Sălăjeanul, octombrie 2004 (Anul 1, nr. 23-48)

2004-10-01 / nr. 23

2 Sălăjeanul pe scurt Proiect la Brebi Asociația pentru Dezvoltare Comunitară Brebi (ADCO) lansează astăzi proiectul „Biserica - pol de stabilitate pentru comunitatea rurală”, finanțat de Fundația Regelui Baudoin din Belgia, Fundația pentru Parteneriat și Fondul de dezvoltare al Euroregiunii România din Oradea. Președintele ADCO Brebi, Viorica Marian, a declarat că proiectul a fost obținut datorită cererii de finanțare bine întocmită. Aceeași sursă a afirmat că scopul proiectului este de a implica întreaga comunitate rurală în activități pentru conservarea bisericilor de lemn din comună. Pentru realizarea acestui obiectiv, ADCO Brebi va lucra cu voluntari din comuna Creaca. Valoarea finanțării se ridică la aproximativ 190 de milioane de lei, bani din care se va amenaja o sală de expoziție cu obiecte de artă populară și se vor amplasa indicatoare în jurul bisericilor de lemn din satele comunei. Aceastea vor fi utile și pentru atragerea turiștilor în zonă, deschiderea unui circuit turistic fiind unul din obiectivele proiectului. Totodată, pentru copii va fi deschis un atelier de pictură a icoanelor pe sticlă. Coordonatorul acestei activități va fi Ana Pop, restaurator în cadrul Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău. Proiectul se va desfășura pe o perioadă de un an de zile și va avea lansarea oficială pe 7 noiembrie. Viorica Marian a precizat că data a fost aleasă astfel încît să coincidă cu sărbătorirea Hramului Bisericii „Mihail și Gavril” din Creaca. Parteneri în acest proiect sunt Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național Sălaj, Centrul de Voluntariat Probabil Zalău, Muzeul de Istorie și Artă Zalău, Școala Creaca, Parohia Creaca și primăria aceleiași comune. (M.M.) Lămpi la Lupoaia Consilierii comunei Creaca au hotărât repararea lămpilor defecte în satul Lupoaia și instalarea a cinci lămpi noi, la intrările în același sat. Primarul Dan Marian a declarat că lămpile vor fi instalate în decurs de o zi, pentru că în Lupoaia este nevoie de ele. Fondurile alocate acestor lucrări sunt în valoare de 30 de milioane de lei. „Facem investiția asta pentru comunitate”, a adăugat Marian. (MM.) POLITICĂ - ADMINISTRAȚIE vineri, 1 octombrie 2004 Daniel SAUCA daniel.sauca@salajeamil.ro Aveam de gând să scriu mai multe despre vizita, inopinată sau nu, a premierului Adrian Năstase dar, până la urmă, după eșecul pe care l-am avut în intenția mea de a-i lua un interviu președintelui PSD, parcă, parcă „cheful" mi-a trecut... Ca elemente de culoare, să notăm, totuși, următoarele: la micul dejun, premierul nu mănâncă decât iaurt cu fulgi și ceai; în vizita din Sălaj a fost însoțit și de soție, Dana Năstase; miercuri seara, cina a luat-o la „Hanul Drumeților", unde s-a gustat și pălincă... și unde nu a participat nici un membru din staff-ul PSD Sălaj, la micul dejun de joi dimineața de la Hotel Meseș a fost invitat și președintele PSD Sălaj, Iuliu Nosa; consilierul Dan Andronic a cumpărat toate ziarele centrale și locale de la un chioșc și le-a înmânat premierului, după ce le-a citit, firește, la Silcotub, discuția cu directorul economic Roca s-a purtat în engleză, despre meciul Silcotub - Oltchim a fost informat în curtea Silcotub, invitația de participare la meci fiind făcută de directorul Terheș, datorită participării la meci, vizita la Michelin a fost mult mai scurtă decât în program, program știut doar de apropiații premierului, în acest tip de vizite inopinate pe care le realizează de vreo două luni prin țară...Cam atât. Rămâne, poate, să „scot" un interviu cu Adrian Năstase prin corespondență prin e-mail. Poate. Pentru că altfel e la o „înfruntare" față în față. Sunt curios dacă în campania electorală dl. Năstase se va înfrunta în direct cu Stolojan, de exemplu.... Din „culisele” vizitei lui Năstase Viorel Stanca îl vrea pe Tiberiu Marc în PD ■ președintele Consiliului Județean se arată surprins de această declarație și afirmă că nu are de gând să plece din PSD în conferința de presă de ieri a Alianței D.A. din Sălaj, susținută de Viorel Stanca, Dorel Sabo, Gheorghe Stanciu, Adrian Săbăceag și Andrei Gușă, președintele PD Sălaj a făcut câteva declarații memorabile, care ar fi culmea să nu le redăm. în contextul duelului între