Steagul Roşu, septembrie 1964 (Anul 19, nr. 3602-3627)

1964-09-16 / nr. 3615

Prin valorificarea superioara a tonei de țiței Prin îndeplinirea planului producției globale, în cele 8 luni din acest an în proporție de 102,8 la sută, producția marfă 100,6 la sută, valorificarea tonei de țiței 100,5 la sută și depășirea cu 3,2 la sută a productivității muncii planificate, Rafinăria din Dărmănești a realizat și însemnate economii și beneficii peste plan. Astfel, de la începutul anului s-au realizat 4.135.000 lei economii la prețul de cost, peste plan, și 3.910.000 lei beneficii. Acestea se datoresc în primul rînd reducerii pierderilor de fabricație și manipulare cu 1588 tone față de plan și depășirea planului la benzine superioare. Instalațiile au funcționat la parametri optimi. Cele cu cracare termică au funcționat cu parametri care depășesc prevederile proiectate (în special la fracțiile propan-butan). Nr. 3.615 (5.094) MIERCURI 16 SEPTEMBRIE 1964 4 pagini 20 bani Si punem recolte. Pentru îndeplinirea sarcinilor de producție în agricultură, o deosebită importanță prezintă organizarea și desfășurarea lucrărilor agricole de toamnă la timp și la un înalt nivel agrotehnic, lucrări prin care se asigură strîngerea la timp și fără pierderi a recoltelor și se pun bazele producției anului viitor. In toamna acestui an avem de sirius recolta de pe 106.000 ha cultivate cu porumb pentru boabe, 15.880 ha cu floarea-soarelui, 15.000 ha cu sfeclă de zahăr, 10.700 ha cu cartofi de toamnă, precum și recolta de pe suprafețe însemnate cu plante furajere, legume și plante tehnice. Paralel cu recoltarea acestor culturi va trebui să pregătim terenul după toate cerințele agrotehnicii și să însămînțăm cu grîu secară suprafața de 98.900 ha, cu orz de toamnă 2.000 ha, cu culturi pentru masă verde 3.975 ha și legume sub iarnă 250 ha. Va trebui să executăm de asemenea arături acinei de toamnă pe suprafețele ce urmează a se însămînța în primăvară, să transportăm în cîmp și să încorporăm în sol o dată cu efectuarea acestor arături cantități însemnate de îngrășăminte organice, îngrășăminte chimice și amendamente calcaroase. Pentru coordonarea și îndrumarea întregii activități în perioada de toamnă, Comitetul executiv al Consiliului agricol regional a stabilit un plan de măsuri detaliat cu termene și acțiuni concrete, plan care a fost înaintat din timp consiliilor agricole raionale, dezbătut în ședințele plenare ale consiliilor agricole raionale care au avut loc recent, aflîndu-se în prezent în curs de aplicare. Ca urmare a măsurilor luate s-au înregistrat și o serie de succese pe linia recoltării unor culturi precum și în direcția pregătirii campaniei de toamnă. Așa de pildă, în toate unitățile agricole s-au stabilit prin plan suprafețele ce se vor insămînța cu grîu, secară, orz de toamnă și alte culturi, precum și amplasarea acestora pe terenuri potrivit condițiilor specifice locale de climă și sol. Pe baza rezultatelor de producție obținute în ultimii ani, în condițiile regiunii noastre, de către gospodăriile de stat și gospodăriile colective, a cercetărilor și recomandărilor făcute de stațiunile experimentale, s-au stabilit în fiecare unitate soiurile de grîu și suprafețele ce se vor cultiva pentru a se obține recolte mari și constante. Consiliile agricole raionale au îndrumat conducerile gospodăriilor colective, specialiștii din aceste unități ca imediat după recoltarea plantelor premergătoare culturii griului să se treacă la executarea arăturilor de vară și pregătirea terenului destinat culturilor de toamnă. Folosindu-se în mai mare măsură capacitatea de lucru a tractoarelor prin organizarea lucrului pe bază de grafice, mecanizatorii din S.M.T. și G.A.S. au reușit în anul acesta să execute arături de vară intr-un timp mai scurt și de calitate mai bună față de anii trecuți. Au reușit, de asemenea, să pregătească în mai bune condiții față de anii precedenți tractoarele și mașinile care vor lucra în campania