Steagul Roşu, ianuarie 1965 (Anul 20, nr. 3707-3731)

1965-01-03 / nr. 3707

>\ y * Proletari din toate țările uniti vá ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR SI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU Nr. 3.707 (5.186) DUMINICĂ 3 IANUARIE 1965 4 pagini 20 bani Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăși și prieteni. Peste cîteva clipe vom rupe ultima filă din calendarul anului 1964. Marcînd hotarul a două decenii de la eliberarea țării — anul de la care ne luăm acum rămas bun a dat roade bogate în înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de partid, a înscris noi succese ale poporului nostru în toate domeniile construcției socialiste. Lucrările recentei sesiuni a Marii Adunări Naționale au înfățișat tabloul acestor realizări. A continuat să se dezvolte armonios și în ritm susținut întreaga economie națională ; prin munca entuziastă și perseverentă a muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, prevederile planului de stat pe anul 1964 au fost îndeplinite și depășite. Harta țării s-a îmbogățit cu noi obiective industriale prin intrarea în producție a numeroase întreprinderi dotate cu tehnică modernă ; alte întreprinderi și combinate se află în construcție, urmînd să fie date în funcțiune în anii 1965 și 1966. Toate ramurile agriculturii au continuat să se dezvolte, statul alocînd în acest scop însemnate resurse materiale ; țărănimea muncitoare, lucrătorii din gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare au făcut ca și în acest an ogoarele să dea rod bogat; un mare număr de gospodării de stat și cooperative agricole de producție au încheiat anul cu realizări remarcabile. S-au obținut noi progrese în ridicarea bunăstării oamenilor muncii — obiectiv fundamental al politicii partidului și statului nostru. Au fost luate măsuri de sporire a salariilor, construire de locuințe, lărgirea rețelei de învățămînt și sănătate, dezvoltare științei, artei și culturii. La capătul acestui ani de muncă, patria noastră se înfățișează mai frumoasă, mai bogată, iar în această minunată imagine pe care ne-o oferă, este întruchipată munca fiecăruia dintre noi. Toate acestea sunt mărturii ale justeței politicii partidului, căreia cetățenii țării noastre îi dau viață cu entuziasmul propriu acelora ce se simt stăpîni deplini pe soarta și pe roadele muncii lor. Pe agenda anului 1964 au fost înscrise noi succese ale forțelor socialismului și păcii din întreaga lume. Crește rolul și influența sistemului mondial socialist în toate problemele majore ale contemporaneității, în întreaga dezvoltare a societății omenești. Alături de celelalte țări socialiste, Romînia s-a manifestat ca un factor activ al vieții internaționale, militînd cu perseverență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între țări cu orînduiri sociale diferite, pentru instaurarea unui climat de înțelegere, prietenie și colaborare între popoare. Republica Populară Romînă și-a lărgit continuu relațiile internaționale, bucurîndu-se de prietenia și simpatia popoarelor iubitoare de pace și progres. Dragi prieteni și tovarăși. Acum, cînd trecem în revistă realizările anului care se încheie, permiteți-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Române, să adresez cele mai călduroase urări de fericire, muncă spornică și sănătate muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, activiștilor de partid și de stat, bărbați și femei, vîrstnici și tineri, oameni ai muncii de toate naționalitățile tuturor acelora care nu-și precupețesc forțele și energia pe vastul șantier al țării noastre în plin avînt. Privim înainte cu optimism și încredere, convinși că noul an va aduce poporului nostru noi victorii în lupta pentru înflorirea și prosperitatea patriei noastre socialiste, iar pe plan internațional noi succese ale forțelor