Scînteia Tineretului, septembrie 1968 (Anul 24, nr. 5998-6022)

1968-09-16 / nr. 6010

ASTĂZI, IN ÎNTREAGA ŢARĂ, , ŞCOLILE SĂRBĂTORESC DESCHIDEREA CURSURILOR SALUTUL Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România adresat cadrelor didactice şi elevilor cu prilejul deschiderii noului an şcolar Stimaţi tovarăşi învăţători şi profesori, dragi elevi, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România vă adresează un călduros salut cu prilejul deschiderii noului an de învăţămînt — eveniment însemnat în viaţa cadrelor didactice şi a elevilor, a tuturor celor care prin nobila lor strădanie aduc o contribuţie valoroasă la progresul continuu al şcolii. Îmreună cu dumneavoastră, iau parte cu acurie la acest început sărbătoresc de an şcolar părinţii copiilor, întregul popor. Pe tot cuprinsul ţării, şcolile îşi deschid porţile într-o perioadă de puternic avînt constructiv, de intensificare a eforturilor poporului nostru pentru înfăptuirea programului istoric elaborat de Congresul al IX- lea şi de Conferinţa Naţională a partidului, de adeziune şi sprijin unanim din partea tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, faţă de politica marxistleninistă a partidului şi statului, politică ce corespunde pe deplin intereselor majore ale naţiunii noastre, cauzei socialismului şi păcii. Prezentă permanent în decursul veacurilor în lupta poporului român pentru libertate, dreptate şi progres social, şcoala, continuatoare demnă a tradiţiilor înaintate ale cultură şi ştiinţei din ţara noastră, cunoaşte în anii construcţiei socialiste o dezvoltare fără precedent. Gratuitatea completă a învăţâmîntului de toate gradele, cuprinderea în şcoli a aproape 4 milioane de tineri, creşterea continuă a numărului de cadre didactice, asigurarea învăţâmîntului în limba maternă pentru copiii aparţinînd naţionalităţilor conlocuitoare, crearea celor mai bune condiţii pentru ca toţi copiii ţarii să-şi formeze o cultură bogată şi profundă, să-şi însuşească ştiinţa şi tehnica cea mai înaintată, reprezintă realizări însemnate ale societăţii noastre socialiste. In toţi aceşti ani, de adînci prefaceri, învăţătorii şi profesorii, cel mai numeros detaşament al intelectualităţii noastre, s-au aflat alături de partid, de conducerea sa, au participat cu devotament la marile acţiuni social-politice. Prin munca lor plină de dăruire ei au contribuit la formarea multor generaţii de tineri care participă cu abnegaţie şi pasiune, împreună cu întregul popor, la edificarea socialistă a ţării. Cum acest an şcolar se deschide o nouă etapă în istoria învăţâmîntului românesc, determinată de înfăptuirea prevederilor înscrise în Directivele Comitetului Central al Partidului şi în Legea învăţâmîntului, documente programatice de mare însemnătate, care stabilesc direcţiile de dezvoltare ale şcolii de toate gradele pentru o perspectivă îndelungată, căile pentru perfecţionarea şi modernizarea întregului nostru învâţămînt, astfel ca el să poată răspunde, în tot mai mare măsură, nevoilor societăţii noastre socialiste. Prelungirea duratei învăţâmîntului obligatoriu la 10 ani, extinderea şi diversificarea învăţâmîntului liceal, îmbunătăţirea profilului învăţâmîntului profesional şi tehnic, modernizarea planurilor, programelor şi manualelor şcolare, perfecţionarea metodelor de predare, lărgirea continuă a bazei materiale, crearea unor condiţii tot mai bune de muncă şi