Somogyi Néplap, 1982. december (38. évfolyam, 282-306. szám)

1982-12-18 / 297. szám

A halászbárkától a tartályhajóig Lett Szociaifista Szovjet Köztársaság A Szovjetunió északnyu­gati részén, Észtország, Be­lorusszia és Litvánia között fekszik Lettország. Partjait a Balti-ten­ger mossa. A köztársaság 63 ezer hétszáz négyzetkilométernyi terüle­tének majdnem a felét töl­gyesek, ligetek, parkok és erdők foglalják el Kék vizű folyója a Dauga­va — amelyről sok száz nép­dal született — a sekély zá­tonyokat és fenyveserdőket elhagyva Daugavpils város­hoz ér. A régi, jellegtelen vidéki hely, ma fontos ipari központ, a köztársaság m­á­­r ottik legnagyobb városa. A kétmillió 512 ezres lé­lekszámú Lettország a Szov­jetunió népességének csak egy százalékát teszi ki, de olyan fejlett iparágakról hí­res, mint a gépgyártás, a rá­diótechnika, az elektronika, a híradástechnika. A köz­társaság a Daugaván épült erőművektől kapja a villa­mos energiát. Az egyik leg­ismertebb erőmű a plja­­vinszki, amelyet moszkvai szakemberek terveztek, le­­ningrádi és ukrán gépgyárak berendezéseivel szereltek föl. Több mint 2,5 millió rá­diót gyártanak itt évente. 1985-re az első osztályú és osztályon felüli rádiókészü­lékek gyártása a jelenlegi­nek háromszorosára növek­szik. Tovább fejlesztik a tengeri szállítást és a hal­feldolgozó ipart, bővítik a rigai kikötőt, ezenkívül fővárosban két nagy halfel­­­dolgozó gyárat helyeznek üzembe. A nyolc évszázada növek­vő és fejlődő lett főváros la­kóinak száma rövidesen el­éri az egymilliót. Jövőjét a tervezők a Daugava folyó szigeteinek beépítésével kép­zelik el. A folyó felett át­­ Ívelő hidak, a gránittal bo­rított rakpart és a műemlék házak mellett magasépüle­­tek, iskolák, kórházak, üz­letek épülnek. Új rádió- és tévéközpont, 60 ezer fős sta­dion, jégpálya és nyitott sportuszoda, valamint vi­dámpark építését tervezik. A gyárakat fokozatosan ki­telepítették a városközpont­ból. Régebben a Sztraume gyár kéményei 28 kerület levegőjét szennyezték, most valamennyi részlegét a vá­roson kívüli ipartelepre vit­ték. A békés atom Szalaszpilszben Szalaszpilsz kis falu a lett­ fővárostól, Rigától nem messze. A második világhá­ború idején a hitleristák az ott fölállított koncentrációs táborban vadállati kegyet­lenséggel a leigázott Európa több ezer ide szállított fog­lyát kínozták halálra. A jelenlegi, újjászületett Szalaszpilsz a békés atom birodalma, a köztársaság Sugárzás­i rxvgaiai kísérleti mintán egyik kiemelkedő­ fontossá­gú tudományos központja. Néhány évvel ezelőtt a falu­ban megkezd e munkáját Lett Tudományos Akadémia a Fizikai Kutatóintézetének atomreaktora­ segítségével fontos kutatásokat folytat­nak a biológia, fizika, orvostudomány és mezőgar­az­daság területén. Az elmúlt években Szalaszpilsz sokat tett a tudomány fejlődéséért 1963-ban új, nagy erejű, tiszta gammasugárforrást alkalmaztak, az indium—ga­­lileum sugárdetektort. Ez a sajátságos transzformátor, amely a neutronnyalábokat gammasugarakká alakítja, új lehetőségeket nyitott a gárzás felhasználása előtt su­a tudományban és a népgaz­daságban. A kutatók a ter­vezőkkel együtt olyan új műszereket fejlesztettek­ ki, amelyeket sikerrel alkal­maznak a világ számos labo­ratóriumában. A XI. ötéves tervben tudósok külön figyelmet for­­­dítanak a sugárzást végző anyagok előállítására, az anyagok tulajdonságát meg­változtató, új módszerek ki­dolgozására. FRONTÁTTÖRÉS fi­SZfKJHfl-PfIRTON A magyar kultúra francia fogadtatása Párizs. Rue Talleyrand 7. — patinás épület egy törté­nelmi negyedben, közel az tavvailddoBok dómjához. Itt működik a Párizsi Magyar Intézet, amely a magyar kul­túra franci­aországi terjesz­tésén munkálkodik, a Talley­­­rand utcában