socialismului, democrației și păcii, destindere în relațiile internaționale, dezvoltarea colaborării pașnice dintre toate țările. Frumos și minunat este viitorul care stă în fața țării și a poporului nostru. Pentru înfăptuirea acestui viitor vă invit să ridicăm paharul și vă adresez tradiționala urare la Mulți Ani. Consiliul de Sfat al Republicii Populare Romîne DECRET Pentru fixarea datei alegerii deputaților în Marea Adunare Națională și în Sfaturile Populare Avînd în vedere că mandatul Marii Adunări Naționale și al sfaturilor populare expiră la 5 martie 1965 . Față de dispozițiile art. 28 și 52 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Populare Romîne DECRETEAZĂ : Art. unic. — Alegerile de deputați pentru Marea Adunare Națională, precum și pentru toate sfaturile populare, vor avea loc la data de 7 martie 1965. București 2 ianuarie 1965 Nr. 1 Președintele Consiliului de Stat GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ A Primirea de către tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej a șefilor misiunilor diplomatice acreditați în R.P.R. Președintele Consiliului de Stat al R. P. Romîne, Gheorghe Gheorghiu-Dej, împreună cu președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, și președintele Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec, au primit joi la amiază la Palatul Consiliului de Stat, pe șefii misiunilor diplomatice acreditați în R. P. Romînă. Au participat Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat și George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe. Șefii misiunilor diplomatice au prezentat felicitări Consiliului de Stat și guvernului, tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej, personal, cu prilejul Anului nou și urări de prosperitate poporului român. Tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer și Ștefan Voitec au mulțumit pentru felicitările și urările exprimate și s-au întreținut, într-o atmosferă cordială, prietenească, cu șefii misiunilor diplomatice. Președintele Consiliului de Stat R. P. Romîne a felicitat pe șefii misiuniilor diplomatice, urîndu-le prosperitate pentru popoarele țărilor lor și a toastat pentru prietenie, colaborare internațională și pace. In numele corpului diplomatic a răspuns ambasadorul R.S.F. Iugoslavia, Arso Milatovici. (Agerpres) un aspect interior din cadrul Combinatului de industrializare a lemnului din orașul Bacău. Foto: C. BURSUC Ferestre băcăuane. Foto : V. BOGDANEȚ Prezenți la datorie în timp ce tovarășii lor întîmpinau Anul nou la revelionul organizat în oraș, pe o parte din chimiștii de la Borzești noul an i-a găsit prezenți la datorie, în fața tablourilor de comandă, în sala pompelor, a compresoarelor și a reactoarelor. Operatorii chimiști, mecanicii, laboranții și umeciștii urmăreau cu atenție procesul de funcționare a utilajelor și agregatelor, menținerea parametrilor tehnologici. Chimiștii de la Borzești prezenți la datorie, în schimbul trei au predat ștafeta anului 1965 din mers cu toate instalațiile funcționînd din plin. Cu conștiinciozitate a lucrat în noaptea de revelion schimbul condus de maistrul Victor Maftei de la secția de toxan, Florea Bălănescu de la evaporare și topirea sodei, a comunistului Ion Filip de la purificarea acetilenei etc. La sfîrșitul schimbului, ei au raportat cu mîndrie că și-au făcut-o pe deplin datoria, că produsele obținute au fost de bună calitate. încheierea anului 1964 și începerea noului an i-a găsit , în plină activitate și pe rafinuri la instalațiile de distilare atmosferică și în vid, la desalinarea electrică, la instalațiile de cracare catalitică, la cocsarea întârziată... Peste tot rafinerii urmăreau să prelucreze cît mai mult țiței, să dea mai multe produse petroliere de calitate superioară și la un preț de cost scăzut. Augustin Șleam, Ion Papancea, Nicolae