Steagul Roşu, octombrie 1964 (Anul 19, nr. 3628-3654)

1964-10-09 / nr. 3635

Proletar!din toate tarile unitivá! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.MR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU Nr. 3.635 (5.114) VINERI 9 OCTOMBRIE 1964 4 pagini 20 bani In industria chimică TEHNOLOGII HODíRNI PRODUENITATI ÎNALTĂ O preocupare principala și permanentă Creșterea necontenită a productivității muncii a constituit și constituie o preocupare de seamă a colectivului de muncă de la Fabrica de celuloză și hirtie „Reconstrucția“ din Piatra Neamț. An de an productivitatea muniții a crescut. Astfel, în 1964 ea este mai mare față de 1959 cu 66 la sută, iar față de 1963 a crescut cu 13 la sută. Acest lucru a dus la creșterea simțitoare a valorii producției globale, care prezintă pentru perioada». 1960— 1964 o creștere de 122 la sută în timp ce numărul de muncitori a crescut numai cu 27 la sută. Din aceste cifre se desprinne faptul că prevederile celui de-a al ÎII-lea Congres al P.M.R. ca 70 la sută din creșterea valorii producției globale să fie realizată pe seama creșterii productivități muncii, a fost îndeplinită și depășită în întreprinderea noastră. Factorii principali care au dus la creșterea productivității muncii au fost aplicarea in producție a unei tehnologii avansate și modernizarea utilajelor. In 1964 productivitatea muncii planificată a fost depășită cu 3,1 la sută. Dintre lucrările care au contribuit în cea mai mare măsură la acest rezultat menționăm îmbunătățirea sortării celulozei sulut prin intrarea în funcțiune a instalației de centriclinere, care a dus la scăderea numărului de impurități din celuloză cu circa 20 la sută cit și la creșterea productivității muncii la operația de pregătire a lemnului curățat cu 20 la sută, în cadrul fabricii s-a elaborat proiectul de îmbunătățire a epurării pastei de hirtie, cit și a lansării ei pe sita mașinii nr. 1. în urma studiilor întocmite s-a reușit a se construi in fabrică o nouă cutie de lansare la un nivel tehnic superior, s-a inclus în circuitul sortării un selectifnner și un epurator pentru refuz. Ca urmare a acestor modificări, care au fost făcute cu ocazia opririi generale anuale pentru reparării a mașinii, s-a reușit să se îmbunătățească în mod simțitor calitatea hîrtiei, să scadă procentajul de brac, iar la sortarea manuală a hîrtiei productivitatea muncii să crească cu 10—20 la sută. în cursul acestui an a intrat în funcțiune în mod normal stația pentru recuperarea fibrelor din apele reziduale. Această instalație, care funcționează cu un randament de peste 80 la sută, a contribuit la creșterea producției de celuloză subfit cu 2 la sută, în același timp aducind economii la consumul de masă lemnoasă de circa 1500 mc. Pe lângă aspectul economic și al creșterii producției, respectiv al productivității muncii, stația pentru recuperarea fibrelor a rezolvat in mare măsură și problema epurării apelor reziduale, evitînd astfel impurificarea rîului Bistrița. la creșterea productivității muncii a contribuit în acest an și introducerea unor mecanizări. Astfel, in sectorul lemn a fost mecanizat transportul deșeurilor de cherestea de la vagoanele C.F.R. la vagoanele c.f i., prin aceasta aducîndu-se economii de eternista Angela Negel se numără printre cele mai harnice filatoare de la Fabrica de postav din Buhuși. Ea realizează planul lunar în proporție de 125-130 la sută. Foto. C. BURSUC 57.000 lei pe an, iar productivitatea muncii la această operație a crescut cu 100 la sută. Tot în cadrul sectorului lenn s-a modificat procesul tehnologic de la cosstoria hidraulică, trecindu-se la un flux continuu, ceea ce asigură stivuirea in depozit pentru condiționarea