Somogyi Ujsag, 1938. január (20. évfolyam, 1-24. szám)

1938-01-01 / 1. szám

1938. január 1. SOMOGHYISffl Legújabb báli ruhaanyagot Lőw Divatházban Kaposvár Fő­ utca 21. II „Takarékos­ság“ tagja. ____3 ...Ha végetért a földi küldetésünk... A Somogyi Újság munkatársának őszinte beszél­getése az uranocentrikus elmélet tudósával A legfenségesebb világ csodálatos kialakulása teljesen új megvilágításban Mié: VÖLGYI is SZILÁRD térnél, Kipisvár, Kossuth Lajos­ utca Évről-évre halad a világ HM évről-évre többet nyújt az H ORION-RADIO« ’-•sx. ^^(1^ Kaposvár for­­sadalmának igen kis hányada ré­szesült abban a szerencsében, hogy nov. 9-én jelezt lehessen azon a páratlan érdekességű én a maga nemében egyedülálló elö­­« X[pui ‘uosupu Nagyboldogasszony Egyházköz­ség nagytermében, a­­ katolikus Szabadegyetem keretében hang­zott el. A Somogyi Újság ezeket írta Ákos István tábori esperes alezredes ezen előadásáról : „Olyan, előadást élvezhetett végig a közönség, amilyen még nem hangzott el városunk falai kö­zött.“ Nem túloztunk ezzel a megáll­apítással, már csak azért sem, mert a világegyetem beren­dezésének ilyen értelmű magya­rázata egészen újszerű, teljesen egyedülálló s a Somogyi Újság­nak jutott az a kitüntetés is, hogy a Mindenség uranocent­­rikuisi szerkezetének elméletéről egyedül s­ekésnek számoljon be részletesen s megismertesse olva­sóival a legtitkosabb és legfensé­gesebb világ csodálatos kia­laku­­lásának aj ekét. Rövid földi életünk alatt sok­szor jut eszünkbe a kérdés : Hol is élünk ? Ez mi következik az­után, ha befejez­tük földi pálya­futásunkat ? Mmilyen ezt az isme­retlen, titokzatos más­ivilág ? ! Ezekre az önk­­érdésekre ad fe­leletet Ákos Ieiván, a­ tudós pap, aki eddig ismeretlen teóriájával megjelöli hehét az embernek itt a földön, a Mndenségben és a másvilágon. A világhírű olasz költő, Alghier Dante La Divina Commediájába olyan plasztiku­san festett képet a pokol, a pur­­gatórium és a menny világáról, h­oggy azt sokág valónak is hit­ték, Dante me­téri tolla a közép­kor term­észetadományát örökí­tette meg. Akts István sem a­­ modern természettudományt vette alapul, hanem lepráját a Szent­­írás alapján, bölcselet útján épí­tene fel. A mellékelt kép Ákos­ István uranocentrikus elméletét sempati­­kusan szemlélteti. A kör belsejé­ben van Isten trónja, ezt veszi körül a hét szférából álló : Ura­­nos, a menyország. Ezen kívül helyezkedik, el a kozmikus vi­­lág a Cosmos, az anyag, az em­ber átmeneti heh­e s végül mind­ezeket beborítja egy végtelen, anyagtalan, fekete úr, a tehetet­lenség, a szellemi lefokoz­ottság végtelen kaotikus sötétsége : a Chaos, a pokol. Az apró, árnya­lati pontok a kozmikus világ fo­kozatos kialakulását jelzik. Mint már említettük s ezt örömmel szögezzük le ismételten, a Somogyi Újság hasábjain je­lenik meg Ákos István nagyjelen­tőségű elmélete először nyomta­tásban. A tudós papot szombat­helyi otthonában kereste fel la­punk munkatársa. Dolgozószo­bájában fogadta Ákos István, íróasztalával szemben az egy­szerű kis szoba falán Krisztus hatalmas képe, alatta feszület fv'*" Ezekre tekint fel igen gyak­ran, amint egy-egy újabb gondo­latba kezd. Kedves közvetlenség­gel magyaráz s egy-egy állítása igazolására mindig felü­ti a bib­liát. Átszellemül jóságot, lelki bé­két sugárzó arca valahányszor a bibliát