Romanulu, februarie 1869 (Anul 13)

1869-02-23

SALA ATENEULUI ROMÂNÜ D. Viltimescu va fi nouă conferință astăzi, 23 Februarie, în sala Ateneului la 8 ore séra, asupra Sericultureí. SOCIETATEA PENTRU INVEȚATURA POPORULUI ROMÂNU (,Secțiunea centrale) DD. membrii ai secțiunii centrale sunt: Invitași a se intruni in ședință estraordinară Sâmbăta viitóre, 1 Martie, în sala Ateneului Românii, la 8 ore sera, Hindu la ordinea dileî între alte cestiuni importante și alegerea biuroului. p. Președinte, C. Esarcu Secretari: Gr. N. Manu, Dr. I. Dragomiru. ROMANUL 1) 23 FEBRUARIE 1860 PARTEA COMUNALA. CONSILIULU COMUNALE DIN BUCURESCI. • Ședința din 22 Ianuarie, 1860. • Presing: D. P. Iatropolu, primarulu, — Gr. Serrurie, consiliaru-ajutori, — P. Buescu, idem. — E. Cararla, idem. — V. Hernia, idem. — B. Protopopescu, idem. — N. I^aBolescu, idem, — Părintele Gr. Muscelanu, consiliarü, — Ant. Mavius, idem, Absint. — G. Petrescu, consiliaru. — D. Culoglu, idem. — Z. Boerescu, idem. — N. Pancu, idem. Ședința se deschide la 11 ore dimineta, i Se citesce procesulü-verbala ale ședinței de ieri și se aprobă. D. primaru j-'ce că, după cumü a avutiionarea a rncunosciinta doamniloru consiliari prin invetstiunea d-sele de Sâmbătă 18 Ianuariel, consiliulu cată a une ședințe in tóte filele In cursu de trei săptămenî de la 201 ale acestei luni, pentru cercetarea și resolverea reclamatiunilorü ce se voru presenta asupra listeloru electorali pentru corpurile legislative pe anulü curentü, aupte de primăria provisoriu Dumineca trecută, conformi legii. D. primarü dorü supune consiliului următórele reclamatiuni: A d-lui căpitan Luchian, prin care cere a fi Înscrisă in listele colegiului alü 2-lea pentru că are unic venitü mai mare de 160 galbeni, dupe rumii probeta prin chitanța de plata contributiunei fonciare, pe care o presintă. Consiliul, pe baza menționatei chitanțe, înscrie pe d. Luchian in lista colegiului alü 2-lea pentru Adunare și în a colegiului alü 2-lea pentru Senatu, în suburbea Ocetarii. Reclamatiunea d-lui Nicolae Servano, prin care arată că numele d-sele este trecuta greșită in listele electorali ale colegielorü alü 2-lea și cere a se rectifica acesta greșală. Consiliulu Incuvinteza cererea. Reclamatiunea d-lui Alesandru Danielopolu, prin care arata că a cedatu ficului seu D. Nicolae Alex. Danielopolu atâta magasinulu de librărie cea avută în suburbea Greflescu, calea Mogoșoiei, câtu și casele în car locuiesce acuma din strada grădinei-cu-cai și cere a se înscrie în locul î în liste numi tulü fiú alü d-séle. Consiliulu aprobă cererea. Reclamatiunea d-lui G. Budescu de a 1 scosi din listele acestei comune, fiindu di ’și a schimbată domiciliul. In orașulă Brăila Consiliulu șterge numele d-lui Budesci din listele electorali. Relatiunea d-lui N. Darvari, care cere si inscrisa In lista colegiului 1-in pentru Adunare și In a colegiului alü 2-lea pentr Senatu, avendu censult ceruta de lege spr a pute vota în aceste colege. Consiliulü, recunoscéndu cererea fondate fusesc pe reclamantă în listele tfiselorü colege. Reclamatiunea d-lui G. Darvari, care facui asemenea cerere. Consiliul. Înscrie pe reclamantă în lista colegiului 1 -iü pentru Adunare și nu a colegiului al 2-lea pentru Senatu. Reclamatiunea d-lui Stavri Gizdeanu, care cere a fi înscrisă lista colegiului