Sárospataki Füzetek 2. (1859)
Nevelés, tanügy - Árvai József: Népiskolai tervezet a tiszáninneni ref. egyházkerületben
2 NÉPISKOLAI TERVEZET a tiszáninneni ref. egyházkerületben. 1) A népiskola feladata. A keresztyén népiskola a keresztyén népélet sarjadéka és gyümölcse, az egyház kebelén viruló oly intézet, melynek feladata, hogy öntudatos, ép, erőteljes keresztyén népéletet terjeszszen és ápoljon, üdvös szolgálatot tegyen az egyháznak, az államnak és a családnak. A népiskola egyszersmind népnevelő intézet, melynek mint ilyennek céljával egyenesen ellenkezik a nép között felületes, külső világi műveltséget s ez által a közélet leendő polgáraiban, a mennyire némi bizonyossággal előre látni lehet, jövő helyzetük, állásukkal s a fennálló társadalmi rend és viszonyokkal elégületlenséget kelteni, sőt inkább egyenes feladata az erkölcsöket keresztyén szellemben nemesíteni, s a növendékeket jövő egyszerű életpályájukhoz előkészíteni, akképen vezetni, hogy azok egykor saját körükben mint munkás, jó szivü, kegyes családatyák és anyák, ügyes, lelkismeretes és hű munkások, rendszerető, békés, engedelmes alattvalók Istennel békében, sorsukkal megelégülten éljenek. A népiskola az egyháznak tesz szolgálatot, a mennyiben Isten ismeretére, imádására vezet, előkészít a konfirmációhoz, isteni félelemben nevel, s józan keresztyén fegyelmezés által a gyermeket korának megfelelő szellemi ápolásban részelteti. Továbbá az államnak szolgál, a mennyiben oda működik, hogy a leendő honpolgár a törvényes felsőség iránt tisztelettel és kegyelettel viseltessék. Végre szolgálatot tesz a családnak, amennyiben a szülők iránti tiszteletre, átalában házi erényekre tanít és szoktat. Ebből azonban világos, hogy a népiskola nem vezethet egyoldalulag egy vagy más irányban, hanem az egész embert képezi; mig az értelemre hat, egyszersmind a szívet is formálja; mig ismeretet közöl, azalatt a kedélyre és jellemre, a növendék egész lelkületűre törekszik hatni.