Scînteia, iulie 1984 (Anul 53, nr. 13018-13043)

1984-07-01 / nr. 13018

SCINTEIA - duminică 1 iulie 1984 PAGINA 3 O GRANDIOASĂ MANIFESTARE JUBILIARĂ CONSACRATĂ CELEI DE-A 35-A ANIVERSĂRI A ORGANIZAŢIEI PIONIERILOR ŞI SĂRBĂTORIRII „ZILEI PIONIERILOR“ vlor şi şcolarilor „Atelier 2000“ şi „Start spre viitor“. Sunt apreciate, de asemenea, exponatele din domeniile electronicii, mecanicii, electromecanicii, mecanizării agriculturii, protecţiei mediului, care se remarcă prin ingeniozitate, prin gradul lor înalt de aplicabilitate. Pe un mare panou luminos, avînd drept generic „Mulţumim din inimă partidului“, se derulează imagini legate de activitatea pionierilor şi şoimilor patriei, aspecte ce constituie o grăitoare mărturie a minunatelor condiţii de viaţă de care se bucură tânăra generaţie a României socialiste. în continuare, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost invitaţi să ia parte la spectacolul omagial „Copiii României trăiesc un vis de aur“, în sală domneşte o atmosferă însufleţită, entuziastă, tinerească. Minute în şir sunt scandate urări la adresa partidului, a secretarului său general. Se intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa ElenaCeauşescu, au fost prezenţi „la aceast.. tă manifestare tovarăşii Constantin Dăscălescu, Iosif Banc, Emil Bobu, Lina Ciobanu, Ion Coman, Nicolae Constantin, Ion Dincă, Ludovic Fazekas, Alexandrina Găinuşe, Spectacolul festiv, organizat de Consiliul Naţional al Organizaţiei Pionierilor, s-a constituit într-o veritabilă frescă artistică, intr-un imn închinat copilăriei fericite intr-o ţară liberă şi prosperă, în care cele mai tinere vlăstare — viitorul însuşi al naţiunii noastre socialiste — sunt ocrotite cu deosebită dragoste, căldură şi grijă părintească, bucurîndu-se de minunate condiţii de viaţă. Genericul spectacolului — „Copiii României trăiesc un vis de aur“ — sugerează de fapt mesajul acestei emoţionante demonstraţii de talent şi virtuozitate artistică. La reuşita lui şi-au adus contribuţia un impresionant număr de copii, pionieri şi şoimi ai patriei, veniţi din toate colţurile ţării. Spectacolul debutează intr-o atmosferă sărbătorească. Trompeţi şi toboşari dau tradiţionalul semnal de începere a manifestării pioniereşti. Sute de pionieri şi şoimi ai patriei, cu steguleţe, eşarfe şi flori multicolore, alcătuind un frumos tablou cromatic, invadează marea scenă a Palatului Sporturilor şi Culturii. Se intonează „Marşul pionierilor“, una dintre primele audiţii ale spectacolului, dedicat acestui moment aniversar. Cele dinţii versuri ce răsună pe scenă sunt un adevărat moto al spectacolului : Cum creşte-n soare-o nouă primăvară In ani de glorii, învăţăm, muncim. Partid nebiruit, frumoasă ţară, In vers şi cint cu drag noi vă cinstim ! Căldura dragostei nemărginite Pin inimi de copii îmbracă zarea. Mineri suntem ca aţi venit la sărbătoarea Copilăriei noastre fericite. Noi, din adincul inimii şi-al minţii, Ai ţării milioane de copii, Vă dăruim buchet de bucurii. Floarea iubirii şi-a recunoştinţei. Tovarăşe Nicolae Ceauşescu, V-aducem azi, cu dragoste deplină, Omagiul faptelor şi al iubirii Pe comunistul drum al devenirii Noi vă urmăm exemplul de lumină, tovarăşă Elena Ceauşescu, în zi de sărbătoare Vi mulţumim că drumul ni-l Să creştem vrednici, de ştiinţă luminaţi Şi ţara i-o iubim cu-nflăcărare. 33 de ani, ca tineri revoluţionari. Cravata roşie cu tricolor Ne-a arătat un drum cutezător : Să devenim ai ţării făurari. O floare imensă, configurată detoţi copiii prezenţi pe scenă, prinde contur. Imaginea se întregeşte, pe tot parcursul spectacolului, cu alte nenumărate flori ce domină întreaga scenă, îmbinindu-se armonios cu secvenţe proiectate pe ecranul din fundal, reprezentînd un omagiu adus acestei aniversări. Istoria, suprema moştenire Pe care-o dobindim ca tineri fii, E scrisă-n muncă şi in bătălii, E-ntila noastră carte de citire. Sînt versuri ce vestesc următorul moment al spectacolului, în cadrul