Katolikus főgimnázium, Rózsahegy, 1898

Schiller kiválóbb balladái, különös tekintettel arra a kérdésre, hogy mennyire üt el Schiller ballada-stílusa a népballadáétól. Az összehasonlítás a költészetben. Minthogy tárgyunk az összehasonlító irodalom körébe vág, szükségesnek tartjuk mindenek előtt néhány szót az ilynemű össze­hasonlításokról előrebocsátani. A nyelvtudománynak egyik legfontosabb eszköze az össze­hasonlítás. Ezzel igazolja elméleteit, melyek mindegyike így bebizo­nyítva új lépcsőül szolgál a további haladásra. Irodalomtörténeti kutatásainknál is ezen eszközt kell használ­nunk, ha azoknak biztos alapot akarunk adni. — Ez igen sokszor új és új szempontokat fog előttünk feltárni, melyek mindannyiszor bővíteni fogják ismereteinket. Tudásunk így biztos alapot nyer, me­lyet saját fáradozásaink és tapasztalataink által szereztünk. Ezekről önállóan, határozottan és meggyőződéssel beszélhetünk, így szaba­dulunk meg továbbá az egyes iskolák kötelékeitől, a­melyeknek ön­álló kutatás nélkül szellemünket feláldozzuk. Ez teszi a tudást ben­nünk élővé és tevékenynyé, a­melyben így mindig a biztos haladás csírái rejlenek. Az összehasonlítás az irodalmi ismeretekre nézve nagyon fon­tos. Ez széttépi a szűk látókör korlátait, miáltal tág mező nyílik meg előttünk, a­melyben, mint a szabad természetben, az egyes szépségek jobban feltűnnek és egymást kölcsönösen kiegészítve, teljes­­képet adnak.

Next