Steagul Roşu, iunie 1967 (Anul 22, nr. 4453-4478)

1967-06-01 / nr. 4453

ANUL XXII Nr. 4.453 (5.932) JOI 1 IUNIE 1967 4 pagini 25 bani I ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL M. P. C. R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACĂU [ .Sudorii". (Aspect de pe șantierul de etindere a Termocentralei din Borzești). Foto: C. BURSUC ADUNAREA ACTIVULUI DE BAZĂ AL FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA I în zilele de 30 și 31 mai, în Aula Academiei Militare Generale din Capitală a avut loc adunarea activului de bază al Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, care a făcut bilanțul activității de pregătire profesională și politică a militarilor, desfășurată în cadrul unui ciclu de instrucție. Au luat parte generali și ofițeri din comandamente de armată și de armă, din direcțiile centrale ale Ministerului Forțelor Armate, comandanți de mari unități și unități, secretari ai consiliilor politice și ai comitetelor de partid. La lucrările adunării au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheorghe Maurer, Vasile Patilineț. La discuții au luat cuvîntul generali și ofițeri, comandanți și activiști de partid din armată. Exprimînd mîndria patriotică a militarilor pentru marile realizări obținute de oamenii muncii din patria noastră în construirea socialismului, adeziunea lor deplină la întreaga politică, internă și externă, a Partidului Comunist Român, vorbitorii au relevat hotărîrea tuturor ofițerilor și ostașilor Forțelor Armate de a nu precupeți nici un efort pentru transpunerea în viață a politicii partidului, pentru îndeplinirea în cele mai bune condițiuni, a nobilei misiuni încredințate de popor. în acest spirit ei au analizat activitatea desfășurată pînă acum în unități și mari unități, au subliniat căile și metodele pentru continua perfecționare a pregătirii profesionale și politice a militarilor patriei noastre în cuvîntul său, generalul-colonel Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, a subliniat rezultatele obținute de militari în pregătirea de luptă și politică în ciclul de instrucție care s-a încheiat și a înfățișat sarcinile care stau în fața Forțelor Armate în perioada următoare. Primit cu vii și puternice aplauze, a luat cuvîntul, în încheierea lucrărilor, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU DRAGI TOVARĂȘI. Aș dori să încep prin a vă saluta în numele conducerii de partid și de stat pe dv„ pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre populare. (Aplauze, urale). Adunarea la care participă cadrele de bază ale armatei a făcut bilanțul activității desfășurate pentru ridicarea pregătirii de luptă și politică a trupelor. Din rapoartele prezentate și din cuvîntul vorbitorilor au reieșit multe aspecte pozitive, privind atît activitatea de pregătire de luptă și politică, cît și întărirea disciplinei și ordinii militare. în expunerea tovarășului Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate, au fost arătate pe larg rezultatele obținute în perioada precedentă, succesele înregistrate de unitățile și marile unități ale Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. Putem spune că nivelul de pregătire al trupelor este bun din toate punctele de vedere, că patriei noastre este pregătită armata pentru a-și putea îndeplini în orice moment îndatorirea față de popor, față de patrie. (Aplauze). După cum știți, partidul și guvernul acordă o atenție deosebită înzestrării armatei cu tehnica de luptă necesară. In general, putem aprecia că înzestrarea actuală cu armament, mai cu seamă cu cel clasic, este satisfăcătoare. Unitățile noastre militare dispun de mijloacele necesare pentru a putea îndeplini cu succes ,orice misiune de luptă, în mod deosebit consider necesar de subliniat faptul că dispunem de un corp de ofițeri cu înalte calități, cu o bună pregătire tactică, cu solide cunoștințe militare și politice, atașați trup și suflet intereselor poporului român, hotărîți să-și îndeplinească