de toamnă. O dată cu arăturile de vară, s-au încorporat în sol peste 50.000 tone îngrășăminte organice din care 44.500 tone pe terenurile gospodăriilor colective precum și 4.260 tone îngrășăminte chimice din care pe loturile G.A.C. 3.100 tone. Acțiunea de fertilizare continuă pe baza planurilor întocmite în fiecare unitate. Lucrările de amplasare a culturii griului au dus la concluzia că în arăturile executate în vară, se vor visămînța în G.A.C. peste 32.000 ha adică 35 la sută din suprafață, iar în G.A.S. 4.200 ha, respectiv 60 la sută. Din aceste suprafețe grîu după grîu în al doilea an se vor insămînța peste 26.500 ha în G.A.C. și 2.800 ha in G.A.S. Pentru pregătirea unui bun pat germinativ, în multe unități agricole socialiste, s-a trecut din timp la executarea lucrărilor de întreținere a arăturilor de vară prin discuiri și cultivații. In această direcție însă trebuie arătat că nu s-a trecut încă la pregătirea terenului cu toate forțele existente, deși majoritatea arăturilor de vară sunt imburuienite și bătătorite iar până la începerea semănatului ne despart mai puțin de 10 zile. Datorită nereglării corespunzătoare a grupelor cu discuri precum și a faptului că nu peste tot se execută concomitent și grăparul în unele gospodării și mai ales colective calitatea lucrărilor de discurie lasă de dorit. Este nece sare solide viitoare iar ca în zilele următoare să se intensifice aceste lucrări, organizîndu-se munca tractoriștilor în două schimburi și să se urmărească în același timp cu toată atenția calitatea lucrărilor executate. Potrivit amplasării culturii griului anul acesta în gospodăriile colective urmează a se însămînța după plante premergătoare tîrzii circa 59.000 ha adică 65 la sută din suprafața din care după porumb boabe 46.400 ha respectiv 51 la sută, în gospodăriile agricole de stat după premergătoare tîrzii (porumb boabe, sfeclă, cartofi) se vor amplasa circa 2.500 ha respectiv 35 la sută din suprafață Datorită timpului în general ploios din lunile iulie, august și în ultimul timp, perioada de vegetație a porumbului se va prelungi, existînd pericol să se întîrzie mult cu eliberarea terenului și însămînțarea griului. In această situație un accent deosebit trebuie pus pe organizarea temeinică a lucrărilor de recoltare a porumbului care a ajuns la maturitate și eliberarea grabnică a terenului care urmează a fi semănat cu grîu. Specialiștii din gospodăriile de stat și colective vor trebui să urmărească și să analizeze cu multă atenție mersul vremii și maturizarea porumbului boabe, pentru a lua la timp cele mai potrivite măsuri, asigurînd astfel semănatul griului în epoca optimă. Asigurarea semințelor de calitate, din soiurile cele mai valoroase recomandate pentru fiecare unitate este, de asemenea, o problemă importantă, menită să asigure o producție sporită. Măsurile luate de consiliile agricole, sub conducerea organelor de partid, au condus, în condițiile anului acesta, la asigurarea întregii cantități de semințe în sortimentul corespunzător suprafețelor planificate pe soluri, iar la fondul de schimb s-au livrat peste 7.000 tone grîu-sămînță. In urma analizei care s-a făcut în fiecare unitate s-au stabilit cantitățile ce urmează a fi schimbate la bazele de recepție și s-a cerut din timp Consiliului Superior al Agriculturii repartițiile necesare. Consiliile agricole raionale au primit aprobarea pentru începerea schimbului la bazele de recepție. Urmează deci ca consiliile de conducere ale gospodăriilor colective să ia măsuri și în cel mai scurt timp să asigure transportul semințelor de la bazele de recepție la gospodăriile colective. Trebuie, de asemenea, terminată de îndată acțiunea de condiționare a semințelor. Pină acum cîteva zile se condiționase 72 la sută din sămînța existentă în unitățile agricole și se terminase de condiționat cantitatea livrată la fondul de schimb. Rămase mai în urmă cu condiționatul semințelor sînt gospodăriile colective care dispun de mai puține