viaţă corpului didactic. (Continuare în pag. a 11-a) Pe operele patriei, zeci de mii de tineri susţin un nou Tabloului general al faptelor de entuziasm şi hărnicie pe care tineretul le înscrie pe şantierele muncii voluntarpatriotice, i se adaugă în aceste zile noi şi însufleţite detalii. După cum v-am mai anunţat, zeci de mii de tineri, în principal elevi şi studenţi, răspunzînd chemării organizaţiilor U.T.C., s-au îndreptat spre ogoare, pentru a ajuta la strinsul recoltelor. Redăm mai jos cele dintîi corespondenţe care ne vorbesc despre această entuziastă activitate. Satisfacţiile primului bilanţ Dornici de a contribui la strîngerea bogatelor recolte şi cu convingerea de a nu produce nici un fel de pierderi alături de vîrstnici, tinerii din judeţul Brăila participă cu entuziasmul specific, vîrstei, la recoltarea de pe cele 107 000 hectare cultivate cu porumb, 38 000 hectare cu floarea soarelui, 6200 hectare cu legume şi aproape 3 000 hectare de vie. Mobilizaţi de organizaţiile U.T.C. din şcoli şi întreprinderi la această acţiune de interes naţional, participă zilnic peste 12 200 de elevi din liceele din mediul rural şi urban şi săptămînal aproape 2 000 de tineri muncitori din municipiul Brăila şi oraşul Făurei. Stimulaţi şi de condiţiile optime de cazare şi organizare, încă din primele zile în toate unităţile au fost obţinute rezultate bune care confirmă hărnicia şi dragostea de muncă pe care o manifestă aceşti tineri. La fel ca şi ceilalţi oameni ai muncii de pe ogoare, ei se pot mîndri că la strînsul recoltei de pe aproape 30 000 de hectare floarea soarelui, 20 000 hectare porumb şi importante cantităţi de legume şi struguri şi-au adus o importantă contribuţie. In această acţiune s-au evidenţiat pînă în prezent formaţiunile de lucru compuse din elevii Liceului nr. 2 din municipiul Galaţi şi ai liceului Măxineni, care lucrează la fermele Măicăneşti şi Salcia, aparţinînd I.A.S. Măxineni, cele ale liceului nr. 5 care lucrează la fermele Bărăganul şi Dudeşti a căror valoare zi muncă s-a ridicat la 40—50 de lei, elevii liceului din Ianca şi Făurei care acţionează la I.A.S. Surdila, Greci şi Mircea Vodă şi care lucrează la recoltatul florii soarelui şi porumbului. Acelaşi lucru se poate spune şi despre elevii liceului nr. 1 şi 3 din municipiul Brăila care lucrează la strînsul legumelor la I.A.S. Dunărea şi I.C.A. Brăila. Cu mult elan, oferă ajutorul lor tinerii de la centrul şcolar agricol, Combinatul de celuleta şi hîrtie, Fabrica de confecţii, Şantierul naval, I.O.L.L. nr. 1, I.R.T.A., cooperatorilor din Brăila, Chişcani, Lacul Sărat, Baldovineşti şi altele la recoltarea porumbului de pe o importantă suprafaţă de pămînt. Ne este greu să exemplificăm numele celor evidenţiaţi sau să anticipăm cine va cîştiga drapelul ce se va acorda formaţiei de lucru fruntaşă pe judeţ, deoarece aportul tuturor este foarte important. Semnificativ în această privinţa sunt declaraţiile inginerului Popescu Victor, directorul I.A.S. Măxineni şi inginerului Sonerii Constantin directorul I.A.S. Dudeşti, care au spus : „Niciodată participarea tinerilor la campania de recoltare nu a fost atît de largă. Ea constituie pentru noi un mare ajutor. (Continuare în pag. a lll-a) Mereu aceeaşi şi totuşi inedită : prima zi de şcoală Foto: GR. PREPELIŢA ! Ah, astăzi mi se pare că e prima zi de şcoală ! Am visat că am luat trei la algebră şi nu ştiu formula aceia