Steagul Roşu, mai 1969 (Anul 24, nr. 5049-5073)

1969-05-03 / nr. 5049

I____ OAMENII MUNCII AU SĂRBĂTORIT CU ENTUZIASM ZIUA DE 1 MAI! ANUL XXIV — Nr. 5.049 (6.528) SÎMBATA 3 MAI 1969 4 pagini — 30 bani Mitingul și demonstrația oamenilor muncii din municipiul Bacău Cuvintarea tovarășului VALERIAN GHINEȚ secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. (Text prescurtat) Alături de forțele progresiste din Întreaga lume, poporul român, oamenii muncii din județul Bacău, sărbătoresc astăzi — intr-o atmosferă de mare însuflețire și entuziasm — 1 Mai, ziua frăției și solidarității internaționale a celor ce muncesc in lupta pentru o viață mai bună, pentru drepturi democratice și progres, pentru triumful păcii și socialismului. Cu prilejul acestei minunate sărbători de primăvară, care de 80 de ani unește inimile și gîndurile oamenilor muncii de pretutindeni în lupta pentru idealurile cele mai nobile, tovarășul Valerian Ghineț, în numele Biroului Comitetului județean de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular județean a adresat participanților la miting, locuitorilor municipiului Bacău, tuturor cetățenilor din întregul județ, un călduros salut și cele mai sincere felicitări pentru rezultatele obținute în activitatea de înfăptuire a politicii înțelepte a partidului și guvernului nostru, urări de noi și însemnate succese, de sănătate și fericire personală. În acest an, — a spus în continuare vorbitorul — sărbătoarea zilei de 1 Mai are loc sub semnul unui eveniment de adîncă rezonanță, întîmpinarea aniversării a 25 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist. Acest sfert de veac, însumînd cele mai luminoase pagini din istoria patriei, a materializat adevărata libertate socială și demnitate pentru toți oamenii muncii care, strins uniți in jurul Partidului Comunist Român, înfăptuiesc cu devotament opera de desăvîrșire a construcției socialismului în patria noastră. Au fost evidențiate apoi realizările obținute în îndeplinirea programului trasat de Congresul al IX-lea și a măsurilor stabilite de Conferința Națională a partidului. Rezultatele primilor trei ani ai cincinalului și prevederile pe anul în curs, sunt superioare prevederilor planului și oferă certitudinea că cincinalul va fi nu numai realizat, ci și depășit. Se înfăptuiește cu fermitate politica partidului de industrializare socialistă, de dezvoltare intensivă și multilaterală a agriculturii. Realizarea consecventă a politicii de dezvoltare a forțelor de producție, de creștere a productivității muncii, de utilizare superioară a resurselor economice ale țării, a determinat sporirea continuă a venitului național, a permis adoptarea de către partidul și statul nostru, în mod sistematic, a unor ample măsuri de îmbunătățire a salarizării, care deja s-au aplicat în unele domenii de activitate precum și de reducere a prețului cu amănuntul, la unele produse și sporirea volumului mărfurilor destinate populației. Sume importante se alocă din fondurile statului pentru Îmbunatățirea condițiilor de locuit, modernizarea orașelor, construirea de școli, cămine culturale, spitale și obiective de utilitate social-culturală pentru activitatea științifică și culturalartistică. S-a extins rețeaua învățămintului de toate gradele, procesul instructiv-educativ cunoscînd o perfecționare și modernizare continuă. In socialism, cultura a devenit un bun al tuturor. De o grijă deosebită și un puternic sprijin material din partea statului se bucură activitatea de ocrotire a sănătății oamenilor muncii. Alături de oamenii muncii din întreaga țară, — a arătat vorbitorul — muncitorii, inginerii și tehnicienii din întreprinderile județului Bacău, au obținut realizări semnificative. Pe ansamblul industriei județului, în trimestrul I, planul producției globale a fost îndeplinit în proporție de 101,4 la sută cu o depășire de peste 30 milioane lei, productivitatea muncii în proporție de 100,9 la sută, iar planul livrărilor la export a fost depășit cu peste 