Sălajul European, ianuarie-martie 2011 (Anul 5, nr. 1-62)

2011-01-13 / nr. 7

.**%• | Sălajul European ACTUALITATE JOI - 13 ianuarie 2011 • pagina 2 Val de îmbolnăviri cu viroze și pneumonii în săptămâna 3 - 9 ianuarie a.c., s-au înregistrat 1.426 cazuri de infecții acute ale căilor respiratorii superioare, în creștere cu 12% față de săptămâna anterioară și 180 cazuri de pneumonii acute, reprezentând o creștere de 51% față de intervalul anterior. 97 persoane diagnosticate cu acest tip de afecțiuni au fost spitalizate, informează Mihai Cheșel, purtătorul de cuvânt al Direcției de Sănătate Publică Sălaj. Cei mai afectați au fost copiii, la grupa de vârstă 0 - 14 ani, înregistrându-se 938 cazuri de îmbolnăviri. "Din nefericire s-a înregistrat și un deces în spital, secția TBC. Este vorba de un bărbat din Zălau, în vârstă de 69 ani, diagnosticat cu bronhopneumonie abcedată plămân stâng", precizează Mihai Cheșel. De la începutul campaniei de vaccinare, în județul Sălaj, au fost imunizate gratuit împotriva gripei sezoniere 13.547 persoane din grupele considerate la risc. A.P. Anul 2010 a adus o scădere în ceea ce privește cererea de pașapoarte Conform informațiilor oferite de către comisarul șef Prodan Ionuț, șef Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Simple, în anul 2010 au fost înregistrate 6936 cereri pentru eliberare pașapoarte, din care 3619 pașapoarte electronice, iar restul pașapoarte temporare. "Față de anul 2009, în 2010 s-a înregistrat o fluctuație scadentă, deoarece 2009 a adus un număr total de 7184 cereri pentru eliberare pașapoarte", a declarat comisarul șef Prodan. Dacă vorbim despre adeverințele de liberă circulație, trebuie punctat faptul că și în cazul acestora a avut loc o scădere. Astfel, în anul 2010, s-au eliberat 169 de adeverințe față de 200 în anul 2009. în 2010, mai puține sancțiuni De asemenea, am aflat că 2010 a fost un an "mai cuminte" din punct de vedere al sancțiunilor pentru contravenții la regimul pașapoartelor, în 2009 s-au înregistrat 81 astfel de contravenții. Cât ține de suma încasată în 2010 pentru buget, aceasta se ridică la o valoare de peste 1.000.000 lei. în ceea ce privește infrastructură pentru Schengen, sursa citată a precizat că "în Sălaj, la fel ca în toată România, infrastructura informatică este pregătită pentru aderarea la spațiul Schengen". Vlad GHEORGHIȚEANU Penalizări de până la 45% din pensie, pentru pensionarea anticipată Tot mai mulți sălăjeni, care se apropie de vârsta pensionării, s-au săturat să muncească pentru salarii de mizerie și preferă să iasă la pensie, înainte de termen. Pe ei îi așteaptă însă o surpriză neplăcută, deoarece noua lege a pensiilor, intrată în vigoare la 1 ianuarie 2011, prevede penalizări importante în cazul pensionării anticipate. Florian But, directorul adjunct al Casei Județene de Pensii (CJP) Sălaj, ne-a declarat că de la începutul anului, la sediul instituției au fost depuse 46 de cereri de pensionare anticipată. Peste 90 la sută dintre cereri au fost pentru pensionarea anticipată parțial, care presupune îndeplinirea unor condiții mai puțin restrictive decât cele cerute la pensionarea anticipată. Astfel, potrivit lui But, 42 de sălăjeni au solicitat pensia anticipată parțial și doar o pensie anticipată, cu toate că legea presupune aplicarea unor penalități doar în cazul pensionării anticipate parțial. Conform noii legi a pensiilor, sunt prevăzute penalități de 0,75% pentru fiecare lună de anticipare. O persoană care vrea să iasă anticipat la pensie cu cinci ani înainte de împlinirea vârstei standard prevăzută de lege (65 de ani la bărbați și 63 de ani la femei) va fi penalizată cu 45% din valoarea pensiei pe care ar fi luată dacă se pensiona la termen, în cazul pensionării cu doi ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare, se aplică o penalizare de 18%. S-ar părea că sălăjenii au prins, din nou, "gustul", pensionărilor anticipate, după ce, în cursul anului 2010, Guvernul a suspendat, în perioada iulie - decembrie, posibilitatea pensionării înainte de termen. Conform legii, pensia anticipată se acordă cu cel mult cinci ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare, persoanelor care au cotizat la sistemul public de pensii cu cel puțin 10 ani peste durata stagiului complet de cotizare prevăzut de lege. Florin MINTAȘ www.salaruleuropean.ro