Steagul Roşu, octombrie 1966 (Anul 21, nr. 4247-4272)

1966-10-01 / nr. 4247

msSteagul roșu ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU NOUL AN ȘCOLAR IN INVATAMINTUL DE PARTID între 1 și 15 octombrie la orașe și între 16 și 31 octombrie la sate, începe noul an școlar în învățămîntul de partid. în prezent, pretutindeni în regiunea noastră organele și organizațiile de partid desfășoară o temeinică muncă pregătitoare în lumina recomandărilor conducerii partidului și a măsurilor luate, pe baza acestora, de către Biroul comitetului regional de partid pentru ca învățămîntul de partid să se deschidă și să se desfășoare în cele mai bune condiții. Este cunoscut faptul că, în anul școlar trecut, pe baza hotărîrii Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român în cadrul învățămîntului de partid și politic al U.T.C. s-au studiat documentele celui de-al IX-lea Congres al partidului nostru, documentele apărute ulterior și hotărîrile plenarelor C.C. al P. C. R., expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la a 45-a aniversare a partidului. Măsurile care au fost luate pentruca studierea documentelor partidului să se facă în mod diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire al oamenilor și de cerințele concrete din diferitele domenii de activitate au dus la creșterea eficienței învățămîntului de partid. A sporit contribuția acestuia la cunoașterea de către membrii de partid și masele largi de oameni ai muncii a tezelor fundamentale din documentele partidului, a programului de dezvoltare a țării, la mobilizarea maselor pentru realizarea mărețelor sarcini stabilite de cel deal IX-lea Congres al P.C.R. pe calea desăvîrșirii construcției socialismului în patria noastră. în acest nou an școlar, pe baza hotărîrii Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R. se pune in continuare sarcina ca, în centrul propagandei de partid, să stea aprofundarea documentelor celui de-al IX-lea ț'nn/rroc»! mrtirliilnî eî» rlumim n«mui, pui miuim u UV.UUIVUIV-lor elaborate ulterior, studierea problemelor fundamentale ale teoriei marxist-leniniste, în strînsă legătură cu practica construcției socialiste în patria noastră. Recomandările atrag atenția asupra necesității de a se acorda o deosebită atenție problemelor privind politica economică a partidului, lărgirii cunoștințelor economice ale cadrelor și membrilor de partid, a cunoștințelor privind conducerea întreprinderilor industriale și agricole, planificarea și conducerea economiei naționale. De asemenea, trebuie să se pună accent pe studierea principalelor momente din istoria patriei și a Partidului Comunist Român pentru educarea în spirit patriotic a oamenilor muncii. Pentru ridicarea nivelului politic al comuniștilor și al tuturor oamenilor muncii, recomandările subliniază că trebuie intensificată activitatea de informare a maselor, pentru înarmarea lor cu aprecierile partidului nostru privind problemele teoretice actuale, viața internațională, mișcarea comunistă și muncitorească, pentru cunoașterea principalelor aspecte ale politicii externe a partidului și statului nostru, în scopul asigurării deschiderii și desfășurării în bune condiții a învățămîntului de partid în acest an școlar Biroul Comitetului regional de partid a luat o serie de măsuri în vederea cunoașterii și aplicării hotărîrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. de către toate organele și organizațiile de partid din regiunea noastră. La jumătatea lunii august, Biroul Comitetului regional a organizat o ședință cu secretarii cu problemele de propagandă ai comitetelor raionale și orășenești de partid, directorii cabinetelor raionale și orășenești de partid, activiștii secției de propagandă ai Comitetului regional de partid Cu acest prilej, au fost studiate comandările Comitetului Central real P.C.R. cu privire la organizarea învățămîntului de partid, s-au pus întrebări și au fost clarificate unele probleme, apoi s-au stabilit sarcinile care revin în această direcție organelor și