Sokféle, 1833 (2. évfolyam, 1-104. szám)
1833-03-26 / 25. szám
ságával Napóleontól küldve egész Chaumonlig portyási, elfogja a’ Kurírokat, ’s zavarokat támaszt egész Vesoulig. 26 Mart. — 1818. Isó Sándor megnyitja a' Lengyel Országgyűlést Varsóban. — 1814. Winzingerode tüzesen megtámadja Napoleon utóseregét Sz. Dizier mellett, de nem sokára viszsza nyomattatik Milhaud, ’s Sebastiani által. Napóleonnak tsak most ötlik eszébe, hogy az ellenség Parisnak mehetett légyért. A nevelés mivolta. Az emberiség’ mustraképe (ideale) a’ Kereszténységben legtisztábban fedeztetett fel, ’s legvilágosabban terjesztetett elő; azért is az igazán keresztény nevelés valóban a’ legemberiségesebb is. A’ jó embert jeleli a’ jámborság, szorgalom, és a’ vidámság. Az anyához, atyához, ’s ezek helytartójaihoz vonzó szeretet líjat nyit az Isteni szeretethez. A’ természet, és az előadás nyújtanak első vallásbeli oktatást a’ lélekre, és az elmére. A’ játék által, mellyel a’ kisded foglalatoskodik, ’s okos vezérlés alatt mindég tökélletesebben képeztetik, egy könnyű általmenetel nyílik fel a’ rendszabásos munkásságra; ennek szeretete a’ szorgalom. A’ barátságos társalkodás, nyájas emberszállítás, és vezérlés, testnek, és a’ lejeknek meg nem gyengült egészsége nem engedik elenyészni a’ gyermeki kornak leg szebb ajándékát, — a’ vidámságot, — melly a' később élet időben sem hagyja el, ha bár a’ többi mind elsuhamlana is, a’ tiszta életű, szerény, és szorgalmatos embert. A’ makattság, vak énesméret, vágyódás, és függetlenség, mellyek a’ felfuvalkodásból veszik kútforrásokat, eszközük ama roszszat, melly egy, féktelen testi gyönyörűséggel, ’s tiltott dolgok kívánásával terhelt telleset szegez földi szerentsénk ellenébe- Ezeknek gyógyító - szere tsupán a’ fenntebb említett belső igaz szerénység, és hasznos dolgokban alapúlt