Állami felsőbb leányiskola, Sopron, 1912

fogástalanul megfelel , úgy küldje a gyermeket bátran, bizalommal hozzánk. Mert a felsőbb leányiskola ma is az az ideális iskola, melynek alapítói szánták, s mely mellék­­tekintetek nélkül szolgálja a legtisztább nevelési eszményt, az önmagáért való műveltséget. De, fogja ön mondani, a leánygimnázium újabb, ennélfogva jobb s mindenesetre teljesebb nőnevelő intézet. Igaza van. Újabb, teljesebb, mert 8 évfolyamú, s a maga céljaira megfelelőbb is mint a felsőbb leányiskola — de nem minden leánygyermeknek való. Ne ütődjék meg e kijelentésemen ; mindjárt meg­magyarázom. A leánygimnáziumot az említettem Wlassics-féle ren­delet teremtette meg — szükségképen. Ha elfogadtuk a célt , az egyetemi tanulmányokat, gondoskodni kellett hozzávaló eszközökről is. Amely leány egyetemi tanulmá­nyokra és önálló életpályára, mondjuk, doktornak professzornak stb. készül, jól teszi, ha gimnáziumba irat­kozik. Az egyetemi tanulmányokhoz elengedhetetlen érettségi bizonyítványt csak ott szerezheti meg. Ámde Ön nem akar unokájából doktort, független állású hölgyet nevelni, azt is kizártnak tekintem, hogy az egyetemen szerezhető tudományos képzettségért kockára tegye unokája testi­lelki egészségét, feláldozza fiatalsága legszebb éveit,­­ tehát... A következtetés világos: Önnek és mindazoknak, akik az Önéhez hasonló helyzetben vannak, nincs szük­ségük a leánygimnáziumra. Ellen­vetheti Ön Asszonyom, hogy a középiskolának, tehát a leánygimnáziumnak is, nemcsak az érettségi vizsgálatra való előkészítés, hanem magasabb általános műveltség nyújtása is a feladata, és pedig első­sorban. Igaz, így mondja ezt az 1883. XXX. t.-c. De a való­ságban ez az eszményi feladat összezsugorodik és háttérbe szorul. A fő az érettségi vizsgálat, azért töri magát az egész tanuló ifjúság, azért fáradnak a tanártestületek, mikor

Next