Sălăjeanul, iulie-septembrie 2016 (Anul 13, nr. 2911-2974)

2016-07-15 / nr. 2921

ACTUALITATE/EVENIMENT Vineri, 15 iulie 2016 Sălăjeanul www.salajeanul.ro Final Tabără internațională la Cehu Silvaniei La Cehu Silvaniei, pe scena din fața primăriei, vineri, 15 iulie, la ora 19.00, va avea loc festivitatea de închidere a celei de-a XV-a ediții a Taberei internaționale de teatru, meșteșuguri și dansuri populare „Zsibai”. Cu o oră mai devreme, la casa de cultură orășenească se va desfășura reprezentația de teatru a participanților la tabără. Organizatori: Primăria Cehu Silvaniei, Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Casa de Cultură orășenească Cehu Silvaniei și Asociația de tineret Berekenye. Colaboratori: Asociația culturală Tövisház, Grădinița Piticot, Liceul Tehnologic Gheorghe Pop de Băsești, Școala Gimnazială Gyulaffy László și Clubul Copiilor Cehu Silvaniei. La această ediție a taberei au participat peste 300 de tineri, din România și din Ungaria, îndrumați de instructori, meșteri populari și muzicanți din țările menționate. Meșteri populari: Domokos Măria, Budapesta, țesături, țesături cu mărgele; Sülé Erika, Verveghiu, mărgelit; Csere-Nagy Măria, Cehu Silvaniei, Decorațiuni cu șervețele, Desenare pe piatră, Desenare pe gips; Matei Lajos, Deja, olărit; János Zoltán, Cehu Silvaniei, cioplitor în lemn și în os; Ciudin Ana, Cehu Silvaniei, croșetat, scălduțe împletite, decorațiuni macrame. Cântece populare: Szász Edina Katalin, Sărmășag - profesoară de cântece populare; Farné Kovács Mónika, Biharkeresztes (Ungaria) - profesoară de cântece populare. Informatori: Kábái András, Kábái Erzsébet, Crasna - Informatori de folclor românesc: Ansamblul de Folclor Poenița din Cehu Silvaniei. Muzicanți: Birtalan Iosif, Boghiș, Varga Zoltán, Varga László, Varga Marius, Nușfalău, Molnár Miklós, Mészáros János, Biró Imre, Debrecen, Ungaria. Dansuri populare din zona Tövisház: Hercz Vilmos, Debrecen, profesor de dans popular, director artistic; Szőke Henrietta, Cehu Silvaniei, instructor de dansuri populare. Dansuri populare din zona Crasnei și a Barcăului: Nagy-Kasza Kristóf, Cehu Silvaniei, instructor de dansuri populare; Verner Klára, Budapesta, profesoară de dans popular. Jocuri populare pentru copii: Veres Tamásné Herez Beáta, Debrecen, profesoară de dans popular; Herezné Barna Éva, Debrecen, referent cultural. Dansuri populare din Bonțida: Strack Orsolya, Budapesta, profesoară de dans popular; Vámosi István, Debrecen, profesor de dans popular. Muzică populară instrumentală: Molnár Miklós, Debrecen, instructor de muzică populară - vioară. Teatru: Besenyei István, Satu Mare, regizor de teatru și Bodea György, Cehu Silvaniei, instructor de teatru. . Cristina POP salajeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALAU str. Cloșca, nr. 56, tel.: fax: 0260660133, mobil: 0757074153 e-mail: office@salajeanul.ro, redacția@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Cristina PUIE redactori Cristina PONI Anca OLĂHU, Diana BAIDOC, Smaranda CIOBAN, Ana TUDORAN; tehnoredactor: Ioana HOLHOȘ Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la telefon 0260 660133. Vegh a învățat repede să fie senator . Ana TUDORAN Alexandru Vegh se apropie de finalul primului său mandat în Parlamentul României. Deși a avut parte de multă agitație în acest mandat, a punctat pozitiv la activitatea din Senat. Pas cu pas spre Senat Alexandru Vegh este cel mai nou parlamentar sălăjean, aflat la primul mandat în Senatul României. S-a născut la Cristur, în data de 30 octombrie 1964. De profesie este inginer, specializat în tehnologia construcțiilor de mașini. în 1989 se angajează ca inginer