuzamosan, román és magyar színészek előadásában - a Tömődjetek ki. szerelmesei),1-et és a Szép a szeptember Velencében-1. (A darabok eredeti címe: Imparati­vá, iubitii!, illetve Frumos e in septembrie la Venetia.) Egyelőre a magyar változat készült el, s bemutatására a fesztivál és rendezője, a Kiss Stúdió nyújtott lehetőséget. A vállalkozás és a szándék kétségkívül nemes. A kivitelezés, Sergiu Savin rendezése viszont kétségeket ébreszt. A téma: nő-férfi viszony, művészet és sznobság - külvárosi román módra. Írói megvalósítása: keserű és mégis végtelenül szellemes szatíra. Egy huszadik századi Caragiale alkotásai. A megboldogult Földes László fejtette ki bővebben Caragiale és Mazila színpadi nyelvének rokonságát, hasonló minőségét ... és lefordíthatatlanságát. Ez utóbbit most Kiss Török Ildikó próbálta cáfolni. Mazilu szereplői eleven klisék: csak közhelyekben beszélnek, csak általában gondolkodnak és éreznek­­ és semmire sem jutnak. Egyre csak ugyanazt szajkózzák, mint a meghibásodott patefon. Sztereotípiákban élnek... viselkedésük mit sem változott az elmúlt másfél évszázadban. A rendező pedig úgy érezte, hogy mindez feljogosítja őt arra, hogy idomított lényeket vigyen színpadra, így akarta hitelesíteni az író teremtette képet, fel sem tételezve azt, hogy Mazilu hősei önszántukból, minden idomítás nélkül olyanok, amilyenek. S a rendező ahelyett, hogy kihasználta volna a lehetőséget, amit a két Kolozsvárról Váradra szerződött, az ottani színházi tapasztalatot hozó, rendkívül tehetséges és ambícióval teli fiatal színész, Laczó Júlia és Orbán Attila megpendítése nyújtana. Az idomított lények szerepeltetése semmire sem kötelez. A mozilai helyzetek, figurák, összkép művészi egyéniségeken való átszúrása, színpadi újrateremtése viszont hiteles színházi élményt szülhet. És értelmet adna a párhuzamos vállalkozásnak! A román produkció hozná a román színészekben megszülető nemzeti önkritikát, a magyar produkcióból pedig megtudhatnánk, hogy mit mondhatunk magunkról a mi mozilui helyzeteink és figuráink láttán, a velük való szembesülés eredmén­yeként. Vagyis láthatóvá válna a román középszer magyar pandanja. Szerény véleményünk szerint mindez pontosan akkor lenne hiteles, ha belülről jönne, az előadók egyéniségének szabad érvénye­sülésével válna valóra, nem pedig idomításukkal. Akkor nem hagyna hidegen... ZSEHRÁNSZKY ISTVÁN SZOMBAT Névnap: Tünde. Egyéb névnapok: Angéla, Fortunát, Grácián, Hortenzia, Júnó, Jusztin, Kadosa, Konrád, Kúnó, Paméla, Pamfil, Paulina, Simeon, Szemirámisz, Tibold. Szép és varázslatos Tünde nevünket Vörösmarty Mihály alkotta a tündér szóból. 1831-ben jelent meg klasszikus remekműve a Csongor és Tünde, melynek forrása egyik legszebb széphistóriánk, Gyergyai Albert Árgirus históriája volt. A méltán népszerű meseköltemény közkedveltségét bizonyítja, hogy hősei nevét sokan viselik ma is. Nevükhöz illően a virágkalendárium laza bugájú fűvel díszített tündérrózsákat (Nymphaea) ajánl a Tündék felköszöntésére. Katolikus naptár: Szent Jusztinusz vértanú emléknapja. Református naptár: Tünde napja. Evangélikus naptár: Tünde napja. Unitárius naptár: Tünde, Álmos napja. Görög katolikus naptár: Bölcs