Romanulu, ianuarie 1872 (Anul 16)

1872-01-22

62 ROMANULU 22 IANUARIU 1872 Luarea în considerare a legii se voteza prin sculare și ședere. Legea în totale, puindu-se la vot, se primesce cu 69 bile albe în contra 4 negre, din 13 voturi esprese. D. N. Crețulescu ministru al lucrărilor și publice, arăta c’a comunicații camerei că adunarea acționariloru de la Berlin s’a pronunțată pentru partea I din legea votată pentru drumurile de ferit. D-sea citesce depeși a d-lui T. Rosetti, agintele guvernului la Berlin, care spune că, dup’văuă discusiune animată, adunarea generale, esprimându încrederea în realitatea guvernului și națiunii române, a votată unele resoluțiuni, între cari și acea ca societatea se potă înstrăina esploatarea și construirea drumuriloru ferate, împrumuturile se vor face cu priorități și consiliulu d’administrațiune c’unil comitato de 5 membrii e autorisată a intra în tratațiuni cu diferite companie și societăți cărora se se transmită esploatarea și construirea linielor, liniele se se schimbe, etc. etc. D. G. Vernescu întrebă dacă aceste condițiuni, cari derogă de la legea votată, sunt puse de detentori ca condițiune sine qui bus non. D. ministru de lucrări publice arătat aceste condițiuni crede că ’i privescu mai multă pe dânșii; schimbarea de linii de care se vorbesce privesce rețaua Piteșeî-Vârciorova. D. Iepurenu, ca raportare al comisiunii financiare, dă citire raportului seu și proiectului de lege pentru acordarea unui creditű suplimentarii, ceruțți de ministrului de finance, în sumă de lei 1,622,000 din care se se plătescă anuitățile Openheim, cupanele de la Ianuariil pentru datoria flotante, progenele deputațiloru, încă 4iude locale etc., ale cărorfi cifre s’ke alocată în bugetul în modă insuficiente. Necerândű nimeni cuvéntulu, luarea ’n considerare se votază. Legea se votază pe articule și fiecare cifră n parte. Puindu-se la vota în totale, se primesce cu 59 bile contra 9 s’uă abținere (d. Eugeniu Ghica). Ședința se rădică la 5 ore sera, p’a doua 4' Ședință publică. PROIECTE DE LEGE Pentru instituirea taxei de timbru instituirea înrei CAPITOLULUI. Despre forma esteriotă a timbrului și înregistrării. Art. 1. Tote actele judecătoresc sau administrative, fie ele emise în materii civile sau comerciale, precum și tóte unitațiunile de proprietăți mobiliare sau imobiliare, sunt supuse, în beneficiul tesaurului publică, li una imposita instituită supt numirile de taxe de timbru și înregistrare. Art. 2. Taxie de timbru se percepe prin micilocuri de maree, ce se aplică asupra hârtiei pe care se scriu actele supuse taxei timbrului. Aceste maree eritű mobile sau incrustate; mareele mobile sunt făcute în formă de a pute fi lipite pe actele supuse la plata taxei. Eră marcele incrustate sunt săpate chiaia în hârtiele asupra cărora vor trebui se fiă scrise actele supuse taxei timbrului. Art. 3. Atâtu marcele mobile tât și cele incrustate, coprindu în partea lcra de sus a cuvântulu „timbru, “ eră in partea de jos a cuvântulu „România,“ și la nălucă armele țerei dimp reună cu însemnarea valorei timbrului. Art. 4. Pentru actele supuse taxei timbrului, fiecare se pote servi, după distincțiunile stabilite prin presimita lege, cu orice fel de hârtiă asupra căreia va lipi marca timbrului mobile, sau cu hârtiă ce portă timbrulu incrustată, fră a se pute lua pentru acesta din urmă hârtă, nici unu felu de altă plată afară de taxa timbrului. Art. 5. Numai ministeriulu de finance are dreptulu d’a fabrica, atâtu timbrulu mobile câtă și hârtia cu timbrulu incrustată, cu singura restricțiune cnse, că timbrulu mobile nu va pute în nici una casa represinta uă valore, superioră cifrei de 25 bani. (Aceste 5 article s’au votată definitivii în ședința Camerei de la 19 Ianuarie, 1872). Art. 6. Timbrele, atâtă mobilizată și incrustare sa vorü depune spre vânzare la tote casiăriele din țară, precum și la alți agenți fiscali, cărora li se acordă ca beneficiu uă reținere de 1 la sută din valorea timbrelor vândute. Particularii dacă potü obține autorisațiunea d’a vinde timbre mobili și incrustate, acesta case numai în condițiunile ce se vor stabili prin unii anume regulamentü, eră în cea a ce se atinge