Sárospataki Füzetek 2. (1859)

Nevelés, tanügy - Árvai József: Népiskolai tervezet a tiszáninneni ref. egyházkerületben

2 NÉPISKOLAI TERVEZET a tiszáninneni ref. egyházkerületben. 1) A népiskola felad­ata. A keresztyén népiskola a keresztyén népélet sarjadéka és gyümölcse, az egyház kebelén viruló oly intézet, mely­nek feladata, hogy öntudatos, ép, erőteljes keresztyén nép­életet terjeszszen és ápoljon, üdvös szolgálatot tegyen az egyháznak, az államnak és a családnak. A népiskola egyszersmind népnevelő intézet, mely­nek mint ilyennek céljával egyenesen ellenkezik a nép között felületes, külső világi műveltséget s ez által a köz­élet leendő polgáraiban, a mennyire némi bizonyossággal előre látni lehet, jövő helyzetük, állásukkal s a fennálló tár­sadalmi rend és viszonyokkal­ elégületlenséget kelteni, sőt inkább egyenes feladata az erkölcsöket keresztyén szellem­ben nemesíteni, s a növendékeket jövő egyszerű életpályá­­jukhoz előkészíteni, akképen vezetni, hogy azok egykor sa­ját körükben mint munkás, jó szivü, kegyes családatyák és anyák, ügyes, lelkismeretes és hű munkások, rendszerető, békés, engedelmes alattvalók Istennel békében, sorsukkal megelégülten éljenek. A népiskola az egyháznak tesz szolgálatot, a mennyi­ben Isten ismeretére, imádására vezet, előkészít a konfirmá­cióhoz, isteni félelemben nevel, s józan keresztyén fegyel­mezés által a gyermeket korának megfelelő szellemi ápolás­ban részelteti. Továbbá az államnak szolgál, a mennyiben oda működik, hogy a leendő honpolgár a törvényes felső­ség iránt tisztelettel és kegyelettel viseltessék. Végre szol­gálatot tesz a családnak, a­mennyiben a szülők iránti tisz­teletre, átalában házi erényekre tanít és szoktat. Ebből a­­zonban világos, hogy a népiskola nem vezethet egyoldalu­­lag egy vagy más irányban, hanem az egész embert képe­zi; mig az értelemre hat, egyszersmind a szívet is for­málja; mig ismeretet közöl, azalatt a kedélyre és jel­lemre, a növendék egész lelkületűre törekszik hatni.

Next