Sălăjeanul, octombrie 2005 (Anul 2, nr. 333-358)

2005-10-01 / nr. 333

2 Sălăjeanul PlcfoÜ CitcitG ____________sâmbătă, 1 octombrie 2005 Fondatorul filialei Sălaj a Universității de Vest „Vasile Goldiș”, Ioan Ardelean: „Studenții să nu uiteă înscriindu-se la Universitatea de Vest «Vasile Goldiș» au realizat o investiție sigură în viitorul lor” Elevii din învățământul preuniversitar au început școala de mai bine de două săptămâni. Luni, sub aceeași expresie consacrată, „a început școala”, și studenții Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad își reîncep cursurile și activitățile academice specifice. Pentru noutățile pregătite în acest an de universitatea arădeană și pentru a afla care au fost problemele discutate de Senatul Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad, am realizat un interviu cu fondatorul filialei Sălaj a acestei instituții de învățământ superior acreditate, directorul filialei și membru în Consiliul de Administrație și în Colegiul Academic, loan Ardelean. Reporter. Studenții filialei Sălaj a Universității de Vest „Vasile Goldiș" și-au încheiat vacanța. Cum începe activitatea în anul universitar 2005- 2006 în instituția pe care o conduceți? loan Ardelean. Da, într-adevăr începe „școala”. Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” Arad, filiala Zalău organizează festivitatea de deschidere a anului universitar 2005-2006, luni, la ora 12.00, în sala „Avram Iancu” din cadrul Primăriei Municipiului Zalău. Sunt invitați să participe studenții din anii I-IV, părinții, cadrele didactice, precum și toți cei interesați. După festivitatea de deschidere a cursurilor va avea loc organizarea pe grupe a studenților din anul I. ID-ul se reorganizează Rep.: Care sunt noutățile aduse de noul an universitar pentru studenții universității și nu numai? Ioan Ardelean. Una din cele mai importante noutăți este Regulamentul pentru reorganizarea învățământului la distanță începând cu anul universitar 2005-2006. Pornind de la analiza sistemului de lucru cu studenții cuprinși la ID, a experiențelor acumulate de universități din țară și din străinătate, luând în seamă observațiile critice formulate în ședințele de Senat, ale Biroului Executiv al Senatului, în consiliile facultăților și de către studenții beneficiari de servicii educaționale la ID, în deplină concordanță cu legislația în vigoare care reglementează învățământul superior și cu Carta Universității de Vest „Vasile Goldiș”, începând cu anul universitar 2005- 2006 se reorganizează învățământul la distanță, prin punerea în aplicare a unor noi norme. Curricula academică din cadrul fiecărei specializări, durata studiilor, conținutul implementării Procesului Bologna, vor fi similare celor de la forma de învățământ de zi, procesul de învățământ va fi coordonat de Departamentul pentru învățământ la distanță, de consiliile facultăților implicate, astfel încât să fie asigurat un nivel calitativ al actului de educație la aceleași standarde de referință precum la învățământul de zi și la cel cu frecvență redusă. Totodată, la nivelul fiecărei facultăți organizatoare de ID va fi desemnat un prodecan, care să aibă în răspundere organizarea și desfășurarea procesului de învățământ, dezvoltarea bazei materiale didactice specifice, monitorizarea curentă și evaluarea semestrială a calității procesului de învățământ. Rep.: Cum va fi realizată comunicarea cu studenții cuprinși în ID, cine se va ocupa de ei? Ioan Ardelean. La fiecare specializare universitară va fi numit de consiliul facultății un cadru didactic responsabil pentru forma ID, care să reprezinte interesele studenților în consiliul facultății și să semnaleze conducerii facultății problemele ridicate pe parcursul anului universitar. Procesul de învățământ se va desfășura în centre teritoriale, prin comunicare on-line și prin activități didactice directe, desfășurate în prima parte a semestrelor de cadre didactice cuprinse în statul de funcții. De asemenea, se desființează sistemul de lucru pe grupe, iar procesul de învățământ se va desfășura în mod frontal cu întrega formațiune de studenți. Cu acest prilej, vor fi oferite studenților cursuri sau suporturi de curs în sistem electronic, fișa disciplinei și va fi orientată munca independentă a studenților fiind vizate evaluările parțiale și finale. La examene vor participa obligatoriu titularii de curs. La seriile care au în componență sub 50 de studenți, evaluarea finală se