Botezatu, Vasile Popa I, Panait Curteanu, Constantin Dima, Petre Roca, Ion Pascu, Nicolae Radu sunt cîțiva din rafinerii oneșteni pe care, anul 1965 ia găsit veghind drumul ce-i parcurge materia primă în labirintul de conducte. Dimineața, schimburile care au fost de serviciu în noaptea de revelion și-au raportat rezultatele: circa 300 tone de materie primă pentru instalațiile de cracare catalitică, 300 tone păcură, 50 tone cocs, de calitatea I-a, 100 tone gaz pentru chimizare, 100 tone benzină de 90 octani etc. La sfîrșitul schimbului ei au plecat spre casele lor satisfăcuți că rezultatele au fost pe măsura eforturilor depuse, că s-au realizat așa cum s-a cuvenit primele, sarcini din planul de stat pe anul 1963. La braț cu veselia Ultimele clipe ale anului 1964 și primele ale Anului nou, așteptat cu nerăbdare, i-a aflat pe tinerii oneșteni adunați cu bucurie și entuziasm să petreacă revelionul organizat de comitetul orășenesc al U.T.M. în sala restaurantului „Trotușul", frumos pavoazată cu ghirlande și confete multicolore, cu tradiționalul brad împodobit cu cadourile ce urmau să le primească tinerii de la Moș Gerilă, încă de la ora 21 tinerii, îmbrăcați cu eleganță și bun gust, se îndreptau în grupuri spre locul unde urma să toasteze pentru tinerețea lor luminoasă, pentru înfăptuirile obținute de poporul muncitor în 1964. A sosit și clipa cînd, la un semnal, orchestra compusă din tineri amatori a scos primele acorduri, îndemnînd perechile la dans. De sus, baloane multicolore, confetele cerneau petale creînd un decor de o mare frumusețe. îmbujorați și fericiți, tinerii s-au așezat la mesele bogate și frumos împodobite. Nu peste mult timp a sosit Moș Gerilă încărcat cu daruri și surprize. Tortul înșelător ca și cel adevărat oferit din partea conducerii O.C.L. pentru cea mai bună epigramă a constituit un moment de mare destindere. La revelionul tinerilor din Onești s-a menținut pînă în zori o atmosferă plină de prietenie și căldură. Am reținut numele cîtorva dintre cei prezenți : Constantin Papuru, inginer, Vasile Teodorescu, lăcătuș, Petre Lupu, amecist, Maria Balcan, Ion Aldei, conductori auto, Mihai Popescu, maistru. Un grup de 8 elevi îmbrăcați în pitorești costume moldovenești, au urat celor de față bucurie și realizarea tuturor dorințelor. Din partea Comitetului orășenesc de partid a luat cuvîntul tovarășul Victor Adomnica, secretar, care a urat tinerilor noi succese în anul viitor, iar din partea comitetului orășenesc U.T.M. a vorbit tovarășul Ion Năstase, care de asemenea, le-a urat tinerilor prezenți la revelion mulți ani, sănătate, fericire și îndeplinirea tuturor năzuințelor. C. BUTE M. PAULIUC REVELION 1965 In orașul chimiei Aspect de la revelionul tineretului din orașul Bacău. Statornicirea tradiției ELE ȚIN DE VIAȚA COTIDIANĂ Este vorba de domeniul vast al înnoirilor care dacă odinioară suscita superlative mirative, astăzi s-a extins într-atit încît cu toții l-am inclus în viața cotidiană. Spațiul fără îndoială n-ar fi insuficient pentru a face o înșiruire a tot ceea ce a prins viață în anii noștrii. Printre acestea se numără și secția de vopsitorie a filaturii pieptănate de la Fabrica de postav din Buhuși. ...1960 este anul cînd secția era încă învăluită în dantelăria neregulată schelelor, iar 1961 este anul cînd la a impunătorul dreptunghi care formează filatura pieptănată s-a mai adăugat un pătrat de dimensiuni mai mici. Nu era altceva dent noua vopsitorie. Anul de care aminteam — 1961, mai este și anul cînd s-a oficiat ritualul vopsirii aici. Pătrunzînd în secție ești surprins, la început, de spațiul redus pe care îl ocupă. Nedumerirea însă dispare pe parcurs. Aparatele moderne de vopsit fire P.N.A. sută la sută contractabile și cele de vopsit sub presiune, fiind de o înaltă tehnicitate, randamentul lor este superior. Apoi ele sînt