Scînteia, martie 1963 (Anul 32, nr. 5818-5848)

1963-03-01 / nr. 5818

Ni*. 5818 ÍN SATUI DE AZI Imagini dobrogene Bărăganul, o comună dobrogeană cu oameni harnici şi pricepuţiIn anii regimului democrat-popular, înfăţişarea comunei s-a schimbat. Colectiviştii şi-au construit in ultimii ani peste 200 case noi, un cămin cultural, o şcoală ; comuna a fost electrificată şi radioficată. Aici sunt 230 aparate de radio , peste 300 de familii şi-au cumpărat mobilă nouă. In comună se desfăşoară o bogată activitate culturală. Echipa de teatru, de dansuri, brigada artistică de agitaţie şi corul prezintă programe artistice variate, legate de viaţa colectivei. Fotografia de sus înfăţişează clădirea căminului cultural, nou construit. Biblioteca, cu peste 5 000 de volume de literatură politică, beletristică, agricolă, ştiinţifică etc., are aproape 600 de cititori permanenţi. In perioada de iarnă aici au fost organizate diferite acţiuni : seri de întrebări şi răspunsuri, recenzii şi alte manifestări care contribuie la dezvoltarea gustului pentm citit. In comuna unde In trecut asistenta medicală era aproape inexistentă, astăzi există doi medici, trei oficianţi sanitari şi o moaşă. In fotografia din mijloc dr. Elena Martinescu consultă unul din copiii colectiviştilor. Colectivistul fruntaş Ion Bălan este membru al gospodăriei colective din anul 1950. El şi-a construit o casă nouă, şi-a cumpărat mobilă, aparat de radio etc. Iată In fotografia de jos, aspectul exterior al casei sale. Text : V. MIHAI Foto : GH. CIOROBEA Sportivi români peste hotare Joi au Început În oraşul Brighton campionatele internaţionale de tenis de masă ale Angliei la care participă jucători şi jucătoare din 14 ţări, în competiţia pe echipe, reprezentativa feminină a R. P. Romine, (Maria Alexandru, Geta Pitică, Ella Constantinescu) a învins cu scorul de 3—0 echipa Australiei şi cu 3—1 echipa Angliei. R. P. Ungară a dispus cu 3—0 de Anglia iar R. F. Germană a întrecut cu acelaşi scor echipa Belgiei. Iată citeva rezultate din turneul masculin : R. F. Germană—Anglia 3—0i R. S. Cehoslovacă—Belgia 3—0; Belgia—Scoţia 3—K Iugoslavia—Belgia 3—0. ★ COPENHAGA 28 (Agerpres). — Aseară, la Copenhaga, în semifinalele „Cupei campionilor europeni" la handbal feminin, echipa Frederiksberg a învins cu 11—7 (6—3) pe Rapid Bucureşti. Returul se va disputa la 27 martie la Bucureşti. In câteva rânduri Federaţia de hochei pe gheaţă a U.R.S.S. a desemnat 18 jucători care vor alcătui echipa participantă la campionatele mondiale din Suedia. Iată numele acestora : Konovalenko, Zaiţev — portari , Ivanov, Kuzkin, Ragulin, Solorjubov, Davidov — fundaşii, Boris şi Evgheni Maiorov, Starsinov, Alexandrov, L. Volkov, Almetov, I. Volkov, Iurzînov, Petuhov, Iakusev, Paramoskin — atacanţi. Antrenorii echipei sunt Arcadi Cernîşev şi Anatoli Tarăsov. Meciul pentru titlul mondial de dame (saski) dintre actualul campion, marele maestru Kuperman (U.R.S.S.), şi marele maestru Baba Si (Senegal) va avea loc In noiembrie-decembrie In oraşele Soci, Ialta, Baku şi Taskent. Intr-un foed internaţional de haltere desfăşurat la Helsinki, echipa R. P. Polone a învins cu scorul de 4—3 Selecţionata Finlandei. Echipa masculină de handbal Dózsa Budapesta şi-a început turneul în R. D. Germană, jucînd la Halle cu formaţia Dynamo din localitate. Gazdele au cîştigat cu scorul de 18—14 (11—6). Formaţia cehoslovacă de fotbal Banska Bistrica, care se află de citeva zile In R. P. Ungară, a jucat la Ozd, în compania echipei locale. Meciul s-a încheiat cu un rezultat de egalitate (2—2). Fotbaliştii cehoslovaci vor juca în continuare