mijloace de condiționare. Pentru lichidarea rămînerii în urmă și terminarea acestei acțiuni, în următoarele cîteva zile, sunt necesare măsuri care să ducă la folosirea deplină a utilajelor de condiționat existente prin organizarea lucrului în două schimburi. De asemenea, este necesar ca selectoarele din G.A.S. și ale bazelor de recepție să fie utilizate și de gospodăriile colective care nu dispun de mijloacele necesare. Nu trebuie neglijată nici trimiterea probelor la laboratorul de controlul semințelor pentru stabilirea valorii lor culturale, lucrare nefăcută încă de unele gospodării colective din regiunea noastră. Din analizele făcute pină în prezent rezultă că in cea mai mare parte semințele corespund din punct de vedere calitativ, sub raportul germinației. Loturile de semințe necorespunzătoare din punct de vedere al purității însă să fie imediat recondiționate. Cu forțele de care dispunem sînt posibilități ca în gospodăriile colective pregătirea terenului să se facă în 16 zile lucrătoare, iar însămînțările în 12 zile lucrătoare. In gospodăriile de stat pregătirea terenului și însămînțările se pot face în 10 zile lucrătoare. Pe întreaga suprafață mecanizabilă, arăturile adinei de toamnă pot fi terminate în condiții climatice favorabile pină cel tîrziu la 15 noiembrie. Consiliile de conducere ale gospodăriilor colective conduse și îndrumate permanent de organizațiile de partid au datoria să folosească din plin aceste posibilități printr-o temeinică organizare n vederea însâmînțărilor de toamnă Colectiviștii din G.A.C. „Scînteia“Racova, raionul Buhuși, sub îndrumarea organizației de partid, pregătesc toate cele necesare pentru însămînțările de toamnă. Astfel, pentru cele 291 hectare grîu, 34 hectare secară, 18 hectare ori a fost pregatit terenul prin arături corespunzătoare, administrarea de îngrășăminte naturale și chimice și altele. Pînă acum cîteva zile în urmă au fost încorporate în sol 800 tone gunoi de grajd și 13 tone superfosfat caile la un loc cu celelalte lucrări de pregătire a patului germinativ vor asigura colectiviștilor în anul viitor producții sporite. Au fost trimise toate probele de semințe la laboratorul de analize iar în prezent se lucrează la selectarea seminței de grîu. MITU SIMA corespondent à Ciment peste plan Angrenat într-o vie întrecere socialistă, colectivul Fabricii de ciment din Bicaz obține lună de lună însemnate succese. De la începutul anului planul la producția globală și marfă a fost depășit cu 5,1 la sută și respectiv 5,8 la sută iar productivitatea muncii cu 4,8 procente. In timp ce cimentiștii au produs și expediat șantierelor ,ciiai multe produse ei au obținut și economii la prețul de cost. Acum cînd s-a făcut bilanțul celor luni care au trecut din acest ani, economiile la prețul de cost reprezintă 865.000 lei iar beneficiile-6.726.000 lei. Secții și activități noi în cooperația meșteșugărească Avînd ca obiectiv principal îmbunătățirea deservirii populației, cooperativele meșteșugărești din orașul Piatra Neamț au luat în ultimul timp o serie de trăsuri pentru lărgirea activității în sprijinul oamenilor muncii. Astfel, cooperativa „înfrățirea“ a înființat luna aceasta două secții noi de deservire a populației : una pentru confecționat haine din imitație de piele pentru bărbați și femei și una pentru confecționat balonzarde și fețe de blană, în orașul Bicaz.Ambele secții au fost dotate cu material care satisface cerințele clienților, repartizîndu-se totodată personal calificat. Și cooperativa „Deservirea“ a înființat activității noi. Dintre acestea amintim secția de împrumut care pune la dispoziția celor ce doresc diferite obiecte cum ar fi: aparate de fotografiat, aspiratoare de praf, veselă pentru anumite ocazii etc. Candidatul de partid Constantin Popa lucrează ca muncitor la mașinile de dărăcit ale Fabricii de postav din Buhuși. El acordă o atenție deosebită calității operațiilor pe care le execută depășindu-și totodată norma de