de rețineri și particularii se vorfi bucura de aceleași beneficie ca și agenții fiscali. Art. 7. Taxele de înregistrare se percepü prin mijloculu și pe baza unei vize, puse de autoritățile indicate în acesta lege asupra actului supusă taxei de înregistrare. CAPITOLULUII. Despre taxele timbrului și înregistrării. Art. 8. Taxele timbrului sunt fixe sau proporționale. Taxele timbrului fixă se imparte în șapte clase: 1- a clasă este de 25 bani, 2- a „ ., 6 0 „ Taxele timbrului proporționale cuprind ă on singură clasă, și anume taxa de 10 bani la suta de lei. Art. 9. Taxele de înregistrare sunt proporționale, ele se împartă în patru clase și anume : 1- a clasă este de 50 bani la suta de lei. 2- a „ „ 1 leu „ „ 4-a „ „ 3 „ „ „ CAPITOLULUIII. Despre actele supuse la plata timbrului fix. Art. 10. Timbrul fixa se va aplica asupra fiecărei cole de hârtiă, cota socotindu-se compusă din două foi. Jumătățile de colă seü uă singură foiă, fă de orî-ce dimensiune, cari vor consum una nota perfectă, se consideră dreptă uă colă întrega. Art. 11. Sunt supuse taxei timbrului fixă de 25 bani cola, următorele acte : 1. Tóte petițiunile adresate de particulari orî-cărei autorități publice; 2. Memoriile, apărările scrise, cererile de oposițiune, și alte cereri de asemenea natură, făcute înscrisă înaintea justiției; 3. Tote actele de espertise, de mărturii și de anchete, făcute la facia locului de autoritatea judecătorescă seö cară de autoritatea administrativă, in interesul uneia din părțile iiigante; 4. Tote actele de nașcere; 5. Citațiunile, somațiunile, comandamentele și orice alte acte de asemenea natură, ce se transmită de către portăreț uneia din părți, exclusivă de copiere sentințelor judecătoresc!; 6. Asmenea sunt supuse acestei taxe și procesele-verbale inchiriate de către portărei in beneficială vreuneia din părți; 7. Fiecare colă din registrele ce comercianții simtă obligați d’a tind, conformă art. 7 și 8 din cod. com.; Asemenea, fiecare colă din registrele samsarilor, înTeprimiâtorilor, de lucrări și de aprovisionari, de poște și de transporturi, comisionarilor, atelieriloru, societăților, de asigurări și fabricanților. Timbrele acestora registre nu voru pute fi nici uădată, și supt nici unu Glüd pretesta mobili, ci totudeuna incrustate 8. Chitanțele de plată ce se voră da pentru să sună mai mare de 10 fei afară de coșurile cândă aceste chitanțe vor fi scrisa pe însuși adulă ce a fost deja supusa timbrului. 9. Actele de legitimare și de identitate; 10. Copiele sau estradele tuturora mai sus a enumeratelor acte. Art. 12. Sunt supuse la taxă fixă de 50 bani cola, următorele acte: 1. Tóte actele închiriate de arbitrii judecători sau arbitrii socotitori, în materii civile și comerciale; 2. Contractele închiriate între particuari, pentru esecutare de lucrări, reparașiuni, întrețineri sau aprovisionări; 3. Copiele sau estradele actelor și cuprinse în acestü art. sunt supuse la aceași taxă. Art. 13. Sunt supuse la plata timbrului fixa de 1 leu cola, următorele acte: 1. Cărțile de judecată, pronunțate de judecătorii de pace asupra fondului procesului; 2. Adeverințele sau procesele-verbale, prin care se constată predarea unei cărți de judecată în primirea litiganților; 3. Orice contractă de asigurare, făcută între una particulară și oă societate de asigurare; 4. Cărțile de cărută, contractele de închinare de corăbii, cărțuliele de încărcare, buletinele ce întreprinzătorii de transporturi sau companile de căi ferate dau conductorilor de mărfuri, spre a le servi ca cărți de cărută. 5. Orice legalizare a semnăturei sau certificare a datei, făcută de uă autoritate judecătoresca sau administrativă; 6. Note copiele legalisate, ce se vor scote din arehivele autorităților judecătorescă și administrative; 7. Actele de evaluațiuni imobiliare, precum și actele constatătore de încheerea vreunui bilanță comerciale; 8. Memoriile, precum și consultațiunile date înscrisă particularilor, din partea omenilor, de specialitate, în materii procesuale. 