organizațiilor de partid din regiune. Ca urmare toate comitetele raionale și orășenești de partid au asigurat studierea și aplicarea recomandărilor conducerii partidului de către toate organele și organizațiile de partid. Experiența acumulată pînă acum dovedește că eficacitatea cursurilor și cercurilor este cu atît mai ridicată rucit din corpul lectorilor și propagandiștilor fac parte un număr mai mare de activiști de partid, de stat și din economie, de ingineri și tehnicieni, cadre didactice și specialiști din diferite domenii, muncitori cu înaltă calificare, oameni cu nivel politic și ideologic corespunzător în măsură să țină expuneri și consultații interesante, atractive, să răspundă și să lămurească cu competență întrebările puse de oamenii muncii. Tocmai de aceea, Biroul Comitetului regional de partid a luat o serie de măsuri în vederea îmbunătățirii calității componenței corpului de lectori și propagandiști; în acest scop, o atenție deosebită s-a acordat pregătirii lectorilor și propagandiștilor la cursurile de vară organizate de către Comitetul regional și de către comitetele raionale și orășenești de partid, prilej cu care s-a organizat predarea unor lecții și expuneri cu un înalt conținut de idei, activități diferite și variate, menite să ducă la aprofundarea problemelor teoretice, la legarea lor de practica construcției socialiste, în perioada cursurilor organizate la cabinetul regional de partid, au fost pregătiți, de exemplu, 1.275 de propagandiști, din care 545 sunt cadre didactice. Pentru a asigura o bună și multilaterală pregătire a propagandiștilor lecțiile și conferințele răspunsurile la întrebările puse de propagandiști au fost asigurate de către membri ai Biroului Comitetului regional de partid, și alți activiști de partid și de stat cu munci de răspundere. De asemenea, pentru unele teme au fost invitați și au făcut expuneri lectori ai Comitetului Central al P.C.R. (Continuare în pagina a 3-a) INFORMAȚIE Generalul de armată Ivan Goșniak, locțiitorul comandantului suprem al Forțelor Armate și secretar de stat pentru Apărarea Națională a R.S.F. Iugoslavia, care se află în vizită în țara noastră, a fost vineri oaspetele Uzinei de fire și fibre sintetice Săvinești. în aceeași zi, delegația militară iugoslavă s-a deplasat în regiunea Banat. La Timișoara, delegația a fost întîmpinată de general-locotenent Ion Gheorghe, prim-adjunct al ministrului forțelor armate, Vasile Daju, președintele Sfatului popular al regiunii Banat, de alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, generali și ofițeri superiori. Proletari din toate țările, unitiva I In cinstea „ZILEI RECOLTEI“ In prag de sărbătoare Mîine satele vor răsuna de cîntec. Va fi cîntecul bucuriei împlinite. Marea sărbătoare a recoltelor din prima duminică de octombrie va fi un triumf al belșugului. Ea actualizează o veche tradiție românească: cinstirea vredniciei omenești și dărnicia pămîntului. Am străbătut, în preajma acestei prăznuiri, cîteva sate ale raionului Adjud. Se simte peste tot entuziasmul mîinilor care au făcut ogoarele să-și dăruie forța întruchipată-n roade. Oamenii sînt mînuiți de rezultatele muncii lor. Anul acesta a fost spornic și ei, și țăranii cooperatori, au știut să facă pământul să le dea cit mai mult posibil. Din zori și pînă în asfințit, oamenii s-au străduit, de-a lungul întregului ciclu agricol să pregătească revărsări de bucate. Dar au ascultat și cîntec de ciocîrlie. Versul cîntat din înalt albastru de mica pasăre va exprima, mîine, bucuria celor ce și-au adunat în hambare rodul hărniciei lor. Treizeci și nouă de cooperative agricole de producție din raion și-au amenajat estrade de pe care vor răsuna strofe și melodii de optimism. Satele s-au înfrumusețat. Garduri, pomi, șosele, podețe au căpătat prospețime de primăvară. Chnofcurile și-au schimbat, în aceste zile, culorile. Plugurile tractoarelor au întors în ritm susținut brazdele, iar semănătorile au așternut boabele viitoarelor holde de spice. La Siomocea, Băunești, Ruginești