Sportul, ianuarie 1968 (Anul 24, nr. 51-79)

1968-01-29 / nr. 77

România- R.F. a Germaniei 79-76 la baschet LÖRACH 28 (prin telelőn). !n cel mai important meci al turneului internaţional de baschet masculin, desfăşurat timp de trei zile în localitate, reprezentativa României a întîlnit prima formaţie a R.F. a Germaniei, care cu o seară înainte pierduse partida cu Elveţia la scorul de 76—78,!). Spre surprinderea generală, jucătorii noştri au intrat pe teren prea siguri de victorie (locul I în clasament le era oricum asigurat). Numai astfel se explică de ce în primele minute gazdele au iniţiat mai multe acţiuni, care au surprins pe picior greşit apărarea română. Mai mult, Savu şi Cernea au fost eliminaţi de pe teren pentru atitudine necuviincioasă faţă de arbitri. Gazdele au condus în majoritatea timpului (la pauză cu 34—28), echipa ţării noastre reuşind să echilibreze situaţia de-abia in ultimele 5 minute. Cinci mai erau trei secunde de joc formaţia R.F. a Germaniei conducea cu 65—63, dar Albu a egalat de la semidistantă: 65—65. In prelungiri, ,,5"-ul României a dominat evident si a terminat cîştigător la scorul de 79—76 (28—34, 65—65). Cei mai buni jucători: Nosievici (16), Novac (16) și Albu (22). Meciuri pasionante în prima zi a campionatelor internaţionale de tenis de masă ROMANIA - R. F. A GERMANIEI 5-3 (GIURGIUCA L-A ÎNVINS PE SCHOLLER) R.P.D. COREEANĂ - U.R.S.S. 5-4 ASTĂZI VOR FI DECIŞI CÎŞTIGĂTORII ÎNTRECERILOR PE ECHIPE Primele schimburi de mingi ale „internaţionalelor“ au putut fi urmărite duminică dimineaţă, în sala Floreasca. Toate partidele au dat cîştig de cauză echipelor favorite ale turneelor feminine şi masculine, această uvertură a importantei competiţii, constituind — mai degrabă— o „încălzire“ a participanţilor. Totuşi, pe marginea primelor rezultate înregistrate, consemnăm lupta strînsă care s-a dat cu prilejul a două meciuri feminine, şi anume : Anglia—Iugoslavia şi Ungaria—România (tineret) — ambele terminate cu 3—2. In primul, campioana engleză Mary Wright (Shannon), clasată pe locul 8 în lume, nu şi-a dezminţit valoarea şi — aşa cum arătam în avancronica noastră — a decis soarta întrecerii, fără a pierde vreun set. Subliniem cu satisfacţie şi comportarea româncelor din formaţia de tineret care — deşi au pierdut la limită — au dat o replică puternică experimentatei reprezentative maghiare. Meritul principal îi revine Vioricăi Ivan care a furnizat cea dintîi surpriză a campionatelor, învingînd-o, în trei seturi, pe fosta campioană europeană Eva Koczian, după ce ieşise cîştigătoare asupra speranţei tenisului de masă din Ungaria (şi jucătoarea nr. 1 a aceste ţări) Angela Papp. Mai adăugăm, evoluţia meritorie a Magdalenei Lesai (foarte greu învinsă de Svetlana Grinberg) şi cea a lui Marius Bodea, care l-a depăşit pe Denis Neale, campionul Angliei. Pe lîngă aceste constatări plăcute, avem obligaţia de a semnala o situaţie supărătoare, de neînţeles. Echipa noastră feminină de tineret a pierdut (0—3) întrecerea cu prima garnitură a R.F. a Germaniei. In mod normal noi nu puteam emite vreo pretenţie. Dar, ne surprinde alcătuirea defectuoasă a formaţiei deătre antrenorul Andi Ardele, .iu. La simplu a fost