Steagul Roşu, mai 1970 (Anul 25, nr. 5359-5383)

1970-05-23 / nr. 5376

Pag- Excursii interne in M Gheorghe Gheorghiu-Dej, organizează azi și mîine, cu elevii liceului seral din localitate, o frumoasă excursie la Brașov și Poiana Brașov. Cei 130 de excursioniști călătoresc cu elegantele autocare FIAT. • Tot această filială organizează azi și mîine o altă excursie (cu 40 de persoane), pe Valea Prahovei. Cu acest prilej se vizitează splendidele stațiuni Predeal, Bușteni, și Sinaia. Nu este exclusă din program nici vizitarea renumitului muzeu Peleș. In Cîmpina se vizitează muzeul „Nicolae Grigorescu" și casa „Hașdeu". Cei 40 de excursioniști vor vizita și muzeul „Doftana". • Filiala O.N.T. din Slănic Moldova organizează mîine, pentru cei sosiți în stațiune, o atrăgătoare excursie pe minunata Vale a Bistriței. Itinerariul va trece prin Bacău, Piatra Neamț și Bicaz; înainte cu o zi, aceeași filială a organizat o excursie pentru vizitarea cetății petrochimiei românești — Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej. • Farmecul mării, limpezimea azurului ne așteaptă. La toate filialele O.N.T. din județ se fac, în consecință, înscrieri la excursia pe litoral, organizată pentru 5—7 iunie. De remarcat că serviciile de masă și cazare, excelente, se asigură la Mamaia, transportul urmînd să se facă cu un tren special. Odihnă și tratament Tot în legătură cu malul mării. Cazarea pe Valea Prahovei Suntem informați că pînă la data de 15 iunie există posibilități de cazare la următoarele localități de pe Valea Prahovei: Predeal (la hotelurile sau cabanele Carmen, Trei brazi, Rozmarin, Cioplea), Poiana Brașov (la vile, la Hotelul sporturilor, hotelul Bradul și la „Poiana"). Așadar, pentru a ne asigura cazarea din timp, putem să ne adresăm Agenției O.N.T. Bacău și filialelor sale din județ. O ADRESA UTILA • In Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej, putem servi o masă copioasă, la prețuri convenabile, în cadrul restaurantului-bar „Intim". Ambianță plăcută, restaurant intimizat în stil original, deservire de bună calitate. Restaurantul se află pe strada Poștei, la nr. 2. Pot fi solicitate și separeuri rezervate. Se primesc și comenzi anticipate. Restaurantul este deschis între orele 12 și 2. Turiști Ia hanul Agapia. 0 Intr-o excursie de 3 zile, nu-i nevoie să luați hrană pentru o lună, cantitatea pentru 15 zile vă ajunge! ^ Drumurile, pe munte, se pot marca și fără ajutorul resturilor de conserve. • Teoria relativității n-a fost descoperită de un turist. Totuși, pe munte, „5 minute pînă la cabană" țil Seamna între % de oră și o ora și jumătate. _ Pe cît posibil, e bine să întrebați unde e cabana, înainte de a vă rătăci. O Pădurilor le este suficientă căldura soarelui, cea a țigărilor nestinse le este de prisos... ” După ultimele cercetări, s-a ajuns la concluzia că, în pădure, copacii se pot dezvolta chiar și fără încrestări de inimi de îndrăgostiți. • Gălăgia în cabană, în timpul nopții, nu e neapărat un semn de sociabilitate. „ Nu-l întrebați pe ghid : „De ce plouă tocmai cînd venim noi?