producție cu peste 20 la sută. A început școalai [UNK] Ieri, orașele și satele regiunii noastre s-au trezit mai devreme. Dis-de-dimineață mii de copii îmbrăcați în uniforme proaspăt calcate, cu buchete de flori în mină s-au îndreptat în grupuri spre școlile lor. Multi — cîteva sute numai în orașul Bacău — au călcat pragurile școlilor pentru prima dată. Ca întotdeauna, și ieri, pe cei de 7 ani, i-au întîmpinat elevii mai mari, „gazdele". Nu prea îndepărtată de atmosfera sărbătorească a aniversării celor două decenii de viață liberă și luminoasă, care a prilejuit treceri în revistă și pe târîmul învățămîntului, prima zi de școală a fost plină de bucuria începutului pentru unii, a revederii pentru alii. S-au rostit cuvinte emoționante către școlarii de diferite vîrste, către cadre didactice și părinții permanenți participanți la viața școlarilor. Și în toate cuvintele a izvorît adîncă mulțumirea către Partid. Sunau ca din poem desprinse comparații semnificative între ceea ce a fost școala cîndva, cînd părinții de azi au fost elevi și ceea ce este școala acum cînd — așa cum spunea un vîrstnic — „să tot fii școlar". Căci grija părintească a Partidului e mărturisită de zecile de mii de școli largi și luminoase, înălțate în anii puterii populare ; de manualele gratuit oferite tuturor elevilor de clasele I—Vii ; de faptul că pașii acestor școlari nu mai sînt arși de brumele toamnei așa cum se întîmpla la toți desculții de demult, ci răsună azi pe aleile frumos amenajate. Frumoasă și plină de farmecul auriu al soarelui, prima zi de școală a inaugurat generalizarea învățămîntului de 8 ani. Cuvintele rostite și florile împărțite de la inimă la inimă au îmbiat în sunetul argintiu al clopoțelului pe toți școlarii către clase. Greu de cuprins gîndurile și planurile de viitor ale celor care și-au asumat răspunderea noii generații. Angajamentele lor, ale învățătorilor și profesorilor exprimă hotărîrea de a nu-și precupeți eforturile în ridicarea pe o treaptă mai înaltă a pregătirii elevilor pentru viață, pentru munca productivă în folosul țării, al poporului. A fost o zi deosebită de septembrie festiv în care urarea „Spor la învățătură !“ a fost adresată celor mai gingașe flori ale patriei socialiste ș• copiilor, în primele ore de școală curiozitatea celor dintr-o I a e firească, învățătoarea Elena Sohn de la Școala de 8 ani nr. 10 Bacău, dă primele explicații micilor școlari. COMĂNEȘTI Surprizele primei zile de școală La școala generală de 8 ani din orașul Comănești, deși e destul de dimineață, animația predomină. 780 de elevi, fii de mineri și muncitori forestieri, îmbrăcați în noi uniforme școlare, cei mai mici însoțiți de părinți, așteaptă emoționați revederea cu învățătorii și profesorii, cu sălile de clasă. Dar cîte surprize ! Pe lângă cele 18 clase existente în anii trecuți, anul acesta școala și-a mărit capacitatea cu încă trei săli, laboratorul și-a îmbogățit inventarul, învățătorii și profesorii au acum la îndemînă un bogat material didactic. Clasele frumos ornate, înzestrate cu mobilier nou (catedre, table de scris, bănci etc.), îi aștepta parcă cu nerăbdare pe elevi. Dar surpriza cea mai mare o constituie noile manuale școlare acordate gratuit. Razele soarelui inundă din belșug curtea școlii. Cînd corpul didactic anunță deschiderea festivității, în cuvîntul directoarea școlii, tovarășa Elena Podoleanu. Au mai luat apoi cuvîntul alți participanți la festivitate, care au urat elevilor succes în noul an școlar. Pioniera Alexandrina Ardeleanu, din clasa a VII-a, în numele elevilor școlii de 8 ani din Comănești mulțumește partidului și guvernului pentru minunatele condiții create. Ea citește totodată angajamentul ca în acest an școlar rezultatele la învățătură și disciplină să fie și mai bune. Clopoțelul anunță prima oră de curs. Elevii, intră în clasă, se așează în bănci și își primesc manualele. Prof. GRAȚIELA NICOLAESCU C. SUMAN redactor la stația de radioficare Comănești „Mulțumim din inimă partidului“ Glasurile cristaline au prins a se uni in același cîntec drag. Adunați în fața școlii de 8 ani nr. 10 din orașul Bacău, elevii înălțau în cea dintîi zi de școală imn de slavă și recunoștință. „Mulțumim din inimă partidului că-ntr-o zi de sărbătoare...