respectivă ca publicistă, pentru că este girante la doué ziare ai carora redactori pastreza anonimul și prin urmare — cj'ce — d-sea se pote privi ca redactorii, și pentru că cualitatea sea de publiciștii se pote constata dintr-o epistolă a d-sele inserafă in Scrânciobului de la 5 Ianuarie. Consiliul, considerându că cualitatea de girante ale unuia sau mai multora (fiare nu implică și pe aceea de redactorii alü fiarelor), căndil redactorele nu e cunoscută; că acesta din urmă cualitate nici în privința drepturilor ce dă, nici în privința datorielor ce impune, nu póte fi recunoscută nimeni pe supusisiune; considerându că chiarü candü acésta s’ar pute, reclamantulu nici atunci nu ar fi in drept a se ceru a profita de avantagiulu unei asemenea presupuneri, care nu póte ave locu in casulű d-sele, căci ânsușî d-sea declară prin reclamatiunea ce a presintata că fiariele alü carora este girante au de redactori pe alfi cari pastréza anonimulu, considerându, In ceea ce privesee titlulu de publicistă ce -și dă d. reclamantă, că inseratiunea unei epistole intr’uă fóia imprimată nu pote da celui ce a subscris-o dreptulu la ună asemenea titlu, consiliulu respinge cererea d-lui Gizdénu ca nefundată, remăindă ca d-sea se dă înscrisă in colegiulu 4-le, unde are dreptulü de a vota după lege. Reclamatiunea d-lui B. Lázurénu, cerânda a fi inscrisa în listele in cari a figurată in anii trecuti ca proprietară în suburbea Spirea-vechiă. Consiliulü înscrie pad. Lázurénu, in lista colegiului 3-le, după dreptuli ce are. Reclamatiunea d-luî B. Lázurénu prin care se atestă Înscrierea d-luî Florea Niculau din suburbea Spirea In lista colegiului 3-lea, iu care n’are dreptu a vota. Consiliulu chipzuiesce a se cita d. Florea Vicolau se viă aproba dreptulu sea electorala. Reclamatiunea d-lui Dim. Stoenescu, din suburbea st. Dumitru, care cere a fi înscrisă in colegiulu respective Consiliulü înscrie pe reclamantulu în colegiul a 4-lea, după dreptulü ce aprobată că are. Reclamatiunea d-lui Stefan Lespezianu, care cere a fi stersü din colegiulu 3-lea și înscrisă în colegiulu 1 unde are dreptulü a vota. Consiliulü, redendă că reclamantulü aprobata cu chitanțe da plata contributiunii că are dreptul ce reclamă, ílü scote din lista colegiului 3-le și a la înscrie în a colegiului 1 pentru adunare și nu a colegiului 2-lea pentru senato. Reclamatiunea d-lui Costache N. Bulacenu, din suburbia Radu-Vodă, cerândü a fi înscrisă In colegiulu 3-lea. Consiliul I, încredintându-se că reclamantulü are dreptulü ce cere a i se recunosc», ílu înscrie in lista colegiului 3-lea. Reclamatiunea d-lui Lazăr Sabeca, care cere a fi înscrisă in lista colegiului 1 pentru adunare și în a colegiului 1 pentru senatü, stergêndu-se din a colegiului 3-lea. Consiliulü, recunoscându cererea fondată, o incuviinteza. Reclamatiunea d-lui Stefan N. Timolenu, cerându ca pensionară a fi inscrisa în colegiulu 3-lea, suburbea Neguțătorii. Consiliul aprobă cererea. Reclamatiunea d-lui M. Christescu din suburbea Vergu, care cere a fi înscrisă în lista colegiului 3-lea, fiindu că are consulii ceruți de lege pentru cei ce au dreptu a vota îi acestu colegiu, după cumu probeza cu chitantele de plata contributiunii pe cari li presintă. Consiliulu Incuviintéza cererea. Se face cunoscutu consiliului că, după ce s’a resiliatu