veszi kezébe. Pap. Egy­más után tesszük fel a kérdése­ket, amikre rögtön válaszol is. —­ Mi indította főtisztelendő urat, hogy szembehelyezkedjék a természettudomány dogmának hitt régi elméletével ? — Az, hogy én a csillagos vil­­ágban mindig a lélek útját kell vestem Isten felé ! És bár csodá­lattal szemlélhetjük az asztronó­mia tudományos haladását, fel­adatát mégis egyoldalúan oldja meg, ami az igazsághoz nem e­lég. A geocentrikus elméletet maga a természettudomány hagy­ta el Galileivel és a heliocent­rikus állásponton túlhaladva el­­jutott a galaktikus rendszerek el­méletéhez, de csak elméletileg, mert gyakorlatban még mindig geocentrikus, mivel kutatásaiban anyagi téren mozog csupán és az eszközei földhöz kötik. — És hogyan építette fel az urano­centrikus elméletet? — Bölcseleti alapon! Mivel a Mindenséginek csak két alapeleme van: szellem és anyag, a szellemi rész előzi az anyagot, csak az uranocentrikus elgondolás jöhet tekintetbe. A heliocentrikus és galaktikus elgondolás pedig csak részlet az egészben, ami nem nél­külözheti a centrumot. Ez­ pedig bölcseleti és­­ teológiai alapon nem lehet más, csak az Uranos. — Miből indult ki? A Szentirásból! A Szentirás tartalmazza azokat a kinyilat­koztatott igazságokat, melyek ál­tal Isten művei felismerhetők és amelyek nélkül a tudomány célt nem érhet! — Mi nyújtott kutatásaihoz to­vábbi alapot és anyagot? — Megint csak a Szentirás — feleli mosolyogva, — mert példá­ul a Szentírás 7-es száma nélkül a teremtés és kialakulás 7 világ­­korszakát meg nem értjük. A Szentirásban élesen kell látni s tisztán meg kell különböztetni a szellemit az anyagitól és elsősor­ban mindent szellemi szempont­ból kell alkalmazni a Macrocos­­mosra és csak azután hozhatjuk vonatkozásba az anyaggal és leg­utoljára szállhatunk le a Macro­­cosmosra — a Földre. — Mióta foglalkozik főtiszte­­lendő úr ezzel a teóriával? — Gyermekkorom óta rajongó­ja vagyok az Égnek, mindig a csillagok világában kerestem rá­ i­tent, a mennyországot és a tisz­tí­­tóhelyet. Szakszerűen 1925 óta, amióta hivatásszerűen tanítással foglalkoztam és, megláttam azt, hogy a teológia és a természettu­domány nem járhatnak külön utakon, ahol egymást meg nem értve ellentmondásba keverednek, mert egyik igazság a másiknak nem mond ellent, csak egymást kölcsönösen kiegészíti. Lassan felemelkedik­ helyéről, Krisztus képe alá áll s mintha vele beszélne, folytatja: — Halálának 19 százados év­fordulóján, 1933-ban jöttem rá, hogy ez az itt helyes. — Mi a pozitív magyarázata annak, hogy a Mindenség köz­pontjában az Uranos áll? — Az, hogy a végtelen fölségű Istennek, aki egyházunk tanitá­sa szerint: Primus Motor Immobilis — első mozdulatlan mozgató, csak az Uranosban lehet a „ki­rályi széke“ és csak igy lehet az a „Központi Hatalom“, akinek birodalma az egész Universumot foglalja magába. Aki figyelmesen szemügyre veszi ezt az urano­centrikus szerkezetet, az­ csodála­tosan zárt egységet láthat benne, amelyben az összes teológiai és , természettudományi igazságok maradék nélkül elhelyezhetők. — Hogyan lehet megmagyaráz­ni az anyagok életét a Cosmos­­ban? | * 1Ph771Inll forgalomba hozza __________ Shell Kőolaj Rt. Boszlavitz László _ |* I lerakata villamosszakü­zlet llM\r!ll?’|1i? Fő-utca 12. Fő-utca 8. llUdUlj Ilii Tel. 746. , Tel. 566. | SHELL-gázzal!

Next