și Tănăsoaia miriștile s-au transformat în arături cu mai multă intensitate, precum și la Boghești, Fîntînele, Huruești și Lehancea. Așa au înțeles țăranii cooperatori să întîmpine frumoasa sărbătoare. Din podgorii, strugurii iau drumul tîrgurilor din orașele regiunii. Boabele lor pline vor aduce ceva din lumina și căldura soarelui, dar și din munca anului și dulceața toamnei. Alături de alte produse agroalimentare ciorchinii își vor străluci, îmbietor, aroma în expoziții. Și fructele livezilor au plecat în caravane spre tonetele și chioșcurile din piața Adjudului, ca și ale altor orașe din regiune. Acestea se pregătesc să le primească înveșmîntare în tradiționalele covoare țărănești. Ca să dea strălucire sărbătorii, bandele, fetele, iile, și-au adunat puzderia de flori și s-au instalat în standuri special amenajate. Vechiul obor din Adjud s-a împodobit cu un frumos bazar de distracții. Călușei, lanțuri și bărci sunt gata să-și primească oaspeții. Mustăriile și grătarele de la restaurantele „Șiretul" și „Trotușul", instalate în splendide decoruri rustice, așteaptă pe cei dornici să guste din apetisantele preparate de bucătărie țărănească, închinînd un păhărel de must (marca „Păunești" sau „Sascut") în cinstea „Zilei recoltei", vizitatorii vor lua cunoștință și «despre sporul de belșug, obținut de gospodăriile agricole de stat din Pufești și Oprișești, care expun, în obor, numeroase sortimente de produse agricole. Sărbătoarea de veche tradiție va fi încheiată de un carnaval, organizat de comitetul raional al U.T.C. și de un cat alegoric ca va poposi la Adjud venind din satele învecinate. Imagine băcăuană. Foto : C. STOICESCU Avanpremieră moineșteană Orașul aurului negru iși îmbrăcase, încă de ieri, vestmînt de sărbătoare, în „Parcul teilor" și în „Parcul pionierilor“ se înfățișau privirilor expoziții—cu produse agroalimentare, organizate de cooperativele agricole de producție din Măgirești, Poduri, Berești-Tazlău, Grigoreni, Bucșești și Ardeoani. Bazele sportive, frumos amenajate, așteaptă tineretul să-și măsoare puterile în luptă cu secundele și distanțele. Estradele sunt gata să găzduiască cîntecele și dansurile cîtorva sute de artiști amatori. Numeroase standuri și tonete, încărcate cu fructe și struguri, cu produse industriale de uz casnic și dulciuri pentru copii, îmbie pe cumpărători. Dar de abia mîine acestea vor intra în drepturile lor. Despre întreg ansamblul de pregătiri ne-a vorbit tovarășul Traian Murariu, președinte al Uniunii raionale a cooperativelor agricole de producție și, totodată președinte al comisiei de organizare a sărbătoririi „Zilei recoltei“. Iată ce ne-a declarat Interlocutorul: — Conștienți că marea sărbătoare trebuie să ne găsească cu lucrările de sezon intr-un stadiu avansat, am impulsionat ritmul arăturilor și însămințărilor de toamnă. Astfel, în săptămîna premergătoare primei duminici de octombrie am reușit să arăm zilnic în medie, 180 hectare. Succese deosebite au obținut cooperativele agricole de producție din Ardeoani, Grigoreni, Măgirești și Scorțeni care au atins o viteză, la această lucrare, de 30—40 hectare pe zi. De asemenea, am terminat scoaterea cartofilor din cîmp și sintem la sfîrșitul operațiunilor de sortare. Am intensificat, în mod deosebit, recoltarea porumbului, urmînd ca în scurt timp să încheiem lucrările. Iată obiectivele ce ni le-am propus în vederea întîmpinării „Zilei recoltei": — Mîine ce vom putea vedea în orașele Moinești și Comănești ? — Ați văzut în „Parcul teilor" și în „Parcul pionierilor“ din Moinești expoziții tîrguri cu produse agroalimentare, cu fructe și struguri. Ele vor sta deschise începînd de mîine și pină la 15 octombrie. La Comănești s-au organizat expoziții similare cu produse ale cooperativelor agricole de producție din Tescani, Strugari și Pîrjol. în amîndouă orașele sînt deschise cite două mustării — pavoazate cu covoare moldovenești — grătare unde se vor putea servi mititei, fripturi, batal și alte preparate de bucătărie țărănească. Am instalat mai multe