9. Diferitele testimonii și certificate ce se dau de autoritățile publice, pentru a constata serviciile împlinite de ore-cine, și alte asemenea, precum și certificatele midicale ce se vor emite în materie civile sau comerciale; 10. Tote actele de învoieli prin cari se perimă uă contestațiune, esclusivü de plata taxei de înregistrare, la casă cândă prin uă astăferă de învoielá sară strămuta propietatea de a dtă parte la alta; 11. Actele de compromisă, prin cari se numesc judecătorii arbitrii; 12. Tote sentințele pronunerate de tribunale asupra fondului, exclusivă de sentințele corecționale; 13. Tóte copiele și estradele ce se vor scote de pe actele enumerate în acestü art. Art. 14. Sunt supuse la taxa de 2 elcóla, următorele acte : 1. Apelurile ce se fac la tribunale contra curților de judecată; 2. Adeverințele sau procesele-verbale prin cari se constată predarea la fiecare din părți a sentințelor pronunțate de tribunali; 3. Procesele-verbale pentru numirea de tutori concuratori, precum și acele relative la regularea compturilorü loră anuale. Art. 15. Sunt supuse la taxa de 3 lei cola. tote actele următore : 1. Actele de emancipațiune ; 2. Tóte închisiările relative la autorisațiunile, ce în cozurile anume cerute de lege, trebuesc date de către tribunale. Art. 16. Sunt supuse la taxa timbruui fisü de 5 lei cala, următorele acte: 1uriile de apelă în contra sentințeloru pronunțate de tribunale sau arbitrii; 2. Adeverințele sau procesele-verbale, constatătore de predirea în primirea ambelorfi părți a decisiunilor, pronunțate de curțile apelative ; 3. Actele de cununie; 4. Pasportele; 5. Convențiunile matrimoniale sau contractele de căsătorie și foile dotale, ce trebuescu se se transcrie în registrele tribunalelor, conformă art. 708 din procedura civile ; 6. Tóte actele cari după lege trebuescu se fiă transcrise în registrele tribunalelor, și pe cari legea nu le supune la uă altă taxă speciale. Art. 17. Sunt supuse la taxa de 10 lei, actele următore : 1. Tóte cererile de recursi în Casațiune; 2. Adeverințele sau procesele-verbale, constatatore de predarea în primirea ambelor părți, a decisiunilor pronunțate de Curtea de casațiune; 3. închiăiările inginerilor hotărnici, relative la hotărnicia unei moșii, precum și copiele și estradele liberate de pe aceste închiăiări; 4. Contractele de societăți civile și comerciale ; 5. Tote contestațiunile și oposițiunile ce sară rădica în contra unei esecuțiuni silite, esercitate pe baza sentințelor de tribunale sau decisiunî ale curțiloru, fiă intimate aceste contestațiuni sau oposițiuni din partea litiganților, sau celor de alți treilea interveniențî séu oponenți; 6. Actele de imparțielă judiciară sau voluntară, intre doul séu mai mulți comproprietari, exclusivă de taxa înregistrării, fixată pentru actele de vuráori, la casa cândă unulü din comnproprietari ’slarü transmite partea sea unul altu comproprietarii ; 7. Tote contractele de locațiune, fiă de achiriare sau arenduire, când ele se ranscriu, conformü art. 724 din proc. civ. în registrele tribunalelor ; 8. Diplomele de indigenată, de navigațiune, de grade academice, esclusivă de taxele actualminte esistente și specificate prin anume legi; 9. Cererile de esecuțiuni silnice asupra mobilelorü sau imobilelorü, când aceste cereri vor fi basate pe sentințe ale tribunalelorü sau decesiunî ale curiloru ; 10. Cererile de urmăriri și popriri, în coșurile prevăzute de art. 455 din proc. civ. și următorii, când ele voră fi basate totă numai pe sentințe ale tribunaelor, sau decisiuni ale curțilorO ; 11. Cererile de secestru asigurătorii, în coșurile prevezute de art. 610 și următorii din proces civile ; 12. Cererile de separațiunea patrimoniilală, conformă art. 628 din procedura civile. 13. Cererile pentru cestiunea bunurilor, făcute în condițiunile art. 648 și următorii din procedura civilă : Art. 18. Sunt scutite de plata timbrului fixă : 1. Tóte actele ce nu se vedü a fi trecute în presinta lege ; 2. Tote corespondințele dintre autoritățile constituite și recunoscute ; 3. Tote hotărîrile și actele de procedură, făcute în materie criminale sau corecționale ; 4. Tote învoielile agricole fără distincțiune ; 5. Adeverințele pentru ajutore plătite neputincioșilor, precum și acele pentru descaunărî de incendiul, inundațiuni, grindină și alte coșuri fortuite . 