contractulu cu do. C. Dimitrescu și loan Maimarolu pentru curățirea stradeloru remăindă comunei materialul; rulantă ală acestui servit, conformă unu articolu din contractă, s’a prețuită acel materială prin esperti în suma de lei veci i 53,682. Din acesta sumă s’a respunsu 1, 123,373 par. 26, era restul de lei 30,30 par. 14 a remasă în casa comunală, pentru că S’a înființată asupră’i cinci secvestre. Acuma de curendü s’a primită la primăriă mai multe cereri pentru respunderea și a restului de bani. Démü, fiind ă că împregiurările cari aă făcută a se reține acești bani la comună nu suntü încă lămurite, primăria, spre a nu asuma respunderea liberării unor bani asupra cărora există atâtea sechestre și contestări, este de opiciune a îtrămite la casa de depuneri și consemnațiuni, de unde ce î îndreptă s î iea după decisiunea tribunalelor, cărora se li se comunice acesta urmare a primăriei. Se consultă doja și consiliulu asupra cessiunii. Consiliul aprobă espusa opiniune și decide ca banii se se înainteze casei de consemnatiuni din suma alocată în budgetură anului curentă pentru spese neprevăzute. Ședința se aidică la 1 oră după amețit. Ședința din 23 ianuarie, 1869. Presing: D. P. Iatropolu, primarulu, — Gr. Serrurie, consiliaru-ajutoru, — P. Buescu, idem, — E. Carada, idem, — V. Hernia, idem, — B. Protopopescu, idem, — Părintele Gr. Musceleau, consiliaru, — D. Caloglu, idem, — Ant. Mavius, idem, Absinti, — N. Manolescu, consiliaru-ajutoru, — G. Petrescu, consiliarii, — N. Pancu, idem, — Z. Boerescu, idem, Ședința se deschide la 11 \ ore diminéta. Se citesce procesulü-verbala ale ședinței de ieri și se aprobă. Se supune consiliului urmatorele reclamaț iunî in privința listelor electorali pentru Corpurile legislative pe anală curentă: Reclamatiunea d-lui Basile N. Basilescu, care cere a fi inscrisa în lista colegiului I-iI ca proprietară alü caselor din suburbea Brezoianu, No. 33, cu care din eróre a fostu trecutü în fina listă repausatul Ion Stamu, și ca proprietară de alte case dotatî în sud. Sf. Visarion, pentru cari plătesce contribuțiunea cerută de lege pentru unii alegétorii în fisula colegiu, după cumü probeză cu chitanțele perceptorelur fiscală pe cari le presintă. Consiliulu. In basa, acestora chitanțe Înscrie pe d. Basilescu in lista colegiului I-iü pentru Adunare și n a colegiului Ille pentru Senatu, sub. Brezoianu, stergendü pe d. ón Stamu ca mortu. Reclamatiunea d-lui A. I. Grigorescu, din sud. Mântulésa, care cere a fi Înscrisă în ista colegiului Ili-le, unde are dreptulü a vota după contributiunea ca plătesce către Stată. Consiliul, vedenda din chitanțele de plata contributiunii presentate de reclamantă că d-sea are dreptul ce reclamă, îlfi inscrie în lista colegiului III-le. Reclamatiunea d-lui Andrei Danielov, advocată și proprietarii în sud. Sf. Ion-Nou, care cere a fi înscrisă în lista colegiului Ille, fiindu-că are una venită fonciară de peste 100 galbeni pe ani, precum probota cu chitanțele de plata contribuțiunii către Stată, pe cari le presintă. Consiliul, vedendü aceste bilete, înscrie pe reclamantă în colegiulü Ille pentru deputați și tn colegiulu Ille pentru senatori. Reclamatiunea d-lorit M. Ionescu, M. Georgescu, cântăreță, Ghiță Nicolescu, Petre Rădulescu, Marin Gheorghe și G. Ionescu, cari ceru a fi înscriși