folosită Roberta Toma, în locul Măriei Corodi , mult mai bine cotată în ierarhia jucătoarelor noastre (locul 5). Să fie oare de vină faptul că A. Ardeleanu, antrenorul de club al Robertei Toma, funcţionează in aceeaşi calitate şi la reprezentativa de tineret ? C. COMARNISCHI N. MARDAN Rezultate de dimineaţă : echipe femei, seria I : U.R.S.S. — România (B) 3—1 : Aveti(Continuare in pag. a 4-a) VIORICA IVAN (România) STANISLAV GOMOSKOV (U.R.S.S.) Cea de a treia etapă a campionatelor şcolare de baschet (faza pe oraş) a adus, în sala de sport a Liceului Spiru Haret, verva obişnuită a acestor întreceri, iar în clasamente, un început de clarificare, detaşindu-se Liceul I. L. Caragiale (băieţi) şi Liceul N. Bălcescu (fete). In fotografie : aspect din întîlnirea dintre Liceul nr. 35 și Liceul Spiru Haret: 60—35. Foto : Teodor ROIBU 8. Sens printre învingătorii turneului de sah de la Moscova La Moscova a luat sfîrşit turneul internaţional de şah, organizat de federaţia de specialitate din R.S.F.S. Rusă. Timp de aproape trei săptămîni, în sala de festivităţi a Clubului central de şah din capitala Uniunii Sovietice, jucători fruntaşi ai ţării gazdă, ca şi invitaţi de peste hotare, şi-au disputat întîietatea, pe distanţa a 11 runde. La întrecere a luat parte şi un reprezentant al ţării noastre, maestrul internaţional Bela Soos. El a obţinut un rezultat excelent, împărţind locurile I—IV ale clasamentului. Iată cum arată tabelul final al turneului de la Moscova: 1-4. A. Hasin (U.R.S.S.), B. SOOS (România), V. Baghirov şi I. Zaiţev (ambii U. R.S.S.) 7V2 puncte; 5. I. Razuvaev (U.R.S.S.) 6'/2 p; 6—9. V. Simaghin, A. Zaiţev (ambii U.R.S.S.), E. Kostro (Polonia) si J. Szilagy (Ungaria) 5VjP:’iO. L. Estrin (U.R.S.S) 4V2P; 11. M. Knezevici (Iugoslavia) 3V2P; 12. Zinser (Franţa) IV2 p. VERNISAJ PE ZĂPADĂ ieri, pe cîteva stadioane şi terenuri din ţară s-a inaugurat seria jocurilor preliminare, cu caracter amical. In faţa primilor spectatori s-a dezvelit puţin noua faţă a echipelor, sperăm cit de cit retuşată, după o etapă de odihnă, după alte pregătiri şi după apariţia unor mlădiţe tinere pe trunchiul formaţiilor standard. Divizionarele A au jucat cu echipe de categorii inferioare, sau cu formaţiile de rezerve şi deocamdată s-au întrecut cu ele, mai ales, la capitolul pregătirii atletice. In fotografie iată-i pe Constantin şi portarul Haidu, adversari in partida desfășurată duminică dimineața, pe stadionul Ghencea. STOPURI 9 Eram convins că eleva Nicoleta Spiridon (14 ani, , clasa a VllI-a, liceul M. Sadoveanu) este cea mai tinără concurentă a „internaţionalelor“. M-am înşelat. Partenera ei la dublu, pioniera Monica Hariga, are doar 13 ani ! Deci, amindouă, 27 de ani, ceea ce in sport nu înseamnă prea mult nici chiar la „simplu“. • Toţi cronicarii sportivi au consemnat in prima zi cite o surpriză. Eu nu am avut ce consemna. T.A.P.L. „Moldova“ nu şi-a trimis din nou reprezentantul la sala Floreasca, lipsind şi de data aceasta concurenţii şi publicul de bufet. Aşadar, nici o surpriză ! • Am stat de vorbă cu Mihai Bobocică (Craiova), Gheorghe Naftalie (Tg. Mureş), Dumitru Bildea (Cugir) şi cu alţi juniori talentaţi, prezenţi in sală. Sunt foarte incîntaţi de meciurile văzute. Dar şi mai incîntaţi de invitaţia primită: „Vă rugăm să participaţi la aceste campionate internaţionale, unde concurează...