Állami főreáliskola - Széchenyi István gimnázium, Sopron, 1886

­ képesek lesznek. Részt vehetnek alsóbb évfolyamban nemcsak a meg­felelő, hanem magasabb osztálybeli tanulók is, kik ebbeli tanulmányukat természetesen csakis magán­szorgalommal végezhetik be. A latin nyelvi tanfolyamban már részt vevő oly tanulók, kik reál­iskolai tanulmányaikban bármely tekintetben hátramaradást tanúsítanak, a latin nyelvi tanfolyamból tanár-értekezleti határozattal azonnal kitil­­tandók. Kitiltandók azok is, kik magában a latin nyelvi oktatásban igazolatlanul két héten át a tanórák látogatását elmulasztották. A tanári testület kitiltó határozata ellenében felfolyamodásnak a reáliskolai igazgató s a tankerületi főigazgató útján csak a vallás- és közoktatásügyi miniszerhez van helye. 4. §. A latin nyelvi tanítás évfolyamai és a teljesítendő feladatok a következők : I. évfolyam, hetenkint 4 óra. A teljes alaktan, a mondattanból az egyszerű mondat tárgyalása. Megfelelő szókincs gyűjtése s ennek fel­­használása szóbeli fordításoknál. II. évfolyam, hetenkint 3 óra. A mondattan befejezése szemelvényes olvasmányokkal; ilyenek: Cicero válogatott levelei, könnyebb, e czélra szolgáló költői anthologia, mely utóbbival párhuzamosan a prosodia főbb szabályai is ismertetendők. III. évfolyam, hetenkint 3 óra. Sallustius, Cicero (beszédek), Vergi­lius műveiből vett olvasmányok. IV. évfolyam, hetenkint 3 óra. Cicero, Tacitus (Agricola), Horatius (szemelvények: Ars poetica) műveinek olvasása és fejtegetése. A prózaírókra nagyobb súly fektetendő, mint a költőkre. Az auctorok olvasásánál figyelemmel kell lenni a római régiségek s az irodalom­történet ismertetésére. Mindenik évfolyamban megfelelő írásbeli dolgozatok adandók. A tanulókat folyton kell buzdítani és útba igazítani, hogy az isko­lában szerzett ismereteiket házi szorgalom útján bővítsék, különösen pedig, hogy otthon mentői többet olvassanak a latin klasszikusokból. A magán olvasmány eredménye számon veendő, 5. §. Minden reáliskolai tanári testület a 4. §.-ban körülírt általános tanterv alapján saját viszonyai szerint helyi tantervet köteles kidolgozni, melyben fordulhatnak elő eltérések az általános tantervtől (még tanóra­szám tekintetében is), de csakis a 2. §-ban jelzett általános követel­mények koc­káztatása nélkül. A helyi tanterv azonban csak a vallás- és közoktatásügyi miniszer jóváhagyásával léphet életbe. E helyi tan­tervben részletezendő a tananyag, megjelölendők az aud­orokból vett szemelvények, s vázolandó a módszeres eljárás is, melynek, tekintettel a tantágyra fordított óraszámra, lehetőleg gyakorlatinak kell lennie.

Next