cu cinste îndatorirea de a apăra cuceririle revoluționare ale poporului român. (Aplauze). De asemenea, subofițerii, toți militarii sunt animați de un înalt spirit patriotic, muncesc cu rîvnă pentru a-și însuși cunoștințele de care au nevoie spre a îndeplini orice misiune de luptă, a-și face datoria față de patrie. Putem spune cu satisfacție că întreaga noastră armată — ofițeri, subofițeri și soldați — este temeinic pregătită și strîns unită în jurul partidului și guvernului, corp comun ai întregul popor, urmează neabătut politica internă și externă a Partidului Comunist Român și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice). Doresc să exprim satisfacția deplină a conducerii de partid și de stat pentru nivelul înalt de pregătire al tuturor militarilor noștri, pentru rezultatele bune obținute în pregătirea militară și politică, în ridicarea capacității de luptă a trupelor ; vă felicit din toată inima pe dv., pe toți ofițerii, subofițerii și soldații armatei noastre socialiste. (Aplauze, urale). TOVARĂȘI. După cum știți, ne aflăm în al doilea an al planului cincinal. Primul an s-a încheiat cu realizări importante, cu depășirea sarcinilor de plan în industrie, în agricultură, cu succese în toate sectoarele activității sociale. De asemenea, producția industrială în primele patru luni ale acestui an reprezintă 113 la sută față de producția perioadei similare a anului 1966. In întreaga țară se desfășoară o activitate intensă pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al partidului. Rezultatele obținute pînă acum dovedesc realismul prevederilor Congresului și totodată evidențiază faptul că avem toate condițiile pentru a îndeplini și chiar depăși obiectivele planului cincinal. Cu toate acestea, considerăm că în economia noastră există încă mari rezerve care, puse in valoare, pot determina un ritm și mai înalt de dezvoltare a patriei noastre. Așa cum s-a subliniat la Plenara din decembrie 1966 a Comitetului Central, este necesar să acordăm mai multă atenție creșterii eficienței economice a întregii noastre activități. Trebuie să facem totul ca pentru fiecare leu cheltuit să obținem o producție mai mare, un beneficiu mai ridicat. în aceasta constă eficiența unei bune activități economice. Numai astfel vom asigura condiții pentru dezvoltarea în ritm tot mai înalt a economiei noastre, numai astfel ne putem apropia într-un termen mai sabit de țările avansate din punct de vedere economic. O atenție deosebită acordăm bunei organizări a producției și a muncii, creșterii productivității muncii, întăririi disciplinei în producție. In primele patru luni productivitatea a crescut cu 10 la sută, ceea ce reprezintă un nivel superior prevederilor planului. Dar trebuie să spunem că și în acest domeniu mai avem încă rezerve mari. In multe întreprinderi și instituții forța de muncă nu este folosită în mod rațional. Pentru un produs sau o activitate care ar putea fi executate, de un om, la noi sînt necesari de multe ori doi sau chiar trei oameni. Este de la sine înțeles că nu putem admite o asemenea stare de lucruri dacă dorim să asigurăm un mers înainte tot mai rapid al patriei noastre. Or, întregul nostru popor dorește să lichideze cît mai iute moștenirea regimului burghezo-moșieresc, să ajungă într-un timp cît mai scurt la nivelul țărilor economicește dezvoltate, să creeze condiții pentru desăvîrșirea și perfecționarea construcției socialiste, pentru trecerea la comunism. (Aplauze). Timpul de lucru de 8 ore nu este peste tot folosit în mod rațional. După constatările făcute în multe întreprinderi și instituții, în fapt se lucrează 7 ore și în unele locuri chiar mai puțin. Aceste stări de lucruri au determinat Comitetul Central și guvernul să adopte recenta hotărîre care reglementează folosirea judicioasă a timpului de lucru, asigură întărirea disciplinei în producție și în muncă și implicit creșterea productivității muncii sociale, îmbunătățirea întregii noastre activități. Desigur, tovarăși, că