Sălăjeanul, ianuarie 2005 (Anul 2, nr. 101-125)

2005-01-03 / nr. 101

2 Sălăjeanul____________________________________________________________ACTUALITATE ________________________________________________________luni, 3 ianuarie 2005 An sângeros I-TM* România - Uniunea Europeană în cursul anului care tocmai s-a încheiat, peste 600 de persoane au fost ucise în atentatele produse în Federația Rusă. Atacurile au vizat structurile de forță - apărare, interne, securitate, servicii publice, dar și societatea civilă. Cotidianul rus Vedomosti a făcut un bilanț al victimelor terorismului în anul 2004, considerat anul celor mai sângeroase atentate comise în perioada Rusiei moderne. La 6 februarie, 39 de persoane au fost ucise într-un atentat produs la metroul moscovit. La 9 mai, o puternică explozie pe stadionul din capitala cecenă, Grozniâi, a ucis șapte persoane, între acestea președintele cecen Ahmad Kadârov. La 22 iunie, 88 de persoane și-au pierdut viața în urma unui atac lansat în Ingușetia, republică vecină cu Cecenia. La 21 august, un alt atentat la Groznâi a ucis 78 de persoane. în noaptea de 24 spre 25 august, două avioane rusești, Tu-134 și Tu-154, se prăbușesc cu 89 de pasageri la bord. La 31 august, 10 persoane sunt ucise într-o explozie produsă lângă stația de metro „Rijskaia” din Moscova. La 13 septembrie, luarea de ostatici la o școală din orașul Beslan din Osetia de Nord (Caucaz), care a îngrozit întreaga lume, costă viața a 338 de persoane, peste jumătate din acestea fiind copii. Imediat după criza ostaticilor de la Beslan, amintește Vedomosti, în numele unității țării în fața amenințărilor teroriste, președintele Vladimir Putin decide o reformă radicală a structurii puterii de stat. Toate aceste măsuri arătau că Moscova nu mai avea încredere în structurile de forță locale. Dmitri Kozak, unul din colaboratorii săi apropiați, este numit în fruntea Districtului Federal Sud. Grupuri antiteroriste operaționale sprijinite de unități speciale ale trupelor Ministerului de Interne sunt plasate în regiunile Caucazului de Nord, New York, New York... Timp de un secol, piața Times Square a fost epicentrul sărbătorii revelionului în New York, începând cu 1904, când Adolph Ochs, patronul ziarului „The New York Times”, a lansat petrecerea publică, el fiind mare maestru de ceremonii de pe acoperișul clădirii One Times Square. în 1907, în feeria unui foc de artificii, Ochs a avut ideea construirii unui glob electric, care să fie lăsat să cadă de pe acoperișul clădirii. Această tradiție a devenit un simbol al Noului An. Pagină realizată de Daniel SAUCA 15 -16 ianuarie - O delegație a Ministerului Integrării Europene condusă de Leonard Orban, Negociator Adjunct cu Uniunea Europeană participă la Londra, la o rundă de discuții privind capitolul 24 Justiție și afaceri interne. 5 februarie - Delegația română condusă de negociatorul șef cu Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș, participă la Bruxelles, la negocieri tehnice cu Comisia Europeană pentru capitolul 21, Politica regională și coordonarea instrumentelor structurale. 10 februarie - Comisia Europeană propune acordarea, pentru Bulgaria și România, timp de trei ani, a unui pachet financiar de 15,4 miliarde euro angajamente și nouă miliarde euro plăți după aderarea acestora. 12 februarie - Vasile Pușcaș, negociator șef cu Uniunea Europeană conduce la Bruxelles o nouă etapă a discuțiilor privind negocierile dintre România și Uniunea Europeană la capitolul Justiție și afaceri interne. 13 februarie - In cadrul dialogului bilateral România - Spania, la București este organizat seminarul „Managementul Fondurilor Structurale și de Coeziune” dedicat gestionării fondurilor comunitare oferite României, după aderare. La seminar participă, pe lângă ministrul de externe Mircea Geoană, negociatorul șef cu Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș și funcționari importanți din ministerele care vor coordona astfel de fonduri structurale și importante oficialități ale guvernului de la Madrid, printre care Juan Aristegui - consilier al Secretarului de Stat pentru Afaceri Europene, José Antonio Zamora - director General Adjunct pentru Fondul de Coeziune și Oscar Via - director general adjunct pentru Fondul European de Dezvoltare Regională în cadrul Ministerului de Finanțe, precum și Jesus Atienza ^Serna, ambasadorul Spaniei la București. Negociatorul șef Vasile Pușcaș participă, timp de trei zile, la o rundă de negocieri cu reprezentanții Comisiei Europene pe marginea capitolului 6 - Concurența. 19 februarie - Parlamentul European adoptă raportul privind stadiul pregătirilor României pentru aderarea la Uniunea Europeană. 9 martie - Ministrul delegat, Vasile Pușcaș, însoțit de experți ai Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Afacerilor Externe efectuează o vizită, la Haga, pentru a purta o serie de consultări pe tema capitolului 29 - Prevederi financiare și bugetare, precum și o serie de discuții bilaterale privind negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană cu ministrul olandez pentru afaceri europene, Atzo Nicolai, și purtătorul de cuvânt pentru probleme europene al Partidului Social Democrat din Olanda, Frans Timmermans. 