cu Salgótarján. La Swansea s-a disputat meciul internaţional de fotbal dintre echipele de tineret (jucători sub 23 ani) ale Ţării Galilor şi Irlandei de nord. Ţara Galilor a obţinut victoria cu scorul de 5—1. In cursul lunii aprilie vor evolua la Budapesta cunoscutele echipe de fotbal Wolverhampton (Anglia) şi Admira Viena. La mijlocul lunii iunie se proiectează organizarea la Budapesta a unui turneu international cu participarea echipelor Honved, Real Madrid şi Juventus Torino. In staţiunea de sporturi de iarnă Cortina d’Ampezzo au început campionatele mondiale de patinaj artistic. După prima zi, la individual, conduce campionul cehoslovac Karol Divin cu 725,8 puncte urmat de Manfred Schnelldorfer (R. F. Germană) — 718,5 puncte şi Aldin Calmat (Franţa) — 709,7 puncte. Intre Jijia şi Prut Locurile dintre Jijia şi Prut erau cunoscute odinioară pentru sărăcia ţi înapoierea lor, trebuia să treci prin cîteva sate pînă dădeai de o şcoală şi să parcurgi zeci de kilometri ca să găseşti un medic. In ultimii ani, aspectul aşezărilor şi traiul locuitorilor s-au schimbat mult. Au fost construite 56 de localuri noi pentru şcoli şi 18 cămine culturale. 14 sate au fost radioficate, iar în 26 se află cîte un cinematograf. In 21 de comune funcţionează dispensare medicale şi case de naşteri, iar la Săveni, centrul raionului, pe lingă spital a fost înfiinţată şi o policlinică înzestrată cu aparatură medicală modernă. Numeroase construcţii noi au fost ridicate în raionul nostru mai ales în ultimii 2—3 ani. In acest răstimp, gospodăriile agricole colective s-au întărit, şi-au dezvoltat simţitor sectoarele aducătoare de venituri mari, mai cu seamă cel zootehnic. Numai anul trecut, pe întregul raion, au fost terminate 363 de construcţii zootehnice. Gospodăriile colective din Miorcani, Sîrbi, Ştiubieni, Ripiceni şi Bold au intrat în rîndul gospodăriilor milionare. A crescut simţitor nivelul de trai al colectiviştilor. Aproape 700 de case poartă pe frontispiciul lor data construcţiei 1962. Tot în cursul anului trecut, colectiviştii din raion au cumpărat, numai prin cooperativele de consum, mărfuri în valoare de peste 110 milioane lei. GH. ZAIT coresp. voluntar sCÎNTEIA Primirea de către vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, Gheorgna Baston Marin, a preşedintelui Comisiei de Stat a Planificării din R. P. Bulgaria Joi 28 februarie 1963, vicepreşedintele Consiliului de Miniştri, Gheorghe Gaston Marin, a primit pe preşedintele Comisiei de Stat a Planificării din R.P. Bulgaria, Paşev Apostol, însoţit de vicepreşedintele Comisiei de Stat a Planificării din R. P. Bulgaria, Monov Ţeko. Discuţiile s-au purtat în jurul problemelor de colaborare economică dintre R. P. Romînă şi R. P. Bulgaria, privind perioada de perspectivă generală pînă în 1980. La primire a fost de față Mauriciu Novac, vicepreședinte al Comitetului de Stat al Planificării. Primirea de către vicepreşedintele Consiliului de Stat al R. P. Romíné, Avram Bunaciu, a ambasadorului Elveţiei la Bucureşti Joi la amiază, Avram Bunaciu, vicepreşedinte al Consiliului de Stat al R. P. Romíné, a primit în audienţă de prezentare pe Emile Blsang, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Elveţiei la Bucureşti. Cu prilejul celei de-a 7-ai aniversări a Armatei Populare Naţionale a R. D. Germane Ataşatul militar al R. D. Germane în R. P. Romina, locotenent colonel Walter Zander, a oferit joi seara o recepţie cu prilejul celei de-a 7-a aniversări a Armatei Populare Naţionale a R. D. Germane. Au luat parte general colonel Fidea Arhip şi general locotenent Mihai Burcă, adjuncţi