“. El e responsabil cu respectarea timpului înscris în programul excursiei și nu a timpului probabil. Rubrică organizată de Rom CACIULARU Aflăm că la începutul lunii iunie, Agenția O.N.T. Bacău dispune de locuri în stațiunile : Eforie Nord, Eforie Sud (cazarea se face la hoteluri), Mangalia-Venus (cazarea la vile), Mangalia-Jupiter (cazarea la hotel), satul de vacanță Zodiac (cazarea în căsuțe). Excursii externe • O știre adresată automobiliștilor. Au început înscrierile pentru cei care vor să participe la excursia organizată în jurul datei de 22 august, pe următorul itinerar: Cernăuți — Vinița—Kiev — Odessa — Chișinău. Aceste înscrieri pentru excursia amintită se fac pînă la data de 1 iunie, la sediul agenției O.N.T. și la filiala A.C.R. Sfaturi... practice MODA în actualul sezon estival, costumul de baie — așa cum prevăd unii specialiști — se va purta mai ales dintr-o singură piesă, croșetat și asortat — desigur, la timpul potrivit — cu jachete de lină, cipilici tricotate, halate de plasă și cordoane de piele cu catarame late. Cînd totuși costumul e format din două piese, el se asortează cu un lanț fin de metal care va fi, desigur, în ton cu trupul bronzat. In parcul de la Aici, la Hemeiuși, există un colț de paradis. Acesta e parcul care a fost declarat Monument al naturii. La numai 8 km de Bacău, situat chiar lângă șoseaua națională ce ne poartă spre Buhuși, parcul dendrologic de la Hemeiuși este o raritate care ne așteaptă pentru contemplație și extaz. Iarba este de un verde străveziu și unduios, arborii grupați in piscuri mai rare sau mai dese iau forme cu care nu suntem obișnuiți (intre grupurile lor Hind poene romantice). Reveria și straniul se împletesc armonios. Arborele de plută, Ginkgo — un arbore dioic, chiparosul de apă. Magnolia Soulangeana sunt doar citeva specii rare de arbori exotici și ornamentali pe care le întilnim aici, in apropierea fostului castel al prințului de Itinerar liric Schomburg. In incinta acestui castel se află un grup de oameni pasionați in dese Urarea tainelor naturii, lucrători ai Stațiunii experimentale ce aparține de Institutul de cercetări forestiere. Ei pătrund în viața intimă a unor arbori, a plantelor, fac experiențe, încearcă să adapteze unele specii, să îmbunătățească altele. Cu răbdare, migală, cu pricepere,cu In acest parc dendrologic se găsesc aproape 200 de specii de arbori și arbuști exotici și indigeni, care dau un farmec aparte micului paradis de aici, întins pe aproximativ 50 de hectare. Iarba este tunsă la timp, copacii îngrijiți cu atenție, liniștea păstrată cu grijă. Doar păsările cerului și șoaptele vîntului se mai aud... Doar atît, și parcă liniștea cîntă. Vizitați parcul de la Hemeiuși. Va fi un moment de neuitat. i J Apariția manei la vita de vie (Urmare din pag. 1) fusul cenușiu. Aceste produse fungicide sunt acuprice (nu au la bază cupru) și se întîlnesc în comerț sub diferite denumiri ca: Ortocid, Ortofalfan, Difplatan, Merpan, Folpan Mancozele, Euparen etc. In ultimii trei ani aceste produse au fost încercate și la Stațiunea experimentală viticolă Odobești, unde în urma tratamentelor aplicate s-au obținut rezultate foarte concludente, comparativ cu parcelele ce au fost stropite cu zeamă bordelieră. Modul de preparare a soluțiilor este foarte simplu. Toate aceste produse se prezintă sub formă de pulbere, nu produc arsuri organelor verzi, iar pentru oameni prezintă o toxicitate extrem de redusă. Avînd în vedere condițiile care influențează dezvoltarea manei la vița de vie, perioada de incubație (dorire) a manei în frunză și celelalte organe verzi poate dura de la 4 la 13 zile. Important este ca să se stropească viile înainte de apariția fructificațiilor la petele de mană