“ Tonul contează ! • Un jucător care a crescut mult intr-un an: iugoslavul Anton Stipancici. Atac, apărare bună şi... 15 cm în înălţime ! Desigur, lăudabil pentru un tinăr tenisman care, anul trecut, abia ajungea la masă ! “ Antrenorul Paneth se consultă cu Radu Negulescu : — In calitate de jucător, sau in calitate de căpitan al echipei ? întreb: — In calitate de medic al clubului nostru C.S.M. Cluj imi răspunde Paneth. (v.t.) REZULTATE PROMIŢĂTOARE ALE TINERILOR ATLETI Concursul republican pe teren acoperit al juniorilor mici (15—16 ani) a oferit întreceri spectaculoase şi în multe probe rezultate promiţătoare. In foile de arbitraj ale concursului au fost notate următoarele performante : BĂIEŢI — 50 m: V. Majdik (Sc. sp. Cluj) 6,1 — record reg.: Cr. Danielescu (Dinamo Buc.) 6,2, G. Ionescu (Dinamo Buc.) 6,2, Gh. Chitea (Lie. 35 Buc.) 6,2, G. Preda (Constr. Buc.) 6,2, O. Curea (Sc. sp. 1 Buc.) 6,3— 50 mg: L. Török (Lie. 2 Tg. Mures) 7,2 — nou record: I. Vasilescu (C.F.R. Timisoara) 7,3, D. Scrab (Sc. sp. Iaşi) 7,4, I. Patiu (Sc. sp. Cluj) 7,4, Gh. Aldescu (Sc. sp. Ploieşti) 7,5, G. Szász (Lic. 2 Braşov) 7,5 ; lungime : C. Ionescu 6,61 — nou record: VI. Bărbos (Sc. sp. Arad) 6,35, G Oană (Petrolul Ploieşti ) 6,19, Ru. Fătu (Sc. sp. 2 Buc.) 6,14, G. Rădăşan (C.S.S. Buc.) 5,95, K. Gőkel (Şc. sp. Mediaş) 5,951 înălţime: Ad. Pătruţ (Şc. sp. Cluj) 1,76, C. Ghetie (Lie. 35 Buc.) 1,70, R. Gavrilaş (C.S.O. Iaşi) 1,70, L. Török 1,67, Al. Catona (Lie. N. Bălcescu Cluj) 1.67, I. Dumitrache (Tînărul Petrolist Cimpina) 1.601 prăjină: Ad. Dinu (C.S.M. Sibiu) 3.50, C. Anton (C.S.S Buc.) 3,40, C. Litiu (C.S.S. Buc.) 3,40, D. Dumitrescu (Sc. sp. Cluj) 3,10, St. Zahariciuc (Sc. sp. 3 Buc.) 3,10, Em Turlele (Sc. sp. 1 Buc.) 2,90; greutate: P. Glăveanu (Sc. sp. 2 Buc.) 13,18, Gh. Aldescu 12,93, A. Bencze (Lic. 2 Tg. Mureș) 12,77, N. Pană (Sc. sp. 2 Buc.) 12,20, K. Gökel 11,90, I. Costea (Sc. sp. Beiuş) 11,90. FETE — 50 mg : V. Recu (C.S.S. Buc.) 1 6.8, M. Pretorian (Vi- *itorul Buc.) 6,9, Ad. Teodoru (C.S.S Buc.) 7.0, M. Szatmári (Lic. 2 Tg. Mureş) 7.0, I. Mayer (Metalul Aiud) 7,1, M. Mihăilescu (C.F.R. Timişoara) 7,21 50 mg: M. Szatmári 7,8, N. Hînda (C.S.S. Buc.) 7,8, N. Manea (Sc. sp. 2 Buc.) 7,9, M. Sandu (Lie. 2 Brasov) 7,9, M. Coconii (Sc. sp. 3 Buc.) 8,0, M. Meşter (Lie. N. Bălcescu Ciul) 8,10 lungime: L. Jinga (Sc. sp. Ploieşti) 5,48, N. Hînda 5,14. Fl. Boca (C.S. Buc.) 5.11. L. Barbu (C.S.S. Buc.) 5,04. D. Comşa (Lie. N. Bălcescu Cluj) 4,97, I. Mayer 4,88, înălţime: E. Crețu (Sc. sp. 2 Buc.) 1,55, Z. Moldovan (Lie. 2 Tg. Mureş) 1,55, D. Prăzaru (Sc. sp. Craiova) 1,55 — toate cu record egalat: G. Cîrje (C.SC. Piteşti) 1,49, C. Anghel şi D. Vascu (C.S.S. Buc.), L. Ghiţescu (Sc. sp. Ploiești) — toate 145; greutate: M. Illy (Lie. 4 Timisoara) 14,85 - nou record: V Ctrstea (Viforul Trăisteni) 12,94. Ad. Manaru (Metalul Aiud) 12,59. R. Koponi (Lie. 2. Brasov) 11,88. G. Ionel (Ceahlăul P. Neam) 11,87 M. Constantin (Sc. sp. 2 Buc.) 11,75. I EXPO - 19&S Astăzi se deschide, în pavilionul B din