is, iránt min­denütt, mérleget készí­tetnek az esz­tendőről. Dr. Borba Zoltán, az intézet igazgató­ja elégedett. Az idén nem­csak mennyiségi, hanem mi­nőségi változás is történt. Már-már frontáttörésről beszélhetünk. Ebben termé­szetesen nagy sesecepe volt Mitterrand elnök magyaror­szági látogatásának, amely ránk irányította a franciák figyelmét, s hozzá­j­árult, hogy a francia állami szer­vek készséggel támogassák a magyar kezdeményezéseket Minőségi változás mutatko­zott abban is, hogy a Ma­gyar Intézet alkalmazásával új módszerek igyekezett gazdagabbbá­ tenni munkáját hatékonyabbá — Mod­en területen »mi * tankoesnek­ az eredmények ? — kérdeztük dr. Borba Zoltén­­tól — Itt van a»Maul * film, amivel a legszélesebb réte­gekhez szól­hatunk. Soha még ennyi magyar filmet nem sikerült bemutatnunk Franciaországban, Párizs­ben és a különböző francia váro­sokban 42 alkalommal ren­deztünk magyar filmhetet vagy fiu­minati oika­t. Ezek so­rán 230 ízben vetítettek ma­gyar játékfilmet, s több mint kétszázszor rövid­filmeket. • A képzőml­vészetek te­rén azt az újítást vezettük be az idén, hogy egy -egy ki­­álítást nemcsak egy város­ban imitáltunk be, hanem megszervezzük több helyen való bemutatását. — Hogyan álltunk a könyv­­­kiadással? — Régi pamemzantk, hogy míg nelunk nagyon sok francia könyv jelenik meg, a francia könyvesből tekiót­esek elvétve lehet magyar irodalmi művet találni. Itt különösen fontos eredményt hozott Mitterrand elnök bu­dapesti látogatása; az el­nök megígérte, hogy évente 15 magyar könyv franciaor­szági kiadását fogják álla­milig támogatni. Ez nagyon fontos lépés. Épp a napok­ban alakult meg az a m mun­kabronttság a francia monisz­­yminák képviselőinek és * műforda­tóiknak részvételé­vel, »mely a végleges lista­­ összeállítását készíti majd elő. A magyar irodalom is­mertetését szolgálja majd a jövő év őszén Párizsban rendezendő mag­yar könyvki­­állítás és a magyar iroda­lommal foglalkozó kollok­vium. — Milyen mérleget lehet várnii a Bartók- és a Ko­­dály-cergenanum francia­­országi megem­lékezésék­ről ? — Zenei téren történt a legtöbb esemény. Magyar zene még soha ennyiszer nem­­ hangzott föl a francia hangversen­ytermekben. A rá­dióban és mint ebben a televízióban, az évben. Olda'ikk** töltése tuet Sí'.öknaik * teng’ érsenyékre* a felsorolja« is, »rhélyfekék Párizsban és a vidéki váro­­sokban Bartók és Kötök »• műveit szólaltatták meg »na­gyar és francia művészek. íVcszef’sg'­aive: taisn­owm túlzás, ha iróiitattór tertV.. be­széllünk — mondja végi­! dr. Berit« í?ö!i:»n. — Úgy erzétvv. ennek a meg les test kije »z » Bartók-szobor, amelyet Pa­rlas egyik modern negyedé­ben, e­gy nagyon es hangulat»* parkban »iktet­­ek föl a Szajna-part közelé­ben. A sszobor a vatas SKSWe­­létadás volt Bartókna­k, s kulturális kapcsolataink új szakaszának is jelképe lettét'. D. J. Gyeplő nélkül Milyen jó volt megmár­tózni újra abban az életvize­­tisztaságú, bársonyosan si­mogató prózában, amelyet szürkebb pátriánk jelesének, a gödrei születésű Fekete Ist­vánnak köszönhet a magyar irodalom. Talán csak Móra tudott így mesélni. De hát nem mese ez, gyermek, hogy Arany Jánost idézzem­­ ide! Nem mese, hanem a hu­szas évek nyomorban fogant világa parázslik a meseze­­ségbből Fekete István Gyep­lő nélkül című regényében, amely van is, meg nincs is. Ezerkilencszáznegyvenki­­lencben jelent meg egyelő­re először és utoljára hiva­tásos kiadónál, s most újra, de „nem hivatalosan”. Ideje volna, hogy ismét százezrek kaphassák kézhez e szívkö­­zeli könyvet, amely úgy vall azokról a gazdaság válság­gal terhes évekről, amilyen hitellel néha még a doku­mentumok sem beszélnek. Mert a dokumentumokban nincs lélek. Ennek a regény­nek — amely a szó