ai ministrului forţelor aripate, general maior Ion Dincă, şeful Direcţiei Superioare Politice a Armatei, generali şi ofiţeri superiori, reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe. Au participat şefii unor misiuni diplomatice acreditaţi în R. P. Română, ataşaţi militari şi alţi membri ai corpului diplomatic. (Agerpres) LISTA DE CISTIGURI la depunerile pe obligațiunile C.E.C. cu cistiguri TRAGEREA DE BAZA DIN 28 FEBRUARIE 1963 Cîștigurile revin întregi obligațiunilor de 200 lei. Obligațiunile de 100 lei, 50 lei și 25 lei primesc 1/2, 1/4 respectiv 1/8 din cîștigurile de mai sus, în care este cuprinsă și valoarea nominală a obligaţiunii cîştigătoare. Plata cîştigurilor se face prin casele raionale de economii şi agenţiile C.E.G. descentralizate.  Oblig. Valoarea a cîştigătoare cîştigurilor tJfl '•'••'“-fî'V ~ ’•ft; --A-, • _ ~ Seria Nr. Parţială Totală 1 «6947 35 75.000 75.000 1 10615 34 50.000 50.000 1 24545 37 25.000 25.000 1 07615 20 10.000 10.000 1 08500 14 5.000 1 09740 34 5.000 1 12033 24 5.960 1 18078 34 5.000 1 22540 25 5.000 1 25148 19 5.000 1 45011 19 5.000 1 51741 15 8 000 40.000 Terminația seriei 60 183 23 2.000 60 393 11 2.000 60 733 30 2.000 160.000 600 13 26 800 600 39 06 800 600 59 40 800 X.440.000 1.992 TOTAL *.000.000 Din agenda spartăchiadei de iarnă Etapa a II-a in raionul Turda*.« Asociaţiile sportive din raionul Turda au încheiat întrecerile din prima etapă a spartachiadei de iarnă a tineretului, la care şi-au disputat întîietatea peste 45 000 de concurenţi. De un frumos succes s-au bucurat concursurile desfăşurate in asociaţiile sportive Recolta—G.A.C. Frata, Recolta—G.A.C. Plăieşti, Spicul—G.A.C.Luna, Recolta—G. A. C. Viişoara etc. Aci au avut loc întreceri de schi, patinaj, gimnastică, trîntă, şah, tenis de masă, tir, — sporturi care au devenit tradiţionale în rîndurile maselor de colectivişti şi elevi din comunele amintite. Săptămîna aceasta, campionii asociaţiilor sportive au luat startul în cea de-a doua etapă a spartachiadei, programată pînă la 10 martie. Iată cele 7 localităţi unde au loc aceste întreceri : Băişoara, Frata, Ciurila, Plăieşti, Viişoara, Luna, Poşaga. Pentru buna desfăşurare a întrecerilor, comisia raională de organizare a Competiţiei a luat o serie de măsuri eficiente. Astfel, în fiecare comună au fost desemnaţi profesori de educaţie fizică şi instructori sportivi care se ocupă de pregătirea şi îndrumarea tinerilor concurenţi. ...şi în raionul Dej Un număr însemnat de concurenţi au fost prezenţi şi la întrecerile organizate de asociaţiile sportive din raionul Dej. Astfel, pe listele participanţilor întilnim 19 700 de tineri şi tinere. Cu prilejul întrecerilor spartachiadei, în raionul Dej s-a creat o nouă asociaţie sportivă (Tractorul S.M.T. Dej) şi s-a mărit numărul membrilor înscrişi în U.C.F.S. cu încă 1 200. De asemenea, au fost amenajate nlei săli de sport, iar la Boziaş s-au confecţionat, din resurse locale, 40 perechi de schiuri şi patine, s-a procurat o masă de tenis, în comuna Ciubăncuţa s-au confecţionat 16 perechi de schiuri şi mai multe săniuţe. De cîteva zile, concurenţii clasaţi pe primele locuri la etapa a l-a a spartachialei au început pregătirile pentru faza pe centre de asociaţii sportive, care se desfăşoară la Dej, Poiana Blenchi, Ileanda, Bobâlna, Recea, Cristur, Reteag, Beclean şi Spermezeu. -MAGAZIN- Lidia Skoblikova, profesoară, în vîrstă de 24 de ani, din Celeabinsk, a realizat o performanţă nemaiîntîlnită în istoria campionatelor mondiale de patinaj viteză. La competiţiile desfăşurate la Karulzawa (Japonia), patinatoarea sovietică a