6. Contractele încheiate de Statu cu personele particulare. Art. 19. Cândă Statulă sau personele ce posedă probe legale de paupertate suntu parte reclamată în vr’unul procesă tate actele de procedură se facil fără timbru sau fără hârtie timbrată. Déca éase prin hotărîrea definitivă se va condemna Statulu sau persona pauperă, atunci aceștia se vor obliga d’a plăti către partea câștigătore, între alte cheltueli de judecată, și indemnisațiunea timbrului întrebuințată în procesă de acestă din urmă parte. La casă cnse d’a se condemna partea pârîtă, atunci acesta va fi prin aceași hotărîre obligată d’a plăti către fisca și indemnisațiunea timbrului ce ar fi trebuită se întrebuințeze în procesă reclamantul, déca acesta n’ar fi foștii Statulu sau persona pauperă. Art. 20. Steca Statulu sau persona pauperă ar figura într’una procesă numai ca parte pârîtă sau ca intervenientă, atunci la casa cândă reclamantulu ar fi condamnată, acesta din urmă va fi obligată se plătască către fisca și indemnisațiunea timbrului ce ar fi trebuită se așeze pârîtulu sau intervenientulu, déca acesta n’ar fi fostă Statulu séu persóna pauperă. Art. 21. Tóte condamnările despre cari se face mențiune în articlele precedinte ale acestei legi, se socotescu totudeuna numai cele rămase definitive. CAPIT. IV. Despre actele supuse la plata timbrului proporționale. Art. 22. Sunt supuse la taxa timbrului proporționale de 10 bani la suta de lei, următorele acte : 1. Polițele, biletele la ordinu și tóte efectele de comerciu, cari figureza în România și au a se plăti în țeră sau chiar și în străinătate; 2. Tóte actele de creanțe sau zapisile de împrumuturi; 3. Tóte acțiunile sau obligațiunile societăților ,anonime sei în comandită, precum și cupónele intereselor loră pentru societățile ce se vor forma în urma promulgării presintei legi. Art. 23. Acesta taxă va merge crescândă din sută, în sută, fără a se fracționa, începându de la 101 până la 200, de la 201 pâne la 300 și asta ferii pâne la 10OO; eră de la 1001 în susa, taxa va merge crescândă numai din mie, în mie. Art. 24. Cândüuă polița este trasă în mai multe exemplare, atunci este destulă ca numai exemplarul pe care se face plata sau exemplarulu ce s’a pusă în circulațiune, se porte timbrulu. Art. 25. Polițelor emise în străinătate și trase asupra României, li se va pune sau anexa timbrulu îndată ce se vor pune în circulațiune sau presinta spre acceptare sau plată în România. CAPIT.V. Despre actele supuse la plata taxei de înregistrare. Art. 26. Sunt supuse la plata taxei de înregistrare, de 50 baril la suta de lei, următorele acte: 1. Actele de ipotecă, cari se înscriu în registrele tribunalelor, conform art. 725 și următorele din procedura civile. Dreptul fiscului se va plăti în proporțiune cu suma creanței ce se asigură. 2. Actele de adjudecațiune și tocmelele pentru construcțiuni, reparațiuni, întrețineri și aprovisionări, ale căroră prețul se plătesce de municipalități sau alte stabilimente publice, acesta case numai pentru adjudecațiunile și tocmelele ce se vor închiria după promulgarea presintei legi. Dreptul fiscului se va plăti de către particularii contractanți în proporțiune cu totalitatea prețului cuprinsü în contractu. Cândü énse plata prețului s’ar fi stipulată a se efectua în mai multe anuități de câtă pe cinci ani, atunci plata înregistrării se va împărți asemenea în proporțiune cu fiecare anuitate ce ară trece peste termenul de cinci ani, plătindu-se astăfelă la facerea actului vă dată pentru totudeuna, numai taxa înregistrării cuvenită pentru cel d’ântâi și cinci ani. Art. 27. Sunt supuse la plata taxei de înregistrare de 1 leu la suta de lei, următorele acte : 1. Actele de adjudecațiune în vinderile silite de bunuri mobili, când aceste se efectueză în urma unei esecuțiuni silite sau a unei cesiuni voluntarie sau judiciare, conforma regulelor stabilite prin procedura civile ; 2. Donațiunile între vii de bunuri mobili sau de venituri, făcute la rude colaterale, taxa se va plăti pe jumătate, când donațiunea se va face supt titlu de date; 3. Succesiunile sau legatele de bunuri taxei de intrare; și 7- a „ 4 3- a „ 4- a „ 5- a „ 6- a „ 21 leu. „ 3 , 5 „ 10 „ » n 2 „ 1) „ I ( 4