criptică ce mă va persecuta pînă la adinei bătrîneţe. Mi-a mirosit a penar, ştiţi ce-i acela mirosul de penar ? Ceva ce seamănă cu pilitura de lemn şi grafit laolaltă, plus puţin lac, plus niţică plastilină, plus indicibilul iz al cernelii ce-a lăsat o pată cu o muşcată pe faţa lui cea mai frumoasă. Mi-aş cumpăra o tăbliţă şi un condei şi aş lua-o de la cap pentru că oricît mă credeţi scriitor nu ştiu bine alfabetul pînă la capăt, adică inversez literele cînd ajung pe la T şi Z. E lunea sfîntă a începutului, a miracolului, a funduliţei albastre bine călcate şi-a ghiozdanului doldora de manuale ! O să merg pe stradă şi o să văd atîţia şcolari şi atîţia părinţi că o s-o iau la fugă Şi-o să mă închid în casă şi-o să plîng că nu duc pe nimeni de mînă spre templul acela de var şi dreptunghiuri negre, născînd minuni, din crete şchioambe. Timpul se rostogoleşte înapoi, clişeele s-au învechit, nasc o lume ucisă, macerată, văzută parcă prin tremurarea ploii. Mi se înghesuie în memorie curţile bătrîne ale şcolii primare, cu pomii lor majestuoşi, cu mirosul de creolină a unor misterioase încăperi, cu podeaua spălată cu sodă (pe vremea mea ceara de parchet era un lux) şi mai ales imaginea rufelor proaspete ale copiilor de 7 ani, tunşi şi puţin speriaţi, abandonaţi la poarta cea mare a unei cetăţi unde aveam să descoperim cu toţii joaca în colectiv, amiciţiile, geloziile şi sentimentul că poţi să te întreci cu cineva în mod nobil... Apoi răsfoitul pe sub bancă al cărţilor interzise în timp ce tragi cu urechea la vorba profesoarei şi acele teze scrise cu ochiul în caietul altuia, mîndria de a lua una cînd a ţinut Dumnezeu cu mica ta memorie, cununa de premiant din iunie într-o grădină de (Continuare în pag. a 11-a) EUGEN BARBU Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XXIV, SERIA II, NR. 6010 4 PAGINI — 30 BANI LUNI 16 SEPTEMBRIE 1968 ÎNVĂŢĂTURĂ— îndatorire de seamă a elevului Acad. ŞTEFAN BĂLAN ministrul învăţâmîntului Zi de sărbătoare, încă din ceasurile dimineţii, străzile satelor şi ale oraşelor de pe întreg cuprinsul ţării sînt înveselite de chipurile pline de voioşie ale elevilor. Purtînd cu mîndrie uniforma şcolară şi ghiozdanul, înconjuraţi de privirea — exprimînd o firească emoţie — a părinţilor, a tuturor cetăţenilor, elevii se îndreaptă spre şcoală. E sărbătoarea voastră, dragi şcolari, e prima zi a unui nou an de muncă, de năzuinţe şi de împliniri ! Tuturora vă adresăm urarea : succes la învăţătură ! Deschiderea şcolilor are astăzi o semnificaţie cu totul deosebită faţă de anii precedenţi. Anul şcolar 1968/1969 este primul an în care se aplică Directivele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, privind dezvoltarea învăţămîntului nostru de toate gradele şi noua Lege a învăţămîntului, înfăptuirea prevederilor acestor documente va avea o puternică înrîurire asupra vieţii materiale şi spirituale a întregului nostru popor, va îmbogăţi tradiţiile luminoase ale ştiinţei şi culturii româneşti. Trecem la şcoala generală şi obligatorie de minimum 10 ani. Noua şcoală va însemna dobîndirea de către toţi fiii patriei noastre a unor cunoştinţe sporite, a unui orizont cultural şi mai larg. Ea va asigura o mai bună orientare a copiilor şi tinerilor — potrivit aptitudinilor şi talentelor — în şcoli de nivel mai înalt, va amplifica posibilităţile de dezvoltare a personalităţii, de împlinire a aspiraţiilor celor mai îndrăzneţe