prefect și primarul Zalăului pe tema căminului IAIFO, Stanca a afirmat că locul lui Ionel Ciunt „este între vaci", explicând astfel că prefectul nu ar fi înțeles nimic din problematica respectivă, fiind medic veterinar, și nu jurist sau economist; în replică, prefectul Ionel Ciunt ne-a declarat: „Refuz să stau alături de dl. Stanca și să folosesc o atitudine suburbană. Spun doar că dl. Stanca nu are probitatea morală și nici competența necesară pentru a se exprima în ceea ce mă privește. Meseria în care m-am pregătit nu-mi crează nici un complex de inferioritate față de nici o altă meserie, cu atât mai mult de meseria d-lui Stanca". Apoi, după ce am aflat că 300 de membri ai PUR Sălaj au semnat adeziuni pentru PD, că Augustin Precup ar trebui să se lase de politică, că este foarte posibil ca în PD Sălaj să intre și președintele PUNR Sălaj, Ioan Hațegan, ca și alți membri și simpatizanți ai acestui partid. Viorel Stanca a declarat că una dintre „țintele" sale este aducerea în PD a președintelui Consiliului Județean, Tiberiu Marc, pe motiv că, susține Stanca, „este un băiat deștept, care nu are ce căuta printre brontozauri", astfel „să-l aducem pe calea cea bună". Contactat telefonic, Tiberiu Marc ne-a spus că, deocamdată, nu comentează declarația lui Viorel Stanca decât prin faptul că este surprins de ea și că nu are de gând să plece din PSD. Cât privește privatizarea IAIFO, Viorel Stanca a afirmat că o mică parte din reușita vânzării către Rominserv se datorează și grupului de firme pe care îl conduce. Pe aceeași temă, viceprimarul Dorel Labo, președintele PNL Zalău, a declarat că a dispărut și „ultimul puroi de pe obrazul Zalăului", primăria câștigând un mare contribuabil, Zalăul urmând să fie „un oraș viu și sănătos". Ca președinte al Ligii Aleșilor Locali PNL - PD Sălaj, Dorel Labo a afirmat că vor avea loc întâlniri zonale cu toți aleșii locali din cele două partide, în primul rând pentru a-i ajuta pe aceștia să se perfecționeze în legislația administrației publice locale, și apoi pentru a se preveni conflictele „la vedere" între consilierii și viceprimarii și primarii Alianței, în fine, să mai notăm că, așa cum a declarat Viorel Stanca, obiectivul Alianței D.A. în Sălaj este obținerea a 42 la sută din numărul de voturi exprimate, în acest fel câștigându-se un post de senator și două de deputat. (D. S.) Președintele PSD Sălaj, Iuliu Nosa, despre vizita premierului: „Un semn de normalitate" Președintele PSD Sălaj, Iuliu Nosa, a declarat ieri într-o conferință de presă că apreciază în mod deosebit modul în care a decurs vizita premierului Adrian Năstase în Sălaj, în primul rând „ca un semn de normalitate". Nosa a afirmat că în cadrul ședinței lărgite a Delegației Permanente a PSD Sălaj, care a avut loc miercuri seara și a fost condusă de Adrian Năstase, pesediștilor sălăjeni li s-a cerut să se implice activ în campania electorală și în prezența la vot. Staff-ul PSD Sălaj s-a angajat în fața lui Năstase ca la alegerile parlamentare să obțină cel puțin 35 la sută din numărul total de voturi. Cât privește lista parlamentară a PSD + PUR Sălaj, Iuliu Nosa a afirmat că în curând copreședinții uniunii județene vor fi chemați la București pentru finalizarea acesteia. Astfel, președintele PSD Sălaj a declarat că în județ are loc în această perioadă constituirea delegațiilor permanente PSD + PUR la nivelul tuturor organizațiilor din județ, în final, Iuliu Nosa și-a exprimat speranța că privatizarea IAIFO va fi una reușită, mai des prin păstrarea capacităților de producție și a angajaților. (D.S.) ălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL Str. Andrei Șaguna nr. 6, tel./fax 0260 - 618 622 e-mail. redactia@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584-7047 director Sebastian Olaru redactor șef Marius Avram editori Daniel Săuca, Cristian Debreczy redactori: Andrei Crișan, Adrian Lungu, Cristina Pop, Gina Bicăzan, Mihaela Molovan, Radu Marton corector: Claudia Marian secretar: Alina Săuca tehnoredactor: Kulcsár Mária Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Responsabilitatea juridică pentru conținutul materialelor revine în exclusivitate autorilor. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260 618 622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agenției de presă Rompres.