care vor produce noi infecții. De aceea este absolut necesar ca, în anii prielnici pentru mană, durata unui tratament să nu fie mai lungă de 4—5 zile, în tehnica combaterii manei s-au făcut progrese însemnate. Astfel, pe lingă Stafiile de avertizarea manei (Odobești, Panciu, Adjud, Tecuci etc), se găsesc niște denumite Mildiografe, care aparate indică momentul în care se produc infecțiile și ca atare și timpul cînd trebuie să aplicăm tratamentele. Stațiile de avertizare a manei folosesc diverse căi pentru comunicarea momentului optim de stropit, a produselor fungicide și dozelor ce trebuie folosite în scopul prevenirii atacurilor de mană. Principalul lucru este ca după apariția primelor fructificații de mană, în termen de 4—5 zile să avem acoperite cu zeamă bordeleză sau cu unul din produsele fungicide arătate, toate organele verzi ce se găsesc pe butucii viței de vie. Este necesar ca în special frunzele să fie stropite pe ambele fețe, în mod deosebit pe partea de dedesubt, locul unde pătrunde germenul bolii in frunze. De asemenea, se vor stropi, prin îmbăiere totală, ciorchinii. Nu trebuie să rămînă nestropiți nici lăstarii. Stropitul trebuie să înceapă de la baza butucului și să meargă spre vîrful său. Zeama bordeleză sau celelalte soluții, nu trebuie să băltească pe frunze, aceasta însemnînd risipă de materiale și forță de muncă. De asemenea, să se aibă în vedere ca picăturile de soluție pe frunze să apară sub formă de rouă foarte fină. Aplicînd viei la timp și cu toată răspunderea tratamentul cu zeamă bordeleză, se va împiedica atacul manei și pe această cale se realizează și obținerea unor producții sporite de struguri. STEAGUL ROȘU imam Doriți să vă exprimați preferințele ? Uzitați expoziția de încălțăminte care va fi deschisă în sala mică a Casei de cultură din orașul Bacău în perioada 24-28 mai a.c. Expun fabricile: DÎMBOVIȚA, FLACĂRA ROȘIE, PROGRESUL, PIONIERUL, CARMEN din București, PARTIZANUL din Bacău și STRĂDUINȚA din Suceava EXPOZIȚIA ESTE DESCHISĂ ZILNIC ÎNTRE ORELE 8—12, 18—20 MHHaRAN RKain'"nnn'’"'"'"in«iaaaaaaBaina*Riaa I p » ■ n ia « w bi rrnr © EL ßIUNDIAL’70#EL MOMDIAL’IOf Un fotbal coborît din legendă Fotbalul cariocas a intrat in legendă de mult, o dată cu „diamantul negru“ Leonidas, spaima tuturor portarilor prezenți la ediția pariziană a „mondialelor“, mas în legendă ,răprin promoția de aur a lui Ademir, cu Friaca, Zizinho, Jair, Chico, Danilo și Rigode, o echipă în care fiecare avea talentul și intuiția lui „Pelé rey“. A căpătat proporții de mit in Suedia, prin Pelé, Garincha, Gilmar, Didi și Vava. Două titluri mondiale, argint și bronz în alte ediții, un palmares unic, o școală celebră, jucători cu „statut“ de semizei... Presa franceză tăcea, in '66, remarca amară : „Pentru brazilieni, Anglia a fost amurgul zeilor !“ Dar, pe Copacabana, brazilienii își pregăteau in liniște revanșa. Joao Saldanha, „zbirul cu limba dulce“, și-a propus să dea aurului rezistența de neînfrînt a oțelului. Pelé, Tostao, Gerson, Jairzinho, Edu au luat, alături de ceilalți, drumul vremiloasei academii militare „Negrasca“, suportind o pregătire fizică fără precedent, intr-un regim disciplinar „diabolic“, cum s-a grăbit să-l catalogheze, indignat, ziaristul Ricardo Serran, de la „O Globo". Saldanha văzuse, insă, bine : brazilienii erau net superiori tehnic, dar ceea ce i-a intrat la Liverpool a fost condiția lor