Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1885

IV mennyi növendéke ellenkezni kezd vele, mert ily büntetésmód mellett még a legszelídebb s természeténél fogva jószivü is rossz­akaratú egyéniséggé változik Másnak mutatkozik az ifjú egészen, h­a büntetését saját részakaratának szükséges következményéül tekinti és észre veszi, hogy a nevelő igyekezete, őt újra az igaz útra téríteni. Meg van tartva ilyenkor a czéljával tisztában levő vezető nyugalma , úgy még a legnagyobb büntetés sem fogja felidézni a gyermek akaratosságát. Ha még nem elég okos arra, hogy hibáját és nevelője eljárásának szükségességét beismerje, ezt bizonyára érezni fogja, miként a gyermek egyáltalán inkább hajlandó az érzelemre, mint az észre hallgatni. Már a magyar nyelv a büntetés fogalmát akkér fejezi ki, hogy az a bűn lakolt­at­ás­a, mi ne tekintsük ilyen czélnak, hanem legyen czé­­lunk a javítás s a büntetés az erre segítő eszköz, melyet a nevelő utoljára vesz alkalmazásba. Ha látja, hogy a növendék, kit kitű­zött czél szerint kell vezetnie, az igaz útról mind jobban és job­ban eltér s a czélját tévesztés veszedelme forog fenn ; midőn a komoly feddés ép oly keveset használt, mint a megelőző barát­ságos intés, csak akkor vegye elő a büntetést. A büntetés tehát ép oly szükséges és jogos, mint másrészt a túlságos büntetés a jobb és könnyebb nevelési hatást lehetetlenné teszi. Sok büntetés — kevés nevelés ! Büntetés nélkül nevelni ugyan szép, de nem mindig lehetséges. Azért is: Kíméletes légy, de mégis segíts a bajon! Hogy némely nevelő nem azért borzad a bün­tetéstől, mintha azt nélkülözhetné, hanem mert minden komolyabb összetűzés elöl szorgalmasan kitér , nem épen örvendetes, de tagad­hatatlan tény. Eme eljárásának köszönhet ugyan bizonyos nép­szerűséget, de h­asonlítni fog amaz anyákhoz, kik gyermekeik ferde nevelésében valódi virtuositásig vitték. Hogyan neveltessék az ép ébredő férfiasság, ha a nevelő ily eljárással a legjobb nevelési eszközt, a jó példaadást elveti magától. Nem, túl gyengéd bánás­mód nem neveli erős férfit! A nevelőnek nem elég, ha szakála van és nadrágot visel, hanem lélekben is férfiúnak kell lennie és minden esetben, bárki előtt s bármely időben olyannak mutat­koznia. A férfi, ki elvekkel bir, s azokat követni tudja, ki szeszély, meggondolatlanság és szenvedély által nem vezéreltetik , annál a büntetés egészen jó nevelő eszköz lesz s az egyúttal elég taka­rékos is lesz úgy az alkalmazásban, mint a kellő mértékben. A legjobb nevelés az, mely büntetés nélkül megy. És megy a nélkül is! Csakhogy mivel nem mindenki tarthat gyermekei szá­mára külön nevelőt, a ki miként a jó házi­orvos a reábizott egyént jobban ismerheti s igy a hibázást esetleg a büntetés szükségességét

Next