35 milioane de lei. „ . . Angajamentele luate in întrecerea socialistă au fost depășite. Vorbitorul a subliniat apoi succesele obținute de colectivele de muncitori, ingineri și tehnicieni de la I. F. Comănești, Fabrica de postav Buhuși, Fabrica „Letea“, Uzina metalurgică, Fabrica de spirt și bere — Bacău, Rafinăria din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej și altele. Țăranii cooperatori, lucrătorii din I.A.S. și I.M.A. întîmpină ziua de 1 Mai prin muncă însuflețită și plină de elan pentru grăbirea lucrărilor agricole. Numeroase unități s-au situat pe locuri fruntașe, cinstind prin eforturile lor marea sărbătoare. Ritmul cu care se muncește pe ogoare, (Continuare în pag. a III-a) In lumina calmă a primăverii din acest an, municipiul Bacău pavoazat festiv. Întîmpină ziua luptei oamenilor muncii MAI, de pretutindeni pentru democrație, pace și socialism, cu atmosfera caracteristică marilor sărbători. Sărbătoarea primăverii Își sporește în acest an semnificația prin cele două evenimente de o deosebită însemnătate in viata patriei și națiunii noastre socialiste: aniversarea a unui sfert de veac de la eliberare și întîmpinarea celui de-al X-lea Congres al partidului. In piața Casei de cultură din centrul municipiului se înalță semeț tribuna oficială împodobită cu steaguri roșii și tricolore, cu flori și motive naționale, dominată de macheta globului pămîntesc înconjurată de o eșarfă purpurie pe care scrie cu litere albe Înflăcărată chemare internaționalistă „Proletari din toate țările, uniți-vă !", iar deasupra un steag purpuriu cu emblema „1 MAI". Pe fundalul tribunei drapată în roșu, sunt așezate portretele membrilor Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R. însoțite de lozinca „Trăiască Partidul Comunist Român". In partea de jos a tribunei, încadrată de stema partidului nostru și de stema țării, stă scrisă urarea: „Trăiască 1 Mai — Ziua internațională a celor ce muncesc“. Din toate colțurile orașului se Îndreaptă gătiți de sărbătoare spre centrul orașului sau locul unde se vor forma coloanele de demonstranți, mii și mii de oameni ai muncii, tineri și vîrstnici, pionieri și elevi. In fața tribunei oficiale sînt prezenți muncitori, tehnicieni și ingineri ai unor intreprinderi băcăuane între care distingem colectivele de muncă de la Fabrica „Partizanul“, întreprinderile „23 August“, Panificație și morărit, P.T.T.R. •i Atmosfera însuflețită de mare sărbătoare domină întreg orașul, în piața Casei de cultură, mulțimea prezentă, ca și aceea care se îndreaptă spre locul demonstrației, scandează lozinci prin care este slăvit Partidul Comunist Român și patria socialistă, relevind în acest fel hotărîrea nestrămutată de a traduce in viață politica partidului și statului nostru. Ora 9. Primiți cu vii aplauze, în corpul central al tribunei oficiale, eiau loc tovarășii: Constantin Lăcătușu, Valerian Ghineț, Radu Manoiu, secretari ai Comitetului județean de partid, Ștefan Croitoru, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, membri și membri supleanți ai Biroului Comitetului județean Bacău al P.C.R., vicepreședinți și membri ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului municipal de partid, con(Continuare în pag. a lI-a) Marea demonstrație din Capitală întregul nostru popor a adus un fierbinte omagiu primei zile de mai — sărbătoare a primăverii, simbol al Înfrățirii și solidarității celor ce muncesc de pretutindeni, al năzuințelor de libertate, pace și progres social. în Capitală, ca și în celelalte orașe, manifestările închinate acestei tradiționale sărbători — înscrisă în calendar acum opt decenii ca un imperativ al luptei împotriva exploatării și asupririi, pentru libertate și drepturi democratice, pentru o viață mai bună — s-au desfășurat sub semnul unității de granit a poporului, în jurul partidului și a conducerii sale, sub semnul încrederii nețărmurite a tuturor oamenilor muncii, români și din rîndul naționalităților conlocuitoare, în politica sa consecvent