fizică precară și romantismul tacticii adoptate. Ochiul ager al ziaristului a fost dublat de înțelepciunea antrenorului. Saldanha a renunțat la apărarea in linie. Piazza a trecut pe post de „libero“, Gerson este mijlocaș retras, iar Rivelino sprijină atacul. Niciodată pind acum 4— 3—3 n-a fost mai realist. Brazilia a făcut in preliminarii un marș triumfal: șase victorii din șase partide, cu golaverajul general 23—2 . Metodele lui Saldanha triumfaseră. Suporterii cariocas cunoșteau din nou extazul. Ziarul „Jornal dos Sportos“ consemna, prin pana lui Jose Castello : „De la Fortaleza in nord pînă la Porto Alegre în sud, un intreg „continent“ se Inchină zeului fotbal. Saldanha a redat Braziliei încrederea. Cu el cu Pelé, cu Tostao, vom cîștiga definitiv mult rivnita Cupă ,Jules Rimet“..." Au apărut, însă, neînțelegerile. Saldanha era invidiat și, evident, săpat din umbră. Cînd, pentru a-l menaja pe celebrul Pelé, l-a lăsat pe bancă în două jocuri de verificare, flacăra care umbla de mult pe util a ajuns la butoiul cu exploziv. Saldanha a fost demis ! Franțois Thebaud scria in „Miroir Sprint“ : „...Să sperăm că Brazilia și fotbalul brazilian vor regreta amar ingratitudinea de care au dat dovadă față de un om care adusese dată cu promisiunile și o rezultate. Și încă ce rezultate !“ Atacurile lui Saldanha contra mașinațiunilor „mafiei antrenorilor diplomați“ duseseră la excluderea „celui mai realist antrenor pe care l-a avut vreodată Brazilia“, cum se exprima Alain Fontan în „France Football“. Posta extremă stingă Zagalo a preluat o sarcină prea grea pentru umerii lui. „Ca jucător, Zagalo nu putea supor Marea aventură mexicană (XVI) la nici măcar bucuria succesului propriei sale echipe, mărturisea un ziarist. Cum se va descurca atunci antrenorul Zagalo Pînă acum, Mario Zagalo continuă ideile predecesorului său. Saldanha dezvoltase calitățile atletice ale jucătorilor in cadrul unui joc colectiv, conform principiului : „Selecționata trebuie să joace, un regim de viteză, 90 de minute după care, dacă e nevoie, să joace încă 90 de minute în același ritm“. Mario Zagalo încearcă să facă la fel. Ce formație va alinia în Mexic ? Așteptăm recuperarea lui Tostao, declara Zagalo ziariștilor care-i puneau aceasta întrebare: Acum, după ce Tostao este apt de joc, „unsprezecele“ brazilian ar putea fi cel pronosticat de „O Globo“ : Ado — Carlos Alberto, Fontana, Piazza, Rildo — Gerson, Pelé, Rive Iino — Jairzinho, Tostao, Edu. O formație de 18 carate, pe care Saldanha ar fi condus-o, poate, pe treapta cea mai înaltă a podiumului. Va reuși Zagalo aceasta ? Deocamdată, milioanele de suporteri cariocasii cer un singur lucru: promovarea în sferturile de finală. Ștefan OLTEANU întreprinderea instalații București Șantierul 2 Săvinești angajează de urgență. Muncitori electricieni calificați pentru șantierul Uzina de vane Bacău Angajarea se face în condițiile H.C.M. 914/1968. CEI INTERESAȚI SE VOR PREZENTA LA I.I.B. ȘANTIERUL 2 SĂVINEȘTI ÎN FIECARE ZI ÎNTRE ORELE 7—16. Relații suplimentare la telefon 8 Săvinești și 11803 Bacău. 1 CINEMA MUNICIPIUL BACAU MUNCITORUL : „Castelul condamnaților" t orele : 10,20 ; 15,20 ; 17,20 ; 19,20 ; 21,20). Tel. 12028. FLAMURA ROȘIE : „Iubita lui Graminta" {orele : 15 , 17 , 19 , 21). Tel. 11950. PROGRESUL : „Colonia Lanfieri" (orele : 10,30 ; 14,30 ; 16,30 ; 18,30 ; 20,30). Tel. 11377. TINERETULUI : „Noapte cu ceafa" (orele : 10 ; 19,30 — ............. 