Ruszinszkói Magyar Hírlap, 1922. január-június (3. évfolyam, 1-145. szám)

1922-01-01 / 1. szám

і922 január 1 RUSZINSZKÓI MAGYAR HÍRLAP 3. oldalt, Stinnes dunai flottát szervez Vissza akarja szerezni a Dunát a német birodalomnak A B M. H bécsi szerkesztőségétől. Bécs, dec. 29. Az egyik budapesti közgazdasági hetilap né­hány hét előtt röviden megemlékezett arról a szenzációs eseményről, hogy Stinnes legújabban a Dunára vetette ki hálóját és új hajókat építtet régieket pedig vásárol. Stinnes törekvése, mint a pozsonyi „Az Üzlet" most leleplezi érthető, mert a Duna ma biztosabb közlekedési eszköz, mint a vasút, de érthető azért is, mert Németország expenziv- gazdaságpolitikájának iránya még ma is a ham­­burg—bagdadi vonal, amelynek határozott út jelzője a Duna. Ez az alapgondolat magyarázza a mind erősebben expanziór­a berendezkedő nagynémet Stinnesnek azt a törekvését, hogy birtokába kerítse a Dunát is. Először egyes magyar hajózási vállalatok rész­vénytöbbségét óhajtotta megszerezni, de ez nem sikerült mert ma egy magyar hajózási vállalat sem eladó, m most azután Stinnes új társaságot akar létesíteni Ehhez természetesen elsősorban hajók kellenek Az építkezés ma igen drága, so­káig is tart, mindazonáltal majdnem minden hajó­gyárban készülnek hajók ismeretlen rendelők számára. Nagy vontatókat is csinálnak a Vas­kapu szolgálat ellátására. Majdnem valamennyi német gyár dolgozik és legtöbbnyire nem meg­levő hajózási társaságok a rendelők, hanem egyes új cégek, amelyek azután az átvett hajót nyilvá­nosan át fogják adni annak a nagyobb társulat­nak, amely egyelőre háttérben akar maradni. Ám Bgss&ii ———і иивштяииимиииииимии ezekhez a megrendelésekhez nehéz milliárdok kellenek és így kézenfekvő, hogy tulajdonképen kik állanak a rendelők között. A német nehéz­ipar ma Stinnes kezében van és ugyanez, a cso­port már javában szervezi a tengeri forgalmat. Élet és halál kérdése a Stinnes csoportnak, hogy szóhoz jusson a Dunán A budapesti hajógyárak is nagyban dolgoznak és a Ganz Danubius mint a pesti Tőzsde épen most jelenti tizenkét vontatógőzöst, valamint négy tehergőzöst épített A románok és jugoszlávok, valamint a csehek nagymennyiségű teherhajókat kaptak a volt osztrák-magyar flottából és igy teljesen ki van zárva, hogy ezeket a hajókat, amelyeknek elkészüléséről a pesti lap hírt adott, ők rendelték volna Ganzék bécsi telepe kérde­­zősködésekre mégis azt állítja, hogy a hajókat román és cseh vállalatok rendelték. Ez megle­het, de miután a társaságok neveit nem köztik, igen közel járunk az igazsághoz, ha megállapítjuk azt, hogy ezek kisebb ipari érdekeltségek le­hetnek, amelyek jó pénzért elvállalták a stroch­­man szerepét Stinnes részére. Az angolok nagy féltékenykedéssel szemlélik Stinnes törekvéseit, mert attól félnek, hogy hiába szerezték meg a Duna gőzhajózási és a Délnémet részvénytöbbsé­­geit, Stinnesék szívós építkezéssel mégis a ma­guk részére kaparintják meg a Duna hegemó­niáját Szemere Pál Rövid táviratok. Benes a hadikölcsönök kérdéséről. Fon­tos határvonal-e a Duna? Masaryk elnök szentesíti az állami alkalmazottak fizetését leszállító törvényt. PRAGA, dec. 30. A lapok jelentései szerint Benes dr. miniszterelnök a német hadikölcsön­­védő szövetség küldöttsége előtt úgy nyilatkozott hogy a hadikölcsönök kérdése olyan probléma, melynek megoldását azonnal meg kell kezdeni. A miniszterelnök megígérte, hogy a hadikölcsön­­ről szóló javaslatot a parlament tavaszi ülés­szakának programmjára fogja tűzni PRÁGA, dec. 30. A „Národny Listy“ ben Sím­ek dr. „Megmarad-e a Duna a köztársaság határának ?