marxist-leninistă, pusă de partid în slujba celor mai înalte aspirații ale societății noastre. Continuînd tradiția statornicită in anii construcției socialiste, sărbătoarea Zilei de 1 Mai a constituit și de această dată o dovadă elocventă a abnegației cu care oamenii muncii din uzine și de pe ogoare, din instituțiile de știință, învățămînt și cultură, traduc în viață amplul program de edificare socialistă stabilit de partid. Purtînd cu mîndrie însemnele izbînzilor dobîndite în primul trimestru al anului, masele de demonstranți au exprimat totodată entuziasmul cu care poporul muncitor, angajat în Întrecerea socialistă, larg desfășurată la orașe ca și la sate, întîmpină cea de a 25-a aniversare a eliberării României de sub jugul fascist și cel de al X-lea Congres al partidului, evenimente remarcabile în viața patriei noastre. Dînd glas sentimentelor patriotice și internaționaliste de care sunt profund animați, oamenii muncii au reafirmat prietenia indestructibilă ce-i leagă, intr-un fel comun, de popoarele tuturor statelor socialiste, solidaritatea internationalistă cu cei ce muncesc din lumea întreagă. Alături de toate aceste sentimente statornic întipărite în conștiința poporului român, masele de demonstranți au manifestat noi și îndreptățite speranțe in triumful păcii și al înțelegerii, subliniate de recentul Apel pentru securitate și cooperare europeană, adoptat de statele socialiste participante la Tratatul de la Varșovia. Piața Aviatorilor — locul către care se îndreaptă nu numai pașii, dar și gmdurile oamenilor, este pregătită pentru a găzdui sărbătoarea Zilei de 1 Mai. Deasupra tribunei oficiale se află macheta globului pamîntesc, care domină împrejurimile prin dimensiunile sale. El este înconjurat de un fald purpuriu pe care este înscrisă, cu litere aurite, vechea și mobilizatoarea chemare — „Proletari din toate țările uniți-vă !". Un imens steag roșu, pe care se află imprimată data festivă — 1 Mai, domină simbolic globul. Cea de-a doua tribună a pielii este dominată de medalionul reunind portretele dascălilor clasei muncitoare, al oamenilor muncii de pretutindeni: Marx, Engels, Lenin, sub care este înscrisă urarea: „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale !“. De o parte și de alta a tribunelor, flamuri purpurii se îngemănează, în adierea viatului primăvăratec, cu tricolorul românesc. Ora 9 — Salutați cu îndelungi aplauze și urale, în tribuna centrală iau loc tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Chivu Stoica, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofan, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekaș, Petre Lupu, Manea Mănescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Dumitru Coliu, Emil Drăgănescu, Mihai Gere, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Mihai Dalea, Vasile Pătlineț, vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. (Continuare în pag. a Ill.a) STIMAȚI TOVARĂȘI. Cuvintarea tovarășului CHIVU STOICA Poporul nostru sărbătorește astăzi, împreună cu întreaga omenire progresistă, măreața zi de 1 Mai — ziua frăției celor ce muncesc de pretutindeni, a solidarității internaționale a tuturor forțelor care luptă pentru o viață liberă și demnă, pentru independență națională, pentru socialism, democrație și pace. Cu prilejul acestei sărbători tradiționale, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tuturor oamenilor muncii de la orașe și sate — români, maghiari, germani și de alte naționalități — un salut tovărășesc și calde felicitări pentru rezultatele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, in înfăptuirea programului de desăvîrșire a construcției socialiste. Acest 1 Mai are o semnificație deosebită, deoarece o cinstim în anul jubiliar al celei de-a 25-a aniversări a eliberării României de sub jugul fascist — eveniment crucial pentru destinele patriei, care a deschis poporului român calea cuceririi liberații sociale și trecerii la făurirea noii orînduiri socialiste. In înfăptuirea insurecției