tonete și chioșcuri cu obiecte de uz casnic și produse de cofetărie, în special dulciuri pentru copii, în grădini și parcuri, cinematografele au adus ecrane mobile, pe care vor putea fi văzute filme artistice și documentare românești. Pe terenurile de sport de la Moinești și Comănești se vor întrece, de dimineață pînă seara, sute de sportivi la mai multe discipline, ca fotbal, handbal, volei, atletism, oină, trîntă etc. Pe estradele din orașe vor evolua peste 20 formații artistice de amatori. Sărbătoarea recoltei va fi încheiată de carnavaluri ale tineretului și de baluri. — Dar în satele raionului ? — în 12 cooperative agricole de producție sînt organizate expoziții-tîrguri cu produse din recolta acestui an. Acestea vor fi însoțite de grafice, panouri, fotografii, care vor arăta succesele obținute de brigăzi și echipe de țărani cooperatori. în toate comunele raionului vor avea loc spectacole date de: 38 formații de dansuri, 38 brigăzi artistice de agitație, două fanfare și 13 orchestre de muzică populară, în cursul zilei de 2 octombrie pe terenurile sportive au loc întreceri in cadrul „Cupei recolta". De asemenea, în toate centrele de comună sunt organizate expoziții cu costume naționale, covoare, broderii, precum și cu lucrări ale elevilor școlilor generale, executate în orele de lucru manual. Bufetele în aer liber sunt abundent aprovizionate cu fripturi, mititei, pastramă, must, vin, bere etc. în satele de munte flăcăi și fete îmbrăcați în frumoase costume naționale, vor organiza șezători la care vor fi prezente obiceiuri strămoșești. Seara, tinerii sînt invitați la hore sau baluri, la focuri de tabără. După cum vedeți, sînt create toate condițiile ca „Ziua recoltei“ să fie sărbătorită în raionul Moinești ci se poate de frumos. Mîine, satele se vor prezenta strălucitoare de curățenie, în urma numeroaselor ore de muncă patriotică prestate detățeni. co- Grupaj realizat de V. PRUTEANU Ogoarele cooperativei agricole din comuna Tescani, raionul Moinești cunosc în aceste zile freamătul specific toamnei. Se recoltează porumbul și alte culturi și se seamănă griul. Iată în fotografie un aspect de la executarea lucrării cu tăvălugul inelar după semănatul griului, foto» C. BURSUC tă. Anul XXI Hr. 4247 (5726) Sîmbaia 1 octombrie 1966* 4 pagini 25 bani m al TELEGRAMA Tovarășului MAO TZE-DUN președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului LIU LAO-ȚI președintele Republicii Populare Chineze Tovarășului CIU DE președintele Comitetului Permanent al Adunării Reprezentanților Populari din întreaga Chină a Tovarășului CIU EN-LAI premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze PEKIN In numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, vă adresăm dumneavoastră și prin dumneavoastră Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Comitetului Permanent al Adunării reprezentanților populari din întreaga Chină, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului chinez prieten un salut frățesc și calde felicitări cu prilejul celei de-a XVII-a aniversări a Republicii Populare Chineze. Victoria revoluției și proclamarea Republicii Populare Chineze au constituit un moment de cotitură în viața poporului chinez, un eveniment de mare însemnătate al epocii noastre. Devenit stăpîn pe propriul său destin — sub conducerea partidului comunist, poporul chinez înfăptuiește cu succes opera de construcție a socialismului, a dobîndit realizări însemnate în dezvoltarea industriei, agriculturii, a forțelor de producție ale țării, în ridicarea nivelului său de trai și își aduce o contribuție de seamă la lupta pentru zădărnicirea acțiunilor agresive ale imperialismului, pentru cauza eliberării popoarelor, a progresului și păcii în lume. . Poporul român se bucură din inimă de aceste succese și Ii urează poporului chinez cu prilejul sărbătorii sale naționale noi victorii în opera de construire a socialismului în patria sa. Dînd o înaltă prețuire relațiilor de prietenie și colaborare între țările și partidele noastre, ne exprimăm convingerea că acestea se vor dezvolta continuu pe baza principiilor marxism-leninismului și internaționalismului proletar, corespunzător intereselor celor două popoare, cauzei socialismului și păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Comitetului Central Partidului Comunist Român CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România Pentru continua îmbunătățire a studiului și comportării studenților învățămîntul T ätfpilor din țara noastră cunoaște o continuă dezvoltare. TS:...