Sárospataki Füzetek 12. (1868)
1868 / 1. füzet - Perlaky Sándor: A positiv tanok és a kritika közötti viszony. A positiv és racionális tudományok. A fakultások pere
A positiv tanok és a kritika közötti viszony. A positiv és racionális tudományok. A fakultások pere. — Kanttól, Fischer Kuno után. — A kanti vallástan minden pontjain kitűnik az ellentétel az észhit és a statutarius egyházhit között, annál világosabban, minthogy Kant ez ellentételt mindenütt öntudattal és szándékosan kiemelte. Ha a statutarius kinyilatkoztatási és egyházhit tudományos systema alakját veszi fel, úgy pozitív theológiává képződik; az észhit, ha tudományilag alakul és nyilatkozik, racionális theológiává lesz. A mely viszonyban áll az észhit a statutariushoz, abban áll a racionális theológia a positivhoz. E systemák vitája oly régi, mint önmaguk. Azon sajátságos nemű az, hogy közönségesen az egyház vagy állam hatalma beleavatkozik a peres kérdésbe és az ügyet oly okokkal dönti el, melyek nem tudományszerűek. Kant maga is tapasztalta vallástana alkalmával ez öszszeütközést. Ellenében a vita kérdése azon gyűlöletes nemű személyes és politikai üldözéssé vált, melyről Kant életében körülményesen emlékeztünk meg. E tapasztalások és maga az ügy fontossága is érdekévé tették a fitozófnak, hogy a racionális és positiv theológia viszonyát tudományos vizsgálat tárgyául tűzze ki. E vizsgálat a kanti vallástanban már fel van állítva és általa megalapítva. I. A positiv és racionális tudományok. Az universitás és a fakultások. A tudományos vizsgálat nincs az egyes esethez kötve; felfogja az egyes esetet annak elvéből és azért azt egész terjedelmé *) Geschichte der ueuern Philosophie.1