STUD - Statisztikai Tudósító, 1940. június (8. évfolyam, 121-143. szám)

1940-06-01 / 121. szám

2 .oldal KISEBBBSÉGI IMD/1940. június 1. Szombat­­ dig fő célja volt az államnak, az idevágó törvények nem érintették az Erdély­ben, Bánátban és Bukovinában élő hadirokkantak ügyét.. Az 1932 .évben hozott törvény az összes rokkant altisztek ügyében hozott egységes intézkedést,de a volt osztrák magyar haderő rokkant tisztjei ekkor sem részesültek egyenlő elbánásban. így állott elő az a helyzet, hogy­ pl. egy 60 %-os volt magyar százados rokkant illetménye kevesebb, mint egy 60 %-os rokkant közlegény ha­vi járandósága. A harmadik csoportot alkotják az esküt nem tett vasutasok. Ezek­nek ügye a következő: az 1929 . augusztus 20-i Bolla-féle törvény 6-ik szakasza arról­­ intézkedett, hogy mindazok a volt tisztviselők, akik az imperium átvételekor a hűségesküt megtagadták, szolgálatuk megszűntekor az érvényben levő törvények és rendeletek alapján nyugdíjuk megállapítását kérhetik, ha bizonyos feltételeknek megfelelnek. A törvény megjelenése után az esküt nem tett vasutasok is kérték nyugdíjuknak megállapítását. A nyugdíjpénztár azon­ban 1933-ban egyszerű értesítés kíséretében visszaküldte az érdekeltek okmá­nyait azzal, hogy a volt MÁV nyugdíjintézeti tagok semmiféle jogvi­szonyb­an nem lévén a nyugdíjpénztárral, nyugdíjat nem kaphatnak és ezért forduljanak a CFR /román állami vasút/ nyugdíjpénztárához. A CFR pénztára­ viszont arra hivatkozott, hogy az előbb említett törvény rá nem vonatkozik. Az érdekeltek egy része az "Értesítéseket" felebbezéssel támadta meg, de azt visszautasították, mivel csak "döntéseket" lehet megfellebbezni. Később a nyugdíjpénztár a beadott okmányokat illetőleg elutasító végzést ho­zott azzal az indokolással, hogy a kérdés nem tartozik hatáskörébe, nan lévén az érdekeltekkel semmiféle jogviszonyban. Ezt a végzést már meg lehetett tá­madni a Legfelsőbb Számvevőszéknél. A számvevőszék négy tanácsa különböző dön­téseket hozott. A fellebbezések egy részét elutasították, az ellenük beadott felülvizsgálati kérések nagy részét a Semmitőszék is elutasította. A Számvevőszék 3. tanácsa úgy találta, hogy a nyugdíjpénztár terhére kell megállapítani a nyugdíjat és helyet adott az ott letárgyalt fel­lebbezésnek. A Semmitőszéknek ezt a döntését felülvizsgálati kérelemmel tá­madta meg a nyugdíjpénztár, de a Semmitőszék azt elutasította. A Semmitőszék indokolása a következő volt: Mindenekelőtt megál­lapítja, hogy az 1929. évi nyugdíjtörvény 104. szakasza szerint a csatolt te­rületeken minden volt vasúti nyugdíjalapot a mostani nyugdíjpénztárhoz csatol­tak, ebből következik a fizetési kötelezettség is. Megállapítja az indokolás a MÁV nyugdíjintézetének alapszabályai­t, cikke alapján azt is, hogy akik en­nek az intézetnek tagjai voltak, azok végleges állami tisztviselők és hogy a Máv nyugdíjintézet jogai a hivatkozott 104. szakasz alapján a román nyugdíj­pénztárra lettek átruházva, tehát ez köteles a nyugdíjakat is fizetni. Ezeknek következtében a helyzet ma a következő. Azok az esküt nem tett vasutasok, akiknek ügyében a Számvevőszék még nem döntött, illetve korábban hozott kedvezőtlen döntést, meg fogják kapni nyugdíjaikat, ha ezeket megfelelő formában támadják meg és a megkívánt egyéb feltételeknek megfelelnek. Azok, akik a megállapított időn belül nem támadták meg a döntést, vagy a Sem­mitőszék ügyükben elutasító végzést hozott, nem fognak nyugdíjat kapni.Egyet­len lehetőségük az, hogy az állam törvénnyel rendezné ügyüket.­ Sajnos, az érdekeltek legnagyobb része ebbe az utóbbi csoportba tartozik. HOGY RENDEZTÉK AZ I.TMEKÓ SZ­EMÉLY-ÉS ÁRUFORGALMAT MAGYARORSZÁG ÉS SZLOVÁKIA KÖZÖTT? /гЕКГ/. Magyarország és Szlovákia között még a múlt év novemberében árucsere-egyezmény jött létre, amely azonban korántsem vál­totta be a hozzáfűzött reményeket. Kisebb-nagyobb zökkenők keletkeztek,ame­lyek különösen az átmenő személyforgalmat bénították.­ Az akadályok elhárítá­sára több ízben ültek össze a magyar és szlovák biztottságok. A hosszas­­és több ízben megszakított tárgyalások április 2-án befejeződtek. A megkötött egyezmény az átmenő személy- és áruforgalmat Magyarország és Szlovákia között

Next