10,30 ; 15,30 ; 17,30 ; 19,30 ; 21,30). Tel. 12939. 1/7/VZ/tfl/ Vînd Wartburg perfectă stare. Str. Străpungerii. Secția croitoriei lângă Muzeul țudețean. 1 Sâmbătă 23 mai 1970 PAULA ILIESCU — Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej . Trecerea de la cursurile de zi ale unei facultăți la cele fără frecvență se aprobă numai începînd cu anul doi. Nu puteți deci susține examenul de admitere, așa cum v-ați propus, la cursuri de zi și solicita trecerea imediată la cursuri fără frecvență. VASILE V. SCROBIȘ — Răcătău- Horgești : Reținerea cărții de muncă de către unitatea la care ați lucrat constituie un abuz. Art. 22 din Codul muncii prevede clar că „Acela care angajează este obligat a elibera angajaților la părăsirea serviciului cartea de muncă completată la zi cu toate datele necesare". MARIA V. BABEȚ — Bălcuța, comuna Sascut. Copilul pe care l-ați dat spre înfiere a primit un nou certificat de naștere în care au fost trecuți drept părinți, înfietorii. Ca urmare, dv. nu puteți solicita indemnizația de naștere pentru cel de-al treilea copil, întrucît copilul înfiat nu poate fi luat în calcul la stabilirea numărului de nașteri în vederea determinării dreptului de indemnizație pentru copii ce se nasc ulterior. LUCIA PUȘCAȘU — Ciuturești, comuna Secueni. Pentru calificarea învățătorilor există institut pedagogic de doi ani, cursuri fără frecvență și, în Bacău, Pe lingă Liceul pedagogic, strada Spiru Haret nr. 6. Examenele de admitere au loc, de obicei, în luna septembrie, A. D. — Bacău . Potrivit prevederilor legii 27/1960, republicată, se consideră vechime în muncă perioada cît o persoană a activat in calitate de angajat, indiferent de felul contractului de muncă și de modul de remunerare a muncii. C. BALCAN — Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej : Beneficiați de reducerea impozitului pe salariu cu 30 la sută numai în cazul în care aveți în întreținerea dv. mai mult de trei persoane (adică cel puțin patru) și un salariu lunar de pînă la 2.500 lei. ^ CORNELIU MAREȘ — Moinești ! Dacă v-ați prezentat la lucru înainte de expirarea concediului medical, pentru timpul lucrat în zilele de concediu, veți primi salariu în funcție de munca prestată. Nu puteți beneficia în același timp, de ajutorul de boală și de salariu, acestea neputîndu-se cumula. Mai mult ca atit, din moment ce v-ați prezentat la serviciu, înseamnă că nu mai sînteți bolnav și deci nu vi se mai cuvine ajutorul de boală. IRIMIA VOICU — Buhuși. Pauzele pentru alăptarea copilului mic se acordă atît în cazul alăptării naturale cît și în cazul alăptării artificiale, pînă la împlinirea vîrstei de 9 luni de către copil. GRIGORE JITARU — Hemeiuși și AGLAIA IACOB — Itești : Pentru soluționarea problemei ridicate de dv. în legătură cu atribuirea lotului în folosință personală, vă sfătuim să vă adresați Uniunii județene a C.A.P. Bacău, strada Trotuș nr. 5. TANASE C. ARAlbJTE — Sascut. Nu puteți recurge la reconstituirea cu martori, a Vechimii, pe care nu o puteți dovedi cu acte legale, deoarece în momentul de față nu aveți calitatea de angajat. IORDACHE V. BLAJ — Blăgești. Pentru a cunoaște în ce condiții vă puteți retrage fondul depus la Banca de credit, vă recomandăm să vă adresați Uniunii județene cooperativelor de consum — Bacău, a Compartimentul cooperative de credit, strada Karl Marx nr. 20. JL1 > \