Sălăjeanul, septembrie 2006 (Anul 3, nr. 615-640)

2006-09-01 / nr. 615

editorial în căutarea „ conștiinței pierdute Daniel SĂUCA___________________ daniel.sauca@salajeanul.ro Dezvăluirea făcută recent de laureatul premiului Nobel pentru literatură Gunter Grass in legătură cu faptul că în tinerețe a fost înrolat în Waffen SS continuă să facă valuri în Germania, notează Rompres. Și nu numai. Subiectul a fost și pe prima pagină a ziarelor din Franța, și, destul de probabil, nu numai acolo. Opinia publică dezbate activ, susține agenția citată, dacă Germania și-a pierdut sau nu „conștiința națiunii”, așa cum a fost numit Grass până mai zilele trecute. Interviul în care Grass și-a mărturisit păcatul, despre care a păstrat tăcere 60 de ani, precede apariția volumului de memorii al autorului german, „Beim Hauten der Zunebel” („ Curățitul cepele”), în care își descrie detaliat copilăria, tinerețea, inclusiv episodul cu Waffen SS. Frank Schirrmacher, editorul publicației Frankfurter Allgemeine Zeitung care a publicat interviul cu pricina, și-a exprimat decepția în urma acestei mărturisiri. „E un fapt că Gunter Grass a purtat o uniformă SS, este un detaliu trist și amar, dar totuși un fapt care face parte din istoria noastră, într-o ipostază pe care noi până acum n-am cunoscut-o ”, a spus el. Istoricul Hans Momsen, care este cu trei ani mai mic decât Grass, îi găsește acestuia circumstanțe atenuante. El afirmă că pe atunci înrolarea în SS era absolut identică cu înrolarea în armată, iar Grass a descris și explicat acea perioadă. Reacții Mărturisirea autorului „ Tobei de tinichea ” a provocat diverse reacții, mai notează sursa citată. Numai cine n-a vrut nu s-a exprimat referitor la acest episod din viața scriitorului. Cu excepția patriarhului criticii literare germane, Marcel Reich-Ranitzki, și a cancelarului german Angela Merkel. Cu toate acestea, dna Merkel și-a făcut cunoscută poziția prin intermediul purtătorului său de cuvânt, Thomas Steg, afirmând că nu dorește să se implice într-o discuție de acest gen pentru că nu ține de atribuțiile guvernului să-i dea notă scriitorului pentru serviciul său militar în SS. continuare în pagina 6 ALGHI Profesorii amenință. Iarăși, Sindicaliștii din învățământ vor să boicoteze începerea anului școlar. Eusebiu Lehene, președintele Ligii Sindicatelor din învățământ Sălaj, afiliată Federației Sindicatelor Libere din învățământ (FSLI), ne-a declarat că birourile operative ale celor trei federații sindicale, respectiv „Spiru Haret”, FSLI și „Alma Mater” au decis să înainteze o scrisoare deschisă președintelui României, în calitate de garant al acordului semnat anul trecut cu federațiile, și premierului Călin Popescu Tăriceanu, în calitate de semnatar al acordului. Sindicaliștii sunt nemulțumiți de faptul că nu a fost elaborată, conform prevederilor protocolului, o lege a salarizării persoanelor bugetare, act normativ care să reflecte caracterul de prioritate națională a învățământului. în acest sens, cadrelor didactice ar urma să li se majoreze salariile cu procente „superioare" față de ceilalți bugetari. Potrivit lui Lehene, în situația în care nu se elaborează legea până în data de 15 septembrie, sau nu se stabilesc procentele în plus ale salariaților din învățământ, altele decât cele acordate în alte sectoare bugetare, urmează să fie boicotată începerea anului școlar. De asemenea, tot în data de 15 septembrie federațiile din învățămât vor organiza un miting, în București, urmând ca, ulterior, în fiecare săptămână, în ziua ședințelor de Guvern, să fie pichetat sediul Guvernului de către reprezentanți ai sindicatelor din învățământ Leșene a mai spus că la începutul săptămânii viitoare va avea loc o întâlnire între reprezentanții sindicatelor și ai guvernului, inclusiv cu premierul Tăriceanu. Tot în cursul săptămânii viitoare se va întruni Colegiul Național al Ligii Sindicatelor din învățământ care va decide acțiunile ce vor urma, în funcție de rezultatele întâlnirii cu Guvernul. Silvia PRODAN Numărul lupilor, în creștere Numărul lupilor care trăiesc în pădurile Sălajului se află în creștere. Directorul Asociației Vânătorilor și Pescarilor Sportivi Sălaj, Florin Barbolovici, ne-a declarat ieri că în fondurile de vânătoare ale asociației trăiesc aproximativ 60- 70 de lupi, la care se adaugă și cei de pe fondurile de vânătoare ale Direcției Silvice Zalău. Florin Barbolovici a adăugat că nu s-au făcut în ultimile luni repopulări ale fondurilor de vânătoare cu lupi pentru că numărul acestor animale este în creștere. Nici pentru perioada imediat următoare nu au fost planificate repopulări tocmai pentru că în momentul de față numărul lupilor este în creștere. Cu toate acestea, la AJFPS nu au fost înregistrate în ultimele luni sesizări cu privire la turme de oi atacate de lupi sau alte asemenea probleme. „Nu am avut asemenea sesizări verbale, dar nici scrise. Nici de la primării nu am primit sesizări despre astfel de cazuri. Au fost câteva cazuri în primăvară, dar de atunci nu am mai avut", a mai spus Barbolovici. Directorul AJVPS a mai afirmat că majoritatea lupilor trăiesc în păduri din zonele comunelor Fildu de Jos, Sâg și Plopiș. Deocamdată nu au fost înregistrate nici cazuri în care recoltele oamenilor să fie distruse de mistreți sau alte animale sălbatice așa cum s-a întâmplat în alți ani. Adrian LUNGU e scurt Pompieri în acțiune Pompieri din cadrul Secției de Pompieri a comunei Nușfalău au intervenit în data de 27 august pentru a deconecta acumulatorul unui autoturism Opel Vectra care s-a răsturnat, pe raza aceleași comune, după ce șoferul a pierdut controlul volanului. Ofițerul de serviciu din cadrul Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență „Porolissum” Sălaj, ne-a declarat că intervenția pompierilor a fost necesară având în vedere pericolul mare de izbucnire a unui incendiu. Ajunși la fața locului pompierii au deconectat acumulatorul de la instalația electrică a mașinii după care s-au retras. (A.L.) PUBLICITATE_______________________________________ Societate Comercială ANGAJEAZĂ . ASISTENT MANAGER 1 ? Cerințe minime. ■ Studii superioare ■ Cunoaștere avansată a cel puțin două limbi străine de circulație internațională (engleză și germană constituie avantaj) ■ Operare PC Persoanele interesate sunt rugate să trimită CV și scrisoare de intenție la adresă: angajator_angajat@yahoo.com. Vă rugăm să nu omiteți numărul de telefon, pentru a putea fi contactați in vederea interviului. PUBLICITATE