legiga­zibb értelmében regény — minden sorából, minden mondatából a lélekmeleg párázik ránk. Noha az* a major, az az uradalom, azok az emberek nem a saját nevükön szere­pelnek a könyvben, a Feke­te István életét csak hozzá­vetőlegesen ismerőkben is szikra pattan: igen, ez az a korszak, amelyben a pra­ri­­ból (segédtisztből) gazda­tini lett, s magával vitte ba­­kóczai Majláth gróf házior­vosának leányát feleseként az új helyre. Ez a regény­figurák mögött sokiereng a kilenc gyermek­es, búzadara­­tolvaj­ló Ferenci béres arca, Dénes Ferenc kocsis képe, meg másoké is az ajkai évekből. Mind-mind „mo­dellt álltak” a Gyeplő nél­kül című regényhez, tudtu­­kon kívül. Mint ahogy élő minta volt maga az író is a kicsi, kedves asszonnyal... Nem lehet nem ráismerni a könyv hősében a gazdatiszt Fekete Istvánra. Az a major egy egész or­szág kórrajza. Egy k^sze­rű­tlenné vált, változásra érett agrárvilág birkózik körül két vállra a kapitalis­s­ta ipartól. Ezt a csúnya, he­­roizmust nélkülöző major­­magyarország agóniát ábrá­zolja Fekete István úgy, hogy megs­íratjuk azokat, akik e haláltusának áldoza­tai. Bevallom, ez a politikus Fekete István, ez a tisztán látó, kiábrándult ember ed­dig ismeretlen volt előt­tem. Elbeszéléseiben, regé­nyeiben minden olvasó érzi, s nagyra tartja: úgy áll a falusi szegénység mel­lett, hogy a maga lírai módján éltük agitál. Itt azonban a fordulatot kell észreve­nnünk egy írói életműben; a gaz­datiszt hierarchiában való elhelyezésével, csapda? hely­zetének ábrázolásával már túllépett az addigiakon. ..Egyik oldalon meredek fal magassága — ez az uraság —­, a másik oldalon szédítő mélység, ez a cselédség.” Továbbmegy, és apróbb na­gyobb mega­láz­tatások, ki­­sebb-nagyobb lázadások fel­elevenítéseinek fényében mutatja meg az uradalom­­Magyarország gazdáinak már-már karikatúrává tor­zult portréját.. Mert a ma­jor-haza romlása a tulajdon­­viszonyokon kívül a gazdák — kutyatöórösök és self-ma­de manek — nemtörődömsé­gében vagy hozzá nem érté­sében diagnosztizálható. Ez a regény egy olya­n gazdatiszt szem­szögébel ábrázolja a társadalmi vegetációt, aki feladatát a legtökéletesebben szeretné végezni, de ebben épp azok akadályozzák meg, akiknek a javakat termeli... Fekete István a birtokosi család nemzedékeiben az el­­satnyulást, a degenerációt véteti észre. Hogyne lennének benne ebben a művében is a ked­ves, „szíve vérével” írt fi­gurák! Budai éjjeliőr, aki beletörődik abba, hogy a lá­nyát Karikás Jancsi, a bé­resből bányai dolgozóvá de­zertált — jobban emelkedett — legény mondva: vegye el Péter, a hektikás, akit a természet és egy bővérű as­­­szony gyógyít meg. Az em­berséges Völvöcki gépész. Anna, a megesett lány, aki­nek holtából — mert a sze­génység a gyengét elem­bék­­é­lenn ti — nevelőanyja hasz­not akar húzni. Tobakné, az uborkafára kapaszkodott senki. Az egyik fiától a má­sikhoz hajszolt öreg juhász. A gerince görbült kásánál, könyvespolc , ki mindenki még! Egy­­egy epizód telik meg élettel sorsuktól. Olyan béres szoká­sokat örökít meg f­ekete Ist­ván hűséges krónikásként, amelyeket talán még a nép­rajz sem. S mindezeket fű­szerezi érzékletes­, népi szó­­lásmondásokka­l: égne a szalma, ha „.. hogyne már a trágya is füstöl” — mondja egyik figurája a nagyszájú legény­kének. Egy másik szereplőjét így jellemzik béresek: „csöndes tóban la­a­kik a béka”. És folytathat­­­na ok Mondjuk azokkal a népi világból párázó meta­forákkal, amelyekhez ha­­­­solítókat nemigen találunk iroda­lmunkban. S az „álla­tok nyelvén értő” Fekete István e regényéből sem hiányoznak derék barátaink; az első rész történését szántó a major kutyájának pers­pektívájából látjuk,­­ felejt­hetetlen képekben. Csak értékei vannak en­nek