“ című cikkében foglalkozik a lapoknak azzal a hírével, hogy a nemzetközi határmegállapító bi­zottság most azt a kérdést tárgyalja, hogy Szlo­­venszkó déli részén szükséges-e az a biztos ha­tár, amelyet a Duna főfolyása alkot. A cikkíró megállapítja, hogy a határmegálla­pító bizottság szándékairól még kevés került a sajtóba és ezért annál különösebben hat, hogy most ezt a rövid hírt közzétették. Simek meg­ijed e kérdés kedvezőtlen megoldásának lehető­ségétől és attól is, hogy ez a hír talán az első árszója annak, hogy a Duna elveszett. Ezután a Duna határának nagy jelentőségére tér át és vé­gül kijelenti, hogy csak azt az egy megoldást szabad elfogadni, hogy a Duna folyása alkossa jövőben is a határt. Engedélyezték a Magyar Szövetséget KOLOZSVÁR, dec 29. Kolozsvárról jelentik, hogy a Magyar Szövetség ügyében döntő for­dulat állott be. Az illetékes kormányhatóságok ugyanis végre megvizsgálták a Magyar Szövet­ség ügyét. Eljárásuk eredményeképen, tegnap a Szövetség működésének felfüg­gesztését hatályon kívül helyezték és működését engedélyezték. Utasították a kolozsvári hatóságokat, hogy a Magyar Szövetség vezetőségének bocsássák vissza a Szövetség lepecsételt helyisé­gét és adják vissza az elkobzott irato­kat, valamint általánosságban ne gátol­ják a Szövetség tevékenységét.­­ Erről egyidejűleg értesítették báró Jósika Sá­muelt, a Magyar Szövetség elnökét is. A forgalmi adó és a kereskedők. Amerre fordul az ember, mindenütt a ke­reskedők panaszait hallja. Már hosszabb idő óta észlelhető, de a karácsonyi ünnepek előtt való­sággal kétségbeejtő volt az üzletek üressége. De ki is vásároljon? A gazdának a termése a nagy szárazság miatt silány volt, s abból aránytalanul nagy mennyiséget oly­ olcsón kellett beszolgáltatni, hogy ,az még a termelési költséget sem fedezte. Az állat ára egyszerre rohamosan lezuhant. Az iparosok nagy része, hogy pénzt teremtsen, áron alul adta el portékáját, mert az előállítás költségeit s főleg a munkásokat fi­zetni kell. Talán a tisztviselők? A régieknek nincs miből, az újaknak van, de azok máshol szerzik be szükségleteiket Ellenben a kereskedőknek a forgalmi adót meg kell fizetniük még akkor is, ha áron alól adják el áruikat, mert azt a bruttó bevétel után szedik. Épp ebben rejlik a forgalmi adó igaztalansága. Ezt az igazságtalanságot még azzal is tetézik, hogy okt. 1 től 2­/a-ot kell fi­zetni egy helyett. Ez az állantnak nagy általánosságban szá­mítva is, minimálisan 6%-ot hoz. Fizet a gyáros, fizet a nagykereskedő, fizet a kiskereskedő. Hogy mit jelent ez, azt egy példával köny­­nyen megvilágíthatjuk. Egy gyáros forgalma éven­­ként 5 millió, fizet 100 ezer koronát; a nagy­­kereskedő forgalma 1 millió: fizet 20 ezer k.-át; a kiskereskedőé 50 ezer korona: fizet érte ezer koronát Szóval egy gyárnak az eladott árujáért kell fizetni a közönségnek 121 ezer koronát. Ennyivel drágája meg egy gyár portékáját az állam csak forgalmi adóban. A többi adót el sem­ merjük sorolni. Nem ok nélkül tiltakoznak a kereskedők a forgalmi adó súlyos terhe ellen, amelyet már alig képesek a vevőkön bevasalni. Valószínűleg ez indította Jugoszláviát arra a bölcs intézkedésre, hogy a forgalmi adóra vo­natkozó rendeletét felfüggessze. Hisszük, hogy ez alól a nyomasztó teher alól a mi vevőközönségünket is előbb-utóbb