Evangélikus líceum és tanítóképző intézet, Sopron, 1880

Második osztály­­ a) Oktatás- és módszertan, hetenként 2 óra. Kézikönyvül Környei Jánosnak „A taní­­tó az iskolában“ czímű, Kehr K.-nak „Die Praxis der Volksschule-ja“ alapján készített műve szol­gált a illető órákban nemcsak a feldolgozott tananyag, hanem és főképen annak a népiskolai tanítási mód szerint történt tárgyalása által, ismertettek meg a növendékek a­ népiskolai tanítás módjával, ille­tőleg szoktattattak arra. Tanár : Bakó Samu.. b) Magyar, hetenként 3 óra. Mondattan Torkos László, irály- és szerkezettan Bodnár Zsigmond szerint. Olvasmányok, főleg példák az Írásművek különféle fajaihoz ; költemények Tompá­tól s Petőfitől, Arany nehány balladája, irodalomtörténeti tájékoztatásokkal. Hetenkénti irálygyakor­latok havonként egy-egy otthoni dolgozat. Tanár : Kapi Gyula.­­— c) Mennyiségtan, hetenkint 2 óra. A közönséges törtek ismétlése; tizedes törtek; viszo­nyok, arányok ; következtető szabály ; hármas szabály ; százalékszámítások ; olasz szabály ; folytonos fejbeli számolás. Tanár : Scheffer Károly. d) Ének, hetenkint 1 óra. Gyakorlatok s 80 d­orál-dallam könyv nélkül. Tanár : Kapi Gyula. d) Zongora, harmonium és orgona, hetenkint 2 óra (a II-dik félévben két csapatban egy­-­­ órával.) Zongora- gyakorlatok Wedemann-, Clementi­­s Mosonyitól ; orgona-gyakorlatok Rit-Hessetől, az egyházkerületi Chorálkönyvben levő énekek begyakorlása. Tanár : Kapi Gyula. f) Zeneszerkesztés, hetenként 1 óra. Az általános zenetan összefoglalása ; a hangközök , a hármas hangzatok, a heteshangzatok s azok felhasználása kisebb tételekben. Zeneszerkesztési fel­adványok otthoni dolgozatul s csendes foglalkozásképen az orgonaórákban. Tanár : Kapi Gyula. g) Hegedűjáték, hetenkint 1 óra. Előjöttek könnyebb moll-hangmenetek Brähmig isko­lások I. füzete szerint ; egy- és kéthangú egyház énekek és világi dalok. Tanár Kapi Rezső. h) Rajz, a III-dik osztállyal együtt, hetenként 2 óra. Díszítmények s egyéb alakok raj­zolása, minták szerinti rajzolás; természeti tárgyak levétele; kísérletek a rajzoló krétával festékek­kel ; építészeti s perspektiv-rajz. Tanár : Polster Samu. Harmadik osztály. a) Hit- és erkölcstan, hetenként 2 óra. Katechetika füzetek szerint ; a hegyi beszéd s új szövetségi példázatok magyarázata ; hazai egyházunk szervezete, az „Egyházrendszer­“nek a taní­tóra vonatkozó pontjai. Tanár : Fehér Samu. b) Neveléstan, hetenként 2 óra. A nevelés rendszere Currie-Bihari szerint : előkészületi feladványok és szemelvények, szabad előadás, értekezés, folytonos példákkal és a nevelészeti könyvekre vonatkozó használati utasításokkal. Tanár: Király József Pál. c) Magyar, hetenként 2 óra. Költészettan megfelelő olvasmányokkal Névy László nyo­mán ez után a magyar nemzeti irodalom történeti ismertetése Beöthy Zsolt szerint. Havonként egy­­egy otthoni dolgozat. Tanár : Kapi Gyula. d) Szám- és mértan, hetenkint 3 óra. Számtan: az egész tananyag ismétlése ; összetett viszonyok s arányok; összetett hármas szabály ; egyszerű kamat-számolás, társaság-szabály; egyszerű vegyítés-szabály, lánczszabály, kamatok kamatja. — Mértan: lapmértani egyenes vonalak, szö­gek, három­szögek, négy- és sokszögek , egyenes vonalú idomok területének meghatározása. Hat­ványozás, gyökvonás. Tanár : Scheffer Károly. e) Gyakorlati zeneszerkesztés és orgonajátszás, hetenként 2 óra. Chorálok eljátszása, elemezése, eléneklése ; adott szövegre, dallam és harmonia alkalmazása ; a különféle accordok, elő- és utójátékok elmélete ; hetenkénti otthoni dolgozatok ; minta­játszás a tanár által. Kézikönyv , kerü-

Next