și universale în sensul că materia primă se poate vopsi sub formă de puf, fir și un amestec Ilină cu fibră sintetică). Se mai poate adăuga și fluxul tehnologic modern. Cu alte cuvinte, tehnicitatea utilajului, evident a permis reducerea spațiului. Dar mai e ceva. Familiarizîndu-te cu secția devis receptiv și la alternanța de culoare a interiorului, pereții avînd o policromie plăcută ochiului. Ești deci convins că, cu nimic nu s-a greșit, că totul a fost bine proiectat, construit și că există o armonizare între toate. In această ambianță plăcută puful, paiele, frapează, își fac simțită mai pregnant prezența. Cum se dă însă această culoare fetișizantă materiei prime de un alb imaculat și cine sunt tinctorii ? In ajutorul întrebării, oricare din cei ce formează colectivul secției poate veni, spre a o edifica. Vei afla astfel că ponderea în vopsire o au fibrele sintetice ca : P.N.A., P.E., și poliamidice și că un mare rol în buna desfășurare a procesului de vopsire o au probele de laborator. Fiind vorba de faptul că aproape fiecare lot de fibre chimice diferă în ce privește afinitatea, rezistența și egalitatea vopsirilor-aceste probe își au menirea lor pe linia exactității și se fac la fiecare lot. Primele probe din lotul care urmează a intra în vopsit se fac în secție. Acum,se determină afinitatea colorantului față de fibră sau fir și egalitatea vopsirii. Probelor amintite mai sus le urmează alte probe care urmăresc rezistența vopsirii la tratamente umede, la frecare, lumină, călcat etc. Pe cale industrială vopsirea are loc numai dacă probele de laborator corespund, Iată ce ne-a relatat despre aceasta maistrul principal Ioan Mihai, șeful secției : „în vopsirea fibrelor sintetice se folosește o întreagă gamă de procedee, în funcție de fibră și colorant. în general procesul de vopsire constă în trecerea treptată a colorantului din bara de vopsire pe suprafața externă a fibrei, iar de aici, pătrunzînd în interiorul fibrei, se fixează de aceasta". Maistrul principal I. Mihai a omis S. ISTRATE (Continuare în pag. a IlI-al ALO. Telefoanele. Iată expresia care, amplificată în sute și sute de tonuri, exprimată în zeci de limbi, pronunțatä de mii de glasuri, sintetizează semnalul la care zeci de salariați „de la telefoane" prezenți la datorie, la orice oră din zi și din noapte, răspund prin munca lor. Distanțele nu mai constituie o piedică, timpul se reduce la cîteva minute atunci cînd, cu gestul dezinvolt și obișnuit, ridici atît de familiarul receptor. Prietenul cu ochi de cifre și urechi din ebonită sau „plastic" te ajută, este alături de tine pe birou sau, acasă, pe măsuța cea mai landemînă. Dar, pînă să ajungă la noi glasul celui chemat sau al celui ce ne cheamă, sînt necesare un complex de operații, aparate electronice complicate, sute de fire de legături electrice și, în primul rînd, o muncă atentă. Cu intenția de a nu-i stingheri prea mult pe telefoniștii băcăuani, am pătruns pentru scurt timp în palatul ce ascunde taina glasurilor îndepărtate. Aici am văzut uriași cu sute de ochi magici, ce clipeau în alb și roșu, ori de cîte ori un abonat cheamă sau este chemat. Acești uriași sînt centralele automate, acelea care înlocuiesc munca a zeci și zeci de oameni, asigurînd maximum de rapiditate, exactitate și operativitate, atribute atît de necesare muncii în acest domeniu al telecomunicațiilor. ...Gîndul la cei dragi ne poartă parcă mai mult ca întotdeauna de sărbători, de Anul nou. Laconicul „La mulți ani" așternut în grabă pe un imprimat în fața ghișeului trece apoi printr-o serie de „operațiuni" prin sala teleimprimatoarelor. Pentru ca gîndurile noastre să ajungă să bată la ușa celor dragi cu multă promptitudine în noaptea frumoasă a Anului nou, conducerea și toți salariații băcăuani de la poștă și telefoane au luat din timp cele mai amă CECILIA PLOIEȘTEANU (Continuare în pag. a 11-a) La S.M.T. Podoleni Pe la orele 22,30 în sala clubului Stațiunii de mașini și tractoare din Podoleni împodobită sărbătorește erau prezenți mecanizatori, muncitori din cadrul atelierului de reparații, funcționari, toți cu familiile lor, care au hotărît să petreacă revelionul împreună. Se aud toasturi, urări „La mulți ani“, „noroc și sănătate“. Cei prezenți aveau de ce să fie veseli pentru că colectivul de muncă al stațiunii a obținut în cursul anului 1964 realizări deosebite în producție. Planul anual a fost realizat în proporție de 108 la sută, înregistrîndu-se totodată economii la prețul de cost în valoare de peste 300.000 lei. Datorită muncii neobosite depuse de mecanizatori, cooperativele agricole de producție, deservite de ei, au obținut în anul 1964 producții însemnate de cereale. Cu mare atenție și dragoste fierbinte este ascultată la radio cuvîntarea tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej. După aceea se toastează pentru obținerea de noi succese în muncă, pentru înflorirea patriei, pentru fericirea personală a celor prezenți. Reprezentanții organizației de partid, ai comitetului de întreprindere, ai conducerii administrative au trecut pe la mese ciocnind pahare cu vin și urîndu-le celor prezenți fericire și noroc în noul an. In cîntec, dans și voie bună mecanizatorii stațiunii de mașini și tractoare din Podoleni au petrecut revelionul pînă în zori de zi, într-o atmosferă plăcută, tovărășească. Au sărbătorit majoratul ■ ▲ La Institutul pedagogic de 3 ani din Bacău, comitetul U.T.M. a organizat recent festivitatea sărbătoririi majoratului. In sala clubului, frumos împodobită, au fost prezenți — în afară de cei 69 de studenți din anul I care pășeau pragul vîrstei majoratului — și numeroși studenți „mai în vîrstă“, veniți să-și felicite colegii. Tovarășul asistent Blănuță Victor, secretarul comitetului U.T.M. din institut, a felicitat pe cei sărbătoriți. Tinerilor studenți de 18 ani le-au fost înmînate apoi felicitări din partea Comitetului orășenesc U.T.M. Bacău. Studentul Hans Paulian, din anul I al Facultății de științe naturale și agricole, mulțumind în numele celor sărbătoriți, a arătat că ei, cei care împlinesc acum 18 ani, se vor strădui să răspundă grijii , cu care sînt înconjurați, învățînd, obținînd rezultate bune în toate sesiunile de examen. Printre cei felicitați cu prilejul împlinirii vîrstei majoratului se numără studenții Bursuc Constantin, Barthel Cecilia, Cojocaru Vasile, Adam Elena, Liciu Georgeta ș.a., care s-au remarcat prin răspunsurile frumoase în cadrul sesiunilor trecute și se pregătesc acum temeinic în vederea apropiatei sesiuni de examene. Festivitatea sărbătoririi majoratului la Institutul pedagogic din Bacău s-a încheiat cu un bogat program artistic, la care și-au dat concursul — în afară de orchestra Institutului — studentele Budescu Marina, Ursache Mioara, Copețchi Magda ș.a. De curînd, elevii claselor a XI-a ale Școli medii din Bicaz, care au împlinit frumoasa vîrstă de 18 ani, au sărbătorit majoratul. La început s-a ținut o conferință despre „Prietenie, tovărășie, dragoste“, după care celor sărbătoriți li s-au înmînat felicitări. Au luat cuvîntul : Pancu Eugenia, Tăbăcaru Ștefan, Chiruo Angela ș.a. Cu această ocazie s-au învățat cîntecele: „La optsprezece ani“ de Alfred Mendelsohn, pe versuri de Ștefan Iureș și „Am optsprezece ani“ de Mauriciu Vescan, pe versuri de A. I. Zăinescu. Sărbătorirea a fost urmată de dans.. A Și în comuna Onișcani din raionul Roman 49 deineri și tinere și-au sărbătorit majoratul. • Ei au fost felicitați cu căldură. Festivitatea ce a avut loc cu această ocazie a constat dintr-o conferință și un frumos program artistic. Cu ocazia sărbătoririi majoratului la Onești, sextetul Școlii medii din localitate a susținut un frumos program artistic.