--- — -1 ruiitr/Similui mu qiijajai unuiui 91 a juv^uiului, sînt create posibilități de cuprindere a unui număr mereu sporit de studenți, în prezent în instituțiile de învățămînt superior studiază 136.000 studenți, care se pregătesc în peste 200 de specialități. în acest an vor păși pentru prima oară în instituțiile de învățămînt superior peste 33.000 de tineri adică mai mult decit numărul total al studenților existenți în România anului 1938. Gratuitatea învățămîntului, bursele de care beneficiază peste 60 la sută din studenții țării, căminele și cantinele moderne construite în centrele universitare, asigură studenților noștri condiții bune de pregătire și de viață, scutindu-i de greutățile materiale chinuitoare care împovărau în trecut cea mai mare parte a tineretului universitar. Datorită eforturilor întregului popor, studenții noștri își pot consacra întreaga putere de muncă pregătirii lor temeinice, pentru a deveni cadre de nădejde în opera de desăvîrșire a construcției socialiste. Marea majoritate a studenților învață cu sîrguință, avînd conștiința îndatoririlor lor față de societate. Sunt însă, cazuri, izolate, cînd unii studenți neglijează îndatorirea lor principală, învățătura, sau, prin comportarea lor, încalcă normele vieții universitare. Cu prilejul deschiderii noului an universitar, ministrul învățămîntului a emis un ordin prin care stabilește reguli și obligații ale studenților privind studiul și comportarea lor în cadrul instituțiilor de învățămînt superior și în viața socială. Studenții au îndatorirea de a îndeplini în bune condiții și la timp toate sarcinile ce le revin potrivit planului de învățămînt și programelor de studii, de a frecventa cu regularitate și punctualitate cursurile, seminariile, de a participa la lucrările practice și celelalte forme de activitate prevăzute în orarii. Totodată, se cere studenților să respecte pe profesori, conferențiari și celelalte cadre didactice atît în cadrul instituției de învățămînt superior, cit și în afara acesteia, să aibă o atitudine plină de deferență în timpul desfășurării activităților didactice. Comportarea demnă și civilizată a studenților trebuie să se manifeste și prin ținuta lor exterioară, față de care își vor impune o deosebită exigență. Stridența vestimentară, aspectul neîngrijit și neplăcut sunt incompatibile cu ținuta unui student. Atitudinea tovărășească și respectul reciproc, politețea și decența în comportare trebuie să caracterizeze relațiile dintre studenți. Este necesar ca atitudinea civilizată să se manifeste în toate împrejurările, atît în instituția de învățămînt, cit și în societate, în cămine și cantine, studenții sînt datori să respecte normele de conviețuire în comun. în continuare se precizează obligațiile studenților cu privire la îngrijirea și păstrarea bunurilor materiale puse la dispoziția lor. Studenții au datoria să ia atitudine combativă împotriva acelora care se abat de la normele de disciplină studențească și să dezvolte o opinie sănătoasă care să contribuie la întărirea și creșterea prestigiului calității de student. Conducerile instituțiilor de învățămînt superior sînt chemate să ia măsurile necesare pentru asigurarea desfășurării în bune condiții a activității studenților. (Agerpres) Pionierilor—activități cît mai bogate în conținut După numai două săptămini de școală timp în care s-au constituit consume organizațiilor de pionieri și au fost desemnați comandanții de detașamente, munca cu purtătorii cravatelor roșii înregistrează o evoluție