ciştigat toate cele 4 probe şi titlul de campioană mondială absolută, obţinind 5 medalii de aur. In plus Skoblikova a îmbunătăţit recordul mondial la 1 000 m realized timpul de 1’31 1 810. In 1960 Lidia Skoblikova a fost dublă campioană olimpică in probele de 500 si 3 000 m. Noua campioană a lumii patinează de la vtrsta de 6 ani. Din simplă curiozitate, un arbitru francez a cintărit mingea de joc la sfîrşitul unui meci de fotbal disputat pe un teren desfundat. Mingea işi mărise cu mult greutatea ; ea cîntărea 1,400 kg, cu aproape 1 kg peste greutatea reglementară. Intre cei 20 de participanţi la campionatul masculin de şah al R.S.S. Gruzine se află prin excepţie şi o femeie. Aceasta nu este alta decit campioana mondială Nona Gaprindasvili, a cărei forţă de joc este cel puţin egală cu a unui maestru. De altfel, anul trecut, la acelaşi campionat, ea s-a clasat pe locul 36. Turismul sportiv a căpătat o mare dezvoltare in Uniunea Sovietică. In 1962 aproape 4 000 000 de oameni au vizitat, folosind biciclete, motociclete, autoturisme sau ambarcatiri, 306 obiective turistice. F. C. Santos, echipa lui Pele, neînvinsă de mult timp, a trebuit să încline steagul in fata echipei chiliene, Universitad Santiago. Brazilienii au pierdut cu 2—4, un meci in care Pele nu şi-a putut face jocul, fiind marcat straşnic de Moris, un jucător de rezervă aflat la primul său meci internaţional. Unul dintre cei mai buni jucători al echipei de hochei Spartak Praga, clasată pe locul 2 in campionatul cehoslovac, a fost Stefan Rozinak. Ia vîrstă de 41 de ani, Rozinak joacă in această echipă de un pătrar de secol. El a făcut parte in 1947 și 1949 din echipa R. S. Cehoslovace, ciștigătoarea campionatului mondial. Boxerul brazilian Yves Cipriano este în același timp și ziarist sportiv. De curînd într-un meci disputat la Paris el a fost invins prin K.O. nn 35 sec. de Peuix Brahi, ceea ce i-a permis desigur să fie foarte operativ în transmiterea cronicii despre propriul său meci. Pe stadionul „Unirea" Un nou cuplaj rugbistic Duminică dimineaţă pe stadionul „Unirea“ din şos. Olteniţei Mie programată etapă a H-a a „Cupei 6 Martie" la rugbi rezervată echipelor divizionare din Capitală. Meciurile se vor disputa astfel : ora 10,30 Progresul—Gloria; ora 11,45 Dinamo- Unirea, INFORMAŢII Joi dimineaţa a părăsit Capitala îndreptîndu-se spre Nicosia o delegaţie a C.C. al U.T.M., condusă de tovarăşul Oană Constantin, membru supleant al C.C. al U.T.M., secretar al Comitetului regional U.T.M. Ploieşti, care va participa la lucrările celui de-al III-lea Congres al Uniunii Tineretului Democrat Unit din Cipru (E.D.O.N.). (Agerpres) Pe scurt • Dirijorul sovietic Boris Harkin, artist al poporului al R.S.F.S.R., a condus concertul simfonic extraordinar de joi seara al Filarmonicii de stat „Moldova” din Iaşi. La acest concert şi-a dat concursul violonista sovietică Nina Beilina, laureată a concursurilor internaţionale „P. Ceaikovski” de la Moscova şi „George Enescu” de la Bucureşti. Programul a cuprins : suita din baletul „Spartacus” de Haciaturian, Concertul pentru vioară şi orchestră vi Re major de Ceaikovski (solistă Nina Beilina) şi Simfonia a VI-a (Patetica) de acelaşi compozitor. Concertul s-a bucurat de mult succes. • La tragerea de amortizare a asigurărilor mixte de persoane A.D.A.S. din 28 februarie 1963 au ieşit următoarele opt combinaţii de litere : C.U.U. i V.X.C. i G.P.R. I X.D.K. , G.M.K. i X.Z.T. i J.X.K. I V.H.O. Pag. 3 TELEGRAME EXTERNE A fost terminată construcţia barajului de pe Enisei MOSCOVA 28 (Agerpres). — A fost terminată construcţia barajului de pe