parcul Herăstrău, o expoziţie dedicată echipamentului şi materialelor sportive. Salutăm această iniţiativă şi sperăm că ea va prilejui o largă confruntare între sportivii noştri de performanţa şi reprezentanţii Ministerului Industriei Uşoare, ai Ministerului Comerțului Interior, precum și ai întreprinderilor producătoare O consultare multilaterală, o inventariere minuţioasa a opiniilor și propunerilor celor care utilizează zilnic echipamentul sportiv, va contribui, dacă cei în drept se vor dovedi receptivi, la producerea unor articole de calitate mereu superioară. Aiki Scrimerii români participă la „Turneul speranţelor olimpice" de la Havana Capitala Cubei, Havana, va fi gazda unui important concurs internaţional de scrimă — „Turneul speranţelor olimpice", o repetiţie în vederea Campionatelor mondiale pentru tineret de la Londra. Ţara noastră va fi prezentă la acest concurs cu un lot numeros: Adriana Moroşan, Suzana Saplontai, Maria Voinea, Tudor Petruş, Aurel Ştefan şi Gabriel Ursovici — floretă, Constantin Duţu, Alexandru Istrate şi Anton Pongrat — spadă, Iosif Budahazi, Dan Irimiciuc şi Dan Popescu — sabie. Antrenorii prof. Sorin Poenaru şi Constantin Stelian. Motocrosiştii de la Steaua... ...au ieşit pe teren Profitînd de vremea prielnică motociclişti clubului Steaua şi-au luat motoarele şi, sub conducerea antrenorului Gheorghe Ioniţa, au făcut primii ,,paşi, pe traseul de la terenul sportiv Ghencea. La acest prim antrenament e participat întregul lot de sportivi. Un nou joc al hocheiştilor noştri In R.F. G. MÜNCHEN. Selecţionata de hochei pe gheaţă a României, aflată in turneu In R F. a Germaniei, a Inttlnit echipa EV Füssen, campioana ţării. Meciul s-a terminat la egalitate 5—5 (7—X, 1—0, 8—4). KUPAN, 28 (prin telefon). In oraşul suedez Klipan se desfăşoară de două zile un mare turneu internaţional de lupte greco-romane la care participă puternice formaţii din U.R.S.S., Polonia, R F.G., Danemarca, R.D.G., Suedia şi România. Ţara noastră este reprezentată la turneu de echipa Dinamo Bucureşti. La ora convorbirii telefonice se cunoşteau cîştigătorii doar la cîteva categorii. La cat. 87 kg sportivul român Gheorghe Popovici a avut o comportare excelentă cîştigind primul loc după victoriile obţinute în faţa sovieticului Olenioc (la puncte), a danezului Cosacevidz (la puncte) şi a norvegianului Olssen (la tuş) La categoria 78 kg I. Ţăranu a ocupat locul trei. Înaintea viitoarelor premiere cicliste La sfîrşitul săptăminii trecute ne-a vizitat Rumen Rafailov( secretarul Federaţiei bulgare de ciclism. In discuţiile care au avut loc cu acest prilej s-au stabilit noi întreceri cicliste româno-bulgare. Printre acestea se află şi competiţia „Cele 24 de ore ale Bucureştiului“ la care — In principiu — Rumen Rafailov a fost de acord să participe şi o selecţionată a Bulgariei. GH. POPOVICI PE PRIMUL LOC LA TURNEUL DE LUPTE DIN SUEDIA GHEORGHE POPOVICi WARE ATLETICE DEPĂŞITE Cine s-ar încumeta să caute sursa primară a alergării, săriturii şi aruncării, cărora allelismul le conferă o denumire globală şi sportivă, ar intra, fără îndoială, în concurenţă cu cercetătorii calificaţi ai începutului de viață omenească stîrnind deopotrivă