Állami felső kereskedelmi iskola, Sopron, 1926

A tanulás rejtettebb rugóiról. Annak a sok panasznak, amelyet a tanulmányi eredmény silánysága miatt a félévek végén az ifjúság, a szülők és az iskola egyformán elmondanak, háromféle oka van. Tanítványaink felületesen és kitartás nélkül dolgoznak, a tanultakat nehezen értik át és végül nálunk, nemzetiségi vidéken néha a tanítási nyelvet sem birják teljesen. Az iskola leginkább a megértés útjába gördülő nehézségek elhárítását szorgalmazza, mert a tanulók otthoni munkája távolabb esik befolyásától és mert a tanuló munkájának belterjességével igen szoros kapcsolatban áll. A szülők zöme sohasem foglalkozott tanítással, ezért talán hasznát látja, ha a megértés mibenlétén és előmozdításán elgondolkozik. Részben támogatója is lehet az iskola idevágó törekvésének, amint a következőkből kitűnik. A megértés alkalmával az új dolgot vagy jelenséget egy ismeretes másikkal, akár csak elgondolásunkban létezővel úgy kapcsoljuk össze, hogy az új a réginek mintegy következménye. Mihelyt az emberi gondolkodás mindenkiben megnyilatkozó módja szerint a meglévő ismereteink alapján előreláthatjuk ezt az újat, megnyugszunk és hittel mondjuk, hogy megértettük. Nincsen ember, akit a reá nézve érdekes dolog ilyen megér­tése meg nem örvendeztetne, ellenben mindenkit lever és nyugtalanít a kívánatos megértés hiánya. Az örömteljes, újabb fáradozásra bíztató megértés feltétele tehát a szükséges elő­ismeret készenléte, továbbá a figyelem, amely a kapcsolatot észreveszi és létesíti. A kereskedelmi iskola növendékei általában 14 éven felüliek, mégis sokan vannak közöttük, akik a megértés miben­létét és a velejáró, felemelő örömöt nem ismerik, a gyümöl­csöző tanulás felől teljesen tájékozatlanok és ezért nagy anyagunk elsajátításához alkalmatlan módon fognak hozzá, sőt a tanu­lásuk lankasztó eredménytelensége miatt a hibás úton is alig serénykednek. A tananyag elrendezése viszont növedékeink életkorára támaszkodik és a megértés logikai feltételét az ismeretek kellő egymásutánjával biztosítja. A lankadt munka eredményében fennmaradó rések a tovább haladó megértésnek egyre nagyobb akadályai, amelyek a kezdettől fogva csekély lendületet végleg elvonják , hamarosan beáll a munkával bőven ellátott diák szellemi tétlensége, a vele járó unalom és a belőle származó szórakozásvágy, amelynek kielégítése a munka körül

Next