lemnului complet pregătit pentru a fi dat în consum. Prin această îmbunătățire a circuitului tehnologic a crescut productivitatea muncii la operația de cojit și secționat lemn cu 50 la sută. Perfecționări ale procesului de producție s-au adus și la secția hirtie. Astfel, s-a dublat capacitatea de producție a cuțitului nr. 2 de tăiat hirtia plană, păstrîndu-se același număr de muncitori care deservesc mașina. Prin aceasta se aduc economii de 16.000 lei pe an. De asemenea, s-a modificat procesul tehnologic de sortare manuală a burii de ambalaj, eliminindu-se o serie de operații, prin aceasta productivitatea muncii a crescut cu 220 la sută, obținîndu-se economii în valoare de 41.000 lei pe an. Preocupare pentru creșterea productivității muncii există și pentru viitor, fiind în studiu sau în fază de execuție încă o serie întreagă de lucrări. Astfel, se află în curs de montaj un pod rulant pentru descărcarea lemnului lung din vagoanele C.F.R., lucrare ce va intra în funcțiune în cursul anului 1965. Se va elimina efortul fizic depus acum de cei patru muncitori care, cu ajutorul țapinelor, descarcă și voltează lemnul din vagon pe rampă, preconizindu-se și creșterea productivității muncii cu 100 la sută. Sunt în curs de studiu și definitivare lucrările pregătitoare pentru construirea unei instalații de preparare in fabrică a sulfatului de aluminiu. Preconizăm mecanizarea alimentării tocătoarelor cu deșeuri de cherestea, folosirea unei surse suplimentare de căldură pentru creșterea temperaturii pastei de hîrtie, imitație pergament, în scopul măririi deshidratării pe sita mașinii. Se află în fază de avizare proiectul tehnic întocmit pentru fabricarea drojdiilor furajere din leșiile bisulfitice reziduale (acum sînt deversate la canal fără a li se da nici o utilizare), prin aceasta dîndu-se o valorificare superioară unui deșeu. Un aport însemnat la creșterea productivității muncii l-a adus colectivul nostru în aplicarea noului, în găsirea celor mai eficiente soluții pentru îmbunătățirea tehnologiei printre care menționăm pe maiștrii Dumitru Iftimescu, Mihai Ojogel, inginerii Ioan Mestecăneanu, Avram Saharovici și alții. Preocuparea întregului colectiv pentru a studia documentația tehnică de specialitate și a aplica in producție tot ce se consideră necesar, va duce și in viitor la creșterea continuă a productivității muncii în fabrica noastră. Ing. ERNA WEIS șeful serviciului tehnic al Fabricii „Reconstrucția“ Piatra Neamț Fapte din viața culturală a regiunii Manifestări variate și de conținut Duminica trecută, în majoritatea satelor din cuprinsul raionului Buhuși au avut loc numeroase manifestări cultural-artistice și educative de masă care au atras la căminele culturale mii de colectiviști. La Borlești și Blăgești, de pildă, au fost prezentate filme artistice și documentare, precum și „Buletinul G.A.C.". In satul Slobozia, comuna Roznov, a fost organizată de către Comitetul raional pentru cultură și artă (secretar tovarășul Ioan Crăciun) o consultație științifică pe temă agricolă care a întrunit mulți participanți. Un număr aproape record — 21 de conferențiari, lectori ai Comitetului raional pentru cultură și artă, recreați din rîndurile inginerilor agronomi, au prezentat la 4 octombrie în satele raionului Buhuși conferința „Lucrările agricole de toamnă și impulsionarea lor“. ★ Pentru colectiviștii din comuna Romîni, ziua de 4 octombrie a fost deosebit de bogată în manifestări culturale. După prezentarea filmelor documentare : „Cultura griului“ și „Creșterea animalelor“, membrii uneia dintre brigăzile științifice ale raionului s-au întreținut la discuții, cu colectiviștii dînd răspunsuri la multe întrebări în legătură cu eclipsele