15 iunie - începe prima rundă de negocieri la capitolul 31 - Diverse. 9 august - O delegație română poartă discuții la Bruxelles cu experții Comisiei Europene, privind stadiul aplicării legislației europene în domeniul protecției datelor personale. 23 septembrie - în cadrul conferinței de aderare România - Uniunea Europeană, desfășurată la Bruxelles, autoritățile de la București finalizează negocierile cu Uniunea Europeană pentru capitolele 3 - Libera circulație a serviciilor, 21- Politica regională și coordonarea instrumentelor structurale și o parte din capitolul 22 - Mediutombrie 2001 și închis provizoriu la 2 iunie 2003) și capitolul 31 - Diverse. 6 decembrie - La Bruxelles au loc discuții între oficialii Ministerului Integrării Europene cu reprezentanții Comisiei Europene pe marginea planurilor de viabilizare a companiilor siderurgice românești, considerate bază pentru negocierea ajutoarelor de stat în domeniul siderurgiei și a capacităților de producție. 8 decembrie - Cu prilejul celei de-a 25-a conferințe de aderare România - UE, desfășurată la Bruxelles, România finalizează din punct de vedere tehnic negocierile de aderare la Uniunea Europeană, prin închiderea ultimelor două capitole: Concurență și Justiție și afaceri interne. 14 decembrie - La Bruxelles, cu ocazia ultimei reuniuni a Conferinței de aderare România - UE, organizată la nivel ministerial, este confirmată închiderea negocierilor de aderare a României la UE. 16 decembrie - La Strasbourg, Parlamentul European adoptă raportul Moscoviei privind stadiul aderării României la UE, care recomandă semnarea tratatului de aderare în primăvara anului 2005 și aderarea efectivă împreună cu Bulgaria la 1 ianuarie 2007. 17 decembrie ■ Retrospectiva celor mai importante evenimente ale anului 2004 18 februarie 22 martie - O delegație condusă de negociatorul șef cu UE, Vasile Pușcaș, participă timp de trei zile, la Bruxelles, la o serie de consultări cu Comisia Europeană și președinția irlandeză a Consiliului Uniunii Europene privind capitolul 7 - Agricultura, pentru domeniile sanitar-veterinar și fitosanitar și de asemenea privind stadiul negocierilor de aderare a României la UE. Consiliul Uniunii Europene, reunit la nivel de miniștri de externe, adoptă Concluziile pachetului financiar pentru România și Bulgaria. - România închide provizoriu negocierile de aderare la capitolul 7 - Agricultura și 29 - Prevederi financiare și bugetare. - La sediul Ministerului Integrării Europene au loc discuții privind stadiul negocierilor de aderare a României la Uniunea Europeană și sunt analizate măsurile pe care România trebuie să le ia pentru aplicarea acquis-ului comunitar. La discuții participă ministrul olandez al afacerilor europene, Atzo Nicolai, ministrul român al integrării europene, Alexandru Fărcaș, și negociatorul șef cu Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș. La Bruxelles, în cea de-a doua zi a Consiliului European, sub președinția olandeză a Uniunii Europene, este confirmată din punct de vedere politic decizia de închidere a negocierilor de aderare a României la Uniunea Europeană. Totodată, liderii europeni recomandă autorităților de la București să continue reformele și să implementeze angajamentele referitoare la acquis-ul comunitar, în special, în domeniile: Justiție și afaceri interne, Concurență și Mediu. La eveniment România este reprezentată de o delegație formată din președintele în exercițiu Ion Iliescu, președintele ales Traian Băsescu, premierul Adrian Năstase, ministrul de externe, Mircea Geoană. De asemenea, Consiliul European recomandă semnarea Tratatului de aderare comun pentru România și Bulgaria în aprilie 2005, după primirea avizului Parlamentului European, aderarea efectivă urmând să aibă loc la 1 ianuarie 2007.s y 'Tmis '•% La Bruxelles, în cadrul conferinței comune de aderare România - Uniunea Europeană, delegația României condusă de negociatorul șef cu Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș închide provizoriu capitolul 22 - Protecția mediului înconjurător (deschis la 22 martie 2002), capitolul 10 - Impozitare (deschis la 26 oc t iunie 18 octombrie 26 noiembrie ălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL Str. Andrei Șaguna nr. 6, telyfax 0260 - 618 622 e-mail: redactia@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584-7047 dinelor Sebastian Olaru secretar general de redacție Cristian Debreczy editor Daniel Săuca redactori: Andrei Crișan, Adrian Lungu, Cristina Pop, Gina Bicăzan, Mihaela Moldovan, Radu Marton corector: Ioana Susa secretara: Daniela Ember tehnoredactor Kulcsár Mária distribuție: Sorin Ariton 0743 - 880768 Tiparul executat ia SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Responsabilitatea juridică pentru conținutul materialelor revine în exclusivitate autorilor. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă nigăm sunați la 0260 618 622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agențiilor de presă Rompres și Clicknews.