Ruszinszkói Magyar Hírlap, 1925. január-június (6. évfolyam, 1-25. szám)

1925-01-04 / 1. szám

2 oldal RUSZINSZKOI MAGYAR HÍRLAP 1925. január 4 i sérelmek orvoslásának, meg- s szüntetné a népre idegen centralismust, de megerősí­tené alapjában az egész Ru­­szinszkót úgy, hogy mi aka­dálya sem lenne egy nyugod­­­­tan lefolyó és igy a népakarat­­ igaz megnyilvánulását kife­jező választásnak, mely létre hozná a Szojmot. 1/ A megalakult Szojm meg­tenné választás útján a hár­mas javaslatát a kormányzó kinevezésére és megalakul­ván, hozzá fogna a törvény­­alkotásnak komoly munkájá­hoz, mellyel lerakná Podkar­­patszka Rusz továbbfejlődé­sének önmaga által megálla­pított alapjait. Ez az alulról kezdeménye­zett rendszer lenne a jogfoly­tonosság útján megteremtett szervezési módja az autonómia békeszerződésekben biztosí­tott gondolatának Ad. II.: A fentvázolt mó­don való építéshez nem volna másra szükség, mint hogy a prágai kormány megértő le­gyen s ahhoz, hogy ez be­következzék, egy nyílt fejű, nyugodt, européer gondolko­zása elfogultságmentes, igaz, talpig becsületes cseh állam­­férfiú, ki innen a kormány­nak a kibontakozásra nézve ily irányú javaslatot tegyen. Munkájához társakat szíve­sen bocsátana rendelkezésre bármely párt, az őslakosság autonóm pártja is, van Ru­­szinszkónak elég ily tehet­sége, mely a mai kapsban elvonultan, félredobottan, par­lagon hever. Ha ez a megértés igy nem következik be ha s nekünk ma­gunknak kell a szanálást ki­­forszirozni, úgy annak két módja van. — Belső és külső. — Önmagunk ereje, vagy a külföld segítsége. Én az előb­binek vagyok a hive, mert az önmagam munkájának a gyümölcse a legizletesebb, de még mert sem a mai nép­­szövetséget, sem az Ameri­kában élő testvéreink szerve­zeteit nem tartom olyan erő­teljeseknek, hogy a cseh cent­ralizmus bőséges propagan­dájával meg tudják vívni a harcot. -------­A belső küzdelemhez azon­ban egységes fellépésre lenne szükség, amihez persze min­denekelőtt anyagilag függet­len és ugyancsak européer gondolkozású vezető férfiak kellenek. Amíg párttitkárok képviselik a népet, amíg ön­zések irányítják a sajtó és a közvélemény megnyilatkozá­sát, addig ruszin, magyar és zsidó között itt összefogás sohasem lesz. Ezt Prága igen jól tudja és épen ezt szol­gálja minden cselekmény, mely onnan ide irányul. Ha akadna a prókátorkodók kö­zött egy igaz, anyagilag teljesen függet­len, tehetséges ruszin em­ber, aki ki merné mon­dani, hogy nyomorúsá­gunkból kiszab­adulni csak úgy lehet, ha ruszin, ma­gyar és zsidó összefog, annak nyert ügye lenne a nép előtt és az össze tudna törni a szükséges akciók ide­­jére minden pártpolitikát. Arra az időre ugyanis, míg kifor­szírozzák mai helyzetünk megváltoztatását, el kellene ülni minden pártszenvedély­nek és össze kellene ülni itt Ungváron, vagy Ruszinszkó­­ban máshol egy hatalmas kongresszusnak, melyen min­den község képviselve volna és amely nyíltan kiharsogná lelkünk minden vágyát úgy, hogy azt Prágán kívül a nagy­világ is meghallaná. Egy hatalmas „jajkiáltás“ lenne ez, melynek lehetetlen, hogy ne támadna visszhangja. Ad. III: Erre a kérdésre igazabban csak december 19 e után lehet felelni. Ha a választásokat meg­semmisítik — amit a legkí­ván­atosabbnak tartanék — s azt hosszú időkre ki nem ír­ják, újra sötétség borul e földre, hol csak a szenvedé­lyek egy egy kirobbanása fog deríteni fényt. Ha jogrősekké válnak a választások, úgy a lé­lektelen vegetáció munkája to­vább folyik majd itt. A kultúrájától elzárt, gaz­dasági létében napról-napra lejebb sülyedő emberek tö­mege egyre közelebb és kö­zelebb jut a kommunismus igéivel dolgozók mindinkább terjeszkedő „sejteseihez és ha a helyzet rövidesen nem­­ változik, eljön az idő, hogy az észrevétlenül szaporodó , kommunista „sejt“-ekből egy­­ napra hatalmas kommunista­­ sejtrendszer alakul ki, mely­­ akkor és úgy robban, ahogy і azt Moszkvából dirigálják. Ezt véglegesen megakadá­lyozni csak a fent vázolt építő munka tudná, ideigle­nesen pedig a nyomorúság­ok megszüntetése, elsősorban Egán Ede ezt célzó terveze­tének gyors végrehajtása. Egán Edénél igazabb ba­rátja és ismerője nem volt a ruszin népnek s igy, ha ma­gyar agy volt is az, mely e nép feltámasztásának mód­jait kieszelte, nem lenne sza­bad a kormánynak egy napig sem várni azzal, ami ma ez agyongyötört népet „felsza­badítása“ hatodik évében