Sălajul European, ianuarie-martie 2009 (Anul 3, nr. 1-61)

2009-01-13 / nr. 6

Sălajul European SOCIAL MARȚI -13 ianuarie 2009 • pagina 2 Sărbătoare "Eminescu" la Horoatu Crasnei Centrul Culturii Tradiționale Sălaj sărbătorește împlinirea a 159 de ani de la nașterea marelui poet român, Mihai Eminescu. Manifestarea dedicată geniului național va avea loc la Horoatu Crasnei, joi, 15 ianuarie 2009, în colaborare cu Cenaclul "Silvania" și Școala Gimnazială din localitate. Programul va cuprinde prezentarea de către elevi ai școlii a mai multor scenete inspirate din viața și creația lui Eminescu, recitări din lirica eminesciană, prezentarea revistei "Caiete Silvane", precum și un recital din creațiile poeților prezenți la eveniment. Din bibliografia "Luceafărului" român: Mihai Eminescu s-a născut la Botoșani, la 15 ianuarie 1850; este al șaptelea din cei 11 copii ai căminarului Gh. Eminovici (provenit dintr-o familie de țărani români din nordul Moldovei) și ai Ralucăi Eminovici (n. Jurașcu), fiica de stolnic din Joldești. Copilăria o petrece la Botoșani și Ipotești unde intră în contact cu oameni și natura, stare evocată cu adâncă nostalgie în poezia de mai târziu. în perioada 1858-1866 urmează școala la Cernăuți, între timp este funcționar la diverse instituții din Botoșani sau pribegește cu trupa Tardini-Vlădicescu. 1866 - primele manifestari literare (La mormântul lui Aron Pumnul); debutează în revista "Familia" din Pesta, a lui Iosif Vulcan cu poezia "De-aș avea" și, în același an, publică în aceeași revistă încă cinci poezii, între anii 1866-1869, pribegește pe traseul Cernăuți-Blaj-Sibiu-Giurgiu- București, când cunoaște direct: poporul, limba, obiceiurile și realitățile românești. Este sufleor și copist de roluri în trupa lui Iorgu Caragiale, apoi secretar în formația lui Mihai Pascaly și, la recomandarea acestuia, sufleor și copist la Teatrul Național, unde îl cunoaște I.L.Caragiale. Continuă să publice în "Familia", scrie poezii, drame (Mira), fragmente de roman("Geniu pustiu"), râmase în manuscris, face traduceri din germană, în perioada 1869-1872 este student la Viena, unde urmează ca "auditor extraordinar" Facultatea de Filosofie și Drept (dar studiază și cursuri la alte facultăți); activează în rândul societăților studențești; participă la pregătirea unei serbări și a unui Congres studențesc la Putna, cu ocazia împlinirii a 400 de ani de la zidirea mănăstirii de către Ștefan cel Mare; se împrietenește cu Ioan Slavici; o cunoaște la Viena pe Veronica Micle; începe colaborarea la "Convorbiri literare"; debutează ca publicist în ziarul "Albina", din Pesta; apar primele semne de boală. 1872-1874 - student "ordinar" la Berlin. Junimea îi acordă o bursă cu condiția să-și ia doctoratul în filosofie; urmează cu regularitate două semestre, dar nu se prezintă la examene. 1874-1877 - Iași: director al Bibliotecii Centrale; profesor suplinitor; revizor școlar pentru județele Iași și Vaslui; redactor la ziarul "Curierul de Iași". Continuă să publice în "Convorbiri literare". Devine prieten cu Ion Creangă, pe care-l determină să scrie și-l introduce la "Junimea". Situație materială nesigură; necazuri familiale, îi muriseră mai mulți frați, îi moare mama, e îndrăgostit de Veronica Micle. 