de lună și de soare, despre forma planetei noastre, anotimpuri, despre calendar etc. INSTRUCTAJ în sala căminului cultural de centru din comuna Bîrgăoani, raionul Piatra Neamț a avut loc de curînd un instructaj cu privire la sarcinile căminului cultural în perioada care urmează. în materialul prezentat și discuțiile purtate s-a pus un accent deosebit pe îmbunătățirea conținului muncii cultural-educative de masă pentru sprijinirea actualei campanii agricole. Tot cu acest prilej a fost prelucrat și regulamentul de desfășurare a concursului „Frumoasă ești patria mea“, concurs închinat aniversării a 17 ani de la proclamarea Republicii. Referindu-se la informarea prezentată și la discuțiile purtate de participanții la acest instructaj, tovarășul Vasile Neguriță, președintele sfatului popular comunal și-a exprimat încrederea că activiștii culturali din comuna Bîrgăoani își vor aduce din plin contribuția la ridicarea pe o treaptă mai înaltă a muncii culturalartistice și educative în rândul colectiviștilor. EUGEN GHIUREA profesor Noul în munca petroliștilor Dezvoltarea tehnicii în industria petrolieră din țara noastră se concretizează prin introducerea în ultimii ani a noi procedee tehnologice și folosirea unor instalații și utilaje la nivelul tehnicii celei mai înaintate, în foraj, extracție sau prelucrare progresele înregistrate în introducerea tehnicii noi au făcut posibilă creșterea producției, a productivității muncii și reducerea prețului de cost. în activitatea de extracție a țițeiului, sarcinile principale sunt intensificarea extracției din zăcămintele vechi, creșterea substanțială a factorului de recuperare și reducere a prețului de cost pe tona de țiței extras, în schelele Trustului de extracție Moinești a fost intensificată extracția țițeiului din sonde prin aplicarea și extinderea unor metode de lucru îmbunătățite, ca fisurarea hidraulică a formațiilor productive, tratamentele cu solvenți și substanțe tensoactive, a metodelor de combatere a viiturilor și altele, care au dus la obținerea unor importante plusuri de producție. De asemenea, in cadrul schelelor se îmbunătățește tehnologia extracției țițeiului. Astfel, ■ se experimentează combaterea coroziunii utilajului de fund, perfecționarea, tehnologiei pompajului de adîncime. De exemplu, la schela Modîrzău se experimentează la sonda 328 combaterea coroziunii utilajului de fund prin inhibarea cu proteine. în anul 1963 în cadrul schelei Moinești s-a introdus instalația de control centralizat și telecomandă. Cu ajutorul acestei instalații se va putea supraveghea automat un număr de 180 de sonde. în prezent controlul automat se exercită în schela Moinești la un număr de 48 de sonde. Paralel cu introducerea tehnicii noi, în ultimii ani a crescut și gradul de pregătire tehnico-profesională a petroliștilor. Prin grija partidului și guvernului s-a lărgit considerabil rețeaua școlilor profesionale,, tehnice de specializare și a facultăților care pregătesc anual mii de muncitori, tehnicieni și ingineri petroliști. Școala profesională din Lucăcești-Moinești de exemplu, din anul 1949 și până acum, a pregătit un număr de 871 muncitori calificați. Anul acesta in școala de la Lucăcești urmează cursurile peste 370 de elevi în meseriile sondori foraj-extracție, mecanici pentru utilaj foraj-extracție și mecanici de pompe și compresoare. S-a lărgit simțitor și mișcarea de inovații cuprinzînd tot mai mulți petroliști.. Numai în 9 luni din anul acesta de exemplu, inovatorii trustului de extracție au aplicat în producție 98 de inovații, iar inovatorii trustului de foraj 91. Suma economiilor postcalculate înregistrate în urma aplicării acestor inovații este pînă în prezent de peste 3.000.000 