Sălajul European, iulie-septembrie 2010 (Anul 4, nr. 124-189)

2010-09-16 / nr. 179

Sălajul European .♦ * ** ■» ( ACTUALITATE JOI -16 septembrie 2010 • pagina 2 Dispută pe gunoaie! "Avem o țară minunată, păcat că este locuită!", am avea tendința să spunem uneori. Exemplul pe care o să vi-l prezentăm se încadrează perfect contextului. La hotarul dintre comuna Românași și comuna Treznea, există un loc cunoscut de localnici sub denumirea de "La curmătură". Reprezentat printr-un spațiu verde cu puternic potențial de agrement, domeniul este împânzit de copaci și de mici formațiuni pietroase sub formă de stânci care îi conferă o titulatură de cadru feeric, mai ales când soarele de primăvară-vară îl mângâie cu razele lui protectoare. Până aici nici o problemă... Dar inutilitatea domeniului ca spațiu de agrement apare în momentul în care observi că acolo, unde ar trebui să se întindă păturile persoanelor cu poftă de ieșire în natură, sau să vezi copiii alergând în jocurile lor gălăgioase după felurite mingi, tronează maldăre de gunoi. Dar poate că nici gunoiul nu ar fi cea mai mare problemă, asta în cazul în care ar fi strâns și dus spre centrele specializate de colectare. Din păcate gunoiul care parcă îți râde în nas demostrându-ți cât de bine "stă" pe întinderea verde, reprezintă subiect de discuție în contradictoriu între doi primari. Astfel, viceprimarul din Românași susține că maldărele de deșeuri se află pe teritoriul comunei Treznea, iar de cealaltă parte, primarul Treznea acuză primăria comunei Românași cum că teritoriul este sub administrarea Românașului. La curmătură, "un Triunghi al Bermudelor" Nagy Erzsébet Csutak, Comisar Șef al Comisariatului Județean Sălaj al Gărzii Naționale de Mediu, ne-a declarat că în primăvara anului 2008, în colaborare cu firma de salubrizare AVE, fliala Sălaj, și Primăria Românași, au avut o acțiune de curățare a arealului poluat de deșeuri. "Acolo, firma AVE a amplasat un container mare, expres pentru depozitarea corespunzătoare a gunoaielor. Am înțeles că respectivul container nu se mai află în locul unde era situat acum câțiva ani". Informațiile doamnei Csutak au fost confirmate într-o scurtă vizită pe care redacția a făcut-o teritoriului numit "La curmătură" nu a găsit nici urmă de container, deși "primăriile au obligația de a amplasa containere în locurile cunoscute drept zone de agrement". Nu știm de ce nu mai există acel container, de fapt nimeni nu credem că știe. Probabil a dispărut în neant....păcat că nu a luat cu el și gunoaiele din împrejurimi. Pentru a face haz de necaz, dacă ai un GPS în mână și te plimbi prin locurile acelea, vei putea observa, cu stupoare, că ecranul aparatului de localizare devine complet alb indicând un gol complet, fără drum, fără nimic. Dar, revenind la subiect, "de acolo avem reclamații care revin, deși trimitem adrese oficiale către primării." Ne întrebăm, de ce nu face nimeni nimic? Poate că frica de a intra pe teritoriul altcuiva înfricoșează anumite persoane. Sau poate, dragi contribuabili, este mai lejer să se plătească amenzi. Dumneavoastră ce credeți? Nu este teritoriul meu! Oamenii tăi produc gunoiul! în cadrul unei convorbiri telefonice, primarii celor două comune au afirmat că teritoriul luat în discuție provoacă anumite controverse, totuși amândoi susțineau, "sus și tare" că porțiunea de pământ nu aparține comunei pe care o au în administrare. Probabil că "La curmătură" este un "no man’s land". Cât ține de oamenii care depoziteză deșeurile în arelul respectiv "Toate deșeurile sunt depozitate acolo de cei de la Păușa (comuna Românași). Primarul din Românași spune că vin ai noștri cu căruțele și lasă gunoaiele acolo, dar asta este imposibil datorită faptului că, pentru a ajunge la curmătură oamenii de aici au de urcat un deal, proces care este imposibil de realizat cu ajutorul căruței" (primarul comunei Treznea). Răspunsul viceprimarului din Românași a fost că "probabil oamenii din Păușa depozitează deșeuri acolo, dar nu este teritoriul meu". Oricum, viceprimarul din Românași a declarat că își ia angajamentul de a curăța zona de acolo. Problema gunoiului rezolvată de diateza pasivă După câte ați putut observa, nimeni nu știe sau nimeni nu vrea să știe cine depozitează ilegal gunoi pe arealul anterior descris. La problema aceasta venim noi cu o rezolvare pentru a-i împăca pe ambii primari. Nimeni nu aruncă gunoiul. Gunoiul SE aruncă. Pentru a fi mai expliciți, nimeni nu știe cum, depozitele de deșeuri apar în acele locuri. Probabil, pe timp de noapte, se metamorfozează în creaturi ciudate cu picioare. SE transportă până la curmătură unde SE așează la o poveste cu restul deșeurilor, iar la venirea zilei, când soarele de vară-primăvară le surprinde SE pietrifică și rămân acolo, așteptând ziua în care vor fi băgate în seamă de cineva. Vedeți, dragi cititori ai articolului, limba română este frumoasă dar și foarte folositoare în caz de rezolvare a unor conflicte care SE iscă din motive atât de stupide, cum ar fi o porțiune poluat de gunoi. Vlad GHEORGHIȚEANU Din 20 septembrie, polițiștii vor reduce activitatea, în semn de protest Săptămâna viitoare, lucrătorii de poliție vor demara acțiuni de protest împotriva măsurilor de austeritate impuse de Guvern, care au condus la diminuarea semnificativă a salariilor polițiștilor. Pentru a-și face cunoscute doleanțele, oamenii legii vor organiza proteste fără precedent în activitatea de până acum a Poliției. Nemulțumiți de reducerile salariale, polițiștii au decis ca, începând de luni, 20 septembrie, să-și reducă activitățile. Concret, ei sunt hotărâți să nu mai aplice amenzi, să nu mai patruleze pe străzi, să nu dirijeze circulația și să nu participe la audieri în anchetele penale. Ei vor acționa doar pentru soluționarea unor cazuri de urgență. Potrivit lui Marin Gruia, președintele Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual (SNPPC), "polițiștii vor merge în teren dar vor sta în puncte fixe și nu vor acționa decât la apelurile de urgență anunțate la 112”. Totodată, "Poliția Rutieră nu va mai dirija circulația, nu va mai da amenzi, ci doar avertismente, nu vor mai face audieri în dosarele penale. Protestul nostru este similar cu cel al magistraților. Avertizăm autoritățile să nu facă presiuni la adresa noastră că s-ar putea să se trezească cu o revoltă fără precedent", a adăugat președintele SNPPC. Măsurile anunțate de liderul de sindicat nu vor fi însoțite de proteste de stradă. în Sălaj, mai mult de jumătate din cei aproximativ 600 de lucrători de poliție, care își desfășoară activitatea în județ, sunt membri ai SNPPC. Florin MINTAȘ w www.salaruleuropean.ro T I