armate o însemnătate istorică avut realizarea, la 1 Mai 1944, a Frontului Unic Muncitoresc, a unității de acțiune a clasei muncitoare — factor de importanță deosebită in coalizarea tuturor forțelor antifasciste, democratice și patriotice, în mobilizarea maselor populare la eliberarea patriei de sub jugul fascist, în victoria revoluției populare și construirea societății socialiste. Profundele transformări social-economice, marile înfăptuiri dobîndite sub conducerea Partidului Comunist Român insuflă poporului nostru o îndreptățită mîndrie patriotică, încredere în forța și în viitorul său. România se prezintă în cel de-al 25-lea an al existenței sale libere ca o țară cu o economie dinamică, in plină dezvoltare, care asigură îmbunătățirea continuă a condițiilor de trai ale oamenilor muncii, numărîndu-se printre statele cu cea mai înaintată orinduire socială și politică din lume. Intensa activitate creatoare, elanul patriotic al oamenilor muncii iși găsesc expresia în rezultatele obținute în dezvoltarea industriei noastre socialiste, în creșterea forțelor de producție ale țării. Răspunzînd cu însuflețire chemării partidului, muncitorii, inginerii, tehnicienii au îndeplinit in primul trimestru al acestui an planul producției industriale globale in proporție de 101,3 la suta, realizînd un spor de 10,2 la sută față de aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce marchează un nou pas în înfăptuirea cu succes a sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a partidului. Agricultura noastră socialistă cunoaște o continuă dezvoltare pe linia modernizării, a mecanizării și chimizării producției, asigurind în condiții tot mai bune satisfacerea nevoilor de materii prime ale industriei și a necesităților de consum ale populației. Avînd în vedere condițiile climatice din această primăvară, este necesar să se depună toate eforturile pentru realizarea in timp cit mai scurt a tuturor lucrărilor agricole, astfel Incit să cream posibilități cit mai favorabile pentru obținerea unor rezultate superioare în agricultură. Invățămîntul, știința, arta și literatura se dezvoltă pe un drum ascendent, aducînd o prețioasă contribuție la îmbogățirea patrimoniului culturii noastre, la progresul general al țării. Majorarea salariilor intr-un șir de domenii de activitate, măsurile pentru aplicarea noului sistem de salarizare, care vor duce la o mărire substanțială a veniturilor salariaților, creșterea veniturilor țărănimii cooperatiste, realizarea unui vast program de construcții de locuințe și a altor obiective și acțiuni social-culturale stau mărturie că tot ceea ce se înfăptuiește in țara noastră este pus în slujba ridicării nivelului de trai al poporului — țelul suprem al politicii partidului și statului nostru. Ca urmare a victoriei socialismului, a măsurilor luate de partidul nostru pentru perfecționarea conducerii activității economice și a întregii vieți sociale, se cimentează unitatea socialpolitică a poporului, se întărește continuu prietenia frățească dintre poporul român și naționalitățile conlocuitoare, se afirmă tot mai larg capacitățile creatoare ale națiunii noastre socialiste. Una din caracteristicile de bază ale dezvoltării societății noastre este adîncirea democrației socialiste, exprimată în participarea mai activă și (Continuare în pag. a III-a) Timpul permite intensificarea ritmului efectuării tuturor lucrărilor agricole Si uri »inaiul pornira! A terminat semănatul porumbului Ieri, 2 mai, după cum ne informează tovarășul Gheorghe Balan, șeful secției de mecanizare Hemeiuși, la cooperativa agricolă de producție Hemeiuși, s.a terminat insămînțatul porumbului pe suprafața de 300 hectare, și cu aceasta s-au încheiat însămințările din actuala campanie. în executarea lucrărilor s-au evidențiat mecanizatorii Traian Botam și Neculai Apostolia semănat, iar Cornel Zaharia și Ion Cocrea la pregătirea terenului. O contribuție de seamă în efectuarea însămințărilor a adus-o tovarășele Ținca Antonică