“ — cuvintele răsunau clar, emoționant în atmosfera festivă. Coriștilor li se alăturaseră ceilalți școlari dornici să exprime și ei prin xvers și melodie bucuria reîntilnirii cu școala, cu învățătorii și profesorii lor iubiți. în timp ce ei erau în vacanță, constructorii înâlțaseră pe locul viran de altădată o clădire impunătoare ce strălucea seri în lumina blinda a soarelui de septembrie. Numai cei din clasa I-a priveau în jurul lor cu ochi măriți de uimire. Tot ceea ce vedeau era surprinzător pentru ei. Și erau copleșiți de atîtea atenții! învățătorii le urau „bun venit!“ elevii dintr-a V-a — gazde ospitaliere — le ofereau buchete de flori... — Aveți acum buchete de flori — spunea tovarășa Lambru Grecu Ioana, vicepreședinta Comitetului executiv al Sfatului popular orășenesc Bacău in cuvîntul său. Vă doresc ca la sfîrșitul anului școlar toți să vă mîndriți cu buchetul bogat al notelor bune. Cuvinte calde adresate elevilor, cadrelor didactice și părinților au mai rostit tovarășii: Nicolae Mocanu, directorul școlii, Ion Andrei, din partea comitetului de părinți și alții. Festivitatea începerii cursurilor și a dării in folosință a unei noi școli cu 16 săli de clasă în orașul Bacău a adunat laolaltă sute de elevi și părinți ai acestora, învățători și profesori. Cu toții și-au exprimat mulțumirea față de partid și guvern pentru minunatele condiții de învățătură create tinerei generații. Aproximativ 600 de copii — fii de muncitori, tehnicieni, funcționari și intelectuali vor învăța în această școală nouă. Se stau la dispoziție săli spațioase, laboratoare bine înzestrate, o bibliotecă etc. La intrarea în școală, împodobită cu cetină de brad, o lozincă : „Bine ați venit, dragi elevi!“. în clase, altă surpriză; la fiecare capăt de bancă își așteptau prietenii manualele frumos rinduite. Prima oară de curs putea începe. M. MARDARE Aceasta este noua școală in care vom învăța (Școala de 8 ani nr. 10 Bacău). I etc . C. BURSUC 1 „Toamna, această primăvară însorită a școlii“ : j I De cum am intrat pe poartă, Școala pedagogică din Bacău ne-a întîmpinat cu bogăția vegetației sale, toamna fiind parcă mai plină de pitoresc. Aici ne-am aflat în cea dintîi zi de școală, între cei cari,la rîndul lor, ca viitori învățători, vor retrăi clipele acestea cu și mai mare intensitate, în sala de festivități ne-a întîmpinat ca un zumzet, glasurile care își împărtășeau impresiile din vacanță, planurile de viitor. Anul I a fost și aici întîmpinat cu urări de bun venit și de succes pe făgașul nobilei profesii alese, în rîndurile din față am surprins chipurile luminoase ale profesorilor, pedagogilor și părinților invitați la această festivitate. Multe, buchete de flori, zîmbete pline de nerăbdare. Festivitatea a fost deschisă de corul anului V. S-a intonat imnul de Stat al R.P.R. după care i s-a dat cuvîntul profesorului Constantin Botez, acesta dînd citire Salutului adresat cadrelor didactice și tuturor elevilor de către Ministrul învățămîntului cu prilejul începerii noului an școlar. în aplauzele asistenței și-a rostit cuvîntul său profesoara Maria Grigoraș, directoare a școlii pedagogice. Subliniind sarcinile, care stau în fața profesorilor acestei școli și măsurile noi menite să îmbunătățească și mai mult procesul instructiv-educativ, vorbitoarea a rostit în încheiere, semnificativ : „Toamna, cînd pe ogoarele patriei se declanșează bătălia pentru recoltele viitoare, ne simțim simbolic, semănători de lumină. Toamna este primăvara însorită a școlii!“. A luat cuvîntul și profesorul Anton Ungureanu din partea Comitetului organizației de tineret care s-a referit la contribuția pe care și-o pot AUREL STANCIU (Continuare în pag. a 2-a) 1 ■ « • » ■ 1