la Silcotub, unde rămâne până în 2005. Anul 2005 reprezintă practic începutul carierei publice, pentru că este susținut de către UDMR pentru funcția de subprefect; în 2009, odată cu schimbarea guvernării, Alexandru Vegh este schimbat și trecut ca inspector guvernamental în subordinea Secretariatului General al Guvernului; în 2010 revine la Instituția Prefectului județului Sălaj, de data aceasta ca prefect, rămânând până în 2012, când a căzut Guvernul. Este din nou numit inspector guvernamental, apoi se angajează în cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice Sălaj. Rămâne doar până la alegerile parlamentare, pentru că este candidatul UDMR pe primul colegiu la Senat (Șimleu Silvaniei - Cehu Silvaniei) și câștigă. A spus exploatării de la Roșia Montană în acești trei ani de activitate parlamentară. Alexandru Vegh a fost desemnat în cea mai controversată comisie, cea a evaluării exploatării aurifere de la Roșia Montană. După investigațiile la fața locului și audieri ale celor implicați, Alexandru Vegh a fost printre cei care au înclinat balanța în defavoarea începerii exploatării de la Roșia Montană. Activitatea parlamentară a senatorului Alexandru Vegh arată astfel: 95 de luări de cuvânt în plen, patru întrebări și interpelări și două interpelări adresate premierului pe compensarea echitabilă a prețului de referință al medicamentelor acordate în ambulatoriu pensionarilor și cu privire la nerespectarea hotărârilor judecătorești de către Agenția Domeniilor Statului. Și-a pus semnătura pe 58 de inițiative legislative, din care zece au devenit legi, iar una a fost trimisă spre promulgare la Președintele României. Un mandat agitat din punct de vedere politic Deși a fost primul său mandat de parlamentar, Alexandru Vegh a avut parte de multă agitație politică în Senat. Senatorul UDMR spune că, deși s-a pornit cu o majoritate confortabilă USL în Senat, lucrurile nu au durat și certurile din alianță au influențat activitatea camerei superioare. „A fost un mandat destul de agitat din punct de vedere politic. La învestire s-a format majoritatea USL, apoi am avut parte de ruperea alianței, au dispărut și au apărut partide, iar toate acestea au influențat activitatea Senatului. Plus solicitările DNA care au venit la noi și au făcut ca din 176 de senatori câți eram la început să se ajungă la 158. Unii au candidat la alegerile locale, alții și-au pierdut mandatele. Dar toate acestea au creat agitație politică”, a declarat Alexandru Vogh pentru Sălăjeanul. Cel mai important moment Dacă privește retrospectiv la cei patru ani de Senat, Alexandru Vegh crede că cel mai important moment a fost votul pe bugetul anului 2015, când s-a schimbat paradigma alocărilor bugetare pentru județe și comune. „Au fost cele mai importante alocări pentru comune și asta s-a văzut în investițiile pe care au reușit să le facă”, spune Vogh. Cel mai greu moment, așa cum îl percepe senatorul UDMR, a fost provocat de scăparea legislativă cu privire la finanțarea cluburilor sportive. „Acea lacună aproape a dus la dispariția cluburilor sălăjene de tradiție. E bine că s-a corectat și cred că trebuie să modificăm legislația astfel încât să preluăm modele funcționale din alte țări pentru sprijinirea sportului în general. Este și un proiect pe care îl am în vedere pentru viitor”, mai spune senatorul. Mai vrea un mandat în ceea ce privește propriul său viitor. Alexandru Vegh spune că în acest moment este decis să mai candideze, însă depinde de alegători dacă îl vor vota. Așadar, este foarte posibil să-l vedem în toamnă pe senatorul Alexandru Vegh deschizând lista de candidați ai UDMR pentru Senatul României. A.TUDORAN