Állami főreáliskola - Széchenyi István gimnázium, Sopron, 1886

A közleti rendelet a magyar reáliskola fejlődési történetében új korszakot alkot. Bátran merjük mondani, hogy e rendeletben óhajaink egyik legforróbját látjuk teljesülni. Mert miután a középiskolának, így tehát a reáliskolának is az a feladata, hogy tanítványainak az általános értelmi és erkölcsi műveltséget megadja, hogy őket a tudomány további, hivatásszerű művelésére előrekészítse vagyis inkább nekik e működésre az alapot nyújtsa; igen helyes volt, a reáliskola tantárgyai közé mint újabb segédeszközt a latin nyelvet is venni. Ez által a reáliskola nem­csak az ú. n. praktikus hivatásnemekre valamint a felsőbb rangú tech­nikai szakintézetekre készíti elő tanulóit hanem kiválóan képessé teszi őket az állami élet és polgári társadalom minden feladataiban való részvevésre. Eddig sokszor adta elő magát azon eset, hogy reáliskolai tanuló a felsőbb osztályok befejeztével kedvet és hajlamot érzett volna magá­ban jogi vagy orvosi pályára lépni, de nem tehette, mert az út e fakul­tásokhoz el volt zárva előle, az azokba jutás annyi akadályba ütközött, annyi anyagi áldozattal járt, hogy a legtöbbnek örökre kedvét szegte e hivatásoktól, habár azokhoz vonzalmat és tehetséget is érzett magában. E szomorú tapasztalás egyik fő oka annak, hogy az 1875. évi junius hó 8-án 12.383. sz. a. rendelet után, mely a reáliskolák számára új tanter­vet állapított meg és egyszersmind a reáliskolai tanfolyamot 8 évre terjesztette ki, a reáliskolák látogatottság dolgában évről-évre rohamos apadást mutattak föl, míg a gymnasiumok ép oly arányban növekedést tüntettek ki. A legtöbb szülő úgy okoskodott, hogy fia előtt a gym­nasium végeztével nyitva áll minden pálya, holott a reáliskola csak szűkebb körre készíti elő tanítványait. A hasznossági elv vezeti őket, a­mit rész néven senki sem vehet tőlük, mert ki tudja már előre is elhatározni, így okoskodnak ők, hogy egy 10 éves fiú kizárólag csak a technikai pályához fog vonzódni; gymnasiumba adják tehát, honnan, ha kedve tartja a hivatást is választhatja magának. Azért nem a magunk, hanem a szülők és még inkább gyermekeik érdekéből üdvözöljük a közlött ministeri rendeletet, mely módot és alkalmat nyújt a reáliskolai tanulónak arra, hogy az eddig előtte elzárt jogi és orvosi pályára léphet. Különösen kiemelendőnek tartjuk ez utóbbit , mert ennek egész fejlődési processusa a reális tudományok haladásával karöltve jár és kiváló szakemberek, mint pl. Brücke, a hír­neves physiologus, Hyrtl, hazánk szülötte, a világhírű anatómus már hosszú évekkel azelőtt a mellett nyilatkoztak, hogy tekintettel a reál­iskolai tanulóknak a természetrajz- és természettanban, de kiválóan a vegytanban való alaposabb előkészültségére , előttük az orvosi fakultás termeit megnyitni kellene. Igaz, hogy e nagy emberek igéje mai napig sem jön testté! Kivált minálunk, hol még mélyen gyökered­zik a hit, hogy jó orvos nem lehet, ki a latinhoz nem ért. Nem tagad­juk, mert magunk meggyőződése ellen szólnánk, ha tagadnók a latin nyelv kitűnő képző erejét. Épen az erre való tekintet alkottatta meg

Next