lei. F OTTO Scurt bilanț Comisia pentru răspîndirea cunoștințelor științifice din cadrul Comitetului regional Bacău pentru cultură și artă înscrie noi fapte demne de laudă în jurnalul succeselor muncii culturale din regiunea noastră. Organizîndu-și temeinic activitatea, membrii acestei comisii reușesc să antreneze activ tot mai mulți intelectuali (profesori, juriști, medici, ingineri etc) la acțiunea de ridicare a nivelului cultural și științific al oamenilor muncii din satele, întreprinderile și instituțiile regiunii noastre. Un scurt bilanț al activității acestei comisii ne dă posibilitatea să constatăm că în trimestrul III al acestui an au fost prezentate în regiunea noastră 3151 conferințe (din care 2131 la căminele culturale de la sate) la care au participat peste 395.000 auditori. Mai mult de 700 de intelectuali, grupați într-un număr de 157 brigăzi științifice s-au deplasat în satele regiunii în această perioadă dînd răspunsuri la întrebările ridicate de masele de colectiviști. De asemenea, au fost organizate în cursul trimestrului, de curînd încheiat, 26 consultații științifice pe teme agrozootehnice la care au participat aproape 6.400 de colectiviști. Această activitate de răspîndire a cunoștințelor științifice în masele largi de oameni ai muncii din regiunea noastră continuă să se desfășoare cu rezultate și mai bune în această perioadă. Cei 352 intelectuali care s-au deplasat numai în ziua de 4 octombrie a.c. în satele și orașele regiunii, susținînd conferințe sau dînd consultații științifice etc, au adăugat fapte noi la tabloul vieții culturale din regiune. însemnate depășiri de plan lună de lună, colectivul de muncă al unității de industrializare a lemnului „1 Mai" din cadrul I. F. Piatra Neamț a raportat succese însemnate în îndeplinirea sarcinilor,de plan și a angajamentelor luate. în ultima lună a trimestrului trei, planul la producția globală a fost realizat în proporție de 108 la sută. Depășiri de plan au fost realizate și la principalele sortimente. Astfel, la cherestea rășinoase planul a fost depășit cu 6,1 la sută, la rămășițe celuloză cu iz la sută, la bușteni gater retezați cu iz la sută. In întrecerea socialistă s-au evidențiat tovarășii Anton Vas, Neculai Marian, Neculai Rusu, Constantin Bortă, Constantin Scutaru, Gheorghe Ghineț și alții. C. CAZACU, maistru Din bucuriile toamnei Toamna este anotimpul cină se culeg roadele bogate de pe întinsele ogoare. Acum, agricultorii își văd înmănunchiată truda, priceperea și hărnicia de care au dat dovadă în lunile care au trecut. Fiecare din aceștia își manifestă cu multă satisfacție bucuria pentru rodul bogat al toamnei. Bucuriile toamnei le trăiesc în diferite feluri toți cei ce muncesc. Unii își văd rodul muncii, iar alții iau parte la această satisfacție prin posibilitățile multiple ce le sunt create pentru a se aproviziona cu tot felul de produse agro-alimentare. Un fapt specific toamnei este și abundența de mustării și crame, care se organizează in acest anotimp de către organizațiile comerciale. La Bacău, Piatra Neamț, Roman, Tg Ocna și în alte localități din regiunea noastră s-au deschis multe asemenea unități, care pun la dispoziția consumatorilor un bogat sortiment de vinuri și preparate culinare. O asemenea unitate este deschisă și la Săvinești. Vizitind această cramă nu știi ce să admiri mai iutii deoarece aici totul este ordonat și aranjat in mod foarte plăcut. Varietatea de struguri naturali expuși pe culmi în mod atrăgător, butoaiele pline cu diverse soiuri de vin, damigenele din material plastic orînduite în mod atrăgător, dau unității de desfacere o ambianță plăcută, demnă de admirat de oricine. La toate acestea se adaugă deservirea