Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1892

4 fiur durch Handeln gelernt, so wird auch Arbeiten nur durch Arbeiten gelernt werden müssen, so zwar, dass die fortwährenden Beschäfti­gungen des Geistes und Körpers zur Betriebsamkeit werden und dem rührigen Menschen trägen Müssigang unerträglich machen. Com­­menius után az angol Locke ajánlja a kézügyességet. Elvül állítja fel, hogy minden ember legalább egy mesterséget tanuljon. A kerti munka mellett különösen ajánlja az asztalos munkát, mint minden szellem munkával foglalkozó embernek alkalmas és egészséges szórakozást. Rousseau már a kézi munka nevelési hatását hangoztatja. Nem csak szoktatni akarja Emil­ jét a kézi munkához, hanem annak gyako­­rolása által észrevétlenül a gondolkodás és elmélkedés érzékeit fej­l­eszteni. Ezen nevelési irányt követte Franke Hermann Ágoston paedago­­giumában, hol a növendékek 3 éven át felváltva esztergályozással, cartonage-val és üvegcsiszolással foglalkoztak. Ő honosította meg a kézügyesség tanítását a nevelő­intézetekben, hol egészen a mai korig majdnem egyedül ápoltatott. Példáját követték a philantropok : Basedow és Salzmann, csak hogy ők mint az önállóság és tevékenységi ösztön fejlesztésére szolgáló munkákat a cartonage-t, az asztalos­­munkákat és az esztergályozást ajánlották. Ezen munka­ágakat űzik a selmepfenthali nevelő­intézetben 1784 óta. Pestalozzi is lelkes barátja az ügynek, de saját gyakorlatlansága folytán nem nagy sikert aratott. Ezen kísérletezések után a múlt század közepe táján különösen Kindermann buzgólkodása folytán a kézimunka tanításának praktikus iránya győzött. Akkor keletkeztek az első ipariskolák, mint a népis­kola kiegészítő részei. Voltak ugyan ezen korban az ügynek oly kép­viselői is, kik Franke-féle szellemben ezen tanításnak nevelési hatást tulajdonítottak, de ezek is csak formálisan képző hatását hangsúlyoz­ták, így dr. Michelsen már nem a készített tárgyban, hanem az ezen végzett munkán látja a tanítás czélját. Nagy haladást jelent ez az ügy fejlődésében, mikor először a kézügyesítését általában, a munka iránti kedvnek ápolását és annak erkölcsi hatását hangoztatták. Voltak ezen mozgalomnak ellenségei is, kik a munka tanításának az iskolába történt bevitele által a szü­lői ház teendőibe való beavatkozást láttak. Ezekhez tartozik a hírneves paedagogus Disterweg is. Ily hatalmas ellenmondásoknak következmé­nye az volt, hogy az inaugurált mozgalom csakhamar megszűnt. Fröbel Frigyesé az érdem, hogy a kézügyességi tanítás nevelési hatását kimutatta. Tevékenységének jótékony hatását a gyermekek százezrei még ma is élvezik. Rendszerének középpontja a munka és a

Next