în perspectivă — probabil la elaborarea noului plan cincinal — va trebui să ne gîndim la o reducere a timpului de lucru. Pentru a ajunge acolo trebuie însă să asigurăm folosirea cît mai rațională a timpului de lucru. Reducerea în viitor a timpului de lucru va fi făcută în mod organizat, prin întărirea disciplinei, nu pe calea indisciplinei și a dezordinii. Iată de ce considerăm că tocmai în vederea reducerii în perspectivă a timpului de lucru, ordinea disciplina în muncă sunt absolut inși dispensabile. Numai astfel se poate aborda în mod rațional și cu eficacitate această problemă in viitor. Partidul și guvernul au luat o serie de măsuri privind îmbunătățirea conducerii activității economice, perfecționarea organizării și planificării sectorului agricol de stat, intensificarea comerțului exterior și altele. Toate aceste măsuri au drept scop să așeze pe baze științifice întreaga activitate economică și socială, să asigure folosirea cît mai judicioasă a mijloacelor materiale, financiare și a forței de muncă în vederea îndeplinirii in cele mai bune condițiuni a directivelor trasate de Congresul al IX-lea al Partidului, a accelerării progresului multilateral al României socialiste, în mod deosebit ne preocupăm de ridicarea nivelului de viață al oamenilor muncii. Anul trecut, veniturile oamenilor muncii au fost mai mari cu 10 la sută decit în 1965, cele ale salariaților crescînd cu 11 la sută. De la începutul acestui an se aplică noul sistem de pensionare care prevede îmbunătățirea regimului general de acordare a pensiei, precum și mărirea pensiilor actuale — măsură de care, după cum știți, au beneficiat și ofițerii și subofițerii pensionari. Au fost mărite salariile la unele categorii de salariați, s-au redus prețurile la o serie de produse industriale. Comitetul Central și guvernul au în vedere ca în iunua Sunătoare să adopte măsuri de ridicare a salariilor oamenilor muncii cu salarii mai mici, astfel ca încă în acest an să realizăm sarcina pusă de Congresul al IX-lea al partidului de a ridica plafonul minim al salariilor la 700 lei. Realizarea acestei măsuri în 1967, în loc de 1968—1969 cum era prevăzut în Directivele Congresului al IX-lea, se datorește rezultatelor bune obținute în dezvoltarea economiei, posibilităților create prin creșterea productivității muncii și ridicarea eficienței economice. Pe această cale s-au putut crea mijloacele necesare realizării încă din acest an a acestei sarcini pe care noi o considerăm deosebit de importantă. (Aplauze). Punînd în centrul activității sale preocuparea pentru dezvoltarea continuă a tuturor ramurilor economiei, partidul se îngrijește totodată de dezvoltarea științei, învățămîntului, culturii, de perfecționarea continuă a întregii activități sociale. Este cunoscut că construirea socialismului, a comunismului este strîns legată de folosirea a tot ceea ce a creat mai bun societatea omenească. A construi socialismul, comunismul înseamnă a organiza întreaga activitate socială pe baza celei mai înalte științe și culturi naționale și universale. Numai astfel noua societate își va dovedi superioritatea, va asigura bunăstarea oamenilor muncii, va demonstra că este societatea cea mai avansată din lume. (Aplauze). Preocupîndu-ne continuu de dezvoltarea patriei noastre, sîntem conștienți că ne îndeplinim atît o îndatorire națională, cît și o îndatorire internațională, deoarece cu cît este mai puternică fiecare țară socialistă în parte, cu cît condițiunile de viață ale (Continuare în pag. a IV-a) I DE ZIUA LOR... O zi cu salcîmi înfloriți,de la capătul dinspre primăvară al verii, a fost aleasă pentru sărbătorirea copilului. Rupem cu duioșie fila din calendar și sărbătorim ziua aceasta cu ochii umeziți de prea multă lumină. De ziua voastră, bună dimineața copii ai țării! E cineva dintre noi care să uite zvonul toboșarilor și sunetele de triumf ale trompeților ce vestesc apropierea cravatelor roșii? Intr-o zi ca aceasta, gestul celor vîrstnici