1877 locuiește la București până în 1883 și ocupă funcția de redactor șef la ziarul "Timpul", activitate publicistică excepțională, care-i ruinează sănătatea; scrie marile lui poeme: Scrisorile, Luceafărul etc.; în 1883 se îmbolnăvește grav, fiind internat la spitalul doctorului Șuțu, apoi la un institut lângă Viena; în decembrie îi apare volumul "Poezii" - prefață și texte selectate de Titu Maiorescu. Anii 1883-1889 sunt caracterizați de boala cumplită care îl măcina. Se stinge din viață în 15 iunie (în zori - ora 3), în casa de sănătate a doctorului Șuțu, și este înmormântat în București, în cimitirul Bellu. Mihaela PEȘTEAN www.salaruleuropean.ro Profesori plătiți în funcție de cursurile absolvite Personalul din învățământ va fi remunerat după reguli noi. Ministerul Educației intenționează să măsoare competența profesională a profesorilor și personalului auxiliar din învățământul preuniversitar în funcție de specializările acumulate și de cursurile absolvite; în acest sens, s-a lansat proiectul "Restructurarea sistemului de formare continuă a personalului din învățământul preuniversitar prin generalizarea sistemului de credite profesionale transferabile". Proiectul va costa 3,4 milioane euro, dar va fi cofinanțat din Fondul Social European, prin Programului Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) și se va finaliza pe 31 octombrie 2011. Se urmărește încurajarea cadrelor didactice să urmeze cursurile gratuite oferite prin Casa Corpului Didactic, astfel încât să putem vorbi de calitate în învățământ.. Noul proiect prevede atribuirea de credite transferabile fiecărui curs de perfecționare. "Cantitatea" specializărilor va avea efecte și asupra salariului pe care îl va primi cadrul didactic. Participarea la programele de formare continuă a avut efecte asupra veniturilor profesiorilor, însă, pe cât se pare, nu suficient de puternice pentru a-i aduce în sălile de curs. Cei care vor dori să obțină grade didactice vor avea de demonstrat evoluția întregii cariere, deoarece creditele obținute se cumulează pe parcursul întregii activități didactice, indiferent de domenii. Noile obligații se adresează personalului didactic de la toate specialitățile, înclusiv cele nou apărute, în învățământul preuniversitar special și de masă. Cât de specializați vor fi profesorii, în urma participării (cantitative) la cursuri de formare continuă, și dacă își vor merita salariile "flexibile" va putea fi lesne de verificat prin prisma rezultatelor elevilor. Mihaela PEȘTEAN Modificări legislative importante pentru asistenții medicali De la finele lunii noiembrie, odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 144/2008, statutul și exercitarea profesiei de asistent medical în România au fost modificate. Astfel, una dintre principalele noutăți aduse de lege este împărțirea cadrelor medicale medii în trei categorii: asistenți medicali generaliști, moașe și asistenți medicali. Drept urmare, titulatura organismului profesional al asistenților a fost schimbată, devenind acum Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR). Legea și-a propus să armonizeze legislația românească cu cea europeană. Primele două categorii, asistenții medicali generaliști și moașele, sunt profesii recunoscute peste tot în Europa,în timp ce persoanele care aparțin celei de a treia categorii vor fi nevoite să facă o serie de cursuri speciale pentru ca diplomele lor să fie recunoscute pe plan european. Pensionare la 65 de ani Ordonanța prevede, de asemenea, că asistenții își pot exercita profesia în regim salarial sau independent, în sistemul public sau privat. O altă prevedere nouă este că asistenții își pot exercita profesia numai în baza certificatului de membru eliberat de organismul profesional, autorizațiile de liberă practică fiind eliminate. La acceptarea în organizația profesională, cadrele medii vor fi nevoite să depună un jurământ, la fel ca medicii. De asemenea, ordonanța de urgență prevede că vârsta de pensionare pentru asistenții medicali este de 65 de ani, indiferent de sex. Grație reglementării amintite, la împlinirea vârstei legale de pensionare, de 57 de ani, asistenții vor putea opta pentru continuarea activității până la 65 de ani. Daniela FIZEȘAN