mentesítik. Pillanatfelvételek Bécsről Bécs, dec. 30. Bécsnek most azok a bedeszkázott védőfalak a legfőbb nevezetességei, amelyekkel az üzletek részben a dühös rombolás szülte sebeiket ta­karják, részben pedig esetleges újabb támadás ellen védekeznek a még épen maradt üzletek. A rombolást tagadhatatlanul alaposan végezték. A nagy éttermek ugyan már ismét nyílva vannak. Mélyen kivágott estélyi ruhába öltözött hölgyek csillogó ékszerrel, pompázó prémekkel és tol­lakkal feldíszítve, szmokingos шак társaságában vacsoráznak megint ezekben az éttermekben. Itt a szálló belselyében a drágaság ismeretiem foga­lom : leves 110 kor., egyszerű sült 580—650 kor., a fehérhus ára 1200—1350 kor. között váltako­zik. Egy egyszerű körítés 100 kor. Tészta vagy sütemény 220 kor., kenyér 40 kor., egy pohár sör 168 kor. stb. Tíz cigarettát azonban csak hosszú udvarlás után lehet csak a pincértől 550 kor.-árt megszerezni. A kereskedők újabb tüntetésektől, a drágaság­ felvonulástól (Teuerungs—Aufmarsch mint aho­­gyan a bécsiek nevezik) félnek. A szállodák a Teuerungs—Aufmarsch következtében egyszerre üresek lettek. Az egyik nagyszálloda portása, ahol 415 szoba van, lehangoltan meséli, hogy a jó vendégek mind sürgős­em elutaztak, úgy hogy most már tízezer kor.-ért is lehet szobát kapni. Az árak szöknek A Mariahilfferstrasse egyik üzletében, ahol egy női kabát 58000 kor.-ért volt kitéve, ugyanez a kabát délután négy órakor már 74­00 kor-ért volt kapható. A naschmarkti vásárisarokban is a marhahús ára 1300 a disznóhús ára pedig 2100 koronára emelkedett. Egy fehér kenyér is 720 korona. Egy doboz konzervtej 1200 korona, egy kilo­gramm vaj 3800 és 4000 korona között válla-­l­kozik. HÍREK Benes miniszterelnök Ungváron Benes miniszterelnök Ungváron való idő­­zése alatt a szombati nap folyamán állandó kihallgatásokat tartott, melyeknek során a ruszin pártok vezetőivel tárgyalt, majd sorra ker­ültek a magyar pártok meghívott vezető emberei is. A kihallgatások anyagáról edd­g még nem referálhatunk semmi bizonyosat, annyi azonban már eleve kiszivárgott, hogy a miniszterelnök a ruszinokkal való meg­egyezésre törekszik és szándékában van a ruszinszkói konszolidáció előmozdítása. Nem tudjuk azonban, hogy e konszolidációból mennyit akar juttatni a ruszinszkói magyar­ságnak, amely nélkül pedig a ruszinszkói közigazgatási és politikai élet rendezése ne­hezen fog menni, ha a miniszterelnök a szu­rony jogáról az alkotmányosság és a kisebb­ségi jogok respektálásának alapjára akar helyezkedni. Bízunk azonban benne, hogy Benes, mint rutinírozott politikus, éles szemmel fogja felfedezni azon kormányzati hibákat, amiket edd­g nálunk elkövettek és igyekezni fog azon, hogy a hibákat orvosolhassa. Ismételjük: a ruszinszkói magyarságra nézve a miniszterelnök jelenléte csa­k akkor fejezi ki a konszolidáció kezdetét, ha azzal kap­csolatban úgy az autonómia, mint a magyar kisebbségi jogok megvalósulnak illetve tel­jesülnek. Addig is várunk, figyelünk és — okulunk. . . Olvasónknak és munkatársainknak boldog újévet kívánunk! * Eljegyzés: Alsómátyásfalvi Mattyasovszky Kálmán, Zemplén vármegye főjegyzője, tör­vényhatósági bizottsági tag, a polgári hadiérdem­­kereszt tulajdonosa Sátoraljaújhelyből, eljegyezte Pálóci Horváth Margitot, Pályinból. * A beregszászi uj plébános első miséje. Beregszászból jelenti tudósítónk. Ekkel Lajos volt rónaszéki plébános, aki most foglalta el a , beregszászi róm. kath. plébániát, dec. 25 én ka-

Next