Sárospataki Füzetek 5. (1861)

Egyház, hittan és egyháztörténet - Homokalföldi: Tanúság az idő jelenségeiből az egyház érdekében

TANÚSÁG AZ IDŐ JELENSÉGEIRŐL AZ EGYHÁZ ÉRDEKÉBEN.­­ Egy ily élvezetes órámból ismerkedtem meg egy gon­dolattal, melyet, minthogy azt az egyházra tanúságosnak vélek, itt elmondandó leszek. Azon jelszó, melyet a hatodik, a többit elnyeléssel fe­nyegető nagy­hatalom zászlótartója lobogójára feljegyzett, ezen szó: nemzetiség. E zászló alatt vívatnak napjaink fegy­veres, és szellem harcai; e zászló alatt lett megtámadva egy, minden fegyveres hatalmasságoknál erősebb, mert szellemi nagy hatalom, a római keresztyénség hitén ala­puló, az által fentartott független pápaság. És e zászló alá mind áttörhetlenebb tömegekben gyülekeznek a népek, s győzelemről győzelemre mind magasabban lobog az a lángeszű hős zászlótartó kezében. Bármint akarjuk, és tudjuk is papiroson különválasz­tani a pápa, mint fejedelem érdekét, a pápa, mint egyház feje érdekétől, a gyakorlatban, a hívek meggyőződésében összeesik az, annyira át, meg átszövődött egyik a másikon; ez nem is lehet másként. A gyakorlati élet sohasem ked­vező hajszálfinomsága tudós megkülönböztetéseknek. De hisz ez állításnak bizonyítéka is van elég, bizonyítéka a pá­pai hatalom egész védelmi rendszere, és er­eje, bizonyítéka az egyház minden gondolkodó hívének lelki állapota, mely az új események által vagy megrendült, vagy újabb esz­mékkel eddigi meggyőződésének némi módosulásával ba­rátkozott meg. Legdönthetlenebb bizonyíték azonban ma­gának a pápaságnak előállása, s életfejlődése, melyet itt rö­viden vázolni megkísértek. Midőn a keresztyénség, mint egy istenimádás a pogány­ság, mint több istenhives ellen fellépett, az előidőkbeli hí­vek felfogásában mindenekelőtt ezen minden népeket fel­ölelő, minden időkre kiterjedő, minden erőt, hatalmat ma­gában foglaló, központosító, ha szabad így mondani: jel­leme tűnt, fel a kijelentett vallásnak. Minden keresztyén te­hát szükségkép, minden egyéb vallás parancsolta kötelessé­gek között, legerősebben érezte a közösség kapcsát hitének sorsosaival, az egy Istenbe és Krisztusba vetett hit által. Az ily egyéni különtételének tiszta öntudatára még el nem juthatott ember, de a hit tárgyának imádásában a rajon­gásig fokozott áhitat, a lélek örök törvényei szerint, e föl­dön is minden áron tárgyat keres magának, így látjuk, mindjárt kezdetben csoportosulni a keresztyénséget az após-

Next