Enisei — unul dintre cele mai mări fluvii siberiene. Ofensiva rară precedent împotriva fluviului a fost dusă la bun sfîrşit în condiţiile grele ale iernii siberiene. Eniseiul a intrat în noua sa albie prin deversorul barajului. El va pune in funcţiune agregatele hidrocentralei de la Krasnoiarsk, care va fi cea mai mare din lume. Iniţial, puterea acestei hidrocentrale a fost stabilită la cinci milioane kw, dar constructorii presupun că, datorită noilor agregate construite la Leningrad, ea va putea furniza o cantitate dublă de energie electrică. Neînţelegeri între social-democraţi şi creştin-democraţi în Berlinul occidental BERLINUL OCCIDENTAL 28 (Agerpres). — La 27 februarie a încetat coaliţia formată din reprezentanţii Partidului Social-Democrati şi creştindemocraţi care au guvernat în ultimii nouă ani Berlinul occidental. După cum transmite agenţia Associated Press, socialiştii, conduşi de primarul vestberlinez Willy Brandt, şi creştin-democraţii au dat publicităţii o declaraţie, în care anunţă că nu au intenţia să reînnoiască vechea coaliţie, ambele partide considerînd că această coaliţie „nu mai poate continua în actualele circumstanţe“. Potrivit agenţiei, disputa dintre social-democraţi şi creştin-democraţi a intervenit ca urmare a rezultatului alegerilor din Berlinul occidental, în care reprezentanţii partidului lui Adenauer au suferit o grea înfrîngere. Citînd „cercurile informate“ agenţia Associated Press subliniază că socialiştii doresc să capete mai multe locuri în noua administraţie, întrucît au obţinut victoria în alegeri, în timp ce creştindemocraţii au respins această cerere. „În prezent, scrie agenţia, nu se ştie încă dacă socialiştii lui Brandt intenţionează să formeze o coaliţie cu partidul liber-democrat sau vor încerca să conducă singuri". Cuvântarea lui J. Nehru in parlamentul indian DELHI 28 (Agerpres). — Luînd cuvintul în parlamentul indian, primul ministru al Indiei, Nehru, a declarat : „Suntem pentru pace şi colaborare cu toate ţările”. Premierul indian a subliniat că tara sa trebuie să promoveze o politică de neaderare. „Această politică, a declarat el, ne garantează libertatea de acţiune, independenţa şi suveranitatea. Politica de pace şi de neaderare la blocuri militare are o importanţă uriaşă pentru India“. Nehru a salutat faptul că noile ţări independente care s-au eliberat de robia colonialistă au păşit pe calea neutralităţii şi neparticipării la pacte militare. In continuare, Nehru s-a referit la crearea aşa-numitului „scut aerian“ propus de ţările occidentale. După cum a relevat presa progresistă din India, adoptarea acestui proiect ar atrage in fond ţara în orbita planurilor militare strategice ale Occidentului cu privire la Asia de sud-est. Nehru a lăsat să se înţeleagă în mod limpede că India, după cum s-a exprimat el, nu are nevoie de un paznic cu bîtă. Referindu-se la propunerile participanţilor la Conferinţa de la Colombo urmărind reglementarea litigiului de frontieră indiano-chinez, Nehru a confirmat că India a aprobat aceste propuneri. El a adăugat că guvernul indian nu exclude posibilitatea reglementării litigiului pe calea tratativelor. Primul ministru a dezaprobat activitatea elementelor reacţionare din ţară, care caută prin orice mijloace să submineze soluţionarea pe calea tratativelor a divergenţelor de frontieră dintre cele două ţări. Spaak despre coexistenţa paşnică BRUXELLES 28 (Agerpres). — Luînd cuvîntul în cadrul dezbaterilor pe marginea bugetului Ministerului Afacerilor Externe al Belgiei, Paul Henri Spaak, ministrul afacerilor externe, a declarat că Occidentul trebuie