Református főiskola, teológiai akadémia és gimnázium, Sárospatak, 1874

s az intézet többi ágainak rovására és hátrányára ne történjék, és e mellett hajlandónak nyilatko­zott egyházkerületünk a jogakadémia ügyében a testvér-egyházkerületekkel is érintkezésbe lépni. Sokan ugyanis, anyagi erőnk szigorú mérlegelése mellett, azon aggodalom nyomása alatt küzköd­­tek, hogy a jogakadémiára teendő nagy áldozatok bénítólag fognak visszahatni az akadémia másik két szakának jövő tovább­fejlődésére és az akadémiának alapul szolgáló gimnáziumra, s hajlandók voltak a jogakadémiára nézve, azon esetre, ha az anyagi kázforrások a többi igények figyelembe vétele mellett nem látszanának kielégítőknek, a debrecenivel való egyesítést hozni javaslatba. Ez értelemben a hittani és bölcsészeti szak, továbbá a gimnázium is felszólíttatott, hogy mindegyik a maga szükségleteit s reformjavaslatait az egyes ágak tervszerű tovább­fejlesztésére nézve tárja fel. Az egyes szakok indokolt előterjesztéseiket csakugyan be is nyújták a tanügyi bizottsághoz s ennek utján a tavaszi közgyűlés elé. A hittani szak két új tanszék felállításának szükségét emelte­­ ki. Az egyiket a két exegesis minden tekintetben kívánatos külön választhatása és az összehasonlító vallástudománynak a tanrendbe fölvehetése végett oly formán, hogy az új tanszék az összehasonlító vallástudományt (különös tekintettel az emberiség egy­harmada által vallott budd­­hismusra) és az ó­szövetségi nyelvet, írásmagyarázatot és Izrael vallásos történetét, atalán az egész ó­szövetségi theológiát ölelné fel, míg a mostani exegeticai tanszék tisztán az uj szövet­ségre szorítkoznék oly formán, hogy nemcsak magyarázná az uj szövetséget, hanem azt történel­mileg is kezelné, az uj szövetségi isagogica, Jézus élete s a keresztyénség őstörténetének előadá­sával. A másik uj tanszék felállítását egyfelől az erkölcstannak a vallástannal való egyesíthetése szempotjából, másfelől a rendszeres vallástudományoknak jelen mindinkább növekvő széles elága­­zódására való tekintetből látta szükségesnek, az eddigi egy rendszeres theologiai tanszék mellé, a hittani kar előterjesztése, annyival inkább, mert a régi systhematica theologia a mai tudományos fejlettségen s a jelen és különösen a jövő igényeknek megfelelőleg, a rendszeres vallástudományi tankörnek csak egy részét képezi már, mellette mindinkább elodázhatlanná válván a vallásos tan­rendszernek, nemcsak mint történetinek, mint positívnak, hanem az újkori tudományokra való tekin­­tetből, mint elméletinek, tisztán tudományosnak, vagy ha úgy tetszik kifejezni, mint bölcsészetinek tárgyalása. Ezeken kívül a hittani kar, saját szempontjából, a vallástudományi körre és a lelkész­nevelésre való tekintetből, a bölcsészeti szakra is kiterjesztő figyelmét és a vallási szak érdekében kimutatá annak a szükségét is, hogy a Felméry Lajos eltávozásával megürült neveléstan-psycho­­lógiai tanszék sürgetőleg újra betöltessék, s ezen kívül, miután a bölcsészetből annak történetén kívül egyéb jelenben elő nem adatik, kívánatosnak tünteti fel egy rendszeres bölcsészeti (illetőleg természettudomány-bölcseleti) tanszéknek felállítását is. A bölcsészeti szak ugyanez értelemben nyi­latkozott, s elodázhatlannak mondá ki a neveléstani tanszék újból betöltését és mint ezutáni első szükséget emelé ki, melyet azonban még pillanatinak nem tekinte, a természettudományi (illetőleg természettudomány-bölcseleti) tanszék felállítását. A jogi kar előterjesztése az eddigiek mellé elég­ségesnek tartó három új jogi tanszék felállítását oly formán, hogy kettő már a jövő évre, a har­madik pedig az azt követő évre töltessék be. Mindezen előterjesztéseket és javaslatokat, a Mis­kolcon ápril 27—29 napjain tartott egyházkerületi közgyűlés, a 7. k) pontja alatt hozott határo­zatával, magáévá tette. És pedig mindenek előtt kimondatott a jogakadémia fentartása, s ezzel kapcsolatban a­z új jogi tanszék felállítása. Másodszor a theológiai két- és a bölcsészeti egy tanszék felállítása szintén elfogadtatott „azon megjegyzéssel, hogy ezek rögtöni felállítása csak az épen jelenben gátló körülmények által lévén akadályozva, vagyis egyelőre csak igen rövid idő kér­désévé téve, legfőbb gondjai egyik tárgyává teszi az egyházkerület ezeket is mielőbb rendszeresíteni.*

Next