Steagul Roşu, martie 1961 (Anul 16, nr. 2515-2542)

1961-03-01 / nr. 2515

Proletari din hah țările uniti va ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACMII Nr. 2.515 (3.994)’ | MIERCURI 1 MARTIE 1961 | 4 pagini 20 bani Un îndemn însuflețitor spre noi eforturi creatoare CSL.lîtat.SSL — preocupare principală Textiliștii fabricii „Proletarul“ au primit cu un viu interes Directivele G.G. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia. Peste tot în secțiile fabricii muncitorii, tehnicienii și inginerii discută și comentează cu însuflețire sarcinile principale ce reies din Directive cu privire la îmbunătățirea calității produselor. Colectivul nostru este hotărît să pășească cu fermitate la luptă pentru a realiza produse de calitate tot mai bună, în așa fel încît să satisfacă cele mai exigente cerințe ale consumatorilor. An de an textiliștii fabricii noastre au obținut progrese însemnate în domeniul calității. Acum însă noi ne preocupăm și mai îndeaproape de această problemă. In acest scop încă din primele zile ale lunii ianuarie în cadrul întreprinderii s-au aplicat o serie de măsuri tehnico-organizatorice cum sînt: stabilirea parametrilor optimi pentru procesul de încleiere a urzelilor, îmbunătățirea procesului de tundere a țesăturilor, revizuirea tehnică și punerea în funcție a mașinilor de fixat, organizarea în toate secțiile de fabricație a cursurilor de minim tehnic și altele. Totodată colectivele sectoarelor {osătorie și filatură au început să aplice cu succes inițiativa textiliștilor buhuieni „CU CEI MAI ÎNALȚI INDICI DE PRODUCȚIE, NUMAI PRODUSE DE CALITATE SUPERIOARĂ“. Toate acestea au avut drept rezultat obținerea unor indici superiori de calitate atît în ce privește semifabricatele cât și produsele finite. Astfel, față de luna decembrie, calitatea produselor noastre a crescut cu 1,2 la sută. Ingf. Ion Mierlușcă directorul fabricii „Proletarul" Bacău (Continuare in pag. 11-a BIBLIOTECĂ CENTRALĂ UNIVERSITARĂ „MEIIINESCU“ IAȘI Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste în cinstea sărbătoririi a 40 de ani de la înființarea partidului nostru au fost primite cu însuflețire și la Uzina metalurgică din Bacău. In Foto. La sectorul 2 montaj, tovarășul Nicolae Cioineag, președintele sindicatului, citește unui grup de muncitori, între care Gheorghe Crețu, Nicolae Căpățînă ș.a. Directivele apărute în presă. Foto : C. Bursuc Consumatorii vor primi mărfuri mai multe și de calitate mai bună . Lucrătorii din cadrul cooperativelor de consum din regiunea noastră au obținut succese însemnate în lupta pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de cel de-al III-lea Congres al P.M.R. Realizările anului 1960 — primul an al planului de șase ani — au depășit cu mult realizările anilor precedenți. Au fost desfăcute mărfuri populației prin unitățile cooperației de consum în valoare de 42.000.000 lei mai mult ca în anul 1959. Totodată, s-a lărgit rețeaua de desfacere prin darea în folosință, în cursul anului 1960, a 20 construcții noi cum sunt: 11 magazine mixte, 6 bufete, două magazine universale etc. In cursul anului 1960 s-au achiziționat produse agroalimentare în valoare de 86.000.000 lei. Cu 10,7 la sută mai multe ca în 1959. Prin reducerea cheltuielilor de circulație s-au realizat economii în valoare de 1.600.000 lei, iar pe seama reducerii prețului de cost s-au realizat economii în valoare de 925.000 lei, îndeplinirea acestor importante sarcini care au dus la întărirea economico-financiară a unităților cooperației de consum și la o mai bună aprovizionare a oamenilor muncii, cu mărfurile necesare, au fost posibile datorită sprijinului permanent primit din partea organizațiilor de partid, datorită întrecerilor socialiste organizate de comitetele de întreprindere. In anul 1961 avem toate posibilitățile să îndeplinim sarcinile de pian, sarcini care au fost stabilite și dezbătute cu mult înainte de sfîrșitul anului precedent, timp . Directivele C.C. al P.M.