ascendentă. Acest lucru l-am putut constata cu deplină satisfacție și la Școala generală nr. 5 din orașul Bacău, unde entuziasmul pe care învățătorii și profesorii îi manifestă față de hotărîrile partidului nostru cu privire la îmbunătățirea organizării și desfășurării activităților pionierești se concretizează în sprijinirea eficientă a numeroaselor activități educative programate. începutul bun al acestei munci este semnalat prin excursiile făcute de curînd in împrejurimile orașului, completate de vizitarea cîtorva unități industriale și instituții de cultură și ar„Intr-adevăr — ne relata tovarășa Cornelia Luca, profesoară președinta consiliului organizației de pionieri a școlii — numai un început de drum. In perspectivă însă întrezărim o largă gamă de acțiuni educative, bogate in conținut. Pentru zilele următoare (1-10 octombrie) sunt programate, de exemplu, două excursii tematice : una spre Tg. Neamț, alta cu destinația Iași. Pionierii care nu vor putea pleca în aceste excursii se vor bucura de vizita la unele cooperati ve agricole din împrejurimi, unde vor susține și programe artistice. De altfel, îndeplinirea planului trimestrial de activități pionierești abia începe. Organizarea și desfășurarea cu succes a activităților educative pentru pionieri, într-o școală care numără peste 900 de purtători ai cravatelor roșii, cum este cazul Școlii generale nr. 5 din Bacău, nu-i o acțiune ușor de realizat. Se cere multă inițiativă și răspundere, o îndrumare eficientă din partea organizației de partid și sprijinul substanțial al conducerii școlii. Aceste cerințe însă se împletesc armonios în cadrul unității amintite Constatăm că cei 37 de membri ai consiliului organizației de pionieri din școală (cadre didactice cu experiență, părinți ai copiilor etc) conlucrează cu succes, contribuind la îndeplinirea obiectivelor cuprinse în planul trimestrial de activitate, alcătuit pe baza consultării pionierilor și a multor învățători și profesori. In acest sens merită subliniat faptul că s-au pus deja bazele unei activități cultural-artistice și sportive în școală (alcătuindu-se formații de cor, teatru, balet, gimnastică, dansuri populare...) și s-au constituit 8 cercuri de creație literară, matematică, chimie distractivă, cercul micilor fizicieni, cel al iubitorilor de drumeție etc). La propunerea pionierilor, care îndrăgesc publicațiile destinate lor (dovadă fiind și cele 702 abonamente realizate la Scînteia pionierului, Cravata roșie, Luminița...), s-a constituit recent și un colectiv de corespondenți voluntari care vor trimite redacțiilor scrisori despre cele mai interesante acțiuni cultural-artistice și sportive ce vor fi întreprinse de organizația lor. După modul în care a fost organizată, în munca educativă cu pionierii de la Școala generală nr. 5 din orașul Bacău se întrevăd realizări frumoase. îndeplinirea integrală a planului trimestrial de activitate va aduce o contribuție însemnată la educarea comunistă a pionierilor și școlarilor, la creșterea prestigiului școlii. T. JÄMNEALÄ 11 ■ [UNK] ■ 1 ieI1I i 1 IIII [UNK]«sai la IIEI [UNK] s [UNK]1 I Fabrica de bere Bacău Secția de malț a atins ■capacitatea proiectata la 3 luni mai devreme decit era prevăzut, secția de producere a malțului de la noua Fabrică de bere din Bacău a atins capacitatea proiectată. Cele 11.000 de tone de malț ce se produc aici sunt destinate atît acoperirii necesităților fabricii, cit și aprovizionării altor fabrici de bere din ț apă. In legătură cu căile ce au fost urmate pentru realizarea acestui important succes, tovarășul Gh. Budu, directorul fabricii ne-a relatat că scurtarea timpului destinat atingerii capacității proiectate la noua secție este, printre altele, și rodul întocmirii și urmăririi unor diagrame zilnice de funcționare în care au fost cuprinse toate operațiunile și procesele din instalată. Aceasta a permis îndreptarea atenției spre aspectele și punctele cele mai dificile din instalații și rezolvarea operativă a dificultăților ivite in funcționare. e 1 R