ireproșabilă a consumatorilor de către tovarășul Gheorghe Sava (vedere din clișeu), care manifestă în activitatea de zi cu zi multă grijă, pricepere și bunăvoință față de satisfacerea exigențelor mereu sporite ale cumpărătorilor. Se mai poate adăuga un fapt esențial : pe tovarășul Gheorghe Sava îl caracterizează spiritul gospodăresc, care se simte la tot pasul în Unitatea pe care o conduce cu multă pricepere. C. CAROL C. BURSUC Aspect de la „mustăria“ din Săvinești. Primirea de către tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a delegației Camerei reprezentanților din Dieta Japoneză Președintele Consiliului de Stat al R. P. Române, Gheorghe Gheorghiu-Dej, a primit joi după-amiază la Palatul Consiliului, delegația Camerei reprezentanților din Dieta japoneză condusă de dl. Aiichiro Fujiyama, fost ministru al afacerilor externe. La întrevederea, care a decurs într-o atmosferă amicală, au participat Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, Alexandru Bîrlădeanu, Gh. Gaston Marin, vicepreședinți ai Consiliului de Miniștri, C. Paraschivescu-Bălăceanu, deputat. j. ."Au fost prezenți membri ai Ambasadei Japoniei la București. (Agerpress ■ " -.......... Rod al vredniciei și al bunei organizări a muncii G.A.C. «8 Martie», Nicolae Bălcescu, raionul Bacău, prima gospodărie pe regiune care a terminat însămînțările de toamnă In ziua de 8 octombrie a.c. în G.A.C. din comuna Nicolae Bălcescu, raionul Bacău s-au terminat însămînțările culturilor de toamnă, în anul 1964 G.A.C. din comuna Nicolae Bălcescu a realizat la cultura de griu cu toate condițiile de secetă o producție medie la hectar de 1.542 kg, obținînd astfel cea mai mare producție realizată de G.A.C. din raion și prevăzută prin plan. Consiliul de conducere al gospodăriei cu sprijinul inginerului agronom, sub conducerea comitetului de partid, și-a întocmit un plan concret de măsuri menit să ducă la buna desfășurare a însămînțărilor de toamnă. Ținînd cont de faptul că realizarea producției depinde în mare măsură de felul cum sînt amplasate culturile, încă din luna iunie a.c. inginerul gospodăriei împreună cu consiliul de conducere au întocmit schițele de amplasare a culturilor, ținînd cont de cerințele biologice, de planul de fertilizare întocmit tot cu această ocazie. I?e terenurile pe care urma să se însămânțeze grîu și au fost eliberate din vară, s-a trecut imediat la executarea arăturilor cu plugul în agregat cu grapa stelată. Pe aceste terenuri s-au aplicat pină la însămînțare două lucrări cu grapa cu discuri în agregat, cu grapa cu colți reglabili și un grăpar simplu. Deoarece 50 la sută din însămînțările de toamnă urmau să se execute pe terenuri cultivate cu plante ce se recoltează tîrziu — sfeclă de zahăr, porumb boabe, cartofi și altele — s-au luat din timp măsuri pentru eliberarea cu prioritate a acestor suprafețe. Concomitent cu recoltarea s-au efectuat arături de însămințări în agregat cu grapa stelată, lăsîndu-se timpul necesar pentru așezarea arăturii. Potrivit planului de fertilizare întocmit în cadrul gospodăriei s-au aplicat îngrășăminte chimice pe o suprafață de 180 ha și îngrășăminte naturale pe suprafața de 25 ha. -suprafața fertilizata reprezentînd 68 la sută din cea însămînțată. înainte de însămînțare, pentru pregătirea unui pat germinativ corespunzător pe întreaga suprafață s-a aplicat lucrarea cu grapa cu discuri în agregat, cu grapa cu colți reglabili. La însămînțare s-au folosit semințe din soiurile nr. 301 și Bezostaia 1. Sămînța folosită a fost obținută din loturile semincere ale gospodăriei colective cu excepția cantității de 9 tone Bezostaia 1, înmulțirea a doua, care a fost folosiți la însămînțarea lotului semincer pentru anul 