să accepte principiul sovietic al coexistenţei paşnice şi ideia că războiul nu mai este inevitabil. Spaak a subliniat că aceste principii ale politicii externe a Uniunii Sovietice sunt pentru socialişti „idei cu adevărat revoluţionare“. „Trebuie să i se mulţumească lui N. S. Hruşciov pentru aceste idei realiste, pe care trebuie să le acceptăm“, a spus el. Spaak a menţionat, de asemenea, alte aspecte ale politicii externe sovietice şi în special poziţia realistă a U.R.S.S. în zilele crizei din regiunea Mării Caraibilor. în încheiere, Spaak a chemat la un amplu dialog între Est şi Vest: „Tratativele — acesta este sensul diplomaţiei“, a declarat el. PE PRETUTINDENE TEMPLU SUBTERAN DESCOPERIT LÎNGĂ ROMA In localitatea Marino, situată la circa 20 de kilometri de Roma, a fost descoperit cu prilejul unor lucrări de construcţii, un templu subteran închinat zeiţei iraniene Mithra. în acest templu s-a păstrat o frescă deosebit de interesantă, care, potrivit aprecierii specialiştilor, este una din cele mai bine conservate picturi descoperite în Italia şi consacrate cultului acestei zeiţe. Acest cult a fost introdus în Italia de către prizonierii persani. UN „CATALOG AL ŞARLATANIEI" Escrocheriile cu medicamente produc anual cumpărătorilor creduli din America pierderi evaluate la cel puţin un miliard de dolari, a declarat în faţa unui Comitet special al Senatului George P. Larrick, membru al Administraţiei pentru produsele alimentare şi farmaceutice. Larrick a citat în sprijinul afirmaţiei sale numeroase exemple semnificative. Astfel, un pacheţel de săruri de bac, care costă 12 cenţi, a fost prezentat ca un medicament „miracol* care vindecă un mare număr de boli de la cancer şi pînă la ...insuficienţă mintală, vînzîndu-se la preţul de 1,50 dolari. Vitamine şi tablete de bicarbonat prezentate drept leacuri universale au fost vîndute la preţuri întrecînd de cinci ori preţul lor obişnuit. Pentru a proteja pe cumpărătorii naivi, a spus Larrick, Administraţia Şefturii ,produsele alimentare şi farmaceutice întocmeşte acum un „catalog al şarlataniei". „SURORI SIAMEZE" TIMP DE 48 DE ORE O naştere puţin obişnuită a avut loc la clinica Garigliano din Roma. Două gemene s-au născut cu toracele lipit şi cu o singură inimă. In asemenea cazuri — extrem de rare — noii născuţi nu supravieţuiesc. „Surorile siameze" de la Roma au murit la 48 de ore după naștere. CEL MAI BÂTRÎN COPAC DIN LUME în partea de nord a Ceylonului, la, Ahurachapura se află cel mai bătrîn copac din lume. Se crede că acest copac numit Bo și considerat sacru de către locuitorii insulei a fost plantat cu 288 ani înaintea erei noastre. El a fost adus în Ceylon odată cu venirea primilor budiști. Dispută între monopoluri PARIS 28. — Corespondentul Agerpres transmite : în ultimul timp se constată o pătrundere tot mai puternică a capitalului străin, îndeosebi nord-american şi ertglez, pe piaţa franceză. Acest lucru este constatat şi de ziarul „Le Monde“, care scrie ca „această invazie de capital străin poate avea consecinţe nefaste pentru economia franceză”. Presa franceză anunţă că o nouă societate comercială anglo-canadiană „Comar LTD“ din Londra, filială a trustului englez „Associated British Food LTD“, care controlează 3 000 de magazine din Marea Britanie, a cumpărat de curînd societatea franceză „Entrepois Dubuffet”. Grupul anglo-canadian, scrie ziarul „Les Echos”, „a pus piciorul şi în alte ţări ale Pieţei comune, cumpărînd mai multe societăţi vest-germane, dintre care cea mai importantă este „Deutsche Supermark“ din München. Conducătorul acestui grup, magnatul Garfield Weston, a