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste in cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia, au fost primite cu viu interes de către lucrătorii cooperației de consum din regiunea noastră. Suntem hotărîți să îndeplinim și să depășim planul de aprovizionare și desfacere pe anul 1961. Vom organiza un studiu permanent al cererii de consum prin consfătuirile cu consumatorii, notarea produselor solicitate, expoziții cu vînzare etc. Cumpărătorii vor fi mai bine deserviți, magazinele și mărfurile vor fi mai bine întreținute iar în aprovizionarea magazinelor se va avea în vedere specificul localităților și sezonul. Vom mări exigența față de furnizori pentru a recepționa numai mărfuri de calitate și solicitate de consumatori. In vederea accelerării vitezei de circulație a mărfurilor, vom activiza stocurile existente de mărfuri și se va mări volumul mărfurilor tranzitate de la furnizori direct la unitățile de desfacere cu amănuntul. O atenție deosebită se va acorda reducerii cheltuielilor de circulație printr-o mai bună gospodărire a fondului de marfă prin utilizarea rațională a mijloacelor de transport, prin reducerea perisabilităților etc. Activul cooperației de consum din regiunea noastră va acorda mai mare atenție Îndeplinirii "planului de achiziții și contractări pe anul 1961. Lucrătorii din Cooperația de consum din regiunea noastră sînt hotărîți ca în cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea Partidului Comunist din Romînia să obțină noi succese în aprovizionarea consumatorilor cu furt mai multe și de o calitate mărmai bună, Gh. Bigu președintele Uniunii regionale a cooperației de consum Bacău ---------------, , , ■ [UNK] ■ [UNK] -------- ----------------- Pentru o producție sporttv și ieftini de carne și lapte —.— In lumina sarcinilor trasate de Congresul al IlI-lea al P.M.R. muncitorii și ceilalți lucrători din cadrul sectorului zootehnic de la gospodăria agricolă de stat Secueni luptă pentru obținerea zi de zi de producții de lapte și carne tot mai mari. Gospodăria noastră are un puternic sector zootehnic care se dezvoltă mereu. Creștem in deosebi taurine și porcine. Pe specii situația se prezintă astfel: taurine 1.239 capete din care 437 vaci de lapte, porcine 1.239 capete. Taurinele sunt in majoritatea lor de rasă brună, iar porcinele de rasă Marele alb, rase dintre cele mai valoroase. Gospodăria are asigurată baza furajeră din fibroase, grosiere și porumb siloz din producție proprie. Astfel pentru acest an gospodăria a asigurat cite 12.000 kg porumb siloz pe fiecare cap de vacă și 5.000 kg siloz pe cap de tineret bovin. Deci hrana de bază o constituie porumbul siloz care este un furaj foarte bun pentru vacile de lapte în timpul iernii. Pe timp de vară baza furajeră este asigurată prin masa verde ce se cultivă în cadrul gospodăriei prin culturile verzi de secară, borceag, lucernă, trifoi și porumb, majoritatea în cultură dublă. în ceea ce privește producția de lapte ,în anul 1960 pe gospodărie s-a realizat o producție de 2.827 litri de 5 lapte pe cap de vacă furajată față de 2.760 litri planificați. Laptele a fost realizat la un preț de cost de 1,22 lei litru față de 0,10 lei planificat. Această depășire a prețului de cost se datorește prețului ridicat al furajelor ca urmare a transportului costisitor al furajelor de la distanțe mari. Totuși datorită producției ridicate creșterea vacilor a adus gospodăriei un venit net de 54.000 lei, iar prin depășirea planului de