a könyvnek. Agronómu­­si ismeretek birtokában levő író szólal meg egy-egy em­lékezetes fejezetben, akárha mezei munkáról vagy a szántóföldek szegénylegé­nyeiről, a gyomokról van szó. És tiszta szavú furulya­ként , megszólal a szerelem szava, férfiszem­érem­mel és szelídséggel muzsikálva el nekünk enek a szép kapc­so­­latinak termőre fordulását. Fontos könyv a Gyeplő nélkül Fekete István élet­művében. Kell egy szélesebb körű új kiadás. L«*k<* László Korsók, tálak, szőttesek Bolgár népmű­vészeti kiállítás­nak ad otthont a budapesti Nép­­rajzi Múzeum. Képünk a tárlat néhány remekét mutatja. (Hauer Lajos felvétele) Egy ifjúsági műhely munkája öt éve kezdte meg műkö­dését Nagyatádon a­ gyer­mek- és ifjúsági képzőmű­vészeti tábor; a tapasztala­­­tokról e héten adtak számot Kaposvári Tanítóképző Főiskolán. Kiállítással tet­ték szemléletessé a nyári szaktábor tevékenységét, gyermekek és a fiatalok ót­a­ját... A tábor népszerűsítésével eddig sem fukarkodtunk. Az öt év munkájáról beszámoló táborvezetőtől, Leitner Sán­dortól is hallottuk,, milyen­­ nagy szerepe van a propa­gandának , hogy minél többen megismerjék, mi fo­lyik Nagyatádon. Tapaszta­latok támasztják alá ugyan­is, hogy a szervezés az egyik sarkalatos pontja a működtetésének. Mert tábor most mindössze hat-nyolc általá­nos é a középiskola diákjai élvezik a tábor nyújtotta le­hetőségeket. A továbbkép­zési intézet véleménye sze­rint a tehetséggondozásban épp a vizuális kultúra fej­lesztése a legkiemelkedőbb. Mégsem lehetünk elégedet­tek azzal, hogy csak néhány iskola tartja fontosnak a ta­nulókban rejlő képességek fejlesztését. Mely iskolák? Azok, ahol megfelelő szakemberek irá­nyítják a rajzoktatást. Hoz­zá kell tennünk, elsősorban azok a rajztanárok fordíta­nak kellő gondot a gyerekek nevelésére, akik tevékenyen kiveszik a részüket az alko­tómunkából, „ rendszeresen képezik magukat, részt vesz­nek a kiállításokon. nagyatádi tábor nekik is al­­­kalmat ad arra, hogy a szakkörvezetői tanfolyamon megújítsák tudásukat. Somogy megyében az álta­lános iskolai rajztanításra rányomja a bélyegét, hogy kevés a képzett tanár. A rajzórák ötven-hatvan szá­zalékát tartják csak szakta­nárok, a nagyatádi és a bar­csi járásban pedig ennél is kevesebbet. Félő, hogy szá­muk tovább csökken Kulcs­kérdés tehát az óvodákban és az általános iskolákban a vizuális nevelés fejlesztése. A nagyatádi szaktábor tehet­séggondozó munkája a kontraszt további erősítésé­vel, ami az iskolák és isko­lák között megvan, mértékben hozzájárul a nagy­vi­zuális nevelés ügyének na­pirenden tartásához is. A tábor életéről szóló be­számolóból tudjuk azt is, hogy Nagyatádra nemcsak a tehetséges gyerekek jutnak el. Az általános iskolákban folyó rajzoktatás színvonal­beli különbségei is feltárul­nak. A giccs sem idegen né­­­hány tanulótól. Az alapkész­ségek hiányával küszködnek , legtöbbet a gyerekükkel foglalkozó tanárok. Nem­csak szakmai hiányokat kell pótolni a gyermek­­sogi képzőművészeti és ifjú­tábor­ban, hanem például, azzal a szemlélettel is „összeütköz­nek" a tanárok, hogy — el­sősorban a szülők — miként minősítik a képzőművészeti tevékenységet. Ugyanis olyan összehasonlítást tesznek, si­kerszakma-e ez, mint mond­juk az autószerelőé, a rádió­­szerelőé és a fodrászé... Nem egy igazán tehetség«» tanuló nyert felvételt képző­művészeti szakközépiskolá­ba a nagyatádi táborból, ám néhány szülő meggyőzése után nyílt csak erre lehető­ség. A rajztanítás éppúgy hoz­zájárul a gondolkodás fej­lesztéséhez a maga eszközei­vel, mint bármelyik más tantárgy. Magvas vélemények hang­zottak el a tanácskozáson a jövőt illetően is. Tanácsok, feladatok. Mindegyiket gyerekek iránt érzett felelős­­­ség hatotta át. HL B,

Next