Katolikus főgimnázium, Rózsahegy, 1898
Schiller kiválóbb balladái, különös tekintettel arra a kérdésre, hogy mennyire üt el Schiller ballada-stílusa a népballadáétól. Az összehasonlítás a költészetben. Minthogy tárgyunk az összehasonlító irodalom körébe vág, szükségesnek tartjuk mindenek előtt néhány szót az ilynemű összehasonlításokról előrebocsátani. A nyelvtudománynak egyik legfontosabb eszköze az összehasonlítás. Ezzel igazolja elméleteit, melyek mindegyike így bebizonyítva új lépcsőül szolgál a további haladásra. Irodalomtörténeti kutatásainknál is ezen eszközt kell használnunk, ha azoknak biztos alapot akarunk adni. — Ez igen sokszor új és új szempontokat fog előttünk feltárni, melyek mindannyiszor bővíteni fogják ismereteinket. Tudásunk így biztos alapot nyer, melyet saját fáradozásaink és tapasztalataink által szereztünk. Ezekről önállóan, határozottan és meggyőződéssel beszélhetünk, így szabadulunk meg továbbá az egyes iskolák kötelékeitől, amelyeknek önálló kutatás nélkül szellemünket feláldozzuk. Ez teszi a tudást bennünk élővé és tevékenynyé, amelyben így mindig a biztos haladás csírái rejlenek. Az összehasonlítás az irodalmi ismeretekre nézve nagyon fontos. Ez széttépi a szűk látókör korlátait, miáltal tág mező nyílik meg előttünk, amelyben, mint a szabad természetben, az egyes szépségek jobban feltűnnek és egymást kölcsönösen kiegészítve, teljesképet adnak.