Sárospataki Lapok, 1884 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1884-01-14 / 2. szám

21 SÁROSPATAKI LAPOK. egészen felesleges. A zsidóság, mint vallásos intéz­mény „elvégeztetett“ s a keresztyénnel kötött szö­vetség annak régi dicsőségét bizony nem hozza vissza. Ellenkezőleg hivatva van annak teljes lejár­tát elősegíteni, amit nagyon jól tudnak azok a rab­bik, akik hálálkodva fogadták a javaslat elbukását. Pál apostollal tartunk azért, aki szerint a tör­vény nevelő mester a Krisztusra s aki oly erőt tulajdonított a keresztyénségnek, amely a vegyes házasságban is elvégezi a maga átalakító munká­ját, megszentelvén a nem keresztyén felet és a gyermekeket is. Szomorú dolog volna, ha a keresz­­tyénség már annyira megü­resítette volna magát, hogy azon a mozaismus is hatalmat vehetne, ha a zsidó-keresztyén házasságban ez húzná a rövi­­debbet. Ha ez lehetséges volna, az azt bizonyítaná, hogy a keresztyénségből kifogyott a Jézus szelleme. Ha tehető a vegyes házasság keresztyén és keresztyén között úgy, hogy az nem buktatja el sem a vallásosságot, sem az erkölcsiséget, akkor épúgy lehetséges a keresztyén és a zsidó között is, mert a zsidóság vallásos missiója már lejárt. A vallásos­ közönyről pedig akár ne is beszéljünk, mert az ahoz képest van meg vagy nincs meg, aminő fogalmunk van a vallásosságról. Nincs hát okunk irtózni a szóban forgó javaslat­tól, mint olyantól, amely talán ránk hozná a zsidóság­nak az ó­szövetségben megjövendölt szaporodását. Ezt bizonyára maguk a javaslattevők sem óhajta­nák s nem óhajtják a keresztyén erkölcsök és val­lásos érzület meglazulását vagy elkorcsosodását sem. Amit óhajtanak, az főleg a házassági jog rendezése s lehető egyesítése az állam kezében, s csupán ez egyetlen szempont elég arra, hogy kíván­juk a javaslatnak törvényerőre emelkedését. Ha nem lehetséges az általánosan kötelező polgári házasság, akkor elégedjünk meg azzal a híddal, amelyen abba a szabadlevegőjű várba előbb­­utóbb bejuthatunk. A modern állam minden egész­séges mozdulata a közszabadság javára szolgál, a közszabadság pedig a protestantismusnak csak üdvére lehet. I­fladácsi György: ISKOLAI ÜGY. Nőnevelésünk ügyében. (Vége). Bizony nem kis munkát, áldozatot igényel az a körülmény, midőn a korszellem, a kormány megkö­veteli, hogy két-három tanerővel több legyen vala­mely intézetnél, felszereltessék az illendően, de pénzt, de alapot nem ad senki, így értük meg az 1876-ik évet. Ekkor az akkori tanfelügyelőségnek eszébe jutott, hogy ő is tegyen valamit Miskolcon a nevelés érdekében, s anélkül, hogy csak szóba állott volna nőneveldénk egyházi és világi gondnokaival, polgári leányiskolát hozott Miskolcra. Egyszerre kimondták, hogy a prot. felsőbb leánynevelő-intézetnek ütött az órája. Hogyne?! Ren­des, fizetéses tanárok, teljesen fölszerelt iskola s olcsó tandíj. Mi lett az eredmény ? A mi növendékeink lét­száma 101-re emelkedett a megelőző iskolai év 89 lét­számáról. 1877-ben e létszám alig néhánynyal csök­kent. Csodálatos ereje van ennek a szívós protestáns népnek, gondolták, mondogatták. No de majd vége lesz a kitartásnak, ha megnyílik 1878-ban a dúsgaz­dagon fölszerelt, római katholikus zárda. Soha annyi szánakozója embernek nem volt, mint nekünk. Óh mennyi farizeusi,jezsuita álarcot láttunk akkor! Hogy­ne ! Ily versenytársakkal szemben , hogy tarthatná fel magát az a szegény protestáns felekezeti iskola!? Biz az nehéz dolog volt. És hogy a pálma annál nagyobb terhet kapjon, a természet is segített forra­dalmával. Ránk jött az árvíz, mely miatt iskolánk szeptember végén nyilván meg, a létszám, természe­tesen nagyot csökkent, másfelé vivén a szülők gyer­mekeiket orvosi tanács s a félelem folytán. 1879-ben a létszám már ismét az előző éveké volt s kezdtek beszélgetni, hogy hát nem a zárda tulajdonképeni oka az 1878-ik évi létszám csökkenésének. De ami legroszabbul esett, ez azon végtelen kö­zöny, melylyel különösen a reform, lelkészi kar részéről találkozott ez intézet mindenkor. Gondolkodtam, mi lehet ennek valódi, igazi oka? Nem lehet más, mint hogy leánygyermekeik nevelését itt nálunk kétséges­­nek találják, nem eszközölhetik. És úgy is volt. Tehát segítsünk ezen első­sorban. Hiszen, szerintem ez a mi szerény leánynevelő-intézetünk épen arra van hivatva, hogy a lelkészek, tanárok, tanítók s általá­ban a mívelt középosztály gyermekeit nevelje. Egy balvéleményt, hogy iskolánk csak Miskolc érdekeinek kedvez, igyekeztem eloszlatni az éveken át kiadott értesítőkkel, melyekben a számok csalhatatlanságá­­val bebizonyítottam, hogy a vidéki, távolabb megyék növendékei kétharmad részét teszik az összes létszám­nak; izraeliták pedig, kivált, mióta a polgári iskola megnyílt, nincsennek, vagy alig számbavehetőleg vannak. Megjártam az értesítővel is. 1880-ban Sárospa­takon tartott bizottsági ülésben volt olyan ember is, aki azt merte mondani, hogy ő nem hisz az értesítő­nek sem, mert pozitív tudja, hogy a miskolci prot. leánynevelő-intézetbe nagy számmal zsidók járnak. És ez épen akkor történt, midőn végtelen sok jóakarattal, telve legnemesebb szándékkal, eszményi törekvéssel siettem az alma mater falai közé, hogy ezen év (1880.) nyári közgyűlésének határozata foly­tán részt vegyek egy bizottsági ülésben, mely leány­­nevelő-intézetünk szellemi, anyagi helyzetének volt hivatva lendületet adni az újhelyi közgyűlés elé beter­jesztendő javaslatban. E javaslatnak általam kidolgo­zott pontjai között fő helyet foglalt el egy női con­­victus eszméje, egyenesen a lelkészek, tanárok, taní­tók s általában a középosztály gyermekei számára, melyben tisztességes, de olcsó ellátásban részesülje­nek s leszállított tandíj mellett a kor színvonalán álló nevelést kapjanak. Mi lett az eredmény? Kérő íve­ket bocsátottunk ki országszerte, az egyházkerület főgondnokainak aláírásával, hangsúlyozván a leszál­lított tandíjt és a convictus ügyét. Miként mindig voltak lelkes bajnokai a szent ügynek, nem hiányoz­tak most sem, akik meghozták áldozataikat. De épen az egyházmegyék, — három kivételével — maradtak nagyrészint közönyösek. A begyűlt összeg befizetett és be nem fizetett alapítványokkal együtt alig megy 4000 forintra, melynek kamata alig elégséges arra, 2­ 22

Next