declarat de curînd că deţine deja 45 la sută din acţiunile principalelor societăţi comerciale vest-germane. Şomajul in rîndurile tineretului american „Pentru tinerii americani obţinerea de slujbe devine tot mai grea pe măsură ce trece timpul" — scria recent revistă „U. S. News and World Report“. Iată cum este înfăţişată situaţia existentă, în paginile revistei : „Şomajul în rîndul tinerilor este ridicat, iar numărul celor ce caută de lucru creşte mai repede decît numărul slujbelor. Cel mai puternic loviţi sunt cei lipsiţi de calificare, înalţii funcţionari guvernamentali sunt preocupaţi de această problemă tot mai grea: şomajul în rîndul tinerilor, încă de pe acum este din ce în ce mai dificil pentru tinerii sub 25 de ani să găsească de lucru, atunci cînd părăsesc liceul spre a intra în cimpul muncii. Guvernul prevede o înrăutăţire a situaţiei. Anul 1965 este considerat ca perioada in care un mare număr de tineri va intra pe piaţa muncii. Ministrul muncii, Willard Wirtz, a prezentat această viitoare problemă astfel: „Niciodată pînă în prezent, ţara nu a trebuit să pună la dispoziţie slujbe pentru atit de mulţi tineri într-uin timp atît de scurt". O privire asupra următoarelor Cifre arată de ce sînt îngrijoraţi funcţionarii superiori . — Procentul şomajului in rîndul tineriei sub 25 de ani este de două ori mai mare decit pentru muncitorii peste 25 de ani. — în luna ianuarie, 11 tineri la fiecare sută nu au putut găsi de lucru. — In perioada 1960—1970, 26 milioane de tineri vor trebui să intre în cîmpul muncii. „în ultimul timp, a declarat Wirtz, problema șomajului tinerilor a devenit deosebit de gravă". De ce ? Wirtz arată că ,,numărul muncilor necalificate și semicalificate — acelea Răsfoind presa străină care de obicei sînt primele slujbe ce li se oferă muncitorilor tineri — a scăzut într-un ritm rapid“. Ministrul muncii a descoperit că industria modernă are nevoie de muncitori specializaţi. Maşinile noi, mai complicate, au nevoie de muncitori care să ştie să le mînuiască. Ministrul Wirtz a spus că procentul şomajului este deosebit de ridicat în ce priveşte tinerii care termină liceul. El a arătat că 27 la sută din absolvenţii de la începutul anului 1961 nu găsiseră încă de lucru în luna octombrie a aceluiaşi an Unii economişti susţin că unii tineri, şomeri în prezent, ar fi angajaţi dacă patronii nu ar trebui să le plătească salariul federal minim de 1,15 dolari. Patronii ar angaja mai mulţi tineri fără o pregătire specială, dacă aceştia ar putea fi plătiţi cu un salariu mai mic decit minimul cerut de lege. Negrii întîmpină şi mai multe piedici decit albii cînd e vorba de găsirea unei slujbe. Ultimele cifre arată că procentul cel mai ridicat al şomajului este în rîndul băieţilor şi fetelor de culoare pînă la 20 de ani. în decembrie 1962, cifrele indicau un procent al şomajului de 21 la sută pentru băieţii de culoare şi de 28 la sută pentru fetele de culoare. Pentru tinerii albi, băieţi şi fete, procentul era de aproximativ 12 la sută. Pe de o parte, cauza acestei situaţii o găsim în discriminarea rasială ; lipsa de instrucţiune şi de calificare este de asemenea o cauză. Legile cu privire la vechime, care figurează în contractele sindicatelor, pot fi de asemenea criticate. Adesea se întîmplă ca cel mai tînăr lucrător să fie ultimul angajat şi primul dat afară. Funcţionarii superiori se îndoiesc că altceva decit o mare expansiune a economiei ar putea duce la crearea de slujbe pentru toţi cei 26 milioane de tineri care vor intra pe piața muncii in următorii ani", scrie în încheiere ,XJ. S. News and World, Report".