Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1877

A földrajz tanításának általam gyakorolt térkép­rajzoláson alapuló módszere. Lahne Frigyes, igazgató. A­ki ma a földrajz tanításáról csak néhány sort is akar írni, szólnia kell Ritter Károlyról, az újabb földrajz atyjáról. Hogy mit köszön neki a földleírás, különösen pedig annak módszere, az ma az egész művelt tanító­világ előtt ismeretes. — Reám nézve azonban e nagy férfiúnak különös jelentősége van. Én ugyan­is — szerény­telenség nélkül tanítványának nevezhetem magamat. Több mint harmincz éve, hogy gyakorlom azon tanmódot, melyre az ő nagy­szerű előadása, teljes biztossággal rajzoló keze és a tárgynak ben­nem hova tovább kifejlődött világos átérzése lelkesített. Nem cse­kély mérvben fokozta bennem a lelkesedést azon időben (1841— 1843) az ő nyájassága, melylyel több ízben fogadott, midőn elő­adom neki, hogy mi módon gondolnám én az ő tudományos elő­adásformáját az ifjúság részére felfoghatóvá és gyümölcsözővé te­hetni ! Ritter Károlynak sok tanítványa van, kik mint írók az ő tanát az egész modern tantéren terjesztik. Ezen munkához én is örö­mest nyújtottam volna segéd­kezet, de hivatásom mindig teljes­­erőmet s minden időmet szűkebb kör számára vette igénybe, s ezért nem juthattam hozzá. De a földrajztanítás rajzoló módszerének azért én is szereztem barátokat, az­által, hogy abban számos egyént gya­korlatilag vezettem be. Azért szólok erről, mivel módszerem érthe­tőségének ez is egyik bizonyítéka. Ha minden módszertől azt kívánjuk, hogy egyszerű, termé­szetes, s úgy a tanító, mint a tanuló által könnyen megközelíthető legyen, mivel meguntuk már az experimentátiókat és a mesterkélt raffiniált módszerek nyakgatását, az én iskolámnak annál nagyobb szüksége van ama kellékekre, mivel annak fiatalabb tanítói, kik­nek egyszersmind nevelőknek is kell lenniök, többnyire csak két évig maradnak abban. Itt tehát mindig új erőket kell a jó ügy

Next