Sălajul European, ianuarie-martie 2011 (Anul 5, nr. 1-62)

2011-01-14 / nr. 8

Sălajul European ACTUALITATE VINERI - 14 ianuarie 2011 • pagina 2 în Sălaj, Recensământul Agricol ’ , V . • .. merge "ca pe toate" înregistrarea exploatațiilor agricole și a bunurilor deținute de agricultorii sălăjeni s-a desfășurat până acum fără probleme majore. Ioan Bujilă, directorul Direcției pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală (DADR) Sălaj, a declarat ieri, într-o conferință de presă, că în județul nostru Recensământul General Agricol (RGA) se apropie de final, fiind completate 78,68% din numărul total al chestionarelor. "în jurul datei de 20 ianuarie, recensământul în Sălaj va fi practic finalizat, urmând ca până în 31 ianuarie, când acțiunea se va încheia la nivel național, să fie înregistrate chestionarele persoanelor care nu au fost găsite inițial la domiciliu". Elena Mureșan, directorul Direcției Județene de Statistică (DJS) Sălaj, a afirmat că singurele probleme cu care s-au confruntat recenzorii au fost în mediul urban, unde recensământul s-a derulat mai încet decât la gospodăriile din mediul rural. în 31 de localități din județ, înregistrarea datelor statistice a fost superioară mediei calculate la nivel județean. Localitățile în care acțiunea s-a desfășurat foarte rapid sunt: Nușfalău (cu 93,13% chestionare completate), Hida (89,36%), Jibou (88,24%), Crasna (88,13%), Bobota (87,87%) și Sâg (86,58%). Recensământul s-a derulat mai greu în comunele Ileanda, Halmășd, Zimbor, Gârbou, Buciumi și Sânmihaiu Almașului, unde recenzorii au reușit să înregistreze sub 70% din numărul total al gospodăriilor agricole. în total, la nivelul județului Sălaj trebuie înregistrate 91.878 de exploatații agricole, din care 88.719 sunt exploatații individuale iar 2.554 sunt exploatații cu personalitate juridică. Recensământul General Agricol a demarat în 2 decembrie 2010 și se va încheia la data de 31 ianuarie 2011. în Sălaj, peste 700 de persoane au fost recrutate pe perioada recensământului, pentru a-i chestiona pe agricultori în legătură cu suprafețele de teren, utilajele și animalele pe care le dețin. Toate informațiile statistice sunt colectate la Institutul Național de Statistică (INS) și introduse întro bază națională de date. România, ca stat membru al Uniunii Europene, are obligația să efectueze Recensământul General Agricol o dată la 10 ani. Primele rezultate cu principalii indicatori (rezultate provizorii) vor fi difuzate în luna iunie 2011, rezultatele finale urmând a fi făcute publice și transmise la Eurostat (Institutul de Statistică al Uniunii Europene) la data de 30 iunie 2012. Florin MINTAȘ AJOFM pregătește deschiderea "sezonului" cursurilor pentru șomeri Conducerea Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj și-a propus pentru 2011 să recalifice profesional cel puțin 500 de șomeri sălăjeni. Peste 330 de persoane fără loc de muncă vor fi înscrise la cursurile gratuite organizate de instituție din fonduri proprii iar restul vor participa la cursuri finanțate cu fonduri europene. Romeo Sârca, directorul AJOFM, ne-a declarat că instituția așteaptă încă să primească bugetul aprobat pentru acest an dar că, în mod cert, din fondurile alocate va organiza cel puțin 10 cursuri, la care se vor adăuga alte cursuri din fonduri europene. "Ne-am propus ca la cursurile finanțate de la bugetul asigurărilor de stat să înscriem 336 de șomeri și ca aproximativ 10% dintre ei să poată participa atât la cursurile organizate de noi cât și la cele cu finanțare externă, în cadrul proiectelor pe care le derulăm vom califica persoane aflate în căutare de loc de muncă, pe toate nivelele de pregătire, inclusiv pentru persoane cu studii superioare, facilitându-le accesul pe piața muncii", a afirmat directorul AJOFM. Printre meseriile pentru care vor fi derulate cursuri de formare profesională sunt incluse cele de: bucătar, dulgher, tâmplar parchetar, electrician, electronist auto, frizer, manichiurist, lucrător finisor pentru construcții, lucrător instalator pentru construcții, lucrător în comerț, ospătar (chelner), patiser. Pe lângă cursurile profesionale organizate direct de AJOFM, instituția va derula împreună cu agenția de șomaj din Cluj un proiect în valoare de 500.000 de euro, de care vor beneficia 125 de șomeri din Sălaj și 275 din Cluj. Proiectul "O șansă pentru viitorul tău" este finanțat în proporție de 85% de Fondul Social European și se va derula pe o perioadă de doi ani. Șomerii sălăjeni pot participa gratuit la cursurile de calificare/recalificare profesională organizate de AJOFM. "Persoanelor care își caută de lucru li se oferă astfel posibilitatea dobândirii cunoștințelor teoretice și practice specifice unei noi meserii care să mărească șansele ocupării unui loc de muncă. Structura serviciilor de calificare/recalificare pornește de la cursuri de meserii, până la cursuri de perfecționare", a precizat directorul instituției. Persoanele interesate se pot înscrie la sediul AJOFM Sălaj, din Zalău, strada Tudor Vladimirescu, nr.8. Florin MINTAȘ www.salaruleuropean.ro ■