1963. întreaga cantitate de sămînță folosită la însămințări a fost condiționată fiind de bună calitate. însămînțările s-au efectuat sub directa îndrumare a inginerului agronom care a elaborat ordine de lucru pentru fiecare tractorist și pe tarlale, făcîndu-se în același timp recepția lucrărilor executate. însămînțările au început în ziua de 2 octombrie și s-au terminat în dimineața zilei de 8 octombrie a.c. încadrîndu-ne astfel în perioada optimă. în realizările obținute în cadrul gospodăriei colective un rol deosebit l-a avut întrecerea socialistă organizată intre brigăzi și echipe precum și cu celelalte gospodării colective. Pentru felul cum au lucrat se evidențiază brigăzile 1 și 5, conduse de brigadierii Muraru Anton și Pișta Martin. De asemenea, trebuie scoasă în evidență activitatea desfășurată de brigada de tractoare condusă de Tuvic Iacob. O muncă plină de străduință au desfășurat mecanizatorii Jenică Berilă, Dumitru Diaconu, Dumitru Bucoveanu, Ioan Stănoaia, care nu au precupețit nici un efort pentru executarea însămînțărilor la timp și in bune condițiuni agrotehnice. Ing. EUGEN ARTEME de la Consiliul agricol raional Bacău Ing DUMITRU ASAFTEI de la G.A.C. din comuna Nicolae Bălcescu Insilozează de zor Creșterea animalelor a devenit în ultimii ani o ramură economică, care la gospodăria colectivă din Păunești este în plină dezvoltare. De aceea este firesc ca în atenția consiliului de conducere al gospodăriei să fie asigurarea unei cantități suficiente de furaje, în sortimente variate și de calitate bună. Din experiența de pînă acum s-a tras concluzia că folosirea cocenilor care rezultă de pe lanurile cultivate cu porumb pentru boabe constituie o prețioasă contribuție la completarea necesarului de furaje. Aceasta însă numai dacă se iau măsurile necesare pentru a se trece prin tocătoare o cantitate cu mai mare de coconi, care apoi să fie conservați în siloz, în amestec cu melasă și diferite alte resturi vVli_ue verzi. La gospodăria colectivă din Păunești, această metodă este apreciată cum se cuvine fapt ce reiese din rezultatele înregistrate pînă la data de 7 octombrie a.c. La această unitate s-a prevăzzut a se însiloza în amestec cu melasă și frunze de sfeclă o cantitate de 500 tone coceni de porumb. Pînă la sfirșitul primei săptămîni din luna octombrie se însilozase jumătate din cantitatea prevăzută și lucrările sunt în plină desfășurare, în acest sector de muncă lucrează mulți colectiviști. Dintre aceștia s-au evidențiat în mod deosebit cei din echipele conduse de Neculai Pavel, Neculai Mocanu și Neculai Asavei. Consfătuirea regională de obstetrică Azi, începe în orașul Bacău consfătuirea regională de obstetrică, axată pe tema : „Vidextracția obstetricală“, organizată de secția de obstetrică și ginecologie a Filialei Bacău, in colaborare cu Societatea de obstetrică și ginecologie a Uniunii societății științelor medicale. Lucrările acestei consfătuiri la care participă peste 120 cadre de specialitate, profesori, conferențiari și lectori din clinicile universitare, medici primari și specialiști din regiune și din toate maternitățile din țară, se vor desfășura pe marginea rapoartelor generale cât și a numeroaselor comunicări privind rezultatele și experiența acumulată în acest domeniu de activitate. In legătură cu EXAMENELE DE STAT PENTRU UNII ABSOLVENȚI Potrivit unei recente hotărîri a Consiliului de Miniștri," absolvenții instituțiilor de învățămînt superior din seriile 1961- 1962 și anterioare, care nu s-au prezentat la ■ examenul de stat sau care s-au prezentat o singură dată și nu l-au promovat, se pot prezenta pentru a susține acest examen, în mod excepțional, într-una din sesiunile anilor 1965-1966. (Agerpres)