acestei „lecţii de istorie“, în care pionierii de astăzi rememorează momente de seamă ale gloriosului trebanea Mănescu, Paul Niculescu, Constantin Olteanu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeţ, Ştefan Andrei, Ştefan Bîrlea, Miu Dobrescu, Marin Enache, Petru Enache, Mihai Gere, Nicolae Giosan, Suzana Gâdea, Ana Mureşan, Elena Nae, Ion Radu, Ion Stoian, Ioan Totu, Ion Ursu, Richard Winter, Nicu Ceauşescu, Silviu Curticeanu, Constantin Radu, Gheorghe Stoica. în prezidiu se aflau, de asemenea, membri ai Secretariatului C.C. al U.T.C., ai Biroului Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului, ai unor colective de oameni ai muncii. în sală se aflau membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, activişti de partid şi de stat, oameni ai muncii, studenţi şi elevi, pionieri şi şoimi ai patriei. După încheierea spectacolului, un mare grup de pionieri şi şoimi ai patriei s-au apropiat cu dragoste şi emoţie de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de tovarăşa Elena Ceauşescu, dăruindu-le frumoase buchete de flori. Toţi cei prezenţi la această scumpă sărbătoare a copiilor aclamă îndelung pentru patrie şi partid, pentru secretarul său general. Sala este inundată de flori şi stegucul al poporului român, în acordurile cîntecului „Şi ei au fost copii“, sunt evocate personalităţi de seamă ale istoriei noastre naţionale, în timp ce se conturează, alegoric, această scenă istorică, alcătuită statuar din grupuri de copii, pe ecran se succed imagini de epocă ce surprind principalele momente ale luptei poporului nostru pentru libertate şi dreptate, pentru unitate şi independenţă naţională. Făurirea Partidului Comunist Român este evocată prin versuri emoţionante, prin creaţia muzicală inedită „Partidul nostru iubitor de ţară“, grupuri de pionieri sugerează, cu eşarfe roşii, aprinderea unei mari flăcări incandescente, simbol al unităţii de acţiune a clasei noastre muncitoare, a comuniştilor. Sunt reliefate, de asemenea, aspecte ale luptei partidului în anii grei ai ilegalităţii, ale activităţii revoluţionare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu . In filele deceniilor scrie Cum, forţă din istorie sorbind. Un fiu cutezător, nebiruit, A preluat a viselor făclie. Tinărul utecist, viteaz bărbat, Născut sub cer senin de Scorniceşti, Un dirz erou al vetrei româneşti, Pornea atunci la luptă neînfricat, li ştim cuvintul răspicat, rostit In Comitetul Naţional Antifascist şi-n mai 1939 In ale clasei muncitoare glorioase lupte ! Ferm se rostea voinţa ta, Partid. Aceeaşi forţă emoţională, se degajă şi din secvenţa următoare a spectacolului, consacrată unui moment de răscruce al istoriei noastre : revoluţia de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă. O imensă piramidă florală se înalţă în centrul scenei. Numeroşi pionieri, cu flori, cu drapele roşii şi tricolore, omagiază aniversarea a patru decenii de la memorabilul August 1944. Cartea istoriei româneşti se deschide, apoi, la momentul sărbătorii astăzi , crearea, prin grija partidului, în aprilie 1949, a primelor detaşamente de pionieri, a organizaţiei revoluţionare de masă a copiilor din ţara noastră. Pe fondul muzical al cunoscutului cîntec „Mulţumim din inimă partidului“, compus în primii ani ai organizaţiei pionierilor, răsună versuri omagiale : Partidului-părinte li mulţumim Că ne-a chemat în vremi cutezătoare Sub steagul demn al clasei muncitoare Ai ţării vrednici pionieri să fim ! Atunci, in primele detaşamente, Cind am rostit inițiul legămint Sub steagul tău, partid, porneam cu-avînt Spre culmile istoriei prezente Treizeci şi cinci de ani cu ţara deodată In ritm pionieresc s-au împlinit Crescind sub steagul tău, partid iubit, Pionieria — floare minunată ! Pe întreaga scenă ca şi pe ecran, copii sugerează participarea lor la diferite activităţi pioniereşti. Preocuparea pentru formarea pionierilor şi şcolarilor în spirit revoluleţe, de eşarfe multicolore, de vocile copiilor care scandează cu însufleţire : „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi copiii !