ale tineretului nostru; începe şcolarizarea copiilor la vîrsta de 6 ani ; liceul de cultură generală funcţionează cu clasa a XI-a ; s-a mărit numărul claselor speciale de matematică, de fizică şi de limbi moderne ; în învăţămîntul profesional şi tehnic cresc posibilităţile de instruire prin organizarea unor forme noi de şcolarizare. Partidul şi statul nostru, întregul nostru popor se preocupă, dragi elevi, ca voi să aveţi condiţii cît mai bune de învăţătură. Numai în anul acesta se construiesc 3 000 de noi săli de clasă şi se asigură peste 17 000 noi locuri în internate. Au fost con(Continuare în pag. a II-a) i Organizaţia U.T.C.I o prezenţă activă din şcoală FLOAREA ISPAS secretar al C.C. al U.T.C. I I I I I I I I I I Există motive grăitoare pentru ca în acest an începutul activităţii şcolare să se bucure de semnificaţii noi, deosebite. Mai mult ca oricînd, grija partidului şi guvernului, privirile întregului popor sunt îndreptate asupra şcolii, asupra creşterii şi educaţiei tinerei generaţii. Anul şcolar 1968/1969 începe într-un cadru nou, creat de Directivele Comitetului Central al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea învăţămîntului, ca şi de noua Lege a învăţămîntului — documente de o excepţională însemnătate pentru cultura naţională, care atestă sporirea responsabilităţii ce revine şcolii, tuturor factorilor sociali chemaţi să contribuie la formarea tinerei generaţii, corespunzător condiţiilor actuale şi de perspectivă ale dezvoltării societăţii noastre socialiste, precum şi a revoluţiei ştiinţifice şi tehnice contemporane. în cuvîntul cald şi vibrant rostit de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU cu prilejul vi- I zitei în oraşul Turda se spunea : „Doresc să exprim tuturor cadrelor didactice felicitări şi să le urez succese în activitatea lor, să-i felicit totodată pe tineri pentru sîrguinţa cu care învaţă spre a-şi însuşi cele mai noi cuceriri ale ştiinţei, o cultură bogată, ştiind că numai aşa vor putea deveni buni cetăţeni ai patriei noastre, capabili să ducă mai departe făclia dreptăţii, libertăţii şi progresului material şi spiritual, să ridice România pe culmile tot mai înalte ale civilizaţiei“, în aceste zile în care toţi cetăţenii ţării, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi fac dovada profundei lor adeziuni faţă de politica partidului şi guvernului nostru, a hotărîrii ferme de a munci neobosit pentru întărirea patriei, tineretul şcolar găseşte în cuvintele de înaltă apreciere a activităţii sale, adresate de secretarul general al partidului, un puternic şi înflăcărat îndemn la intensificarea eforturilor pentru îndeplinirea exemplară a respon(Continuare în pag. a II-a)  ................ ......Ti In judeţul Harghita Construcţii noi Un nou obiectiv pe harta economică a judeţului Harghita : Fabrica de tricotaje din Miercurea-Ciuc. In urmă cu cîteva săptămîni s-au excavat primii m.c. de pămînt. Acum, pe şantier, se apropie de sfîrşit lucrările de turnare a fundaţiilor principalului corp de fabricaţie, unitate ce va produce anual 2 500 000 bucăţi tricotaje din fibre sintetice tip lină. V. IOAN sub redacţia „Scinteia tineretului“ ÎN PAG. A 3-A — FOTBAL — O duminică cu două inimi, soare și lună • DUBLĂ VICTORIE ROMÂNEASCĂ ÎN „RALIUL BALCANIC“ • RUGBI: STEAUA LIDER AUTORITAR — O CURSĂ A TINEREȚII CÎȘTIGATĂ DE „VETERANUL“ ZIEGLER • MARATON HANDBALISTIC... m 11 mia imp