Jusztin vértanú napja. Zsidó naptár: Szíván hónap 21. VASÁRNAP Névnapok: Kármen, Anita. Egyéb névnapok: Ábel, Anna, Annamária, Arisztid, Ármin, Blandina, Csilla, Erazmus, Etele, Eugén, Gemella, Geminián, Irma, Kornél, Marcellinusz, Péter, Razmus, Rézmán. Kármen a spanyol Carmen szóból ered, ez pedig a Nuestra Senora del Carmen (Karmel hegyi Miasszonyunk) rövidülése. Karmel egy 20 km hosszú, 550 méter magas, erdős mészkő hegyvonulat Izraelben, Haifa mellett, Galilea és Samaria között. A karmelita rend szintén innen kapta a nevét. A név Prosper Merimec elbeszéléséből és Bizet operájából vált híressé és népszerűvé. Az Anita név az Anna és a Juanita (Johanna) spanyol becézőjéből vált önálló névvé. A virágkalendárium szerint vörös pipacsokból, fehér peóniákból és kék szarkalábakból kötött csokor illik a Karmenekhez leginkább. > . Katolikus naptár: Évközi 9. vasárnap. Úrnapja. Református naptár: Gyermeknap. Anna napja. Evangélikus naptár: Szentháromság ünnepe utáni 1. vasárnap. Anita és Anna napja. Unitárius naptár: Anna, Anita napja. Görög katolikus naptár: Átlényegült kenyér vasárnapja. Nikefor hitvalló napja. Zsidó naptár: Szívás hónap 22. Jó vicc! - Miért nem eszel, Janika? Azt mondtad, éhes vagy, mint a farkas! - Most is az vagyok, csak kérdés, hogy a farkasok esznek-e spenótot? (Nagykároly és Vidéke) Regionális üzleti központ (Temesvár/pataki) • Regionális holland-román üzleti központ (Dutch Romanian Business Center - DRBC) létesült Te­mesváron a helyi polgármes­teri hivatal, Észak-Érabant tartomány és Temes megye prefektúrája támogatásával. Az intézmény Temes, Arad és Kolozs megyei, illetve Eind­hoven holland város keres­kedelmi kamarái együttmű­ködését hivatott elősegíteni. A megnyitó ünnepségen részt­­vett Gerrit Vbemma holland külkereskedelmi miniszter, aki úgy véli: az ország nyu­gati régiójának gazdasági po­tenciálja jelentős, jobb szer­vezéssel és a most megnyílt üzleti központhoz hasonló intézmények létrehozásával gyors fejlődést lehetne elérni. Az eindhoveni kamara kép­viselője, van Hullen úr el­mondta, hogy ebben a régió­ban az észak-brabantihoz ha­sonló körülményeket találtak, ami felkeltette érdeklődésüket. Új társulatvezető Váradon (Nagyvárad / bállá) • A Bihar megyei tanács a közel­múltban szervezte át a Nagy­váradi Állami Színházat. Előző ülésükön a döntéshozók elfo­gadták Lucian Silaghi korábbi bihari prefektus színiigazgatói kinevezését. Az állást verseny­­vizsgán nyerte. Az átszervezések rendjén újabb versenyvizsgát tartottak a művészeti igazgatói állás betöltésére. A magyar nyelvű Szigligeti Társulatnál Meleg Vilmos színművész,­a román Iosif Vulcan Társulatnál pedig Elvira Platon Rimbu lett a művészeti vezető. Magyar Ház - program (Bukarest) • A Magyar Köztársaság bukaresti Kulturális Központjában valamennyi műsorra tűzött program kezdő időpontja 18 óra. Június 3. Hétfő: a romrjai pro­jekt dokumentációja - KÍSÉRTÉS; A Csíkszeredai HARGITAvisual- ART kiállítása. • Június 5. Szerda: Kisfilmek a Duna TV műhelyéből: piktorok városa, Nagybánya, Ópusztaszer '96. • Június 10. Hétfő: Triptichon Edith Piaf, Barbara, Jacques Brel dalaiból - Szilágyi Enikő színművész sanzonestje. • Június 