“, „Ceauşescu — Pace !“. Din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, copiilor, tuturor realizatorilor acestui reuşit spectacol omagial le-a fost oferit cu căldură, in semn de apreciere, un frumos coş cu flori. în această atmosferă de vibrant entuziasm, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului părăsesc sala, parcurgînd apoi, pe jos, aleea principală a Parcului Tineretului. Pe întregul traseu, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu sunt întîmpinaţi cu aceleaşi sentimente de aleasă stimă şi preţuire. Pionieri, şcolari, şoimi ai patriei, tineri şi oameni ai muncii din Capitală au transformat aleile principale ale parcului intr-un adevărat culoar viu. Ei poartă portretele tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, drapele ale patriei şi partidului, pancarte, lozinci şi vignete, flutură eşarfe multicolore, buchete de flori. Prin vers, melodii şi dans se dă expresie bucuriei copiilor de a creşte şi a se forma ca demni cetăţeni ai patriei, de a deveni constructori de nădejde ai socialismului şi comunismului. Se succed inspirate ţionar a dobindit noi dimensiuni în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al P.C.R., de cind în fruntea partidului şi statului se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, strălucit exemplu de comunist înflăcărat, animat de dragoste şi devotament nemărginit faţă de ţara şi viitorul ei. Prezenţa secretarului general al partidului in mijlocul copiilor, sfaturile înţelepte de părinte, caldele Îndemnuri adresate în atîtea rinduri tinerei generaţii au devenit pentru pionierii şi şoimii patriei program mobilizator de acţiune, program al devenirii comuniste . Epoca Nicolae Ceauşescu e lumină In care ne-am născut şi înflorim Viteaz şi drag părinte, vă cinstim Cu bucuria inimii, deplină ! Tovarăşe Nicolae Ceauşescu, De atunci ne sunteţi soare ce veghează Cu părinteasca grijii tale rază Cu dragoste, în patria iubită Copilăria noastră fericită ! Răsună versuri despre muncă şi învăţătură, stihuri de profundă recunoştinţă. Un mozaic de dansuri tematice, cu mare putere de sugestie, ilustrează principalele meserii pentru care se pregătesc copiii de astăzi, aspecte ale amplului proces de educare prin muncă şi pentru muncă a tinerei generaţii. Scena este inundată de zeci de pionieri, sportivi de performanţă, care realizează un număr de o deosebită virtuozitate artistică. Se anunţă astfel unul dintre cele mai frumoase momente din spectacol : participarea pionierilor şi şoimilor patriei la Festivalul naţional „Cîntarea României“, la tradiţionala competiţie de masă „Daciada“. Reîntîlnim pe câţiva dintre laureaţii acestor confruntări artistice şi sportive, recitatori, solişti vocali şi instrumentişti, dansatori, gimnaşti, în evoluţii pline de talent şi vigoare. O atmosferă de sărbătoare, o notă în plus de dinamism este conferită spectacolului la momentul folcloric. în vîrtejul jocului, însufleţiţi de frumuseţea cintecului popular, se prind sute de copii, dansatorii cuprinzind întreaga scenă. O originală simbioză artistică între vers, cint şi dans este realizată şi in finalul spectacolului cind se dă glas unui emoţionant cint de pace, simbolizînd aspiraţia poporului român, a tinerei generaţii de a trăi in linişte, neameninţate de pericolul unui război atomic. Imaginea filmică este susţinută de mişcările scenice ale copiilor şi de versuri mobilizatoare : Cîntaţi, copii, cintaţi un imn de pace De împliniri, de vis cutezător. Veniţi, copii, azi legămint să facem Prin pace doar avem un viitor ! Stegar al păcii pe meridiane. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu poartă Clarvăzător voinţa României Spre înalte năzuinţi contemporane, Colaborare, dezarmare, prietenie, o lume tot mai bună şi mai dreaptă. Răsună profund şi emoţionant cintecul coral-instrumental „Imn păcii“. Un adevărat jurămînt de credinţă, de a învăţa şi munci neobosit pentru înflorirea continuă a patriei noasmemente tematice din viaţa şi activitatea pionierilor şi uteciştilor, din munca entuziastă pe care tineretul o desfăşoară pe şantierele naţionale. Alte frumoase momente pun în evidenţă participarea intensă a tineretului în cadrul Festivalului naţional „Cîntarea României“, la mişcarea sportivă de masă, care antrenează milioane şi milioane de tineri, la activitatea turistică şi de organizare a timpului liber, în reuşite alegorii este exprimată, deosebit de plastic, voinţa de pace şi prietenie cu tineretul de pretutindeni, cu toate popoarele lumii. Cu trupurile lor, pionierii conturează drapelele partidului şi patriei, înscriu numele atît de dragi întregii noastre naţiuni : „Ceauşescu —■ P.C.R. Ca o încununare a acestei atmosfere vibrante, de aleasă sărbătoare, pe platoul de la ieşirea din parc pionieri şi tineri îmbrăcaţi in costume naţionale alcătuiesc o imensă „Horă a bucuriei“, in care sunt invitaţi să se prindă tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu şi-au luat un călduros rămas bun de la miile de copii, de la toţi cei prezenţi la emoţionanta manifestare prilejuită de aniversarea a trei decenii şi jumătate de la crearea Organizaţiei Pionierilor din patria noastră. Ore socialiste, de a duce mai departe făclia progresului material şi spiritual al României, este rostit in finalul spectacolului. Se recită versuri ce exprimă dragostea neţărmurită faţă de patrie şi partid, de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de tovarăşa Elena Ceauşescu . Tovarăşe Nicolae Ceauşescu, vă mulţumim fierbinte Pentru încredere şi grijă şi îndemn. Vă vom urma, făgăduim solemn. Pe drumul comunist, tot înainte ! Noi de la dumneavoastră am învăţat Istoria să o cinstim, şi ţara, S-aflăm in carte cea dinţii comoară. Prin muncă să-nvăţăm neîncetat. Tovarăşă Elena Ceauşescu, mindre flori Vă dăruim din razele iubirii Pe al ştiinţei drum şi-al împlinirii Ne îndrumaţi să fim cutezători. Copii in costume policrome, adevărate flori în mişcare, umplu scena, evoluind intr-un moment coregrafic omagial : Muncind şi Invăţind cu dăruire, Cu ţara-ntimpinăm — cu imn şi faptă — Congresul XIII, şi mai înaltă treaptă Spre-o nouă, comunistă împlinire. Ne este România cel mai scump tezaur Cu dragoste pentru acest viteaz pămînt, Pentru al ţării viitor de aur, Azi ne rostim solemnul legămint. Sintem copii, dar ştim ce-i hărnicia. Sintem copii şi ţara o cinstim Noi, făurari ne angajăm să fim Şi comunişti vom fi in România. Noi creştem într-o epocă măreaţă De soarele iubirii ocrotiţi Ne angajăm ca patriei, uniţi, Să-i închinăm a noastră întreagă viaţă Partidul, Ceauşescu şi poporul Ne-nvaţă demn in viaţă să urcăm. Suprem imbold spre comunism Partidul, Ceauşescu, Tricolorul Ne sunt lumina, dragostea, mindiuna Partidul, Ceauşescu, România ! Participanţii la spectacol, reintraţi în scenă, ca şi sutele de pionieri aflaţi in tribunele laterale, ridică buchete de flori şi intonează cîntecul „Omagiu tovarăşului Nicolae Ceauşescu“, imn în primă audiţie. Spectacolul, de o înaltă ţinută artistică, de o puternică forţă emoţională, răsplătit în numeroase rinduri cu vii şi susţinute aplauze, ai ilustrat cu pregnanţă semnificaţia acestui eveniment din viaţa pionierilor, a întregii ţări. Acest amplu poem literar-muzical-coregrafic a evocat momente de seamă din activitatea Organizaţiei revoluţionare de masă a copiilor, care de-a lungul celor 35 de ani ai existenţei sale, a format cadre de nădejde ale partidului şi statului, muncitori şi specialişti de înaltă competenţă, oameni de ştiinţă şi cultură de înalt prestigiu, şi care se afirmă astăzi ca un puternic factor de educaţie comunistă a copiilor, integrîndu-se activ în viaţa social-politică a ţării. (Agerpres) Spectacolul festiv — veritabilă frescă artistică, emoţionant, vibrant omagiu partidului, conducătorului iubit vegheaţi purtăm (Urmare din pag. I)