și Viorica Faraoanu, care au dovedit mult interes în deservirea semănătorilor pe tot timpul campaniei. Semănatul porumbului se apropie de sfîrșit S.O.S.I.M.A Gheorghe Gheorghiu-Dej! Hotărîrea privind sărbătorirea prin muncă a zilei de 1 Mai de lucrătorii ogoarelor, ținînd seama de întârzierea campaniei din acest an a fost întimpinată, în general, pe cuprinsul județului nostru cu maximă răspundere pentru soarta producțiilor agricole, în ziua de 1 Mai timpul a fost favorabil și s-a lucrat cu intensitate în cea mai mare parte a unităților agricole. Cu excepții! Așa după cum ne-a informat tovarășul Vasile Ardeleanu, prim-secretar al Comitetului municipal Gheorghe Gheorghiu-Dej al P.C.R., un raid efectuat de membrii organului municipal de partid a reliefat că I.M.A. Gheorghe Gheorghiu-Dej a constituit una din excepții! N-a înțeles bine conducerea întreprinderii sensul hotărîrii Consiliului de Miniștri, n-a știut să-l explice mecanizatorilor, sau pur și simplu n-au întreprins măsurile cuvenite pentru a organiza lucrul așa cum s-a cerut, e greu de spus! Cert e însă faptul că în ziua de 1 Mai, la ora 15,30 la C.A.P. Buciumi stăteau aliniate la sediul brigăzii 6 tractoare, la C.A.P. Ștefan cel Mare 3, la Gura Văii 3 tractoare nu lucrau, în afara Celor 3 aflate pentru „mici reparații“ la sediul întreprinderii încă de la... începutul campaniei, deci sumar 3+3— 6, la C.A.P. Dumbrava alte două tractoare erau în „relație", iar la cooperativa din Municipiul Gheorghe Gheorghiu- Dej nu mai puțin de 6 tractoare erau aliniate pentru... paradă. Așadar, 6+3 + 6+2+6 — 23 tractoare au lipsit de la apelul ogoarelor. După cum se pare și conducerea I.M.A. Gheorghe Gheorghiu-Dej — director ing. Nicolae Pleniceru — a fost lipsă... la apel! Și la cooperativa agricolă de producție Răcăciuni în zilele de 1 și 2 mai s.a lucrat din plin. Spre exemplu, numai în ziua de 2 mai cele 4 semănători existente au însămânțat cu porumb suprafața de peste 50 ha. Cu actualul ritm, după cum aprecia președintele cooperativei, tovarășul ing. Ion Petrovici, pînă duminică semănatul acestei culturi va fi încheiat, cu excepția unor suprafețe care în momentul de față nu pot fi lucrate datorită excesului de umiditate din sol. Concomitent cu însămînțările, la Răcăciuni se acordă atenția cuvenită și celorlalte lucrări. Astfel, ieri, trei tractoare au lucrat la întreținerea și fertilizarea semănăturilor de toamnă. Este o treabă gospodărească și ea trebuie să se efectueze pe întreaga suprafață care reclamă acest lucru, bineînțeles în măsura în care nu sunt stinjenite însămințările. Preocupare în folosirea timpului bun de lucru și a tractoarelor există și la C.A.P. Ardeoani, care pînă în seara zilei de 2 mai a însămânțat peste 90 la sută din suprafața repartizată culturii porumbului. După cum ne-a informat tovarășul Vasile Paraschiv, instructor al Comitetului județean Bacău al P.C.R., în zilele de 1 și 2 mai s-a lucrat din plin, existând garanția ca în următoarele 2-3 zile însămințările să fie terminate. Rămînerea în urmă a fost recuperată Membrii cooperativei agricole de producție Horgești sînt convinși că însămînțatul la timp Constituie prima măsură agrotehnică în asigurarea unor producții sporite la hectar. Tocmai pentru aceasta ei s-au străduit ca, alături de mecanizatori, să folosească din plin timpul bun de lucru și mașinile de care dispun. Rezultatele sînt edificatoare , pînă în seara zilei de 2 mai — după cum informează tovarășul Nicolae Diaconuu — secretarul comitetului col C0 baRs« numai de partid, s-a însămînțat peste 90 la sută din suprafața destinată culturii porumbului. Au mai rămas de semănat mici suprafețe, care la această dată prezintă exces de umiditate. Totuși, pînă duminică se prevede terminarea însămințării acestei culturi, în executarea lucrărilor agricole din această campanie s-au evidențiat mecanizatorii Gheorghe Negurii, Aristotel Negurii și Nicolae Darie. - ALINIATE, CE PARCĂ AP FI PREGĂTITE PENTRU PARADA / ASTA PIC ȘI EU CISC/PIWĂ '