valorificare a produselor animaliere venitul net din sectorul zootehnic este de 250.000 lei. Cum am obținut 3450 litri de lapte pe cap de vacă furajată Referitor la realizările de la locul meu de muncă adică de la Secția Mircești pot să arăt că de la un efectiv de 160 vaci furajate am obținut anul trecut o producție medie pe cap de vacă de 2.840 litri. DE LA EFECTIVUL DE 16 VACI PE CARE LE ÎNGRIJESC EU PERSONAL AM OBȚINUT IN ANUL 1960 O PRODUCȚIE DE 3.450 LITRI DE FIECARE VACA, CEEA CE ÎNSEAMNĂ CU 690 LITRI LAPTE MAI MULT FATĂ DE PLANUL GOSPODĂRIEI. Cum am reușit să realizez această producție ? In primul rînd activitatea din sector se duce după un program zilnic de îngrijire și hrănire, program pe care eu îl respect cu cea mai mare atenție. Furajarea, îngrijirea corporală, plimbatul, adăpatul și mulsul se fac numai la ore fixe. Fac o furajare rațională pentru fiecare vacă după producția de lapte pe care o dă. Mă îngrijesc de plimbarea zilnică a vacilor, de masajul ugerului înainte de muls și de respectarea cu cea mai mare atenție a repausului manuar al vacilor de 50—60 de zile pe an, în care perioadă de timp vacile primesc îngrijire și furajare deosebită. Dte felul cum sunt îngrijite vacile în această perioadă depinde în mare măsură producția de lapte în lactația o urmează. Totodată și vițeii obținuți de la aceste vaci sunt bine dezvoltați și sănătoși. Pe lîngă producția de lapte gospodăria noastră livrează mulți taurași de prăsilă pentru întreaga regiune. Astfel în cursul anului trecut s-a livrat 30 capete taurași la clasa „elită" și „record", aducînd beneficii însemnate gospodăriei. De aceasta, creșterii tineretului bovin îi acordăm o mare atenție începînd de la fătare și pînă la livrare sau trecerea lor în turma de bază a gospodăriei. In creșterea vițeilor se practică alăptarea artificială la biberon și găleată cu rezultate foarte bune. Eu personal ca și ceilalți îngrijitori și mulgători din cadrul sectorului zootehnic, față de rezultatele obținute anul trecut nu sunt pe deplin mulțumiți deoarece sunt posibilități de sporire a producției de carne și lapte mult mai mari, pe care trebuie să le* valorificăm la maximum. Sub conducerea organizației de partid, pentru viitor ne-am propus și ne străduinB să obținem producții de carne și lapte mult mai ridicate. Nicolae Băciito nțulaător-la-secga jvurca?tia G. A. S. SecueniTRorțiâ fi Succese remarcabile la Uzina de Relon din Săvinești In cinstea alegerilor de deputați de la 5 martie și a celei de-a 40-a aniversări de la înființarea Partidului Comunist din Romînia, colectivul Uzinei Relon din Săvinești desfășoară o vie întrecere socialistă. Obiectivele principale pe care le urmăresc in această întrecere, operatorii chimiștii și textiliștii sunt: depășirea sarcinilor de plan și îmbunătățirea calității producției. Ca urmare a măsurilor tehnico-organizatorice luate și a avintului cu care s-a muncit in luna februarie, colectivul uzinei a obținut succese remarcabile. Planul lunar la producția de fibre a fost realizat încă de la 20 februarie, iar cel al producției de fire în ziua de 26 februarie. S-au produs peste plan 2 tone de fire și 3 tone de fibre. începînd de la 26 februarie uzina a început să lucreze în contul lunii martie. Este nonim prima dată in istoria uzinei care se raportează asemenea rezultate care fac cinste întregului colectiv. In lunile ianuarie și februarie s-a dus o luptă dîrză pentru îmbunătățirea calității producției. Problema calității a început să fie considerată ca problema Iuliu Schulman secretar il comitetului de partid al Uzinei de teton de la Săvinești (Continuare in pag. ll-a ■iî i , \ r. î . > ••( 1 . ' < ■ i \ .A • ). votați cu șofii candidații FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE Cetățeni și cetățene marile IN INTÎMPINAREA ALEGERILOR Oamenii muncii isi exprimă li&taenea de a întrÂintui potitica țaietidaiai si q.aaeenaLai í Í Alegerile de la 5 martie constituie un important eveniment politic în viața țării noastre. Intreaga desfășurare a campaniei electorale — adunările de propuneri a candidaților, întîlnirile dintre candidați și alegători, adunările și mitingurile electorate — constituie o manifestare a profundului democratism al orînduirii noastre, a sprijinului acordat de masele largi populare programului Frontului Democrației Populare. \ (Din Manifestul Consiliului Central al Frontului Democrației Populare) \ O entuziastă adunare cetățenească Sute de cetățeni din orașul Moinești s-au întîlnit zilele trecute în cadrul unei mari adunări populare electorale, care a avut loc la sala cinematografului „23 August“ cu candidații Frontului Democrației Populare: Vasile Tabără din circumscripția nr. 25 pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. ■ Nicolae Secăreanu din circumscripția electorală regională 101 și Ion Vieru, Const. Tănase și Elena Pandele din circumscripțiile raionale 39, 40 și 41. Adunarea aceasta a constituit un prilej prin care cetățenii și-au manifestat din nou încrederea în candidații pe care i-au propus și cărora le vor da votul la 5 martie. După ce tovarășul Vasile Nistoreanu din partea Consiliului orășenesc al F.D.P. a anunțat scopul adunării, a luat cuvîntul tovarășul Constantin Cojocea, președintele Comitetului executiv al sfatului popular orășenesc care a dat răspunsuri la unele propuneri făcute de cetățeni la întîlnirile anterioare cu candidații. Intre altele, vorbitorul a subliniat că în urma propunerilor ce s-au făcut, s-a prevăzut ca strada din fața clubului „23 August" să se amenajeze odată cu executarea lucrărilor de canalizare, iar pentru oficiul poștal și sucursala băncii de stat se vor construi localuri noi în cadrul planului de sistematizare a orașului. De asemenea, se va studia și rezolva pe parcurs problema transportului în comun. Candidatul Nicolae Secăreanu a vorbit apoi în cuvinte calde despre Manifestul F.D.P. Manifestul face bilanțul marilor realizări obținute de poporul nostru și arată programul de viitor — a subliniat vorbitorul. Sub conducerea partidului, acest minunat program mîine va deveni realitate. Țara noastră va înflori și mai mult, iar oamenii muncii se vor bucura de o viață tot mai îmbelșugată și fericită. Cu deosebită mîndrie au vorbit alegătorii în cadrul acestei adunări despre marile schimbări ce s-au produs în viața raionului. Petrolistul Ion Buzescu subliniind amploarea pe care a luat-o industria petroliferă în raion, a arătat: In anii după naționalizare forajul și extracția de țiței in raionul nostru au cunoscut o amploare fără precedent. Sondorii noștri iau la îndemână tehnica cea mai avansată.Forajul cu turbina a înlocuit complet Sistemul de foraj cu masa rotary. Ca urmare a acestui fapt, a crescut considerabil viteza de foraj. începînd din anul trecut am început să primim cele mai moderne instalații de foraj produse în țara noastră (4L.D.) care se bucură de o largă apreciere pe piața mondială. In extracție se utilizează de asemenea tehnică și metodele cele mai Numeroși corespondenți ai ziarului nostru ne informează prin scrisorile trimise la redacție despre bogata și variata activitate ce se desfășoară în aceste zile la casele alegătorului. Tovarășul ANDONE FLOREA, de pildă, ne scrie că la casa alegătorului din comuna Ungureni, raionul Bacău, vin zilnic sute de cetățeni care se interesează despre diferite probleme în legătură cu apropiatele alegeri, iau parte la programele cultural-artistice. Zilele trecute, de pildă, s-a