Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1877
A földrajz tanításának általam gyakorolt térképrajzoláson alapuló módszere. Lahne Frigyes, igazgató. Aki ma a földrajz tanításáról csak néhány sort is akar írni, szólnia kell Ritter Károlyról, az újabb földrajz atyjáról. Hogy mit köszön neki a földleírás, különösen pedig annak módszere, az ma az egész művelt tanítóvilág előtt ismeretes. — Reám nézve azonban e nagy férfiúnak különös jelentősége van. Én ugyanis — szerénytelenség nélkül tanítványának nevezhetem magamat. Több mint harmincz éve, hogy gyakorlom azon tanmódot, melyre az ő nagyszerű előadása, teljes biztossággal rajzoló keze és a tárgynak bennem hova tovább kifejlődött világos átérzése lelkesített. Nem csekély mérvben fokozta bennem a lelkesedést azon időben (1841— 1843) az ő nyájassága, melylyel több ízben fogadott, midőn előadom neki, hogy mi módon gondolnám én az ő tudományos előadásformáját az ifjúság részére felfoghatóvá és gyümölcsözővé tehetni ! Ritter Károlynak sok tanítványa van, kik mint írók az ő tanát az egész modern tantéren terjesztik. Ezen munkához én is örömest nyújtottam volna segédkezet, de hivatásom mindig teljeserőmet s minden időmet szűkebb kör számára vette igénybe, s ezért nem juthattam hozzá. De a földrajztanítás rajzoló módszerének azért én is szereztem barátokat, azáltal, hogy abban számos egyént gyakorlatilag vezettem be. Azért szólok erről, mivel módszerem érthetőségének ez is egyik bizonyítéka. Ha minden módszertől azt kívánjuk, hogy egyszerű, természetes, s úgy a tanító, mint a tanuló által könnyen megközelíthető legyen, mivel meguntuk már az experimentátiókat és a mesterkélt raffiniált módszerek nyakgatását, az én iskolámnak annál nagyobb szüksége van ama kellékekre, mivel annak fiatalabb tanítói, kiknek egyszersmind nevelőknek is kell lenniök, többnyire csak két évig maradnak abban. Itt tehát mindig új erőket kell a jó ügy