va face experimental în sistemul on-line încă din anul universitar 2005-2006. Experiența ce se va acumula va fi generalizată la nivelul Universității prin trecerea la sistemul de formare și comunicare didactică on-line în cadrul tuturor facultăților organizatoare de ID. învățământ european Rep.: De ce atât de multe reglementări? Ioan Ardelean: Aceste norme reprezintă o completare a Regulamentului privind organizarea și desfășurarea învățământului la distanță al Universității de Vest „Vasile Goldiș” impusă de reforma instituțională și de implementarea Procesului Bologna, având menirea să genereze creșterea calității învățământului. Rep.: Se vorbește mult în ultima vreme de spațiul academic european, de Procesul Bologna și Bergen. Care sunt cei mai importanți pași făcuți în a aduce Universitatea mai aproape de aceste concepte și de a le asimila, în cele din urmă, Ioan Ardelean. Anul universitar precedent a fost anul în care Universitatea noastră a realizat câteva obiective importante de integrare academică europeană. începând cu luna ianuarie 2005, am devenit membri plini ai prestigioasei Asociații a Universităților Europene (EUA), cu sediul la Bruxelles. Cota Universității noastre este marcată și de onoranta invitație făcută de Ph.D. Georg Winkler, rector al Universității din Viena și președinte al EUA, de a vizita celebra Universitate austriacă, înființată în anul 1365. Vizita efectuată în luna august 2005 a marcat începutul unui parteneriat durabil, rectorul Universității austriece, urmând să primească în luna noiembrie la Arad, titlul de Doctor Honoris Causa al Universității noastre. Școlile de vară realizate în luna iulie și august, în parteneriat cu prestigioasele Universități din Lille (Franța) și Uppsala (Suedia) se circumscriu aceluiași obiectiv de afirmare în spațiul academic european. UVVG organizatoare de doctorat Rep.: Ați enumerat toate noutățile aduse de noul an universitar... Ioan Ardelean: Nici pe departe toate. Prin ordinul Ministerului Educației și Cercetării nr. 4811/17.08.2005, Universitatea de Vest „Vasile Goldiș" a fost atestată ca instituție organizatoare de doctorat, începând cu anul universitar 2005-2006. Astfel, în cadrul Universității de Vest „Vasile Goldiș” Arad s-a realizat integral trecerea de la Sistemul academic european cu trei cicluri de studii, după modelul Bologna 1999: licență-master-doctorat. Acordarea calității de instituție organizatoare de doctorat plasează universitatea în compania selectă a universităților de tradiție din România. De asemenea, este o confirmare a realizărilor în managementul calității academice și a statutului de membră a Asociației Universităților Europene. Se realizează, astfel, și recomandarea făcută de Asociația Europeană pentru Asigurarea Calității (ENQA) privind integrarea învățământului superior cu cercetarea științifică de vârf, în baza celor 50 de parteneriate internaționale, la Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad se vor putea dobândi competențe de vârf și în cadrul unor doctorate în co tutelă cu prestigioase universități din Spațiul European al învățământului Superior. Este important de subliniat că prin obținerea atestatului de Instituție organizatoare de studii doctorale (IOSUD) s-a obținut și dreptul legal de a organiza în continuare studii de masterat în toate specializările acreditate ale universității. Rep.: Ce le transmiteți studenților? Ioan Ardelean. Succes în activitate și să nu uite că înscriindu-se la Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” au realizat o investiție sigură în viitorul lor. (Red.) Editat de SC MEDIA GRUP SRL Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6. toî./fax: 0260 - 618622 mobil: 0744 664556, e-mail: mediagrup#zalau.astral.ro www.salajjeanul.ro ISSN 15847047 director Diana Roateș redactor șef Daniel Său ca secretar general de redacție Gabriela Barbur redactori social Cristina Pop Andrei Briscan redactor economic Adrian Lungu redactor administrație Gina Bicăzan redactor sport Alexandra Cortean tehnoredactor Kulcsár Mária corector Sorin Rusu contabil Aureliana Toma agent marketing - publicitate Emanuela losif distribuție Sorin ArKon 0746-644496 u c >RJ E Ü3 N C ° O ( 7. T3 2 .■= *cac85 cp N)â< o Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului. In cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260 * 618622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agențiilor de presă Rompres și Clicknews.