Községi polgári leányiskola, Sarkad, 1937

Gyakorlati irányú középiskolák. A fejlődő, haladó élet mindig többet és többet követel a vezetőktől és a vezetésük alá tartozó egyénektől. Nagyon fontos a nemzet szempontjából, mert élete csak akkor lesz harmonikus, ha a társadalmi rétegek, foglalko­zási ágak megoszlása egészséges, egyenletes. A gyakorlati életben, a mező­­gazdasági, ipari és kereskedelmi területen vezető szerepet játszó értelmiséget, az elméleti tudás mellett a hosszú, értékes tapasztalatszerzést nyújtó életiskola­ állította szolgálatba. Ezt a hosszú időszakot megrövidítik a gyakorlati élet különböző területein felmerülő követelményeket szemmeltartó gyakorlati középiskolák, melyek a gazdasági élet vérkeringését táplálják. A gyakorlati irányú középiskolák az ifjúságot a szakiránynak megfelelő szaktudáshoz jut­tatják és egyben gyakorlati műveltséggel látják el. Az Alföldön, a gazdasági élet fejlődése szempontjából, nagyon fontosak e gyakorlati irányú középiskolák, végzett növendékeink, már a közelség miatt is (Békéscsaba, Szeged) látogathatják e középiskolákat és így a mező­­gazdasági, ipari és kereskedelmi élet egységes és egészséges fejlődésébe, vérkeringésébe könnyen belekapcsolódhatnak. A gyakorlati, gazdasági élet mellett fontos szerepet játszik a neveléssel kapcsolatos élethivatásokra való előkészítése is. E gyakorlati irányú közép­iskola , a líceum, amely gyakorlati irányú műveltséghez, a fiúkat gazdasági, a leányokat háztartási ismeretekhez juttatja, továbbá a családi és iskolai gyermekneveléshez szükséges alapismeretek tanításával magasabb nevelési szaktanulmányokra is előkészít. Líceummá az 1938/39. tanévtől kezdve a volt tanító(nő)képzőket szervezik át. A líceumot végzett tanuló érettségi bizonyítványt kap, amely képesít : a tanítói akadémiákra, polg. isk. tanárképző főiskolára, gazd. szak­­tanítóképzőre, gazd. akadémiákra, zene- és képzőművészeti főiskolára, testneve­lési főiskolára, a Magy. Kir. József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egye­tem közgazdaságtud. karának közgazdasági és keresk. osztályára. A férfiak ezen­kívül a közigazgatási, postai, vasúti tanfolyamokon is folytathatják tanul­mányaikat. A leánytanulók pedig a szociális tevékenység sokféle faját : a beteg­ápolást, gyermekvédelmet, népvédelmi szolgálatot, szegénygondozást, iskola­­nővéri teendőket is láthatják el. Ezek a gyakorlati életpályákra nevelő iskolák biztosítani fogják az iskolafajok közötti egyensúlyt és új életlehetőségeket nyújtanak a gazdasági és nevelői élet horizontján.

Next