la lista colegiului IV-le sub Bărbătescu, după drepturi ce constată că au prin presentarea bitantelorü de contrivutiune cătră S tată. Consiliulu Incuviinteza cererea. Reclamatiunea d-lui Emanoil Protopopescu, cerêndü a fi înscrisă In colegiul a III-le ca advocată, liceniata ïn drepta și doctore în sciintele politice-administrative. Consiliulü recunoscéndu că reclamantulu se află Întruna din condiciunile cerute de aliniatulu 3-le ală a’t. 5 din legea electorale, ílu înscrie în colegiulă III-le sub Popa Herea. Reclamatiunea d-lui Ilie Rădulescu, care cere a fi Înscrisă în colegiulu respectivă ca profesore publică. Consiliulu, reitându că reclamantulü aprobată calitatea sea de profesore prin presentarea decretului ministerială de numire, îlă înscrie în lista colegiului III-le, suburbea Radu-Vodă. Se supune aprobării consiliului proiectul de budgete ală bisericei Caimata pe anulă curentă. Consiliulü îlă aprobă In cifra de lei moî 2594, bani 6l la venită, împreună cu capitalulă remasă la finele anului trecută, și de lei 20 40 și 1 bană la spese, adică cu una escedentă de lei 554 și 00 bani. Ședința se aidică la ameri. Zisele ecarete, suntă invitați se bine-vinescá a veni la Prmăria în aretata 71 1~ ore spre concurentă, însoțiți de garanții în regulă, fără care nu potă fi admiși la concurentă. P. primar, N. Manolescu, No. 1898, Februarie. S’avezjulă că parte din personele redă anii cu dobândă în casa comunală, se arestată după trecerea termenilor afișate irin bonuri, și cu cerere de a li se libera Iotă iată aceleașî procente și de la scadență pene în rjma achitării bonuriloru. Subsemnatulă facă cunoscută, spre sei*inj,a personelor ce posedă bonuri comunale, că in urma votului dată de consiliulu comunale în ședința de la 19 Februarie curtate, comuna nu mai plăteșce procente de câtă pene la scadență, și prin urmare oricine s’ară prestata după trecerea scadenței, spre a pre schimba bonurile sau primi capitalulă, perde procentele de la diua scadenței pene în Ziua cândă se presintă la primăria cu bonurile. p. Primară, V. Hernea, No. 2006, Februarie 21. PRIMĂRIA COMUNEI BUCURESCI. Fiindăcă la 23 din viitorea lună Aprilie espiră armenulă închirierea unora din localele scalelor primare publice din Capitale, adică: Pentru scala primară de băuti cu 4 clase în centrulű colarei Galbene. Pentru scula primară de băieți cu 4 clase in centrul- colorei Verde. Pentru scala primară de fete cu 4 clase în centrul- colorei Verde. Pentru scala primară de fete cu 4 clase în centrul- colorei Galbene. Pentru scala primară de fete cu 3 clase in centrul- colorei Galbene. Pentru scula primară de fete cu 3 clase in centrulü colarei Roșie. Pentru scula sucursale de băetî cu 2 clase în centrulü colarei Negru. Pentru scula sucursale de băet,T cu 2 clase In centrul- colarei Roșie. Pentru scula sucursale de băetî cu 1 clasă in centrulă colarei Albastru. Pentru scula sucursale de băeți cu 1 clasă în centrulü colarei Verde. Pentru scula sucursale de fete cu 1 clasă în centrulăcolorei Galbenă. Pentru scula sucursale de fete cu 1 clasă în centrulücolarei Roșie. Și, fiindăcă de la arctatură timpă îa irnte trebuie a se închiria alte locale pentru Zisele scule pe termeni de 1 sau 3 ani. subscrisulă publică acésta spre sclinta tuturoră, ca proprietarii ce voru ave case de închiriată și