de a înălța sus pe umeri copiii, și de ai apăra totodată,—capătă semnificația manifestă a unei atitudini colective, unanime. Acesta este unul din cele mai înălțătoare simboluri ale epocii noastre. Treceți pe sub frunzișul aleilor din parcuri la ceasul cînd copiii încearcă să apuce cu mina razele soarelui, pășiți pragul creșelor, al școlilor, urmăriți grija cu care urmate de medici apără și și noapte bujorii din milioane și milioane de obraji. Bună dimineața! Zîmbetele noastre de astăzi, și florile noastre, și toate visurile — vi le dedicăm vouă. Iar ziua aceasta va semăna foarte mult cu cea de mîine. Sîntem nespus de bucuroși că noi toți, statul și partidul nostru, vrem și ne străduim din toate puterile ca soarele să nu apaidă niciodată de pe cerul vieții copiilor. ÎNTRE EI... Foto: P. ȘIMON SERBAREA CELOR MICI La căminul cultural „Ion Creangă" din Solonț a avut loc o frumoasă serbare dată de copiii de la grădinița din localitate. Micii interpreți, pregătiți de educatoarea Angela Hagimă, au fost aplaudați cu entuziasm pentru frumosul program pe care l-au pregătit în cinstea „Zilei copilului“. Dulciurile oferite fiecărui copil la spectacolului sfîrșitul pe care l-au prezentat au făcut însă „deliciile" artiștilor amatori. IOAN GH. LEONTE învățător Organizare defectuoasă - timp insuficient valorificat «Constatări In cîteva întreprinderi din regiune — Este valorificat cu maximum de eficiență timpul de muncă ? Am căutat răspunsul la întrebare, întreprinzind, recent, o anchetă la cîteva întreprinderi din regiune printre care Uzina de fibre sintetice Săvinești, fabrica de hîrtie și celuloză „Letea"Bacău, întreprinderea de prefabricate din Roman, Rafinăria din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Concluzia pe care am desprins-o cu acest prilej este următoarea : nu se poate spune că nu există preocupare pentru fructificarea deplină timpului de muncă. Din păcate, a această preocupare este încă unilaterală și deci nu întotdeauna de ajuns de eficientă. în cursul anchetei întreprinse au fost identificate rezerve mari îndeosebi pe linia folosirii eficiente a timpului de muncă în schimburile II și III. Iată în acest sens o primă constatare, orele afectate schimbului II nu sunt folosite integral în scopuri productive, constatîndu-se multe cazuri în care oamenii părăsesc locul de muncă înainte de terminarea producției. Intr-o singură zi — 81 de salariați au părăsit lucrul înainte de terminarea celor 480 minute. Din aceștia, 42 sunt de la fabrica de hîrtie și celuloză „Letea"Bacău, 29 de la Rafinăria din orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej, 6 de la U.F.S. Săvinești etc. Timpul pierdut în acest caz este de 45 ore, echivalentul a circa 6 zile de lucru. Dar exemplul relatat nu este singurul. Tot pe linia indisciplinei în muncă se înscriu și prezentarea cu întîrziere la programul schimbului III, absențele nemotivate și părăsirea secțiilor înainte de terminarea celor 480 minute. La U.F.S. Săvinești, bunăoară, 26 muncitori ce erau programați prin grafic să lucreze în schimbul 3, lucraseră în schimbul de zi fără a fi luate măsuri de înlocuire a lor. Tot la această întreprindere 4 muncitori au părăsit locul de muncă în timpul programului fără a lăsa înlocuitori. Cum se explică astfel de deficiențe organizatorice ? Prin lipsa de preocupare a celor care conduc direct producția pentru desfășurarea ei in cele mai bune condițiuni. IngiGH. STAN, EMIL MATEI, de la Direcția de control și revizie pentru regiunea Bacău (Continuare în pag. a III in exploatările forestiere secționatul buștenilor se face mecanizat. Iată-l în fotografia noastră pe Vasile Aanei de la I. F. Tg. Neamț, împreună cu echipa din care face parte străduindu-se să-și îndeplinească sarcinile de producție. Locatarii din casa zâmbetelor Bulevardul larg, umbrit de castani. In cea mai frumoasă casă, așezată cu fața la soare, e o creșă de cartier. Deschidem portița, pășim pengă covorul de iarbă verde, intrăm. — List ! O