19. Szerda: A nézők kérték: Sacra Corona. Tájképek a Pro Art Galériában (Gyergyószentm­iklós / gál) • Május 24-e délutánján Nagy Péter Székelyudvarhelyen élő képzőmű­vész javarészt pasztellel készült tájképeiből nyitott kiállítást a gyer­­gyószentmiklósi Pro Art Galériá­ban. A 72 éves, ám korára életere­jével rácáfoló képzőművész tájké­pei emberi életérzéseket, élet-halál vívódásokat sugallnak, ahogyan azt Márton Árpád festőművész is megfogalmazza értékelőjében: „Nagy Péter képei sorsunk egy­­egy darabja, öröm-bánat, kétel­kedés, félelem, születés és elmúlás sűrűsödik bennük.” Nagy Péter képein a tenyé­szet fennsége előtti hódolatát olykor derékba törik, kicsavart fenyők égbe meredő gyökerei, a Föld, a fa, az élet fáj­dalmának, esendőségének jelképei. A tárlatmegnyitón Dézsi Zoltán üdvözölte a kiállítóművészt és a vendégeket, majd Karancsi Sándor festőművész-jóbarát értékelte a tájképfestő erényeit, aki a homoród­­menti nyári alkotótáborokon munkastílusával is kiváltotta cso­dálatát. Távirati stílusban ■ Május 30-31 ■ Fővárosi lapok, hírügynökségek nyomán: Az AIDS-es betegek beperelték az egészségügyi tárcát, mivel nem tartották be a kezelésük ingyenességét előíró törvényi szabályozásokat (Ultima óra). ■ Meglepő módon az RMDSZ-szel először fordul elő, hogy a SEI évi jelentésében a gyanú leghalványabb árnyéka se vetődjék rá - a kormánypárttal való koalíciós együttműködésnek köszönhetően (Cmentul). ■ A Romániáról alkotott kép ellensúlyozására kidolgozott titkos kormánystratégia miatt a politikusok szinte egybehangzóan kérik a két értelmi szerző, Ioan Talpes elnöki tanácsos és Vasile Dancu köztájékoztatási miniszter menesztését (Ziua).­­ Az ügyészség pert indított C.V. Tudor ellen az ország hitelének ártó rémhírterjesztés miatt, amiért az többször is nyilvánosan kijelentette, hogy a román hatalom palesztin terroristákat képzett ki az ország területén (Ziua). ■ Friss statisztika szerint, mely a dohányzás elleni világnapra készült, a Romániában élő lakosság közel fele füstöl - a másik fele meg leszívja a fáradt füstöt (Jurnalul national). ■ Az Adevarul megszerezte és közzétette a privatizációs miniszter, Ovidiu Musetescu kabinetfőnökének áprilisi fizetési elszámolását, amely­­ a 27 millió lejes alapbértől - a különböző pótlékokkal és jutalmazással - eljut a 136,4 millió lejig. És ez még csak egy kistisztviselő - mennyit kereshetnek a nagyok???! ■ Temesváron egy garázs ugyanannyiba kerül, mint ha egy személyautót vásárolna az ember (Adevarul). ■ A Romania libera felszívta a vizet, mert kellemetlen kérdezősködéseire egy sajtóértekezleten Ion Iliescu államfő kifakadt: nem ismer Romániában nagyobb szennylapot az Rt-nél, ezért nem is érdekli a lap véleménye (Romania libera). ■ A romániai vállalkozók körében mind jobban hódít a helikopteres közlekedés, amely lassan kiszorítja a személyautót (Ev. zilei). ■ A fővárosi szakszervezeti tüntetésen elég gyér részvételt jegyeztek, s a megmozdulást hamar elmosta a záporeső (Azi). ■ Ismét lebukott a már többször leleplezett és bebörtönzött hamis elnöki tanácsos(nő), a nagyenyedi Alina Costina Urcan, aki szolgálataiért 1000-7000 dollárig menő kért a hiszékenyektől. (Azi) ■

Next