încăperile aceloră case potă servi pentru Zisa Irebuiniță, se se prestate la Primrică, celă multă pene la 15 Marlă viitoră, cu propuneri înscrisă prin care se arată prețintă chiriei, numerasă și mărimea cameriloră, suburbea, strada și numerasă casei. p. Primară. N. Manolescu. No. 1303, Februarie 5. La 5 ale viitóreí luni Martiu se va tiné licitațiune la primăriă pentru predarea 200 stănita, fortunurî de gura elastică, necesare la udarea stradeloră din capitale, conformă probei ce se află depusă la comună Doritorii d’a se însărcina cu predarea acestoră fortunurî suntă încunoștințațî a veni la primăria în aretata zi la 12 ore, pregătițî cu garanții valabile pentru concurență. Primară, P. Buescu. No. 1938, Februarie 30. In urma licitațiunii ținute la Primăria sa loale cuvintei pentru întreținerea căruțelor, serviciului curățire stradeloră pe termenă de ună ană, presintăndu-se alți dupî doritori, cari s’au oferită a lua acesta întreprindere cu ună scădementă de 10 la sută din suma resultată la licitațiune, subsemnatulă amă decisă a se țină pentru acesta licitațiune la 3 ale viitorei luni Mardă. Se publică deja acesta spre sciința tuturoră, ca doritorii d'a se însărcina cu espusa întreținere, conformă condițiunilor respective, se viă la Primăria în aretata Zi la 12 ore, pregătiți cu garanții valabile pentru concurență. p. Primară, P. Buescu. No. 1881, Februarie 18. Pentru închinarea ecaretelor- bisericei Sf. Nicolae-dintruă-Zi, pe termenă da ună anăsau trei, începători de la 23 Aprilie viitoră, subsemnatură amă decisă a se țină licitațiune în localulă Primăriei la 15 din viitórea lună Martie, Doritorii, cari vor voi a lua cu chiria 171 TEATRU NAȚIONALE Duminica la 23 Februarie 1869 Se va juca piesa RES VAN VODĂ Drama istorică In 5 acte In versuri de d. B. P. HASDEU Rolurile principale se vor juca de d-na M. Pascaly domnii Pascaly, C. Bălănescu, Gestian și Felbariad. Inceputulă la 7 ore și jumătate. % A EȘITA DE LUPTU TIPARE ACTELE SOCIETATEI TRANSILVANIA, CARTEA III ȘI IV* ADONA.RBA DIH MAIU ȘI CEA WB SEFTIEMBRE 1868. Ca moță broșura are pe frontispiciule séu urmatórele cuvinte: Mintea, mărite naută daco-românescá în Banat, în țara Româneacă, în Moldova, în Ajdelft, în țara Unguréscá, mintea! Când fi te vei lumina cu învățătura, cu luminatei» üipte bune, te vei uni; mai alesl națiă pe pământ și nu va fi înaintaș, tau CICUINDELU. Se află de veodare la librăriele SoceL, Warta, ș. a. Prețintă: 67 bani. S’A PUSU SUB PRESA ROMANTULU întitulată: F nA&cm&mvw BLIA FISMEIL^RU. Acésta spre sclin a, do-loru Abonați. M.SCHO C. PXX.AT Vechiu elevu alu Scólei Politehnice din Paris, vechiu elevii ale Scolei de Aplicațiune de Artilerie și Geniu din Metz, Inginerii constructorii, etc. Anundă că primesce lucrări de delimitări, hotarniciri și redicări de planuri economice, măsurători de păduri și parchetări, în fine ori ce lucrări de inginerie. Personele, ce dorescü a da asemeni lucrări, sunt rugate a se adresa la domiciliulu D-niei spre strada Salciiloru No. 1, în dosulă Batiștei, dimineți până la 12 ore. Unii studiate din cei mai distinși din anulu al treilea de la facultatea de litere se oferă a da lecțiuni particulare, meditațiuni și pregătiri pentru școlile superiore și bacalaureată. Doritorii se vor adresa la redacțiunea Romanului, strada Colțea No. 42.