organizat o consfătuire cu tinerii care vor vota pentru prima oară la 5 martie. Astfel, cei prezenți la casa alegătorului au avansate. Pentru petroliști — a spus în continuare vorbitorul — s-a construit orășelul Lucăcești. Petroliștii au azi sute de apartamente confortabile, școli, spital, , policlinică, creșe, club modern și multe altele. Despre dezvoltarea industrială a raionului au vorbit și tovarășii: Petre Gucu, Ion Mocanu, Niculaie Stere. Ei au amintit de construcția Rafinăriei de la Dărmănești și a Termocentralei de la Comănești, despre dezvoltarea sectorului forestier și a minelor de cărbuni de pe valea Trotușului și despre alte realizări și perspective. Medicul Cristea Petru, referindu-se la condițiile medico-sanitare ce s-au creat în raion spunea: S-a triplat numărul circumscripțiilor sanitare, înainte, în raion exista un singur spital. In anii puterii populare la Comănești s-au construit: un spital cu 220 de palmi, alt spital la Pietrosu cu 70 de paturi, o policlinică modernă la Lucă*cești, un dispensar modern la Zemeș și altele Au mai luat cuvîntul profesorii Sf* raion Preoții și D-tru Popescu, vorbind despre marile realizări înfăptuite in raionul Moinești, și care și-au exprimat hotărîrea, de a munci, cu însuflețire pentru înfăptuirea politicii partidului și guvernului. C. Andreescu putut afla despre farsa alegerilor de pe vremea regimului burghezo-moșieresc și despre largul democratism al alegerilor de azi. Corespondenții noștri CATUDOREI și ȘT. ȘTIOALFA ne infomează despre activitatea celor 31 de case ale alegătorului din raionul Moinești. La casele alegătorului vin zilnic numeroși cetățeni care iau parte la audițiile colective organizate la aparatele de radio și televiziune. Fotomontajele, albumele, foile volante și alte materiale documentare pun la dispoziția vizitatorilor multe fapte și cifre, cu privire la minunatele înfăptuiri ale oamenilor muncii în anii regimului de democrație populară. La casele alegătorului din comunele Asău, Grigoreni, Pîrjol și altele ca acestea s-au ținut conferințe cu care prilej sunt popularizate o serie de realizări obținute de oamenii muncii în ultimii ani. De asemenea, s-au organizat la casele alegătorului un important număr de întîlniri cu tinerii care votează pentru prima oară. La casa alegătorului din comuna Ardeoani, raionul Moinești, — ne scrie corespondentul nostru M. CERNAT — se desfășoară zilnic o bogată activitate. Aici sînt expuse fotomontaje cu realizările regimului de democrație populară, se joacă șah, se organizează diferite conferințe cu teme privind alegerile de deputați în Marea Adunare Națională și sfaturile populare. De curînd s-a ținut conferința „Ce-a dat regimul democrat-popular țărănimii muncitoare", la care au participat numeroși cetățeni. Agitatorii Vasile Clipa, Olga Dospinescu, V. Nicolau și alții au răspuns la diferite întrebări puse de cetățeni cu privire la campania electorală. Zilele trecute in sala Teatrului de Stat „Vasile Alecsandri“ din orașul Roman s-au adunat peste 500 de oameni ai muncii. In mijlocul lor a sosit academicianul profesor doctor Ștefan Milcu, candidat în alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională în circumscripția electorală nr. 15 Roman. Cu acest prilej, cetățenii prezenți în sală au trecut în revistă minunatele realizări ale regimului democrat-popular în țara noastră, în regiunea Bacău, în orașul Roman, și au făcut numeroase și prețioase propuneri privind continua înfrumusețare și gospodărire a orașului de pe malul Moldovei. ___________ Prin cîteva case ale alegătorului Muncitoarea Maria Sidurcv, de la sureprinderea de lemn și mobilă din Roman, candidatăscripția electoralii orășenească dr. St discutînd cu tovarășele de muncă.