em­beri sorsba tudja felemelni. Egy másik ellenzéki hang: Ad. I.: az 1870 —80-as évektől Európaszerte egyre jobban és jobban uralomra jutott materiális életfelfogás helyébe a keresztény hit alap­­elveire épített erkölcsi rend helyreállítása. Ad. II.: alkotmánytörvé­nyeinkbe iktatott, de eddig a politikai­­boszorkánykodás ál­tal mesterségesen késleltetett és Ruszinszkó összes nem­zetiségeinek erkölcsi, gazda­sági és kulturális érdekeit kielégítő autonómiánknak ki­­forszírozása az összes ezen kérdésben megegyező politi­kai pártoknak kiküldötteiből megszervezett, kitartó, alko­tásképes, önzetlen összetételű bizottság előkészítő munkája által, mely mögött e főkér­désben a pártok rendíthetet­len kitartással kell, hogy áll­janak. Ad. III.: Nemcsak szo­morúnak, de egyszerűen két­­ségbeejtőnek. Az uralmon levő pártok intenciói az analfabéták számának beígért csökkentése Rácz Pál új neve Ir ás kötete (Rácz Pál: Furcsa emberek. A szerző saját kiadása. Földesi nyomda Ungvár.) Ismerteti: Tichy Kálmán. A szinfóniák koszorús meste­réről, Haydnról mondják, hogy mikor kompozícióhoz ült, drága brokát-szövésű, földig érő, pom­pás köpenyt öltött magára, így ünnepelve az alkotás szent ihle­tett pillanatait. S mit lelkének ez ünneplő pillanataiban teremtett, azt ugyanilyen áhítattal fogadták a lelkek százezrei. Az alkotásnak ez a mély tiszte­lete benne él minden igazi mű­vészben. Benne él Rácz Pálban is, ünneplő lélekkel ül ő is író­asztalához, ha a szlovenszkói magyar író nehéz sorsa nem is ad hozzá főhercegi környezetet s drága brokát-köpenyt. Alkotásai azonban ugyanazzal az ünnepi pompával, a megkülönböztetett szellemi értékeknek kijáró tisztel­­j­gés sorfala közt vonulnak be Szlo­vén­szkó magyar olvasóközönsé­gének szívébe, mintha hajdni környezetben születtek volna. Amilyen kicsi, olyan súlyos ez a könyv, Rácz Pál új könyve, a „Furcsa emberek“. Valami be­hízelgő, sima olvasmányból alig száz ilyen kis oldalt jó félóra alatt „elfogyaszt“ az olvasó ér­deklődése. Ezek az oldalak so­raikba rögzítve hordják az egész életet, a szűk keret végtelenné zá­rul s az író szuggesztiv parancsa rózsás magasságoktól fekete mély­ségekig zarándokol­tatja az olva­sóit. Hogy többnyire a mélységek­ben jár, nem csoda. A legkomo­lyabb mondanivalókat a legmé­lyebb húrokra bízza a hangszere­lés. És a sötétségeket kell bejár­nunk, elborult szívvel, hogy észre vegyük, ami számunkra még a ragyogásból maradt. Hogy a tárnákból a föld színére lépő bányász örömét érezhessük. A kötet legtöbb novellájában az élet megannyi sebe nyílik. A hitetleneknek, hogy higgyenek, a hívőknek , hogy gyógyítsanak. Lehetetlen ezeket a sebeket anél­kül látni, tapintani, hogy saját átéléseink viszhangja ne válaszol­jon rájuk, az a viszhang, melyet a látó és a látottakat m­e­g­m­u­­t­a­t­n­i tudó írásművészet képes csak kicsendíteni. Visszarévedő emlékezetünkben, — lehet, a je­lenben, — megtaláljuk a magunk furcsa embereit, kiket csak most, Rácz Pál meglátásán keresztül is­merünk föl egészen. És lehetetlen a fájdalmak, méltatlanságok, bal­sorsok e komor felvonulását anél­kül olvasni, hogy az olvasó szíve mélyén a legnemesebb, segíteni akaró együttérzés ne támadjon fel, hogy vágyat ne érezzen gyó­gyítani ott, ahol az ezer­változatú élet talán hasonló sorsok elé so­dorja. Aki pedig a saját vergő­dését olvassa ki a sorok közzül, arra enyhülést simogat az életet magasból szemlélő, minden kö­zösséget meglátó író szava: So­kaknak jajszava, közös emberi jajszó a tiéd! Nem is annyira furcsák ezek a novella­alakok, mint inkább vég­telenül, kiélezetten emberi embe­rek. Miért volna furcsa a komé­diás, aki kenyérkereső kis ku­tyáját szereti, de a saját gyere­két is s az elhatározó pillanatban a vér szavára hallgat s megöli kenyérkeresőjét ? A saját, nyomo­rult sorsa sodorta olyan hely­zetbe, ahol ez két szeretet össze­ütközésbe került, így inkább maga a helyzet a furcsa, ez adja a tartalom rendkivüliségét s épen ebben van Rácz Pál művészete, hogy meglátja s kiválasztja azo­kat a helyzeteket, melyek az alap­jában minden skálára képes em­beri lélekből szokatlan dallamo­kat csalnak ki. Vagy furcsa-e „A fuvaros“, a magányos, szeretet­kereső öreg­ember, aki nem ismert boldogság­gal szorítja melléhez a más gyer­mekét ? És furcsa e az anya, aki vérző gyermekét látva, héjja mód­jára körmeivel esik neki a fura-

Next