proteste şi gelozii, justificate fără îndoială, dar care nu pot respinge totuşi ideea — la fel de dragă lumii acestui sport — ca însuşirile definitorii ale tuturor disciplinelor fizice sunt caracteristice fiinţei umane chiar de la începutul existenţei sale. Deci nu ne vom angaja pe această cale cu toate tentaţiile uşor de întrevăzut pe care le oferă, printre altele şi pentru simplul motiv că atletismul zilei de azi prezintă celor interesaţi atîtea fatele inedite incit cronica clipei de faţa nu este cu nimic mai prejos de istoria celei pierdute în negura îndepărtatelor vremuri. Ne aflam în miez de iarnă şi totuşi atletismul ne întîmpină n cu bilanţuri izvorîte din aprecierea sezonului tradiţional încheiat o dată cu îngălbenirea lirelor de iarbă de pe stadioane, şi nici cu înţelepte prevederi ţintind startul ce se va sincroniza cu apariţia ghioceilor primăverii viitoare ! Atletismul şi-a extins activitatea dincolo de tradiţionalele sale perioade fiind astăzi unul din cele cîteva sporturi fără sezon. Dacă pînă nu de mult primăvara şi toamna erau pentru atletism doar simple punţi de trecere spre stagiunea estivala clasică, ele au început sâ devină adevărate sezoane cu calendar bine conturat (în afara crosului), cu performanţe remarcabile, cu întîlnîri de anvergură pe plan naţional şi internaţional. Dar, un profil cu totul particular a căpătat sezonul atletic de iarnă practicat în săli, pe piste cu dimensiuni reduse dar cu posibilităţi de a găzdui întreaga gamă a probelor de alergare (viteză, semifond şi chiar fond), ca să nu mai vorbim despre săriturile de toate genurile. Explicaţia poate fi multiplă deoarece la situaţia de fapt pe care o înregistrăm cu satisfacţie, au concurat : arhitectura modernă cu toate îndrăznelile şi reuşitele sale, urbanismul contemporan care creează ambianţa corespunzătoare unor volume construite, indiferent de proporţii, programele de antrenament deosebit de pretenţioase şi care nu mai permit intreruperi îndelungate, pasiunea pentru sportul pur — atletismul — căruia zicele însorite nu-i mai erau suficiente, în ţările în care clima obliga pinâ acum la acel repaus, căruia — chiar dacă i se adăugase ideea, oarecum contradictorie, de activ — tot inactivitate însemna. Momentul este crucial pentru atletism, depăşind simpla întrebare : se profilează un gen nou sau avem de-a face doar cu un şantier sportiv ce se va finisa vara ? Credem, cu tărie, că atletismul de sală stă acum pe picioare proprii ! Dacă prin consecinţele sale el influenţează tradiţionala ramură din care s-a desprins, aceasta nu înseamnă că trebuie privit doar ca un mijloc. Ne-o dovedesc marile concursuri de sală pe care le urmărim uneori la televizoare, ştirile aduse de presă, tabelele de recorduri, din ce în ce mai aproape de limitele considerate extreme şi care, uneori, le depăşesc pe cele atinse un aer liber. Ceea ce interesează în momentul de faţă este poziţia atletismului românesc faţă de fenomenul înregistrat pe plan mondial, capacitatea lui de racordare, perspectivele sale. Pentru aceasta redactorii ziarului auvizitat în ultimele zile sălile de atletism din cîteva oraşe oferîndu-vă în coloanele de astăzi observaţiile lor. Emanuel VALERIU