femeie ne face semn, cu mina la buze. Tăcerea înțelegem. Copiii dorm. Și pășim fără zgomot. Facem cunoștință cu Marina Nicolau, asistenta șefă care conduce creșa de cartier de pe bulevardul Republicii din orașul Piatra Neamț. Observăm umbre strecurîndu-se încoace și încolo. O femeie intră cu un coș cu rufe pe care le așează în rafturi. Sunt pijamale curate. Copiii vor face baie și le trebuie schimburi. Dinspre bucătărie se strecoară, mai mult bănuit, un miros bun de ciorbă cu carne. Și iată că în cele patru dormitoare de sus se aude zvon. Cea Mihaela dinții coboară Aniței. • Doi ani și șapte luni, ochi jucăuși, chip de păpușă. Am vrea să aflăm vești despre părinții ei — mama salariată la U.F.S. Săvinești, tatăl la I.S.C.M. Nu. Ea ține să ne aducă vestea că în curînd vine și cel mai bun prieten al său — Cornel. După un minut de așteptare, a apărut și el, cam aceeași vîrstă, păr blond, pantalonași cu dungă. Mihaela insistă să vedem zgîrietura de pe obrazul lui Cornel, un semn aproape invizibil căpătat, se pare, într-un diferend cu Zambila sau cu o altă fetiță cu nume de floare. ...Pași mărunți pe trepte. Sînt cei mai în vîrstă locatari ai acestei case a zimbetelor. In frunte e Carmen Irimia, cea mai „bătrînă"... de doi ani și 11 luni. Sînt ultimele zile pe care ea le petrece aici. In curînd, va împlini trei ani și va pleca. Și-au luat în primire jucăriile: păpuși, cai, cățeluși, automobile, după preferințe. După gustare, ies cu toții la joacă în grădinița cu iarbă clădirii, verde din fața sub soarele prietenos. Marina Nicolau nu mai e asistenta șefă, e mama lor. Nu știu dacă e căsătorită sau nu, dacă are copii sau nu, dar acolo toți o cheamă cu acest dulce cuvînt: mamă. Și e totodată sora lor mai mare. Parcă o lasă în pace ? Trebuie să intre, în hora largă, să se joace cu ei. Și să le aibă grija, o grijă permanentă, neobosită. Impreună, bineînțeles, ca sora de serviciu, cu nn- i firmiera, cu bucătăreasa și spălătoreasă, ca mecanicul și administratorul. Sunt aici, la această creșă cu orar săptămînal, 36 de copii între trei luni și trei ani. Părinții lor sunt în producție, li aduc lunea, li iau sîmbăta. Fiii lor au aici tot ce le trebuie — de la lenjeria moale și curată, la cele cinci mese pe zi, de la fel de fel de jucării, pînă la faianța albă a căzii de baie. Somnul, joaca, baia, plimbarea, sănătatea, viața de fiecare clipă sunt veghiate în permanență de persoane calificate, competente. Dar ne-am luat ca vorba și a sosit ora primului, și așteaptă ciorba cu carne, salata verde, macaroanele, siropul. Pași mărunți spre sufragerie. — Poftă bună, copii fericiți . N. B. în întîmpinarea ,Zilei pionierilor" Rod al hărniciei și îndemînării ieri, în prezența unui numeros public alcătuit în cea mai mare parte din cadre didactice și elevi, s-a deschis, în localul Casei pionierilor din orașul Bacău, expoziția cercurilor pionierești din întreaga regiune. Exponatele, rod al hărniciei și îndemînării micilor creatori care s-au întrecut în executarea unor lucrări ca : țesături, cusături cu motive naționale și broderie artistică, flori, obiecte din ceramică, desene și pictură, unelte meșteșugărești, au stîrnit un deosebit interes. Impresionează migala și finețea execuției costumelor naționale realizate de elevii școlilor generale nr. 1 și nr. 4 din Bacău sau costumul național în miniatură executat de pioniera Elena Mihai de la Școala generală Luminiș, raionul Piatra Neamț, precum și colecția de modele naționale trimise de pionierii din Moinești. Au fost apreciate lucrările micilor „artiști plastici“, superioare ca desen și culoare față de anii anteriori. înscriindu-se în rîndul acțiunilor organizate în întîmpinarea „Zilei pionierilor", expoziția prilejuiește vizitatorilor o imagine complexă activității cercurilor pionierești, prin care se pun în valoare talentul și hărnicia copiilor. Spre a putea fi vizitată de miile de pionieri și școlari din orașul Bacău, expoziția va rămîne deschisă pînă la 15 iunie a.c.